Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

Hänger med Herr Chang!

En kompis till mig gifte sig 2 veckor sen, SEK 160000! Det var ingen billigt party det.

Quote

Jämfört med kostnaden för ett svenskt bröllop är det inte så mycket. Har läst att den genomsnittliga kostnaden numera närmar sig SEK 100000. Tydligen ännu mer i till exempel USA. Då är THB 100000 plus lite guld inte mycket att tjafsa om enligt min mening.

Men visst, rör det sig om miljoner baht som ej lämnas tillbaka bör man nog tänka sig för.

Herr Chang har talat.

Själv har jag ju Second Hand dam så tjäns lite surt med Sinsod.

Men man är ju Farang så man får betala kalaset!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Man ska väl göra, vad man tycker är rätt.

För mig själv, så kommer jag inte att betala någon Sinsod, den dag jag gifter mig.

Skulle då hellre stå över giftemålet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jämfört med kostnaden för ett svenskt bröllop är det inte så mycket. Har läst att den genomsnittliga kostnaden numera närmar sig SEK 100000. Tydligen ännu mer i till exempel USA. Då är THB 100000 plus lite guld inte mycket att tjafsa om enligt min mening.

Men visst, rör det sig om miljoner baht som ej lämnas tillbaka bör man nog tänka sig för.

Herr Chang har talat.

Varför ska man över huvud taget jämföra med ett bröllop i Sverige eller USA? Det är ju i Thailand man ska gifta sig och då är det omständigheterna där som borde vara de intressanta?

Jämför istället med andra bröllop i Thailand för att få fram "en norm" om det nu är det som är poängen.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man skall ju ta seden som gäller i Thailand. Finns inget som säger att man skall betala sin sod till föräldrarna.

de pengarna är till tjejen. Möjligtvis att de deponeras hos dem. Endast ett påfund för lura faranger.

En thailändare betalar absolut inget till en fattig bartjej.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk om man bara gifter  sig i Sverige...

Då ska man använda svenska traditioner..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajamen!  :crazy:

Quote

Om man funderar på att skaffa barn , se då till att det blir en dotter .  :lol:

Damen är på mig typ en gång i veckan med dottersnacket!  :rofl:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Tack gode gud för man träffat en ordentlig kvinna med en vettig släkt...

Inget sinsod-snack överhuvudtaget och inget tvång med giftermål heller...

Det kommer när vi känner att det passar in i tiden anser hennes föräldrar...

Istället sponsrar vi dem med lite bahtingar då och då när vi har möjlighet och de behöver det...

Absolut inga sjuka summor kan också tilläggas...

Hon har fått dem att förstå att faranger inte är gjorda av pengar...iaf inte jag då...  :rofl:

ALLT detta trots att hon var helt 100% "ren" när jag träffade henne... :wai:

Mycket av detta kanske grundar sig i att hon befann sig i Sverige när jag träffade henne och hade sett att faranger faktiskt arbetar ihop sina pengar.

Samtidigt lärde hon sig då hur man får ligga i för att tjäna pengar här och dessutom hur dyrt allting är...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, renlighet är A och O när det gäller kvinnor. Helst bör di tvaga sig dagligen.

[move]Tilltvålade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Föredrar ju förvisso tvagning både morgon och kväll samt efter diverse fysiska aktiviteter...  :na:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta förfarande rekommnderas endast i mycket svåra fall av odör och bör endast ske under en kortare tidsperiod.

Komplettera först den normala tvagningen med rotborste, innan dylika drastiska metoder tillgripes.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders99,

"Varför ska man över huvud taget jämföra med ett bröllop i Sverige eller USA?"

Varför inte? Om man ska gnälla om hur dyrt det är att gifta sig med en thailändska tycker jag man ska begrunda alternativet att gifta sig med en farangdam i farangland. Och vad det då kostar. För att inte tala om en eventuell skilsmässa om man missat äktenskapsförord...

"Det är ju i Thailand man ska gifta sig och då är det omständigheterna där som borde vara de intressanta?"

Om man tycker något är dyrt så jämför man i regel med vad kostar i sitt hemland. I relation till vad man har för inkomst i sitt hemland.

"Jämför istället med andra bröllop i Thailand för att få fram "en norm" om det nu är det som är poängen."

Normen i Thailand torde vara när två thailändare gifter sig. Knappast jämförbart med när en svensk och en thailändare gifter sig. Visst är det många i Thailand som inbillar sig att farang har obegränsat med pengar, men faktum kvarstår att de flesta svenskar har betydligt högre köpkraft i Thailand än de flesta thailändare.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån Herr Chang..

Det handlar inte om hur mycket ett bröllop kostar, utan om man tycker sin flickvän familj ska ha en massa pengar för man ska gifta sig med henne.

Alla vet nog att ett bröllop kostar en heldel.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag tycker inte det är någon större skillnad. En utgift är en utgift, vart pengarna än tar vägen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu läst igenom tråden och tänkte bidra med vårt bröllop eller vad man nu vill kalla det.

Jag är gift sedan 8 år har registrerat detta i Sverige och Thailand.

Sverige borgligt.

I Thailand på något slags kommun kontor svärfar var med han skulle visst intyga något eller om det var för att få det att gå snabbare.

Anledningen till att vi registrerade det var att hon ville ha mitt efter namn då vi var gifta och det passade sig inte med olika efternamn vid hotel inchekningar osv.

Att jag skulle gifta mig i Thailand skrattar min svärfar åt han menar att det har jag inte råd till.

Under förståt är du så dum att du vågar läga fram så mycke pengar som du inte har är du inte värd min dotter.

Och enl frugan skulle sinsoden inte var det dyra. För de pengarna kan jag aldrig få fram utan skulle enbart var något för kulliserna. Jag har frågat hur många miljoner bath det handlar om hon skrattar bar och och frågar för kallaset eller sinsoden glöm det Pappa förlorar ansikte antingen riktigt stort eller inget många viktiga skall bjudas.

Nu efter alla dessa år har vi prata om att det vore roligt att träffas mina föräldra och hennes.

Men mina föräldrar vill inte åka till Thailand så det troligaste blir nog att någon gång när hennes föräldrar är i närheten och har tid kommer de till oss.

Detta var mitt inlägg i denna sinsod frågan och jag svarade: Varken för eller i mot.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Svarade varken för eller emot, jag kommer att lägga en summa om den dagen kommer.

Detta eftersom alla andra i släkten har betalat Sinsod, skulle jag som den enda med lite pengar vara den som vägrar?

Dessutom blir det jackpot för svärmor eftersom min flickvän har varit gift förut med en thaikille som betalade 100000 bath i sinsod + 5 bath guld.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Erkki

Jag gillade den här meningen som du skrev.

"Detta eftersom alla andra i släkten har betalat Sinsod, skulle jag som den enda med lite pengar vara den som vägrar?"

Den meningen säger väl allt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Om det nu läggs en massa stålar i sinsodboet och äktenskapet spricker efter ett eller två år, så är ju stålarna förlorade.

Kan inte låta bli att dra vissa paralleller till de ökända husköpen för miljoner baht där tjejen tar över egendomen när gubben slängs på soptippen.

Jag tycker nog att skickandet av pengar varenda månad kunde vara nog.

Om inte mama och papa nöjer sig med det, så är det bara att säga goodbye till tjejen och gamfamiljen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Bror, jag har oxå räknat på detta och kommit fram till att det blev billigare att köpa en ny traktor.

[move]Bonden Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det nu läggs en massa stålar i sinsodboet och äktenskapet spricker efter ett eller två år, så är ju stålarna förlorade.

BTT

Exactemente Bäste Bror, därför är det extra viktigt att inte ta några onödiga utgifter de första två åren, typ blommor, smycken och bärnäsesås.

Riskhanteringen är ju som bekant ofta försummad.

[move]Bankir Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tyckte jag att bröllopsfesten var en sån trevlig upplevelse att jag frågade min fru om vi inte kunde skilja oss så vi kunde gifta oss nästa gång vi åker ner igen. Men de tyckte hon inte var en sån strålande ide.

Men hon kunde dock gå med på att jag kunde få ha fest iaf  :drunk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Man kan ju fundera på hur man i ett land som Sverige hade löst sinsod frågan?

Tror ni inte man hade lagt sinsoden direkt på skatten (lika för alla) och alla hade varit glada och nöjda. Därefter hade förmodligen staten dessutom momsat in lite extra cash vid giftermålen. Men i och med att soden pröjsas via skatten så hade väl dom flesta tyckt det var helt ok, för huvudsyftet med skatten är ju att jämna ut inkomster, vart pengar hamnar är inte så viktigt.   :whistle:

Undrar hur många "normala" sinsoder som varje svensk betalar i skatt, för en massa konstigheter som statsapparaten administrerar?  Sjukvårdsköer?  hehe den sista var adresserad till svarten, för att reta upp honom lite,   :lol:

Om du läst ända hit och inte förstått andmeningen med inlägget så kommer här en lättläst version.   :whistle:

I Thailand betalar man som bekant, avesvärt mindre i skatt än i Sverige. I Sverige bakas många kostnader in i skatten och vanligt folk är nöjda och glada. I Thailand får familjerna oftast själva ombesörja kostnader för ålderdom och sjukvård utan hjälp från Statsapparaten Thailand. Tror ni inte att soden har ett djupare syfte än att plocka faranger på pengar? Självklart anser jag att sinsod summorna skall vara verklighetsförankrade. Om man nu förälskat sig i en bartjej med tvivelaktigt förflutet, där en Thaikille normalt aldrig skulle betala en satang i sinsod så behöver ju detta inte innebära att vi faranger skall vara lika snåla. Om det finns kärlek, och man vill gifta sig med henne, så kan man väl vara lite generös och bjuda på lite sinsod och förstås även lite heder åt sin nya familj. Jag tror detta är en bra investering för framtiden. (under förutsättning att familjen är sund och inte girig)  

Bra eller dåligt? Ja, välj själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Bling Bling, personligen så håller jag med Bäste Bror för man vill ju inte bli lurad på ett sådant belopp under di två första åren.

Kunde man bara få ett underskrivet kontrakt på att det vart äkta kärlek från damens sida under dessa två år så skulle det ju vara en helt annan sak.

[move]Tvivelaktige Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

JingJing

Bara genom att vara prospect till poolklubben tycks ha inneburit att dina inlägg nått nya höjder och jag måste säga att föregående svar var på pricken vad det handlar om.

BRAVO.

I övrigt tycker jag Sinsod är helt ok och inget att ojja sig över. Vill man skaffa sig en tjej från en annat land än Svedala krävs det att man kan och vill förstå hennes kultur, och sinsod är väl en sådan sak som man får acceptera.

Har en mycket kär vän som på något sätt missade att han var på vigselcermoni, dessutom sin egen.(jo det är sant, och ni vet vem han är).

Blivande frugan undrade om han inte kunde bidra med lite pengar, vilket han självklart ville. Således erlades sinsod med 6000 baht i blandade valörer.

Världsklass är detta. mr..har skrattat åt detta många gånger.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

JingJing

Bara genom att vara prospect till poolklubben tycks ha inneburit att dina inlägg nått nya höjder och jag måste säga att föregående svar var på pricken vad det handlar om.

BRAVO.

I övrigt tycker jag Sinsod är helt ok och inget att ojja sig över. Vill man skaffa sig en tjej från en annat land än Svedala krävs det att man kan och vill förstå hennes kultur, och sinsod är väl en sådan sak som man får acceptera.

Har en mycket kär vän som på något sätt missade att han var på vigselcermoni, dessutom sin egen.(jo det är sant, och ni vet vem han är).

Blivande frugan undrade om han inte kunde bidra med lite pengar, vilket han självklart ville. Således erlades sinsod med 6000 baht i blandade valörer.

Världsklass är detta. mr..har skrattat åt detta många gånger.

:great: Det gäller att skärpa till sig nu när ansökan är under behandling.. ;)

6000Bahts cermonin skulle jag gärna höra mera om. Inte svårt att föreställa sig komiken i detta.  :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...