Jump to content
IGNORERAD

Ayutthaya - Översvämning


Poffa

Recommended Posts

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    31

  • JohanB

    17

  • Offe1609

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Vattnet i B. Thalan har sjunkit 2 dar i rad 5cm igår tisdag och lite i morse Kl 8,00 thaitid

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade med tjejen och hon beskrev det kritiska läget, rullas hela tiden på TVn. Tack och lov att hon inte bor i närheten av de drabbade områderna, men jag lider med alla er som är berörda. En fullständig katastrof! Vid sidan av all förstörelse av egendom och infrastruktur så fruktar jag att sjukdomar kommer att bryta ut. Kommer myndigheterna att klara en sådan situation, görs något pro-aktivt?

Hoppas att situationen förbättras snarast!!!

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Pratade med tjejen och hon beskrev det kritiska läget, rullas hela tiden på TVn. Tack och lov att hon inte bor i närheten av de drabbade områderna, men jag lider med alla er som är berörda. En fullständig katastrof! Vid sidan av all förstörelse av egendom och infrastruktur så fruktar jag att sjukdomar kommer att bryta ut.[size=5] Kommer myndigheterna att klara en sådan situation, görs något pro-aktivt?[/size]

Hoppas att situationen förbättras snarast!!!

/Marlon

No ploblem, Bad Luck take care. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Enligt "Smith Dharmasarojana, former director-general of the Meteorological Department and present chairman of the National Disaster Warning Council Foundation",

så beror översvämningarna inte på dåligt väder.

Snarare på dåligt management och dålig framsynthet.

Skönt att höra en Thailöndare som vågar var självkritisk

och erkänna de bakomliggande orsakerna.

Påhittet med propellrar i chaopraya sågar han tvärt som en värkningslös ide.

http://www.bangkokpost.com/news/local/261047/smith-faults-water-management

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt "Smith Dharmasarojana, former director-general of the Meteorological Department and present chairman of the National Disaster Warning Council Foundation",

så beror översvämningarna inte på dåligt väder.

Snarare på dåligt management och dålig framsynthet.

Skönt att höra en Thailöndare som vågar var självkritisk

och erkänna de bakomliggande orsakerna.

Påhittet med propellrar i chaopraya sågar han tvärt som en värkningslös ide.

http://www.bangkokpo...ater-management

Då kan vi utesluta en Nobelpris nominering för vetenskapsministern då? Fan, jag som var övertygad om att äntligen en Thai skulle få ett Nobelpris...

Tack Nisse Hult för kartan, min lägenhet på Ratchada ligger mitt i det blåa fältet, stället jag ska besöka idag gör det och restaurangen som jag ska till ikväll likaså-dags att leta fram sina Tretornstövlar då det regnat kraftigt stora delar av natten här.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt internet (ADSL) ligger fortfarande nere, men jag ska göra ett försök via mobilen. Har kopplat upp mobilen som trådlös AP, och får därför dela den nästan obefintliga bandbredden med två internettokiga "ungdjävlar".Bilderna lyckades jag få upp till ”hinken” igår. Tog två timmar!

Vi gjorde ett försök med en liten utfärd från huset för två dar sen. När vattnet kom så tog det bara något dygn innan det fanns ”båttaxi” att tillgå. Vi hade fått telefonnummer till en ”skeppare” och han meddelade att Lotus är öppet och hans båt klarade utan problem 4 personer.

IMG_0646.jpg

Ska erkännas att jag inte direkt delade skepparens uppfattning om flytetygets sjövärdighet/bärighet. Fribord? Vad är det?

Gott om vatten har vi dock i området. Vattendjupen på vägarna ca 1m. Inomhus ca ½ m.

IMG_0649.jpg

IMG_0650.jpg

På skylten står det ”Tomt till salu”. Undrar om det är någon som vill köpa denna sjö. För det facila priset av 4.500 bath/kvm.

IMG_0654.jpg

Vägen in mot Ayutthaya.

IMG_0656.jpg

Damen hade fått uppfattningen att vi skulle åka båt hela vägen till Lotus (ca 7km). Det skulle vi inte alls. Skepparen dumpade oss vid stora vägen 5 km från Lotus (Väg 32, huvudförbindelse från Bangkok och norrut) och önskade oss lycka till.

IMG_0659.jpg

Vi befann oss vid bron över järnvägen norrut. Bron funkar numera som parkeringsplats för diverse långtidsparkerade bilar. Under strömmar vattnet friskt. På väg söderut. Mot Bangkok.

IMG_0660.jpg

Vatten i mängder. Djupen ute på risfälten är 2-3 m. Lär ta ett tag innan det sjunker undan.

IMG_0662.jpg

De enda fordon som kan ta sig fram på 32:an var lastbilar, modell större. Men vi lyckades efter en stund få lift med några militärer och genom att kryssa lite mellan norr och södergående körfält tog vi oss faktiskt fram till köpcentrat Ayutthaya Park.

IMG_0668.jpg

Det visade sig dock att det mesta i köpcentrat var stängt. Men Lotus och bl.a. Mc Donalds var öppet. Har aldrig i mitt liv ätit en så god hamburgare! Kan kanske bero på att jag inte hade ätit varm mat på över en vecka.

Utbudet i Lotus var bättre än väntat. I stort sett allt fanns. Utom bröd.

Här har vi ”gänget” som hoppas på lastbilstransport norrut.

IMG_0669.jpg

Vi fick skjuts med en lastbil som levererade matvaror. 4+2 personer som packade sillar inne i hytten. Chaffisen sa att han hade avslutat gårdagen tur klockan halvfem på morgonen. Ändå tar han sig tid att plocka upp passagerare!

Försökte betala honom 500 bath för besväret. Han gav tillbaka 200 bath!

På bron över järnvägen är det inte bara parkering. Det är även ”bostäder” för folk som inte har någon annan stans att bo.

IMG_0675.jpg

Det var inte bara vår båt som var tungt lastad.

IMG_0674.jpg

Den här utfärden var för ett par dar sen. Men vattennivån har legat konstant, inom +- 1-2 cm, i flera dagar nu så det ser fortfarande precis lika illa ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt internet (ADSL) ligger fortfarande nere, men jag ska göra ett försök via mobilen. Har kopplat upp mobilen som trådlös AP, och får därför dela den nästan obefintliga bandbredden med två internettokiga "ungdjävlar".Bilderna lyckades jag få upp till ”hinken” igår. Tog två timmar!

Vi gjorde ett försök med en liten utfärd från huset för två dar sen. När vattnet kom så tog det bara något dygn innan det fanns ”båttaxi” att tillgå. Vi hade fått telefonnummer till en ”skeppare” och han meddelade att Lotus är öppet och hans båt klarade utan problem 4 personer.

IMG_0646.jpg

Ska erkännas att jag inte direkt delade skepparens uppfattning om flytetygets sjövärdighet/bärighet. Fribord? Vad är det?

Gott om vatten har vi dock i området. Vattendjupen på vägarna ca 1m. Inomhus ca ½ m.

IMG_0649.jpg

IMG_0650.jpg

På skylten står det ”Tomt till salu”. Undrar om det är någon som vill köpa denna sjö. För det facila priset av 4.500 bath/kvm.

IMG_0654.jpg

Vägen in mot Ayutthaya.

IMG_0656.jpg

Damen hade fått uppfattningen att vi skulle åka båt hela vägen till Lotus (ca 7km). Det skulle vi inte alls. Skepparen dumpade oss vid stora vägen 5 km från Lotus (Väg 32, huvudförbindelse från Bangkok och norrut) och önskade oss lycka till.

IMG_0659.jpg

Vi befann oss vid bron över järnvägen norrut. Bron funkar numera som parkeringsplats för diverse långtidsparkerade bilar. Under strömmar vattnet friskt. På väg söderut. Mot Bangkok.

IMG_0660.jpg

Vatten i mängder. Djupen ute på risfälten är 2-3 m. Lär ta ett tag innan det sjunker undan.

IMG_0662.jpg

De enda fordon som kan ta sig fram på 32:an var lastbilar, modell större. Men vi lyckades efter en stund få lift med några militärer och genom att kryssa lite mellan norr och södergående körfält tog vi oss faktiskt fram till köpcentrat Ayutthaya Park.

IMG_0668.jpg

Det visade sig dock att det mesta i köpcentrat var stängt. Men Lotus och bl.a. Mc Donalds var öppet. Har aldrig i mitt liv ätit en så god hamburgare! Kan kanske bero på att jag inte hade ätit varm mat på över en vecka.

Utbudet i Lotus var bättre än väntat. I stort sett allt fanns. Utom bröd.

Här har vi ”gänget” som hoppas på lastbilstransport norrut.

IMG_0669.jpg

Vi fick skjuts med en lastbil som levererade matvaror. 4+2 personer som packade sillar inne i hytten. Chaffisen sa att han hade avslutat gårdagen tur klockan halvfem på morgonen. Ändå tar han sig tid att plocka upp passagerare!

Försökte betala honom 500 bath för besväret. Han gav tillbaka 200 bath!

På bron över järnvägen är det inte bara parkering. Det är även ”bostäder” för folk som inte har någon annan stans att bo.

IMG_0675.jpg

Det var inte bara vår båt som var tungt lastad.

IMG_0674.jpg

Den här utfärden var för ett par dar sen. Men vattennivån har legat konstant, inom +- 1-2 cm, i flera dagar nu så det ser fortfarande precis lika illa ut.

Hej Poffa!

Hur upplever du information, hjälp och åtgärder från myndighetshåll såhär långt?

Jag har sett en del kritik från privatpersoner i TV-intervjuer, som är besvikna över myndighetsengagemanget på landsbyggden, Ayutthaya, Nakon Sawang etc jämfört med nuvarande "rädda Bangkok-aktionerna".

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa!

Hur upplever du information, hjälp och åtgärder från myndighetshåll såhär långt?

Jag har sett en del kritik från privatpersoner i TV-intervjuer, som är besvikna över myndighetsengagemanget på landsbyggden, Ayutthaya, Nakon Sawang etc jämfört med nuvarande "rädda Bangkok-aktionerna".

Eftersom att vi har fått någon som helst information eller hjälp från myndigheterna kan man bara konstatera att sämre från det hållet kan det bara inte bli.

Inte för att jag önskar innevånarna i Bangkok det helvete vi har så är frågan om det Thailands del kanske trots allt är bästa att även Bangkok drabbas av en rejäl rotblöta. Så länge det bara är "lite bönder" uppe i norr och isan (t.ex. Khon Kaen) som drabbas kommer det aldrig att sättas in några kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Att anlägga dammar drabbar alltid ett antal människor som tvingas lämna sina nuvarande hem. Ett problem som dagens politiker blir tvungna att ta i. Men dammarna blir knappast klara under nuvarande regering så det blir andra politiker som får sola sig i glansen när dammarna invigs. Ingenting för thailands otroligt "korttänkta" politiker.

Det finns en kanal projekterad. Tolv mil lång och 300 meter bred. Ett projekt ingen politiker vill ta i ens med tång. Men om Bangkok dränks blir de kanske tvungna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att vi har fått någon som helst information eller hjälp från myndigheterna kan man bara konstatera att sämre från det hållet kan det bara inte bli.

Inte för att jag önskar innevånarna i Bangkok det helvete vi har så är frågan om det Thailands del kanske trots allt är bästa att även Bangkok drabbas av en rejäl rotblöta. Så länge det bara är "lite bönder" uppe i norr och isan (t.ex. Khon Kaen) som drabbas kommer det aldrig att sättas in några kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Att anlägga dammar drabbar alltid ett antal människor som tvingas lämna sina nuvarande hem. Ett problem som dagens politiker blir tvungna att ta i. Men dammarna blir knappast klara under nuvarande regering så det blir andra politiker som får sola sig i glansen när dammarna invigs. Ingenting för thailands otroligt "korttänkta" politiker.

Det finns en kanal projekterad. Tolv mil lång och 300 meter bred. Ett projekt ingen politiker vill ta i ens med tång. Men om Bangkok dränks blir de kanske tvungna.

Precis mina tankar (det fetmarkerade).

Hur går det med elefanterna i Ayutthaia? Har hört att de lider av matbrist.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att vi har fått någon som helst information eller hjälp från myndigheterna kan man bara konstatera att sämre från det hållet kan det bara inte bli.

Inte för att jag önskar innevånarna i Bangkok det helvete vi har så är frågan om det Thailands del kanske trots allt är bästa att även Bangkok drabbas av en rejäl rotblöta. Så länge det bara är "lite bönder" uppe i norr och isan (t.ex. Khon Kaen) som drabbas kommer det aldrig att sättas in några kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Att anlägga dammar drabbar alltid ett antal människor som tvingas lämna sina nuvarande hem. Ett problem som dagens politiker blir tvungna att ta i. Men dammarna blir knappast klara under nuvarande regering så det blir andra politiker som får sola sig i glansen när dammarna invigs. Ingenting för thailands otroligt "korttänkta" politiker.

Det finns en kanal projekterad. Tolv mil lång och 300 meter bred. Ett projekt ingen politiker vill ta i ens med tång. Men om Bangkok dränks blir de kanske tvungna.

Är beredd att hålla med dej. Det sista jag vill är dock att någon mpr medlem såväl som någon endaste thai ska drabbas av detta helvete, trots det så är det min övertygelse att det bästa som kan hända är att Bangkok drabbas av en knähög eller mer riktig rot blöta över hela stan, för det är med all säkerhet precis som du skriver, thailänska politiker skiter i allt som inte kan gynna deras redan stinna bankkonto och en genombrytning i bkk kanske kan få dem att tänka lite längre än sträckan från frukostbordet till bankkontoret.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis mina tankar (det fetmarkerade).

Hur går det med elefanterna i Ayutthaia? Har hört att de lider av matbrist.

Av de ca 85 elefanter som finns i stora "kraalen" evakuerades ca 70 innan översvämningen. De lämnade kvar några honor med kalvar som de räknade med att de skulle kunna ta hand om. Men översvämningen blev betydligt värre än väntat så det råder tydligen brist på mat redan. Dock ligger det så högt att de i alla fall slipper vada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är beredd att hålla med dej. Det sista jag vill är dock att någon mpr medlem såväl som någon endaste thai ska drabbas av detta helvete, trots det så är det min övertygelse att det bästa som kan hända är att Bangkok drabbas av en knähög eller mer riktig rot blöta över hela stan, för det är med all säkerhet precis som du skriver, thailänska politiker skiter i allt som inte kan gynna deras redan stinna bankkonto och en genombrytning i bkk kanske kan få dem att tänka lite längre än sträckan från frukostbordet till bankkontoret.

Jag är benägen att hålla med dig. I måndags var frugan med Atoms klass som "parent helper" då de hade studieresa till Samrong Market, förvisso i Samuk Prakarn men bara 1 km från BITEC och Central Bangna. Området var då inte på något sätt påverkat av översvämmningar men det hade regnat natten innan och var lite blött och geggigt (heter det så på Rikssvenska?). Flera föräldrar, expats och hi-so Thai, klagade dagen efter att skolan lät utsätta deras prinsar och prinsessor för denna hemska upplevelse.

Atoms skola ligger på Sukhumvit Soi 105 vilket pekades ut förra veckan som ett område med hög risk för översvämmningar, dagen efter fick alla föräldrar ett mail från en av skolans Board Members, tillika starkt knuten till sittande regering, att givetvis kommer de se till att avleda vattnet för att hålla skolan öppen. Men avleda vart? Till något ställe utan viktiga personer?

Jag flög hem från Chengdu igår och inflygningen var rakt norr ifrån, sista 10 minuterna såg man bara en stor sjö tills 1 minut innan man landade då var det torrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många fina och beskrivande bilder. Många här hemma i Svedala fattar nog inte vilket H-vete ni har. Hoppas det ordnar sig snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv får man vänta på svar imorgon om tjejerna kan evakuers från Ayutthaya till Jomtien, plees water go back :police:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en bra bilder och intressanta reportage!

Hoppas det går över snart.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nu kan jag tala om att jag har kunnat hjäpa till för dom behövande i Ayutthaya, tjejen och dom i byn har samlat in mat å förnödenheter till dom behövande och drabbade, åker lastbil från byn med dom insamlade medlen, tala om för hon att hon fick lägga så mycket pengar hon ville på mat som ska skickas dit så hon la 5000thb för våran räkning, jag vet att det inte är mycket men det är en liten del i allafall.

Skriver som en kråka just nu pga trötthet,sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Är beredd att hålla med dej. Det sista jag vill är dock att någon mpr medlem såväl som någon endaste thai ska drabbas av detta helvete, trots det så är det min övertygelse att det bästa som kan hända är att Bangkok drabbas av en knähög eller mer riktig rot blöta över hela stan, för det är med all säkerhet precis som du skriver, thailänska politiker skiter i allt som inte kan gynna deras redan stinna bankkonto och en genombrytning i bkk kanske kan få dem att tänka lite längre än sträckan från frukostbordet till bankkontoret.

[size=3]Men hallå? Det var det dummaste jag läst på mycket länge. [/size]

[size=3]Av Bangkoks kanske 10 miljoner invånare (?) så är det några procent som har riktigt riktigt stinna bankkonton och de har dessutom ofta sina tillgångar placerade utomlands. Så de påverkas inte. De som drabbas är vanliga knegare som mister sina jobb när Thailand går in i en djup ekonomisk depression efter översvämningarna. Bara i det senast drabbade industriområdet (det tredje i ordningen) i Ayutthaya så jobbar 40 000 människor. Där räknas skadorna på fabriker i många miljarder. Hur många av de anställda får tillbaka jobbet när vattnet dragit sig tillbaka? Man räknar med att få företag försäkrat sig inför denna typ av översvämning...[/size]

[size=3]Svämmas Bangkok över så handlar det inte om att människor plaskar runt i gummistövlar och svär över politikerna. Då blir det en än större nationell katastrof än nu. En riktigt stor tragedi. [/size]

[size=3]Många miljoner människor kommer att kastas ut i ren fattigdom om Bangkok drabbas...[/size]

[size=3]Uppdatering. Nu har det fjärde industriområdet drabbats. Där jobbar 60 000 personer. http://www.bangkokpo...ya-estate-falls[/size]

Ändrades av Webstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

[size=5]Men hallå? Det var det dummaste jag läst på mycket länge.

Av Bangkoks kanske 10 miljoner invånare (?) så är det några procent som har riktigt riktigt stinna bankkonton och de har dessutom ofta sina tillgångar placerade utomlands. Så de påverkas inte. De som drabbas är vanliga knegare som mister sina jobb när Thailand går in i en djup ekonomisk depression efter översvämningarna. Bara i det senast drabbade industriområdet (det tredje i ordningen) i Ayutthaya så jobbar 40 000 människor. Där räknas skadorna på fabriker i många miljarder. Hur många av de anställda får tillbaka jobbet när vattnet dragit sig tillbaka? Man räknar med att få företag försäkrat sig inför denna typ av översvämning...

Svämmas Bangkok över så handlar det inte om att människor plaskar runt i gummistövlar och svär över politikerna. Då blir det en än större nationell katastrof än nu. En riktigt stor tragedi.

Många miljoner människor kommer att kastas ut i ren fattigdom om Bangkok drabbas...

Uppdatering. Nu har det fjärde industriområdet drabbats. Där jobbar 60 000 personer. http://www.bangkokpo...ya-estate-falls[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

[size=3]Men hallå? Det var det dummaste jag läst på mycket länge. [/size]

[size=3]Av Bangkoks kanske 10 miljoner invånare (?) så är det några procent som har riktigt riktigt stinna bankkonton och de har dessutom ofta sina tillgångar placerade utomlands. Så de påverkas inte. De som drabbas är vanliga knegare som mister sina jobb när Thailand går in i en djup ekonomisk depression efter översvämningarna. Bara i det senast drabbade industriområdet (det tredje i ordningen) i Ayutthaya så jobbar 40 000 människor. Där räknas skadorna på fabriker i många miljarder. Hur många av de anställda får tillbaka jobbet när vattnet dragit sig tillbaka? Man räknar med att få företag försäkrat sig inför denna typ av översvämning...[/size]

[size=3]Svämmas Bangkok över så handlar det inte om att människor plaskar runt i gummistövlar och svär över politikerna. Då blir det en än större nationell katastrof än nu. En riktigt stor tragedi. [/size]

[size=3]Många miljoner människor kommer att kastas ut i ren fattigdom om Bangkok drabbas...[/size]

[size=3]Uppdatering. Nu har det fjärde industriområdet drabbats. Där jobbar 60 000 personer. http://www.bangkokpo...ya-estate-falls[/size]

Ett tips är att du skriver med större bokstäver så att man kan se vad du skriver annars blir det bara en gröt av det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Men hallå? Det var det dummaste jag läst på mycket länge. [/size]

[size=3]Av Bangkoks kanske 10 miljoner invånare (?) så är det några procent som har riktigt riktigt stinna bankkonton och de har dessutom ofta sina tillgångar placerade utomlands. Så de påverkas inte. De som drabbas är vanliga knegare som mister sina jobb när Thailand går in i en djup ekonomisk depression efter översvämningarna. Bara i det senast drabbade industriområdet (det tredje i ordningen) i Ayutthaya så jobbar 40 000 människor. Där räknas skadorna på fabriker i många miljarder. Hur många av de anställda får tillbaka jobbet när vattnet dragit sig tillbaka? Man räknar med att få företag försäkrat sig inför denna typ av översvämning...[/size]

[size=3]Svämmas Bangkok över så handlar det inte om att människor plaskar runt i gummistövlar och svär över politikerna. Då blir det en än större nationell katastrof än nu. En riktigt stor tragedi. [/size]

[size=3]Många miljoner människor kommer att kastas ut i ren fattigdom om Bangkok drabbas...[/size]

[size=3]Uppdatering. Nu har det fjärde industriområdet drabbats. Där jobbar 60 000 personer. http://www.bangkokpo...ya-estate-falls[/size]

Jag förmodar att du inte har läst några av IL:s och svansens politiska dravel inlägg, men nog om det nu, för nu måste vi först rädda Bangkok

Nakon Sawan ligger under vatten och är mer eller mindre helt utslaget, men bygger man en stad mitt i ett floddelta där tre mindre floder bildar en större så får man väl skylla sej själv, skit i dem,,,,,,,,,rädda Bangkok

Ayutthya ligger under vatten med sina miljard industrier och historiska minnes märken. Tråkigt, men vi måste ju rädda Bangkok

Changwat Chayjaphum var för ett tag proklamerat katastrof område. Vaddå Chayjaphum? Ligger det i Thailand? Hade jag ingen aaaaning om, skit i dem här gäller det att rädda Bangkok

Vår yngsta dotter och hennes man HAR bott i Ayutthya, de bor hos oss nu och lär väl så få göra under en längre framtid, det finns nämligen inget kvar för dem att komma tillbaks till, men vem orkar bry sej om några ungdomar ute i provinserna,,,,,,,,,,,,först måste vi ju rädda Bangkok.

Jag har aldrig någonsin sett så höga vatten flöden under mina tio år här i byn, det sa jag visserligen förra året också, men i år var det mer. Hur kommer det att bli nästa år? Ingen vet, men en sak kan vi garantera,,,,,,,ingen bryr sej, det handlar bara om en hög med skitiga risbönder. Huvudsaken inget händer med Bangkok.

Frun och hennes syskon plus c:a 95 % av byfolket, byn består av 200 hus, har förlorat deras skörd, allt ligger under vatten. Måtte det bara stanna kvar på åkrarna, så inget drabbar Bangkok.

Vi har ytterligare en son och en dotter gifta och bosatta i var sin ände av Bangkok, som kommer att på något vis drabbas om det blir en större översvämning, jag lider och oroar mej för dem, likaså lider jag med hela det Thailänska folket som ännu en gång drabbas pga snikna politiker, det kvittar vilket block de tillhör, de är alla lika, som första prioritet ska fylla sina egna fickor, sedan börjar de gasta, rädda Bangkok, rädda Bangkok så fort det börjar uppstå några problem någonstans i det där, där borta som ligger utanför stadens asfaltdjungel.

Jag har under åtskilliga år, både som besökande och numera som bofast hört detta, rädda Bangkok ( och skit i resten ) så många gånger att det står mej upp i halsen. Hade dessa pollitiker, istället för att försöka köra ner fingrarna i syltburken, så långt det är möjligt, intresserat sej för att försöka planera och motverka vad som med största säkerhet komma skall varje år framöver så hade kanske inte millioner Thai behövt vara hemlösa och ruinerade i dag, men då kanske man inte hinner samla på sej några extra poäng.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de här översvämmningarna kommer att kosta Thailand oehört mycket mer än vad vi kan räkna med idag-bara de industriområden i Ayutthaya och norra Bangkok som står under vatten sysselsätter 100 000-tals människor. Hondas fabrik som står under flera meter vatten kan nog i princip jämnas med marken när vattnet flutit undan.

Så varför ska Honda bygga upp sin fabrik där istället för i något annat land där politikerna kanske ser till landets ekonomi och utveckling framför sin personliga ekonomi. Normalt sett täcker inte försäkringar naturkatastrofer så det måste bli staten som går in och hjälper till men framförallt övertygar de utländska investerarna att detta inte kommer att kunna hända igen för annars är det stor risk att dessa nu förstörda arbetsplatser och produktionsanläggningar byggs upp någon annanstans-Kambodja, Vietnam, Malaysia, Indonesien och liknande ställen.

Den thailändska regeringen har visat att de inte klarar av sitt uppdrag, inget klart grepp om situationen, saktfärdigt agerande, direkt felaktigt agerande och politiskt käbblande.

Det var ingen nyhet att det regnat mycket och att dammarna var fulla, trots det så avvaktade RID utkomsten av valet och vem som skulle bli högsta (politiska) hönset. Det blev till slut Chartthai Pattana som fick det departementet och alltså satsade man först på att undvika att hemprovinsen för partiet-Suphanburi-inte översvämmades på bekostnad av andra provinser. Nu räckte inte det utan Suphanburi har också översvämmats-dock långt efter Ayutthaya.

Åtgärderna som de vidtog var för lite, för sent och för provinsiella.

Hade inte Thailand varit så plågat av korruption hade landet haft en fungerande flodreglering men korrupta och inkompetenta politiker har satt stopp för det. Nu skördar Thailand vad man sått under decennier-hoppas de lär sig något?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Bara lite tankar. Givetvis får farmarna sin skörd förstörd. Om inget ändras så får dom ju ett visst bidrag från Thailändska staten för förstörd skörd. Ca 2.000 Baht/rai. När vattnet har runnit undan så har ju fortfarande bonden sin mark för nya risodlingar.

Det måste vara 10-falt värre för alla familjer som har litat på sin månatliga försörjning via ett fast arbete på någon fabrik. Ofta jobbar ju både mannen och kvinnan på samma fabrik. Kanske har dom sålt sin mark som dom har ärvt av sina föräldrar för att satsa på ett liv i en större stad. Bättre skola för sina barn m.m Nu står många utan jobb,inget socialt skyddsnät. Har fortfarande kostnader för hyra, barnens skolgång,ofta en bil på avbetalning. m.m Jag bor ju själv här och har många Thailändska farmare i min frus släkt. Det dom säger är att sånt här händer. Kan vara regn,torka,brist på vatten till risfältet.insektssvärm som äter upp hela skörden och denna gång översvämmningar. Men som svåger sa i går: Det kommer nya skördar. Så jag lider mycket mer med alla familjer som i princip är satta på bar backe. Sparade pengar räcker inte i all evighet.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...