Jump to content
IGNORERAD

Ayutthaya - Översvämning


Poffa

Recommended Posts

Ja. Jag ar nagot instangd. Har ca 1 km paddeltur i min nyinkopta bat for att na narmsta vag. Och skulle jag ta mig fram dit sa hjalper det foga eftersom vagen anda bara funkar nagra kilometer i vadera riktningen.

Internet funkar inte. "Min" mobilmast ligger nere men jag sporadisk kontakt med en annan mast. Har hittat ett stalle i huset dar det verkar funka lite battre.

Forvanadsvart nog funkar elen riktigt bra. Men trots att vi befinner oss mitt i en sjo sa finns det inget vatten i kranarna.

I gar var vattennivan konstant, men i dag ar det okande. Igen.

Sa lange vi har el och mat/vatten kommer vi att stanna i huset. Overvaningen ar visserligen belamrad med mobler men torr. For de flesta har i Ayutthaya sa ar tak over huvudet och en torr sang en lyx som inte langre erbjuds.

Gött att höra från dig Poffa, hoppas bara ni slipper mer helvete. Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    31

  • JohanB

    17

  • Offe1609

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja. Jag ar nagot instangd. Har ca 1 km paddeltur i min nyinkopta bat for att na narmsta vag. Och skulle jag ta mig fram dit sa hjalper det foga eftersom vagen anda bara funkar nagra kilometer i vadera riktningen.

Internet funkar inte. "Min" mobilmast ligger nere men jag sporadisk kontakt med en annan mast. Har hittat ett stalle i huset dar det verkar funka lite battre.

Forvanadsvart nog funkar elen riktigt bra. Men trots att vi befinner oss mitt i en sjo sa finns det inget vatten i kranarna.

I gar var vattennivan konstant, men i dag ar det okande. Igen.

Sa lange vi har el och mat/vatten kommer vi att stanna i huset. Overvaningen ar visserligen belamrad med mobler men torr. For de flesta har i Ayutthaya sa ar tak over huvudet och en torr sang en lyx som inte langre erbjuds.

Mitt bohag flyter så fint i huset 1,5 meter i rummen, sa åt tjejen att öppna dörrarna kanske möblerna flyter iväg mindre att ta reda på och kasta.

Ja Poffa konstigt nog fungerar ström/vatten till husen tjejen har flyttat in hos bekanta som har 2 vånings hus så dom bor tort nu.

Själv väntar jag med spänning vad hur jag tar vägen den 18 när man anländer Thailand om man skulle komma inärheten av Big-C ellel Lotus i Ayutthaya

Jag kommert att PM dig 16-17 och få en fingervisning på hur läget är i Ayutthaya om det finns en möjlighet att ta sig dit.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag känner med er som blivit drabbade och hoppas att det vänder.Det slog mig också

att Thailändarna är kanske fullkomligt logiska vad gäller placeringen av eluttag.Det kanske inte bara är

av hänsyn till barnen som jag trott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvärt - man blir mållös när man ser bilderna och kikar på filmen.

Hur ser det ut med försäkringar. Bolagen brukar ju vara snabba med att skriva in att de fråntar sig ansvar när det handlar om naturkatastrofer. Hur ser det ut vid översvämning - måste man teckna särskilda försäkringar, går det överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

De i båten hade i alla fall humorn i behåll - skämtade glatt med alla de träffade :thumbsup:

Klart han var lycklig när han äntligen fick tag i sina Singh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ja det är en minst sagt taskig sits som villaägarna nu sitter i.

Många hem är ju förstörda eller skadade och måste repareras för mycket pengar.

Försäkringsskyddet lär väl vara magert när det gäller dessa översvämningar.

Regeringen har dock avsatt räntesäkrade katastroflån till villaägare som behöver reparera eller bygga nytt.

50 tusen bath (bunden ränta 2,5% i två år) får man låna av staten till detta ändamål.

Men jag antar att den summan inte räcker till mer än att uppföra ett hyggligt utedass.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Gumman är nästan alltid glad och snacksalig Men tonen är lite anorlunda när hon pratar med mig Facet you know

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruktansvärt - man blir mållös när man ser bilderna och kikar på filmen.

Hur ser det ut med försäkringar. Bolagen brukar ju vara snabba med att skriva in att de fråntar sig ansvar när det handlar om naturkatastrofer. Hur ser det ut vid översvämning - måste man teckna särskilda försäkringar, går det överhuvudtaget?

Det är ingen som nämner försäkringar här. Det är tydligen osäkert om det gäller för "flooding". Jag frågar en av våra nöd-inneboende som har fått sitt hus översvämmat, men han tror att det bara gäller för brand, innte "naturkatastrofer" typ det här. Men han säger samtidigt att det inte är många som har försäkring.

Ändrades av JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

//...Det är tydligen osäkert om det gäller för "flooding".

Okay, jag förstår. Då blir det dubbel bestraffning. Först skall man genomlida eländet och sedan får man ingen ekonomisk hjälp. Måste vara tufft att återuppbygga skador och sedan veta att det kan hända igen.

Såg på filmen att vissa byggt en "betongmur" runt sina butiker. Vissa till och med två sådana. Kanske kan man bygga en sådan runt sin verksamhet med en större port, som då är bortburen i vanliga fall men kan monteras på plats vid översvämning. Alternativet är ju att ha verksamheten en trappa upp, men då förlorar man ju förstås värdefullt utrymme där nere. Inte lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Same same Sverige får man vatten utefrån och in får man inte mycket hjälp men går vatten ledningen sönder så täcker försäkringen :police:

Har nyköpt tvättmaskin ska bli roligt att se vad försäkringen täcker som ingår i den dom sa täcker allt innom ett år om den skulle pajja :thumbsup:

Man får väl skaffa sig mera fukt tåliga möbler "typ" betong finns fina sådana oxå.

Mvh. Plätt som väntar otåligt på att få komma till Ayutthaya

:ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bor någonstans mellan 5 och 6 så lite oroligt är det allt.Här i huset pågår mest att bära upp saker till våning 2 åtminstone allt som är bärbart.Mat och vatten har vi så det räcker om det inte handlar om mer än en veckas belägring. Vattnet som kommer är ju inte direkt kristall klart källvatten så frun skulle aldrig sätta sin fot i sånt "dirty,dirty" om hon inte förstås måste! Intressant mitt i allt elände är att se hur mycket som bryter igenom vallarna i kanalerna och tar sig till oss! De finns de som bor mer lågländ som har större anledning att oroa sig men det kanske blir över till oss också. De som driver tvätt inrättningar murar upp vallar framför ingångarna i kvarteret men ser ingen av grannarna som har förberett sig på något sätt förutom fixat till att hundarna kommer upp en bit. Då ligger jag bättre till...kanske för jag är svensk eller så är de mer informerade än min fru som är väldigt mycket för "security"

post-4345-0-30978200-1318388170.jpg

post-4345-0-30978200-1318388170.jpg

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Utsikten från mitt fönster. Vi har en del vatten att leverera ner till Bangkok.

Ska man försöka hitta något positivt skulle det möjligen vara att vattnet inte stigit det senaste dygnet.

post-5577-0-48337700-1318392372_thumb.jp

post-5577-0-48337700-1318392372_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp! då kom frun hem med 2 hantverkare(herr och fru) som hon brukar använda till diverse reparationer på huset. Nu skulle det muras både här och där och även om jag försökte tala de tillrätta om de logiska vattenvägar som vattnet måste ta för att nå in så gav jag upp till slut :not_i: . Min fru som tänker säkerhet upphöjt till 10 och dessutom är väldigt envis om hon sätter den sidan till hade bestämt sig :rolleyes: . Man tror på ca 1 m nivå i detta område men ingen av övriga grannarna gör ett något...mystiskt värre,tycker jag ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Telefon rapport från frun säger att hantverkarna har svårt att hitta material för att mura..tro fan det nu när folk verkat fått panik och börjat mura(utom grannarna förstås). Ja-ja få se vad som händer här i Lad Prao/Senanikom området

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker hitta en topografisk karta över Bangkok så att man kan se eller gissa vilka delar som kan komma att drabbas.

Googlar och letar men hittar ingen bra. Är det nån som hittat och har en länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en bild på dom områden i Bangkok som är mest utsatta när vattnet kommer.

På med stövlarna och upp med grejerna på övervåningen.

post-6160-0-85023500-1318403297.jpg

post-6160-0-85023500-1318403297.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...