Jump to content
IGNORERAD

Viva La Rockabilly


svampen

Vad är Rockabilly för dig  

61 röster

  1. 1. Vad förknippar Du med Rocka Billy?

    • Bra musik?
      22
    • Brylcreme?
      20
    • Brudar?
      13
    • Festa?
      9
    • Coola Bilar?
      15
    • Myggjagare?
      15
    • Allt ovan!
      28


Recommended Posts

Luke the Drifter

Och här kommer det problem !

Teencats fick jag aldrig se live men jag fick se delar av bandet för några år sedan.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 235
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • husse

    87

  • svampen

    56

  • Luke the Drifter

    31

  • knifetown

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vilka panthertanther :crazy:

:crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Are you still crazy ?

Ett av mina favoritband är "Crazy Cavan and the rhytm rockers. " Bandets sångare och frontfigur är Cavan Grogan och han gör sannerligen skäl för sitt smeknamn "Crazy Cavan". :jester:

Han började sin karriär redan i mitten på 60-talet med sitt band som då hette " Count Dracula and the vampires".De spelade då en mix av rockabilly/hilllbilly och rock*n*roll. Bandet bytte sedan både namn och medlemmar och i början av 70-talet så bildades "Crazy Cavan and the rhytm rockers. "

Cavan är troligen berättigad till ålderspension men det hindrar inte honom att turnera med sitt band och leva rövare. Jag har sett honom ett flertal gånger och minns så väl en spelning för några år sedan då en ur publiken skickade upp en flaska whisky till honom och han tog en slurk och började joddla :drinks:

Han har gett f-n i att blanda in surfmusik i sin repertoar, däremot gillar han tvåhjulingar :14:

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att det är söndagsmorgon nu, och kanske lite för mycket sprit i går kväll så tar vi den här och nyktrar till mens vi lyssnar.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att hitta dom där riktiga godingarna nu, dom flesta har vi här, men den här va nog en riktig rysare för 100 år sedan

http://www.youtube.com/watch?v=322qOQ6crq4&feature=player_embedded

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Wanda, min kära Wanda ! :wub:

Jag har fått förmånen att se Wanda Jackson live nästan tio gånger och hon kunde rocka ! Hon gick ju efter 50-talets rockvåg över till en mer countrybetonad stil men de gamla rockrökarna hängde alltid med.

På tal om 50-tal och artister som inte är kända som vilda rockers så kommer jag rent spontant att tänka på Roy Orbison. Orbison är väl för de flesta mest känd för sina långsammare låtar som exempelvis "Pretty woman" och "Only the lonely".

Men när han startade sin karriär på det legendariska skivbolaget SUN record company så var det skjuts i låtarna.

Ooby dooby

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Dagens låt är faktist en i grunden Honky tonk / Hillbilly-historia. Den som gjorde den här låten riktigt känd var Hank Thompson och det skedde 1952. Låten slog igenom stort och det fick andra att försöka hitta på något som liknade detta. Vad slår väl bättre än att göra en svarslåt ?

Något senare år 1952 så släppte Kitty Wells låten ""It Wasn't God Who Made Honky Tonk Angels" och den gick hem och finns fortfarande kvar i folks, i alla fall mitt, minne !

Wild side of life

http://youtu.be/83covgTCAUQ

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Grym Luke!!!! :thumbsup:

Absolut inte, Svampen ! Jag skulle tro att de flesta beskriver mig som en ganska timid person :wink:

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

The day the music died ?

Idag är det den tredje februari och just den här dagen är ett sorgligt kapitel i musikhistorien.

Vintern 58-59 så gick det en stor rock'n'roll-turné , The winter dance party, i USA. Med på turnén var den tidens stora artister Dion&the Belmonts, Buddy Holly, Ritchie Valens och Big Bopper. Det hände några missöden under turnén och den 3:e februari så bestämde sig Buddy Holly, Ritchie Valens och Big Bopper sig för att flyga till nästa spelning för att tjäna tid ( och slippa åka med turnebussen som hade tappat värmen ).

Tyvärr så kraschade planet ganska direkt efter starten och samtliga ombord omkom.

Men trots rubriken så lever musiken kvar i allra högsta grad och jag tycker att just den här låten med Buddy Holly passar i den tråden.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Luke the Drifter

Dagens låt får bli en gammal goding i en något modernare version.

"Rock'n'roll ruby" skrevs av George Jones och såldes till Johnny Cash för 40 dollar. Johnny spelade på den tiden hos den legendariska "Sun Record company" och producenten, Sam Phillips, tyckte att den låten inte passade Cash riktigt.

Phillips tyckte att uppkomlingen Warren Smith skulle spela in den och så blev det. Den blev en hit och Smith fick spela in en mängd låtar på Sun.

Men jag gillar brittisk 70-tals rockabilly och det här bandet gjorde en bra cover på låten.

"The Riot rockers" skapade en helt egen musikgenre , Teddy Boy skifflebilly.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här är inget rockabilly alls, men en fördjävlaskön bil och ett skönt ljud i den med riktiga flames inget lackat skit

från V Ås i somras

Hittade inget bättre ställe å lägga den på

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontorsarbete på eftermiddan, man är ju såå taggad för sånt tråååk, särskilt när man får såna här goa låtar på meilen :nyam:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

En till

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på 50-årskalas med lite rockabilly förra helgen. Hur många känner igen luggen?

Ursäkta dålig bild. Dålig telefon, dåligt ljus och en lätt berusad fotograf.

post-3513-0-81860600-1329847000_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

En till

Tack Husse !

Du har vidgat mina vyer för jag har aldrig hört talas om Kimball Coburn !

I gengäld så bjuder jag på en låt som jag gillar skarpt. Det är ett band från Hälsingland/Dalarna som spelar en skön variant av Teddyboy/Rockabilly.

Raw rhytm boogie !

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Har vart i tokholm idag, måste varva ner med lite skön mjusik innan kojen

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hupp vänner det är fredag, undrar om man ska försöka blanda sig en sommarlätt t kvällsfikat :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...