Jump to content
IGNORERAD

Ayutthaya - Översvämning


Poffa

Recommended Posts

Jag tror att de här översvämmningarna kommer att kosta Thailand oehört mycket mer än vad vi kan räkna med idag-bara de industriområden i Ayutthaya och norra Bangkok som står under vatten sysselsätter 100 000-tals människor. Hondas fabrik som står under flera meter vatten kan nog i princip jämnas med marken när vattnet flutit undan.

Så varför ska Honda bygga upp sin fabrik där istället för i något annat land där politikerna kanske ser till landets ekonomi och utveckling framför sin personliga ekonomi. Normalt sett täcker inte försäkringar naturkatastrofer så det måste bli staten som går in och hjälper till men framförallt övertygar de utländska investerarna att detta inte kommer att kunna hända igen för annars är det stor risk att dessa nu förstörda arbetsplatser och produktionsanläggningar byggs upp någon annanstans-Kambodja, Vietnam, Malaysia, Indonesien och liknande ställen.

Den thailändska regeringen har visat att de inte klarar av sitt uppdrag, inget klart grepp om situationen, saktfärdigt agerande, direkt felaktigt agerande och politiskt käbblande.

Det var ingen nyhet att det regnat mycket och att dammarna var fulla, trots det så avvaktade RID utkomsten av valet och vem som skulle bli högsta (politiska) hönset. Det blev till slut Chartthai Pattana som fick det departementet och alltså satsade man först på att undvika att hemprovinsen för partiet-Suphanburi-inte översvämmades på bekostnad av andra provinser. Nu räckte inte det utan Suphanburi har också översvämmats-dock långt efter Ayutthaya.

Åtgärderna som de vidtog var för lite, för sent och för provinsiella.

Hade inte Thailand varit så plågat av korruption hade landet haft en fungerande flodreglering men korrupta och inkompetenta politiker har satt stopp för det. Nu skördar Thailand vad man sått under decennier-hoppas de lär sig något?

Bra skrivit Clas! :thumbsup::thumbsup::wai:

Det är ju självklart att hjälpa barnen när det är som det är naturligt.

Det kommer att ta resten av detta året att få bort detta vatten

och reparera det värsta av, skadorna efter översvämningarna och regnet.

Det stora problemet för vanligt folk kommer att bli utsäde till omsådden.

Dom har inga pengar.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    31

  • JohanB

    17

  • Offe1609

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag förmodar att du inte har läst några av IL:s och svansens politiska dravel inlägg, men nog om det nu, för nu måste vi först rädda Bangkok

Nakon Sawan ligger under vatten och är mer eller mindre helt utslaget, men bygger man en stad mitt i ett floddelta där tre mindre floder bildar en större så får man väl skylla sej själv, skit i dem,,,,,,,,,rädda Bangkok

Ayutthya ligger under vatten med sina miljard industrier och historiska minnes märken. Tråkigt, men vi måste ju rädda Bangkok

Changwat Chayjaphum var för ett tag proklamerat katastrof område. Vaddå Chayjaphum? Ligger det i Thailand? Hade jag ingen aaaaning om, skit i dem här gäller det att rädda Bangkok

Vår yngsta dotter och hennes man HAR bott i Ayutthya, de bor hos oss nu och lär väl så få göra under en längre framtid, det finns nämligen inget kvar för dem att komma tillbaks till, men vem orkar bry sej om några ungdomar ute i provinserna,,,,,,,,,,,,först måste vi ju rädda Bangkok.

Jag har aldrig någonsin sett så höga vatten flöden under mina tio år här i byn, det sa jag visserligen förra året också, men i år var det mer. Hur kommer det att bli nästa år? Ingen vet, men en sak kan vi garantera,,,,,,,ingen bryr sej, det handlar bara om en hög med skitiga risbönder. Huvudsaken inget händer med Bangkok.

Frun och hennes syskon plus c:a 95 % av byfolket, byn består av 200 hus, har förlorat deras skörd, allt ligger under vatten. Måtte det bara stanna kvar på åkrarna, så inget drabbar Bangkok.

Vi har ytterligare en son och en dotter gifta och bosatta i var sin ände av Bangkok, som kommer att på något vis drabbas om det blir en större översvämning, jag lider och oroar mej för dem, likaså lider jag med hela det Thailänska folket som ännu en gång drabbas pga snikna politiker, det kvittar vilket block de tillhör, de är alla lika, som första prioritet ska fylla sina egna fickor, sedan börjar de gasta, rädda Bangkok, rädda Bangkok så fort det börjar uppstå några problem någonstans i det där, där borta som ligger utanför stadens asfaltdjungel.

Jag har under åtskilliga år, både som besökande och numera som bofast hört detta, rädda Bangkok ( och skit i resten ) så många gånger att det står mej upp i halsen. Hade dessa pollitiker, istället för att försöka köra ner fingrarna i syltburken, så långt det är möjligt, intresserat sej för att försöka planera och motverka vad som med största säkerhet komma skall varje år framöver så hade kanske inte millioner Thai behövt vara hemlösa och ruinerade i dag, men då kanske man inte hinner samla på sej några extra poäng.

Jag hade bara läst de senaste inläggen. Inget annat. Jag beklagar verkligen er situation och kan förstå din ilska. Och jag lider med

er. Även om jag inte håller med dig om att Bangkok borde drabbas så har jag nu en annan förståelse för varför du skrev som du gjorde,

Jag kan för lite om hur Thailand förberett sig för detta, men jag antar att överraskningen var lika stor i Arvika när samhället ställdes under vatten. Alla ansvariga kände till risken, men alla agerade kortsiktigt och därför hände det. Same, same, but different... politiker är desamma var vi än hittar dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade bara läst de senaste inläggen. Inget annat. Jag beklagar verkligen er situation och kan förstå din ilska. Och jag lider med

er. Även om jag inte håller med dig om att Bangkok borde drabbas så har jag nu en annan förståelse för varför du skrev som du gjorde,

Jag kan för lite om hur Thailand förberett sig för detta, men jag antar att överraskningen var lika stor i Arvika när samhället ställdes under vatten. Alla ansvariga kände till risken, men alla agerade kortsiktigt och därför hände det. Same, same, but different... politiker är desamma var vi än hittar dem...

Jag hade bara läst de senaste inläggen. Inget annat. Jag beklagar verkligen er situation och kan förstå din ilska. Och jag lider med

er. Även om jag inte håller med dig om att Bangkok borde drabbas så har jag nu en annan förståelse för varför du skrev som du gjorde,

Jag kan för lite om hur Thailand förberett sig för detta, men jag antar att överraskningen var lika stor i Arvika när samhället ställdes under vatten. Alla ansvariga kände till risken, men alla agerade kortsiktigt och därför hände det. Same, same, but different... politiker är desamma var vi än hittar dem...

Med en litet förtydligande, i Arvika har det hänt en gång, illa nog!

I Thailand har detta eskalerat under årtionden, de allra flesta känner till att detta var på väg, men som Claes skriver så gäller i Thailand inte framsynthet som inte genererar pengar i fickan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade bara läst de senaste inläggen. Inget annat. Jag beklagar verkligen er situation och kan förstå din ilska. Och jag lider med

er. Även om jag inte håller med dig om att Bangkok borde drabbas så har jag nu en annan förståelse för varför du skrev som du gjorde,

Jag kan för lite om hur Thailand förberett sig för detta, men jag antar att överraskningen var lika stor i Arvika när samhället ställdes under vatten. Alla ansvariga kände till risken, men alla agerade kortsiktigt och därför hände det. Same, same, but different... politiker är desamma var vi än hittar dem...

Med en litet förtydligande, i Arvika har det hänt en gång, illa nog!

I Thailand har detta eskalerat under årtionden, de allra flesta känner till att detta var på väg, men som Claes skriver så gäller i Thailand inte framsynthet som inte genererar pengar i fickan!

Mitt inlägg var inte skrivit i ilska, snarare frustration, en frustration över att thailänska politiker inte bryr sej Politiker är desamma var vi än hittar dem, visst men jag kan lova dej att Thailänska politiker ligger ljusår före AB ljugholt och toblerone.

Känner inte till hur mycket du vet om hur Thailand fungerar eller kanske inte fungerar. Bangkok är Thailands motsvarighet till vatikanstaten i rom, ett heligt samhälle i samhället där ingen tar notis till några utanför murarna och den hemska sanningen är, att för att rädda Thailand så måste Bangkok offras. Som Baa skriver så finns inte en th politiker som bryr sig om morrondagen såvida inte han / hon får någon ekonomisk vinning av det, svart eller vitt kvittar det är baht som gäller och eftersom landet byter regering nästan som vanliga männsikor byter skjorta så startar man inget som någon annan kan skörda frukten ( bahten ) av, resultatet är härav detta eviga, rädda Bangkok, skit i resten. Först när Bangkok har fått tillräckligt med stryk så kanske någon kommer på att det trots allt är lättare att stämma i bäcken än i floden och börjar att sätta in resurserna uppströms i stället för längst ned där det redan är försent, ävenså måste detta eviga, två baht i fickan, en baht till dammen, två baht i fickan och en baht till dammen, ta slut om det ska kunna gå att göra något konstruktivt för framtiden

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite erfarenhet efter förra årtes övesvämning i B Thalan Jag kom dit i novenber 2010 alltså efterråt. Varje dag nästa så medelades det olika saker i högtalare Vart man kunde gå för att få mat tandkräm och övriga förnödenheter Man fick 10 000 bath per hus som var skadat För oss 25 000 2,5 hus Dessutom fick vi lämna lisa på förstörd egendom för att vid behov få mera om så kunde styrkas Däremot vet jag inte hur det var under översvämningen

Nu har det varit 2st på 2 år vi bor Har haft tidigare men vet ej när Oj fick mycket förstört då Husen ligger ganska utsatt Egentligen mycket olämpligt till alldeles vid väg 3048 genom byn Mycket tung traffik Har ( Bor ) Vid gamla e 4an i U-a och den traffiken var betydligt lungnare utom mellan 1600-1800 och på skärtorsdagen då alla 08 skulle norrut

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt inlägg var inte skrivit i ilska, snarare frustration, en frustration över att thailänska politiker inte bryr sej Politiker är desamma var vi än hittar dem, visst men jag kan lova dej att Thailänska politiker ligger ljusår före AB ljugholt och toblerone.

Känner inte till hur mycket du vet om hur Thailand fungerar eller kanske inte fungerar. Bangkok är Thailands motsvarighet till vatikanstaten i rom, ett heligt samhälle i samhället där ingen tar notis till några utanför murarna och den hemska sanningen är, att för att rädda Thailand så måste Bangkok offras. Som Baa skriver så finns inte en th politiker som bryr sig om morrondagen såvida inte han / hon får någon ekonomisk vinning av det, svart eller vitt kvittar det är baht som gäller och eftersom landet byter regering nästan som vanliga männsikor byter skjorta så startar man inget som någon annan kan skörda frukten ( bahten ) av, resultatet är härav detta eviga, rädda Bangkok, skit i resten. Först när Bangkok har fått tillräckligt med stryk så kanske någon kommer på att det trots allt är lättare att stämma i bäcken än i floden och börjar att sätta in resurserna uppströms i stället för längst ned där det redan är försent, ävenså måste detta eviga, två baht i fickan, en baht till dammen, två baht i fickan och en baht till dammen, ta slut om det ska kunna gå att göra något konstruktivt för framtiden

Hej clas391 :)

Kan informera dig om att även BKK (ej centrala stan, ännu) är drabbat både av översvämmingar, vi har flera anställda som fått sina hus och ägodelar förstörda i Bangkok. På den ekonomiska sidan har översvämmningen redan fått till konsekvens att vissa branchers försäljning av sällanvaraor har minskat med 40 - 60%. Så inte nog med vatten.. Folk kommer att få gå från jobb också, på grund av lönsamhets problem.

Detta är en nationell katastrof utan dess like, och kommer att påverka Thailands ekonomi under lång tid framöver, och detta bonde som direktör.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej clas391 :)

Kan informera dig om att även BKK (ej centrala stan, ännu) är drabbat både av översvämmingar, vi har flera anställda som fått sina hus och ägodelar förstörda i Bangkok. På den ekonomiska sidan har översvämmningen redan fått till konsekvens att vissa branchers försäljning av sällanvaraor har minskat med 40 - 60%. Så inte nog med vatten.. Folk kommer att få gå från jobb också, på grund av lönsamhets problem.

Detta är en nationell katastrof utan dess like, och kommer att påverka Thailands ekonomi under lång tid framöver, och detta bonde som direktör.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Och mitt uppe i detta akuta elände har internationella företag gått ut med hot om att lägga ner sina produktionsanläggningar iThailand om de inte kan bli säkrade från dessa katastrofer i framtiden.

Ett gigantiskt jobb med enorma investeringar ligger framför Thailand och, som jag ser det, i nära samarbete med grannländerna som också förser Thailand med dessa vattenmassor.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vattnet sjunkit undan något i Ayuttaya de senaste dagarna?

Hemma hos mej har vattnet sjunkit ca 10 cm från toppnivå. Men. Det var hemma hos mej. Inne i ett bostadsområde väster om 32:an. Var inne lite närmare stan (Lotus) idag och kunde konstatera (av skitränderna) att vattnet där knappast hade sjunkit alls. 1-2 cm kanske. Och vattnet öster om 32:an är fortfarande lägre än väster om vägen och fylls hela tiden på. Det är det vattnet öster om som är på väg ner mot östra Bangkok. Och är det alltså fortfarande stigande här i Ayutthaya.

Nu har "katastrofpengarna" ( 5000 bath/hushåll) börjat betalas ut så det var knökat på Lotus. Och rejält urplockat i hyllorna. Dessutom har Lotus ända sen översvämningen börjat haft sin alkoholförsäljning stäng. Det börjar suga rejält i öltarmen. Ska erkännas att jag på väg tillbaka lyckades fynda lite i de temporära "bostäderna" på motorvägen så jag fick med mig några flaskor LEO hem.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om de något tveksamma "taxibåtarna" som har dykt upp. Och i dag hade det hänt. När vi närmades oss "avstjälpningsplatsen" stod alla och spanade ut mot vattnet och "skepparen" berättade att ett par timmar tidigare hade en båt med fyra personer kantrat. Tre lyckades ta sig i land och nu spanade alla efter liket till den fjärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma hos mej har vattnet sjunkit ca 10 cm från toppnivå. Men. Det var hemma hos mej. Inne i ett bostadsområde väster om 32:an. Var inne lite närmare stan (Lotus) idag och kunde konstatera (av skitränderna) att vattnet där knappast hade sjunkit alls. 1-2 cm kanske. Och vattnet öster om 32:an är fortfarande lägre än väster om vägen och fylls hela tiden på. Det är det vattnet öster om som är på väg ner mot östra Bangkok. Och är det alltså fortfarande stigande här i Ayutthaya.

Nu har "katastrofpengarna" ( 5000 bath/hushåll) börjat betalas ut så det var knökat på Lotus. Och rejält urplockat i hyllorna. Dessutom har Lotus ända sen översvämningen börjat haft sin alkoholförsäljning stäng. Det börjar suga rejält i öltarmen. Ska erkännas att jag på väg tillbaka lyckades fynda lite i de temporära "bostäderna" på motorvägen så jag fick med mig några flaskor LEO hem.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om de något tveksamma "taxibåtarna" som har dykt upp. Och i dag hade det hänt. När vi närmades oss "avstjälpningsplatsen" stod alla och spanade ut mot vattnet och "skepparen" berättade att ett par timmar tidigare hade en båt med fyra personer kantrat. Tre lyckades ta sig i land och nu spanade alla efter liket till den fjärde.

Hej Poffa. Någon har sagt till mig att "katastrofpengarna" bara betalas ut till dom som är skrivna på adressen dom bor på, stämmer det ?

Kan tänka mig att det är många som bor och arbetar i Ayutthaya som är skrivna i sin hemby.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa. Någon har sagt till mig att "katastrofpengarna" bara betalas ut till dom som är skrivna på adressen dom bor på, stämmer det ?

Kan tänka mig att det är många som bor och arbetar i Ayutthaya som är skrivna i sin hemby.

Fritz..

Lär stämma. är man inte mantalsskriven här så kan det liksom vara lite svårt att hävda att man är drabbad.

Det här med att vägra skiva sig i "fiendeland" är i vilket fall som helst superkorkat. T.ex. sjukvård, förutom akutvård, kan de bara få i sina "hemkommuner". Så för att få icke akut sjukvård måste de åka kanske 50-70 mil. Men de gör de så gärna. Bara de slipper mantalsskriva sig här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär stämma. är man inte mantalsskriven här så kan det liksom vara lite svårt att hävda att man är drabbad.

Det här med att vägra skiva sig i "fiendeland" är i vilket fall som helst superkorkat. T.ex. sjukvård, förutom akutvård, kan de bara få i sina "hemkommuner". Så för att få icke akut sjukvård måste de åka kanske 50-70 mil. Men de gör de så gärna. Bara de slipper mantalsskriva sig här!

Men det är nog så, att många ser arbetsplatserna utanför sin by som tillfälliga utan någon längre framförhållning i sin planering.

Dessutom tar det 6 mån för att ändrad mantalsskrivningsort får genomslagskraft och denna tröghet i systemet uppmuntrar ju inte direkt att sätta igång apparaten med ändrad mantalsskrivningsort.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är nog så, att många ser arbetsplatserna utanför sin by som tillfälliga utan någon längre framförhållning i sin planering. Dessutom tar det 6 mån för att ändrad mantalsskrivningsort får genomslagskraft och denna tröghet i systemet uppmuntrar ju inte direkt att sätta igång apparaten med ändrad mantalsskrivningsort.

De flesta av mina thaikompisar är i 30-40årsåldern. Vanligtvis gifta och med barn. Bosatta här sen 10-20-år tillbaka. Och de enda som är mantalsskrivna här är de som äger hus. Och de är inte många.

Barnen, som alltså är födda här, är alltså mantalsskriva hemma hos mormor. Som de kanske besöker en gång om året. Nyår eller Songkran.

Knappast tröghet i systemet som är orsak. Hatet mellan de olika landsdelarna är djupt rotat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta av mina thaikompisar är i 30-40årsåldern. Vanligtvis gifta och med barn. Bosatta här sen 10-20-år tillbaka. Och de enda som är mantalsskrivna här är de som äger hus. Och de är inte många.

Barnen, som alltså är födda här, är alltså mantalsskriva hemma hos mormor. Som de kanske besöker en gång om året. Nyår eller Songkran.

Knappast tröghet i systemet som är orsak. Hatet mellan de olika landsdelarna är djupt rotat.

Det var som fan - hade jag ingen aning om.

Det är kanske detta som avspeglas just nu i katastroftider - bristande samarbete och revirtänkande mellan regionerna.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är nog så, att många ser arbetsplatserna utanför sin by som tillfälliga utan någon längre framförhållning i sin planering.

Dessutom tar det 6 mån för att ändrad mantalsskrivningsort får genomslagskraft och denna tröghet i systemet uppmuntrar ju inte direkt att sätta igång apparaten med ändrad mantalsskrivningsort.

Men sjukvårdskortet,id-kort och husboken ändras ju på samma dag man skriver in sig på amphur.

När gumman skrev tillbaka sig i Surin efter att ha bott i Chonburi i en herrans massa år så fick hon nytt id-kort med nya adressen direkt efter att ha skrivit in sig i nya husboken.

Sen med det nya id-kortet så öppnas ju alla dörrar, dvs. du får ett nytt sjukvårdskort på din nya hemort mm.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sjukvårdskortet,id-kort och husboken ändras ju på samma dag man skriver in sig på amphur.

När gumman skrev tillbaka sig i Surin efter att ha bott i Chonburi i en herrans massa år så fick hon nytt id-kort med nya adressen direkt efter att ha skrivit in sig i nya husboken.

Sen med det nya id-kortet så öppnas ju alla dörrar, dvs. du får ett nytt sjukvårdskort på din nya hemort mm.

Jag skrev mitt inlägg baserat på erfarenheten när min fru ändrade mantalsskrivningsort 4 mån före senaste val och då det visade sej att hon var 2 mån för sen med ändringen för att kunna rösta på nya orten. Beskedet från amphuren vid upptäckten var, att det tar just 6 mån, men det kanske bara gäller för röstning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej clas391 :)

Kan informera dig om att även BKK (ej centrala stan, ännu) är drabbat både av översvämmingar, vi har flera anställda som fått sina hus och ägodelar förstörda i Bangkok. På den ekonomiska sidan har översvämmningen redan fått till konsekvens att vissa branchers försäljning av sällanvaraor har minskat med 40 - 60%. Så inte nog med vatten.. Folk kommer att få gå från jobb också, på grund av lönsamhets problem.

Detta är en nationell katastrof utan dess like, och kommer att påverka Thailands ekonomi under lång tid framöver, och detta bonde som direktör.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Och mitt uppe i detta akuta elände har internationella företag gått ut med hot om att lägga ner sina produktionsanläggningar iThailand om de inte kan bli säkrade från dessa katastrofer i framtiden.

Ett gigantiskt jobb med enorma investeringar ligger framför Thailand och, som jag ser det, i nära samarbete med grannländerna som också förser Thailand med dessa vattenmassor.

Hej STJP!

Kan väl bara sej att jag avundas inte er situation, Jag har personligen erfarenhet av vad som väntar nu när det brakar loss på riktigt även i BKK. Risken är att ännu fler kommer att bli arbetslösa och för många betyder det även hemlösa. Thailänska politiker har, oavsett färg, under många år nonchalerat riskerna och fyllt fickorna, nu går det inte längre, bägaren är full och rinner över. Internationella investerare inser att, inte bara klimat förändringar, utan i ännu högre grad korruption ligger bakom årets och förra årets katastrofer. Troligen kommer många av dessa att backa ut ur Thailand med följdverkan av mass arbetslöshet och tyvärr risken av en kommande ekonomisk ruin för Thailand. Man kan bara hoppas att när nu även BKK har drabbats, varningsklockorna börjar ringa och att något konstruktivt för att förhindra liknande stora översvämnings katastrofer i framtiden börjar hända. Den tråkiga och hemska sanningen är tyvärr, som jag skrev i ett tidigare inlägg, ingen bryr sej förren BKK drabbas och då är det oftast redan försent.

äldsta sonen och hans fru har ett radhus på Rangsit området, Han jobbar för tillfället i Buriram och var hos oss under förra helgen, dels för att han inte hade fått någon kontakt med henne och dels för att det mest troligt inte hade gått att komma hem ändå. Vi vet nu att hon bor hos den äldsta dottern i södra delen av BKK och innan hon flyttade ut hade murat upp 4 block högt framför dörren till hemmet. Området ligger lågt så man kan bara hoppas att det räcker.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Poffa Hur är läget i Ayutthaya nu?

Har forstått att det är ett av de värst drabbade områdena, men om man läser nyheterna nu, så handlar det bara om Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej STJP!

.. Vi vet nu att hon bor hos den äldsta dottern i södra delen av BKK och innan hon flyttade ut hade murat upp 4 block högt framför dörren till hemmet. Området ligger lågt så man kan bara hoppas att det räcker.

Var tyvärr beredd på att det inte har räckt. Vattnet sipprar in genom avlopp, vägg-genomföringar mm, så för att hålla torrt så fodras övervakning och länspump.

/Johan

post-6170-0-97796800-1319776417_thumb.jp

post-6170-0-97796800-1319776417_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Poffa Hur är läget i Ayutthaya nu?

Har forstått att det är ett av de värst drabbade områdena, men om man läser nyheterna nu, så handlar det bara om Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa Hur är läget i Ayutthaya nu?

Har forstått att det är ett av de värst drabbade områdena, men om man läser nyheterna nu, så handlar det bara om Bangkok.

I forrgar fick jag nog och smet. Efter tre veckor i "husarrest". Finns just nu i Patong, och har ar det torrt.

Har fatt rapporter hemifran och efter vi gav av av har vattnet tydligen borjat sjunka undan rejalt. Tydligen 20-30 cm. Men det ar klart. Vattendjupet pa risfalten brevid huset var 3-3,5 meter. Sa det finns fortfarande gott om vatten.

Det varsta lar vara over i Ayutthaya. Nu ar vattnet pa vag oster/soderut. Mot Bangkok. Vi passerade Rangsit, direkt norr om Bangkok, nar vi akte till flyget, och det var ingen vacker syn.

I Wang Noi, oster om Ayutthaya, dar bl.a. Chang har ett av sina bryggerier, var vattnet i gar forfarande stigande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det har, som det nämnts i ett antal trådar, regnat en del i Thailand på sistone. En hel del.

Ayutthaya ligger lite pyrt till för översvämningar och har drabbats även i år.

Här har vi en bild av hur Chao Phraya floden brukar se ut.

IMG_8138.jpg

I dag är vattenståndet något högre

IMG_0752.jpg

Ska dock sägas att det är fortfarande en bit kvar till förra årets översvämning. Då vattnet nådde ca 3-4 dm över det plastinbakade räcket. Då höll inte sandsäckarna stånd längre utan vägen jag står och plåtar på hamnade under bortåt meterdjupt vatten.

Lite jobbigt att ta sig ut till restaurangen i dagsläget.

IMG_0754.jpg

Dessutom misstänker jag att kocken måste ha sjöstövlar för det här är köket

IMG_0760.jpg

På andra sidan har vi några som bor riktigt strandnära. Säker väldigt trevligt i vanliga fall men knappast idag.

IMG_0756.jpg

Ett tält på slänten upp mot vägen får fungera som tillfällig tillflyktsort.

IMG_0758.jpg

Förra året låg även den lilla slänten under vatten. Så då bodde de uppe på vägen. Lite konstig känsla när man kom körande och hamnade i ett vardagsrum mitt på vägen. Med soffa och allt.

Mer vatten väntas och den här vallen kom upp idag. Inte kul när man bor mellan floden och vallen som huset i bakgrunden gör.

IMG_0762-1.jpg

Fler som bor lite småtaskigt till i det invallade området

IMG_0768.jpg

”Sjön” på ovanstående bilder är normalt ett risfält. Skulle ha skördats om någon månad men givetvis är all skörd förstörd.

Det här huset besökte jag förra veckan. Det är en del av immigration i Ayutthaya. Och då behövdes det ingen båt för att komma dit.

IMG_0770.jpg

Det här bygget får nog ta paus ett tag.

IMG_0771.jpg

Båt är ett lämpligt fortskaffningsmedel till det här hemmet.

IMG_0773.jpg

Något som dock inte påverkade humöret på de killarna som vinkade glatt åt fotografen. Knasig farang som plåtar lite vatten.

IMG_0774.jpg

Bilden är plåtat vid ett av Ayutthayas många tempel. Som ofta ligger i direkt anslutning till floderna.

Ibland, ja tyvärr ganska ofta, är det en mycket olycklig placering

Nånstans längst bort i bilden skymtar det som normalt är flod.

IMG_0775.jpg

Nu förutses tyvärr ännu mera vatten så det jobbades febrilt på många håll med att valla in vägar och byggnader. Så det blir kanske läge att återkomma med lite fler bilder.

Hoppas dock att det inte blir så illa som förra året.

Poffa

Hej Poffa

Hur har ni det i Ayutthaya nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...