Jump to content
IGNORERAD

Ayutthaya - Översvämning


Poffa

Recommended Posts

Hoppas du klarar kåken!

Börjar det lugna sig med stigningen?

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 204
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Poffa

    31

  • JohanB

    17

  • Offe1609

    10

  • Jive

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Angående bilen hick jag berättat att det bästa är att bar låta den stå och inte försöka starta eller nåt och efteråt plocka ur all el som går o lägga på tork.

Bara vad jag fått berättat, det finns ju proffs här som kan ge dig bästa sättet

Än en gång... All lycka till dig o frun

Vi har ju alrig träffats "live" men det känns nästan så iaf!

AMJA

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Poffa :)

Enligt nyheterna är det ännu värre där du bor nu... :( Hur klarar sig ditt hus?

Hoppas att det löser sig till det bästa!

Ha en sån bra dag du bara kan!

:wai:

Läget är illa här i Ayutthaya. Mitt hus ligger i ett inhägnat (mur) bostadsområde med 120 kåkar. Grannarna, inklusive "byhövdingen" räknade optimistiskt med att de skulle kunna rädda området med hjälp om pumpar som pumpade ut det vatten som ändå trängde in. "Dagvattenavloppet" kapades redan för 3 dagar sen för att förhindra att vi skulle få vatten bakvägen.

Problemet var att vi inte fått tag på några bensin/dieseldrivna pumpar utan använde oss av elpumpar. Klockan elva i går kväll jobbade jag med att få i ordning på ytterligare en elpump som jag hade lyckats få låna. (Finns inga att köpa). Då inträffade det som inte fick hända. Strömavbrott!

Vilket fick vattnet att stiga med en oroväckande hastighet. Så i skenet från stearinljus, och utan AC, så lyftes det möbler till övervåningen i natt.

Klockan fyra kom elen tillbaka och vattennivån stabiliserades. Då hade jag fortfarande några centimeter kvar, men några av grannarna hade redan fått in vatten.

Sannolikheten att pumparna ska hålla stånd mot övermakten är noll. Men om de lyckas hålla stånd timmar eller kanske t.o.m. ett par dagar är svårt att säga.

Enligt prognoserna förväntas vattenståndet bli normalt tidigast i mitten av november. Förutsatt att det inte kommer mer regn i oktober. Olyckligtvis är oktober normalt sett en av årets blötaste månader. Så utsikterna för närmsta framtiden är inte direkt ljusa. Snarast blöta.

Men nu kan jag i alla fall flytta möbler i dags ljus. Och med AC.

Edit. Bilder Ayutthaya finns här. http://www.bangkokpost.com/

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tyvärr blir det värre. Natten som var 24.00 öppnade dammen ovanför Tak sina luckor fullt.(Ping-river) En av Thailands största el-producerande dammar. Var nyss och kollade Ping-river här i stan. Har redan börjat svämma över in i stan. På bara en kvart när

vi kollade steg vattnet säker med 30-40 cm. Enl. nyheterna ska det bli som värst framemot kvällen,natten. Senare drabba Nakhon Sawan,Chinat,Anghton, Ayutthaya m.m

Vi bor ca 20 mil söder om dammen.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hände Thomas?

Kom vattnet så snabbt?

Vi är nu i Nakhon Sawan, ett par hundra kilometer nedströms dej..

Här är floden Pings (och Chao Prayha´s som börjar här) nivå redan 5-6 meter över normalt och 1 till 2m högre än gatunivån över hela stan, men de idoga invånarna har hitintills lyckats bygga vallar av typ "makadam".

En del ställen har 4meter höga vallar.

På andra sidan Dechatiwong-bron (östra) är allt redan under vatten, inklusive Makro-varuhuset.

En del, inte alla, har byggt enkla skyddsmurar framför sina affärer, för att försöka rädda sig om vallarna brister vattnet kommer

Huvudgatan i NS har man byggt en extra vall mitt i, för det läcker i dammarna runt stan.

Kollosala dieselpumpar står runt omkring och pumpar dagvattnet tillbaka upp i floden.

T.o.m. en nybyggd bro ut till en ö i Ping står halvvägs under vatten.

Brister vallarna nu när vattnet från dammen i Tak som snart kommer, så väntar en miljard-katastrof.

Jag ska försöka få in lite bilder här snart, men det är en lånad dator med ovan webbläsare.

Jag försöker så snart som möjligt. Internet funkar inte hela tiden, så jag räddade den här posten med "autosparat"

/Johan i Nakhon Sawan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir filerna så stora? Bilderna reduceras inte då jag laddar dom. 2 meg /st??

post-6170-0-95257900-1317829759_thumb.jp

post-6170-0-78067800-1317829875_thumb.jp

post-6170-0-27352100-1317830063_thumb.jp

post-6170-0-95257900-1317829759_thumb.jp

post-6170-0-78067800-1317829875_thumb.jp

post-6170-0-27352100-1317830063_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag pratade med en kompis som finns någontans i det drabbade området på mkt dålig förbindelse så jag vet inte exakt var det är.

Han sa att någon damm skulle öppnats utan att folket nedströms blivt varnade!

Kan det verkligen vara så?

Känns helt otroligt korkat isåfall!

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag pratade med en kompis som finns någontans i det drabbade området på mkt dålig förbindelse så jag vet inte exakt var det är.

Han sa att någon damm skulle öppnats utan att folket nedströms blivt varnade!

Kan det verkligen vara så?

Känns helt otroligt korkat isåfall!

TPP

Tjena!

Om du menar dammen ovanför Tak så informerade i stort sett alla Thailändska nyhetskanaler om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Usch det är hemskt och måste vara oerhört frustrerande och nervpirrande för de som drabbats och för dig Poffa som har vattnet nosande i hasorna.

Det är en sak att höra om avlägsen nyhetsrapportering - en helt annan att se dessa gripande bilder.

Håller alla tillgängliga tummar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar spänt på en lägesrapport från Poffa.

Fritz..

En snabbrapport. För inom timmar kommer min bottenvåning att övergå till att bli swimmingpool. Så nu gäller det att rädda vad som räddas kan.(Bottenvåningen i mitt något övermöblerade hem är mycket större än övervåningen så det gäller att rädda det dyraste)

Läget i Ayutthaya börjar bli rent ut sagt akut.

Nu är väg 32, stora vägen från Bangkok norrut avstängd strax norr om Ayutthaya p.g.a. översvämningen. Så nu är även busstrafiken norrut inställd. Tågen är redan sedan tidigare inställda. Även infarten till Ayutthaya från 32:an är avstängd. Så lätt kaos i trafik kan man lugnt påstå. Dessutom används alla ännu icke översvämmade vägar dessutom som parkeringsplats. Själv har jag "nödparkerat" bilen på en sjukhusparkering ca 15 km hemifrån. Hoppas att den ligger tillräckligt högt.

Damens bil står parkerad på scenen i hennes i övrigt numera helt övergivna och tömda restaurang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Om du menar dammen ovanför Tak så informerade i stort sett alla Thailändska nyhetskanaler om det.

Hej,

Jag har ingen aning om var, samtalet var "hackigt" och efter lunchtid igår så kommer inte ens sms fram.

Just nu har vi ingen aning om var eller hur det är.

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Tjejen har nu överget huset för vattnet 1meter inne i huset bara

Gäller Ayutthaya

Dom pratar om ca:50cm till inom en veckas tid

Kommer inte ner själv förren 18/10 för att se eländet :ahh:

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut utanför huset nu. Försöket att rädda området med hjälp av pumpar har upphört eftersom att vattnet fortfarande stiger och vi numera är omringade av vatten

post-5577-0-61888300-1317894651_thumb.jp

post-5577-0-58301400-1317894682_thumb.jp

post-5577-0-50592600-1317894700_thumb.jp

post-5577-0-31743000-1317894717_thumb.jp

post-5577-0-81724600-1317894734_thumb.jp

post-5577-0-61888300-1317894651_thumb.jp

post-5577-0-58301400-1317894682_thumb.jp

post-5577-0-50592600-1317894700_thumb.jp

post-5577-0-31743000-1317894717_thumb.jp

post-5577-0-81724600-1317894734_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Poffa, vet du hur det ser ut med möjlighet för att hyra lägenhet i Ayutthaya

Tjejen har nu överget huset pga. vattnet

Har huset ca 2km nedströms från Wat Phananchoeng efter floden Chao Phraya

Mvh.Plätt

OBS! befinner mig i Sverige till 18/10

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa, vet du hur det ser ut med möjlighet för att hyra lägenhet i Ayutthaya

Tjejen har nu överget huset pga. vattnet

Har huset ca 2km nedströms från Wat Phananchoeng efter floden Chao Phraya

Mvh.Plätt

OBS! befinner mig i Sverige till 18/10

Det är väldigt många som har tvingats överge sina hem. I går hade jag 10 nattgäster eftersom mitt hus fortfarande är beboeligt.

Lär inte bli lätt att hitta någon "torr" lägenhet nu. Jag har i alla fall inte några tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg just ett reportage på TV om översvämningen i Ayutthaya. Snacka om vatten i mängder, en del hus såg man knappt taknocken på, hua så hemskt.

Poffa, låt nu andra sköta bärandet, tänk på hjärtat.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det löser sig snart för er som i dom drabbade områderna lider me er

Glimten Kam phom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg just ett reportage på TV om översvämningen i Ayutthaya. Snacka om vatten i mängder, en del hus såg man knappt taknocken på, hua så hemskt.

Poffa, låt nu andra sköta bärandet, tänk på hjärtat.

Fritz..

Ja, det rullar hela tiden bilder på TV.

Stora områden utan el, rent vatten, avlopp, mat etc.

Gamla och barn sittande utan flytväst i ranka båtar.

I vissa områden hade vattenståndet ökat från ganska normalt till 1,5-2 m över normalt på 3 timmar och stora vattenmassor ligger kvar i norr och trycker på på väg ner mot Bkk.

Prognosen säger mer regn.

Stackars människor!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...