Jump to content
IGNORERAD

Ayutthaya - Översvämning


Poffa

Recommended Posts

Fanns en artikel i Bangkok Post i går som bl.a. handlade om Ayutthaya, och läser man den kan man nästan tro att översvämningen är över här uppe.

http://www.bangkokpo...ers-re-employed

Riktig så väl är det inte. Mannen som har tagit hand om min bil under översvämningen ville visa upp hur bra han klarat sitt uppdrag och tog mig med på en tur bort till Wang Noi, 20 km öster om staden Ayutthaya (men fortfarande i distrikten Ayutthaya). Så här kommer några bilder från gårdagen utflykt. Bilderna är tagna från bilen under färd så de tyvärr lite sneda och vinda.

Risfält ett par hundra meter från mitt hem. Även om vattennivån har sjunkit så torde det vara 2-2,5 m kvar. Väg 32 i bakgrunden. Numera ovan vattenytan.

IMG_1080.jpg

Att ha sitt hus nära floden är inte alltid då smart. Det här huset har legat under vatten sen mitten av september, och kommer att göra det tag till.

IMG_1086.jpg

Till vänster så är det flod, Chao Phraya, till höger en väg, 3063. Det skiljer dock något i vattendjup. Vägen har tidigare varit avstängd men var nu öppnad! Jag tvivlar på att jag hade tagit mig igenom med en personbil.

IMG_1087.jpg

Vattendjupet har dock gått ner en hel del som framgår av ”skitranden” på taket. Numera ”bara” drygt en våning djupt.

IMG_1092.jpg

Förr risfält. Nu sjö. Stor sjö.

IMG_1096.jpg

Och faktiskt. En öppen fabrik. Det är Minibea’s lilla filial i Ayutthaya som har klarat sig. Deras huvudfabrik ett par mil söderut är dock fortfarande under 2 m vatten.

IMG_1103.jpg

I ändan på den sjön ligger Hondas bilfabrik i Thailand. Lär inte bli några bilar byggda där den närmsta tiden. Såg dock en nyhetsflash att Toyota ska försöka komma igång redan den 21/11.

IMG_1107.jpg

Vägen mot Wang Noi, 309, är inte riktigt torr.

IMG_1115.jpg

STJP har ju sitt 7-11 index över stängda butiker. Här är en av dem

IMG_1122.jpg

Kanske inte ”kör så det ryker” utan snarare ”kör så det skvätter”. Förvisso ska man inte köra för långsamt när man forcerar igenom vattenmassorna utan ha viss fart för att pressa undan vattnet. Frågan är dock om min chaufför trots allt överdrev det där med fart något.

IMG_1123.jpg

Ytterligare en sjö. Olyckligtvis en bebyggd sjö.

IMG_1136.jpg

Fler bebyggda sjöar.

IMG_1142.jpg

Det är inte ofta man kan fiska mitt på vägen.

IMG_1145.jpg

Det finns faktiskt ett Beer Garden även på vägen till Wang Noi. Dock utan några större likheter med sina namnar i Bangkok och Pattaya. Just nu verkar det dock vara mer vatten än öl som gäller.

IMG_1164.jpg

Den här sjön är vanligtvis statens försöksodlingsfält för nya rissorter. Jag vet att det tagits fram ett ris som ska klara en översvämning i två veckor. Hade inte hjälpt här eftersom det har legat under vatten i snart 5 veckor. (Synd att det inte lutar lika mycket i verkligheten som på min bild, för då hade vattnet redan runnit bort)

IMG_1177.jpg

Järnvägen norrut. Numera i alla fall delvis torrlagd, men fortfarande avstängd.

IMG_1188.jpg

En sista sjö. Precis utanför vårt hem.

IMG_1192.jpg

STJP gillar att plåta avgasrör, så jag får väl svara med ett ”insugningsrör”. Bilen har gått sam ”taxi” Wang Noi-Ayutthaya de senaste dagarna. Lät mer som en stenkross än en bil men vi kom faktiskt både fram och tillbaka.

IMG_1193.jpg

Resan var som sagt för att kolla på min bil. Och den var jättesnygg. På utsidan. Inuti var allt stolar, dörrsidor, mattor, instrumentpanel, tak och ratt täck av ett tjockt lager brungrönt mögel.

När mannen frågade vad jag tyckte om bilen och jag föreslog att vi skulle ta vägen om Toyota hem så att jag kunde beställa en ny bil såg han närmast förnärmad ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    31

  • JohanB

    17

  • Offe1609

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack för alla bilder

I B Thalan har vattnet varit borta i närnare tre v. Allt förstört i huset Hade över en meter inne Har tyvärr inga nya kort

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte blivit några rapporter de senaste dagarna eftersom jag tillbringar det mesta av min tid i Damens restaurang som håller på att repareras/återställas. Ska om allt gå väl öppnas i morgon. Rapport kanske kommer.

Läget i Ayutthaya är klart förbättrat. De flesta någorlunda stora vägar är nu torra. Därmed inte sagt att de farbara. Vissa vägar har haft vatten runnit längs med vägen något som medfört att ibland hela eller delar av vägen helt enkelt runnit bort! De vägar som fick vattnet på tvären klarade sig bättre, även om det ibland saknas asfalt och den asfalt som finns kvar är full av hål. Lär ta tid innan alla vägar fixas.

Staden Ayutthaya är numera nästan torr även om fastigheter med flodnära läge, t.ex. det nybyggda immigration kontoret, fortfarande ligger under vatten. Den enda aktuella bild jag har är plåtad på "ringvägen" runt innerstan. Vallarna gjorde ingen nytta. Vattnet var betydligt högre än vallarna.

post-5577-0-79816700-1321406198_thumb.jp

Bilderna i mitt förra inlägg kom huvudsakligen från distriktet Wangnoi i Ayutthaya och där är läget fortfarande illa med mycket vatten. Wangnoi skyddas normalt av översvämningar eftersom det ligger inom en triangel formad av vägarna 1,32 och järnvägen. Det som vanligtvis funkar som skydd är nu deras olycka eftersom att nu när vattnet väl har kommit in inte har någon väg ut!

Hondas fabrik ligger inom "triangeln" och det lär dröja innan den öppnas.

Damens restaurang ligger i distrikten Nakhorn Luang. Där ligger också det första stora industriområde som dränktes. Och det ligger fortfarande under vatten. Hela industriområdet ligger så lågt att vattnet måste pumpas ut. Och för närvarande finns "alla" pumpar i Thailand i Bangkok så det lär dröja innan det kan saneras.

De anställda i industriområdet fick under oktober ut full lön. Även om det i praktiken betyder en lönesänkning på 30-50 % med tanke på att de vanligtvis jobbar otroliga mängder övertid. I november ska de få 25% av ordinarie lön, d.v.s. ca 1500 bath. Inte mycket pengar att leva på. Jag misstänker att Damens restaurang kommer att föra en tynande verksamhet, men eftersom att vi ändå har utgifterna för hyra och lön så startar vi ändå upp. Dessutom ligger fortfarande många andra restauranger fortfarande under vatten.

Samtliga risfält i Ayutthaya ligger fortfarande under djupt vatten så ser man till ytan så ligger säkert 70-80% av Ayutthaya under vatten, och även om tätorterna är hyfsat torra så bor det väldigt mycket människor i lågt placerade byggnader i anslutning till odlingsmarken. Hus som fortfarande är dränkta. Ibland ända upp till taket.

Även om saker och ting förbättras så är det fortfarande långt ifrån normalt. Vanligtvis har vi sophämtning 3 gånger i veckan. Nu har vi inte haft sophämtning på 6 veckor. Någon post har jag inte heller sett skymten av under samma tidsperiod. Olyckligtvis förväntas man betala räkningar, trots att man inte fått dom ännu.

Ska man åka och handla så får köpa det som råkar finnas hemma för stunden, inte vad man behöver/vill ha. Till jycken stora lycka eftersom att någon hundmat inte finns sen veckor tillbaka så hon "tvingas" äta husses mat.

post-5577-0-79816700-1321406198_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...