Jump to content
IGNORERAD

Sinsod, bra eller anus?


Farang

Sinsod är....?  

261 röster

  1. 1. Sinsod är....?

    • Jättebra, kultur skall följas
      17
    • Bra, skapar respekt
      18
    • Varken för eller emot.
      103
    • Emot, betala för vad...
      62
    • Våga vägra köpa fru
      59
    • Vad är Sinsod???
      8


Recommended Posts

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    23

  • Herr Chang

    21

  • Phodee

    12

  • Baa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Finns inte en Thai kille eller gubbe,kallade vad ni vill,som betalar sinsod för en bartjej,eller om

tjejen har barn!!! I många andra fall lånar dom pengar som familjen får visa upp,för att sedan

lämnas tillbaka till lånegivaren!! Det hela är ett löjligt spel för galleriet bara!!

Givetvis finns det de som betalar också.Men då är det i regel för en skolad tjej som också är

"orörd" Så detta med sinsod,det är bara faranger som går på sånt!!

Kenudon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg fram mot ett traditionellt Thailändskt bröllop, men svärmor tyckte att vi kunde använda pengarna till något vettigare, det räcker med att ni är gifta i Sverige.

Nu ska vi registrera vårt giftemål när vi flyttar dit. mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Kim´s euforiska inställning till sinsod och giftermål så är det bara att grattulera. Hoppas bara att han vaknar och inser att alla inte har samma starka intresse som han, men detta är nog att begära för mycket.

Självklart skall man ta i beaktande sin partners bakgrund om man har intresse och står i begrepp att gifta sig. Inte rakt av, utan en väl avvägd mix eller kompromiss av de olika kulturerna som skall smälta samman.

Hade man som jag nästan inget intresse alls av att dela ett liv med en annan utan känner sig tvingad till giftermål så blir man avogt inställd till detta med sinsod. Jag vet att om jag hade gift mig i Thailand så skulle detta bli den sämsta fest jag varit med om. Jag har flera gånger sagt till min fru att hon borde ha laggt krutet på någon annan. Hon har ändå valt att stanna fast hon är fri sedan första dagen. Själv har jag ingen som helst intresse eller tanke på bosätta mig i Thailand. :kort:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Sinsoden är väl ok så länge den ligger på en rimlig nivå.

Betalar gärna en slant till svärmor för att hon har tagit hand om min fru så bra under alla tuffa uppväxt år.

Däremot tycker jag det skulle kännas lite motbjudande att behöva pruta på sinsoden. Det är ju likställt med att nervärdera sin egen fru.

Sen blir det ju en sjuhelsikes byfest :drunk: Bara att få uppleva det är ju värt en hel del :party:

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kenudon  :great: och genom att betala sinsod för en bartjej med barn gör vi bara thaifolket en otjänst...och vi följer definitivt INTE någon tradition  :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressanta åsikter, har INTE betalt och är därför sambo, kommer inte att betala och förblir därmed sambo, jag accepterar självklart den Thailändska tradtionen för Thailändarna men jag är inte Thai och inte snål, har givit betydligt mer än sinsodpengar till familjen och alla parter är nöjda, och...FÖRSTÅR... att jag inte är Thai och därmed har andra värderingar, tyck vad Ni vill men detta har jag och min familj klarat så Ni behöver inte kommentera.

Baa, som röstar på att inte köpa livspartner.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej foreverbubbles8,

"Däremot tycker jag det skulle kännas lite motbjudande att behöva pruta på sinsoden."

För all del, det känns ju lite frånstötande. Men man bör ju vara medveten om att vid giftemål med farang kanske det tas i lite extra i utgångsbudet. Friskt vågat hälften vunnet!

Jag prutade rejält på den sin sod fru Chang begärde först. Visserligen var hon på dåligt humör den gången vi först pratade om giftemål (och tog då i ordentligt), men jag har en känsla av att det alltid finns viss prutmån.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Quote

Finns inte en thaikille eller gubbe, kalla det vad ni vill, som betalar sinsod för en bartjej, eller om

tjejen har barn!!!

Vet inte om det är så "strikt" jämt, men min svåger gifte sig (registrerade äktenskap) med en sjuksköterska som hade ett barn i ett tidigare äktenskap. Dom har inte haft någon ceremoni och någon sin-sod har aldrig varit aktuell. Tror faktiskt att det var på hennes initiativ som det inte blev någon ceremoni.

Antar att tanken är att man bara har ceremoni en gång i livet. Lite som att kvinnan bara gifter sig i vitt en gång. (Något som det iofs numera är lite si och så med.)

Skulle för egen del ha svårt för att gifta mig kyrkligt mer än en gång (förutsätter naturligtvis en skilsmässa däremellan, bigami är inte min grej).

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyss hemkommen från bröllopsmiddagen efter bröllopet som jag skrev om i inlägg 15.

Mycket trevlig fest, brudgummen är musiker, och hans kompisar stod för underhållningen.

Det var ett modernt bröllop, allt på en dag, men inte utan traditioner.

Dock var det influerat av västerländska traditioner, som det gärna blir i Bangkok, men mycket fint och roligt!

Får se om jag knåpar ihop en tråd om ett modernt Thai-bröllop, det påminde mycket om det vi hade för snart 4 år sedan.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

För det första så bör man ju hålla isär sinsod som skådebröd (dvs pengar man får tillbaks) och sinsod som skall gå till föräldrarna.

Skådebrödsvarinaten är ju inte så mycket att diskutera.

Sedan har vi då när pengarna skall gå till föräldrarna. Och eftersom detta med att hålla på traditioner är så viktigt kan man först konstatera. Traditionen säger att damen skall vara "orörd". Så att betala en sinsod för en frun som har varit gift tidigare och dessutom har barn är absolut ingen tradition. Sak samma att betala sinsod för en kvinna som sålt sig själv på barer i Pattaya och/eller annat ställe. Här är traditionen NONO. Och att då frångå denna tradition förstör bara för Thaimän framöver. Dessa kvinnor är oftast en väg till äktenskap för thaimän som inte har råd att betala sinsod.

Särskilt att betala sinsod till föräldrar som har "tvingat" (eventuellt omedvetet genom krav på pengar) sin dotter till att börja jobba om bargirl för att dom skall få pengar har ju inte gjort sig förtjänta av någon sinsod.

Sedan i fall som Kim där han träffar en utbildad kvinna som dessutom aldrig varit gift osv så kan man ju säga att dessa föräldrar kan vara värda att få lite för dom uppoffringar som dom gjort.

Själv hade jag absolut ingen diskussion om sinsod när jag gifte mig med min fru. Vi gifte oss i Sverige och dessutom hade hon varit gift och hade ett barn. Sedan kanske jag slapp diskussionen pga att min fru är nästan i min ålder så hennes föräldrar sedan länge har vandrat vidare till ett annat liv.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Herr Chang, visst saltas det lite extra när falang är inblandad. Och det är väl just det som gör att det finns lite prutmån.

Är priset för högt ska man självklart säga ifrån, men det är värre åt andra hållet tycker jag.

Om man lägger ett skambud som är långt under "marknadsvärdet".

En svår balansgång, båda ska ju vara nöjda och det gäller att inte tappa ansiktet för mycket på vägen.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy,

Vi ser gärna en tråd om ett modernt thaibröllop!

foreverbubbles8,

Ja, en svår balansgång. Och vem kan säga att man gjort rätt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enligt Kim´s euforiska inställning till sinsod och giftermål så är det bara att grattulera. Hoppas bara att han vaknar och inser att alla inte har samma starka intresse som han, men detta är nog att begära för mycket.

Euforiska inställning? Jag röstade på "varken för eller emot" och hade själv ingen önskan att gifta mig eftersom jag inte tycker det förändrar något i ett förhållande. Men eftersom det var väldigt viktigt för min fru och hennes släkt så gjorde jag det ändå utan att invända med några moderna svenska moralprinciper. Som sagt, det gäller att ge och ta i ett förhållande med en människa uppväxt i en annan kultur och med en annan syn på moral och tradition. Konfrontationslinjen håller aldrig i längden.

Quote

Själv har jag ingen som helst intresse eller tanke på bosätta mig i Thailand. :kort:

Inte jag heller.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vänta nu!

Har inte det här med att göra hur, när och var man träffats, jag menar är det första kärleken, oskuldsfull och skir, så är väl ett äktenskap över alla geografiska och kulturella gränser helt underbart, självklart uppfyller man då sin älskades tradition, då är sinsod något naturligt.

Är man, som de flesta verkar vara, redan ett avverkat kapitel som misslyckad äkta hälft, undertecknad inget undantag, så kommer väl saken i ett annat perspektiv. Är dessutom den blivande i samma situation faller väl sinsod som en gråsten.

Sedan kommer väl ålderstrukturen på de älskande in i bilden, en 60 årig farang och en 20 årig Thaiängel är ju ett icke ovanligt par, då känns ju sinsod som ett "fruköp" och kan väl diskuteras på ett annat plan men som "garanti" tycker jag den är helt OK, för lilla damen kan ju komma tillbaks till mamsen o pappsen illa kvickt.

Några funderingar på söndagkvällen.

Ha en bra vecka.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att sinsod är en korkad tradition eftersom den gör att människor värderas olika. Tycker rent ut sagt att det är sjukt att en välutbildad oskuld med rika föräldrar "är värd" betydligt mera än en fattig risbondes outbildade dotter som har ett par ungar. En dum tradition som med all säkerhet kommer att dö ut i framtiden, även om det säkert inte kommer att ske under detta århundrade. Är övertygad om att dagens unga Thailändare inte alls bryr sig lika mycket om sinsod som t ex deras föräldrar och mor och farföräldrar osv. Precis som dagens ungdomar i Thailand med all säkerhet har en annan syn på sex före äktenskapet jämfört med hur det var för kanske 50 år sen.

Men jag tar seden dit jag kommer och kommer jag att gifta mig med min Thaitjej så kommer jag göra det i Thailand, bl a för att det är lättare för min släkt och mina bekanta att resa dit än tjejens släkt och bekanta att ta sig till Sverige. Skulle helt enkelt bli ett mycket större och roligare bröllopp om det skedde i Thailand. :party: Och jag vet ju att min tjej förväntar sig att jag betalar/visar upp en sinsod i såna fall och det lär jag självklart göra också.

Att min tjej och hennes familj kan känna sig stolta och värdiga betyder helt klart betydligt mer för mig än att skita i att följa en tradition enbart för att jag tycker att den är korkad. Ibland så måste man använda sitt sunda förnuft i stället för att vara envis och principfast.

Vore jag så envis så kan jag ju lika gärna skita i att gifta mig överhuvudtaget eller gifta mig i Sverige i en tråkig kyrka. Och sen när räkningen för brölloppet sammanfattas så kan jag ju tänka "Fasiken vad dyrt det här blev men jag har inte köpt min fru i alla fall!!!". :he:

Nu kan man ju tycka att det är motsägelsefullt att säga att man inte gillar traditionen med sinsod och att man hoppas att den dör ut samtidigt som man själv är beredd att betala sinsod om man gifter sig. Då håller man ju faktist traditionen vid liv!

Men jag tycker inte att jag eller nån annan farang är rätt personer att få Thaiarna att fatta att vissa av deras traditioner är korkade och inte hör hemma i ett modernt samhälle, för det är ingen ide´utan det måste de fatta själva förr eller senare. Och jag tror som sagt att traditionen kommer att dö ut på sikt. Förr eller senare så kommer säkert unga Thaikillar börjar ifrågasätta traditionen och hänvisa till Västvärldens traditioner i stället. :rules:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Finns inte en Thai kille eller gubbe,kallade vad ni vill,som betalar sinsod för en bartjej,eller om

tjejen har barn!!! I många andra fall lånar dom pengar som familjen får visa upp,för att sedan

lämnas tillbaka till lånegivaren!! Det hela är ett löjligt spel för galleriet bara!!

Givetvis finns det de som betalar också.Men då är det i regel för en skolad tjej som också är

"orörd" Så detta med sinsod,det är bara faranger som går på sånt!!

Kenudon

Tja, min tjej var både skolad och "orörd" när vi gifte oss så vad var det egentligen jag som farang gick på?

Dessutom. När vårt giftermål kom på tal så var det ingen av mina svärföräldrar som tidigare funderat på vad dom skulle begära när och om deras dotter skulle fästa sig vid någon kille. Så det var mest svar av typen "vi vet inte" vi fick när jag gav flickvännen i uppdrag att fråga vad det kunde tänkas röra sig om ifall vi skulle gifta oss.

Men när dom blev pressade att faktiskt ge ett allvarligt svar så sa dom att "tja, kanske 50-60 tusen eller nåt sånt". Fast det ansåg senare familjens cermoniella överhuvud, dvs mormor, vid rådfrågning vara på tok för lite.

100 000 och 5 baht guld var en lämplig sinsod ansåg mormor och då frågade föräldrarna lite försynt sin dotter om jag kunde tänka mig det eller inte. Hade jag sagt nej så hade summan förmodligen sänkts till det dom själva nämt men jag tyckte att mormors bud var helt ok och meddelade att jag accepterade det förslaget utan prut.

Min flickvän var den första i sin klass som gifte sig och när hennes lika "orörda" klasskompisar med samma studiebakgrund åren efter gift sig en efter en med olika thaimän så har jag kunnat konstatera att sinsod i deras fall i regel legat på minst 150 000 samt 10 baht guld. Förutom en av tjejkompisarna då som gifte sig med en amerikan som utan att ens fråga hur mycket beloppet borde ligga på själv erbjöd 300 000 och 10 baht guld.

Och vid det här laget så har väl åtminstone dryga hälften av tjejerna i klassen gift sig och hitills är jag nog den som gjort det billigast trots att jag kanske nöp den sötaste. Så jag har faktiskt lite svårt att känna mig lurad, snarare känner jag att jag kanske gav alldeles för lite och borde gett lite mer.

Vad sinsoden sedan användes till var nog diverse byggnationer på familjens hus samt en ny mc och dom fördelarna det gav för mig personligen kan jag bara konstatera gett mig mycken nytta under dom 6 år vi periodvis bott under samma tak. Toaletten inomhus istället för den gamla som låg i en separat liten byggnad en bit från huset är guld värd när man blir nödig mitt i natten och moppen har jag nog tillryggalagt flera hundra mil på. Så hade jag inte gett dom pengarna för sinsod så hade jag nog hostat upp dom förr eller senare ändå av bekvämlighetsskäl.

Att sedan thailändare själva inte skulle överväga att betala någon sinsod för en "begagnad" skild tjej med barn som pga ekonomiska bekymmer tvingas jobba som pros på turistorten är jag helt på det klara med. Men att en "rik" farang gör den uppoffringen kan jag inte anse vara annat än snällt gjort. Har tjejen man älskar och högaktar tappat sin heder under livets gång så kan man väl för tusiken hjälpa till att återställa den genom att visa hela hennes by hur mycket man värderar hennes kärlek.

I Thailand är generositet en dygd som alla ser upp till och kan man visa upp en sådan så vinner både tjej och släkt face.

Men visst, att ge horribla summor i sinsod för trebarnsmammor i femtioårsåldern är väl kanske att ta i, så bäst är nog att använda sig av sitt sunda förnuft.

Inte alla tjejer vill heller ens gifta sig en andra gång och önskar inte heller få någon sinsod så det går förstås inte att ge några generella råd. Bara alla parter känner sig nöjda med det dom kommer överens om så är allt bra. Problemen uppstår bara om någon av parterna känner sig otillfredställd och överkörd, sinsod eller inte är ett beslut man fattar gemensamt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken bra eller anus. Det man bör se upp med är att registrera giftemålet i Thailand om det nu inte är nödvändigt. Blir bara en massa problem om allt skulle skita sig och man vill ner dit igen.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt starka asikter i fragan och negativa asikter framforallt fran ogifta personer. Man behover val inte gora det svarare an det ar. Man kan val bortse fran s:k kulturella aspekter och skippa jamforelser for hur man vill att invandrare skall betee sig i sverige (helt irrelevant) och istallet kika pa personliga preferenser.

OM det ar viktigt for min tilltankta fru sa borde det i all rimlighet darmed bli viktigt for mig. Visst kanske man har svart for principen osv. men kan val faktiskt vara villig att tulla pa (den sa oftast annars bristfalliga) moralen en aning. Jag tror att om man har vettet med sig sa kan man alltid hitta en losning som passar alla.

I mitt fall var sinsod:en som skulle visas upp ofattbart stor men lades till storsta del av svarfar. Mitt brollop var ocksa en ruggigt kostsam affar men i slutandan gick vi plus. Visst sag det ganska morkt ut i borjan och jag var ganska spak, men allt ordade sig till det basta.

Intressant hur se att vissa skriver att "det ar fel att betala for en tjej" for att i nasta andetag skriva "att da skall hon iaf vara orord".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket man missar nar man ar borta en helg  :yes:

Jag tror som Swippe skrev att det har ar en tradition som ar pa vag bort men att det sakert tar en generation, i de fattigare

delarna kanske tva. Jag har sjalv varit med i diskussionerna nar frugans kusiner ska/har gift sig och jag kan inte se nagot

positivt i denna tradition. Frugans aldste kusin ar i en trakig situation just nu dar tjejens foraldrar kraver en enorm summa for

sin dotter som han inte vill/kan betala och de "tvingas leva i synd". Att som utlanning folja denna foraldrade tradition sa lange

den finns ar dock en sjalvklarhet for mig.

I mitt fall sa var jag bara 26 och hade helt enkelt inga pengar att betala. Det var aldrig nagon diskussion utan svarmor hamtade

ut 1 miljon pa banken som sattes in igen nasta dag. Min mor och far skickade ner pengar for alla utlagg som behovdes infor

brollopet och ocksa de fick senare tillbaka sina pengar. Precis som wille skriver, med lite sunt fornuft sa gar allt att losa. Har

man en blivande fru och/eller svarforaldrar som uppenbarligen forsoker blasa en sa ar det val tveksamt om det nagonsin kan

bli ett bra forhallande och da ska man kanske vara tacksam att de var sa korkade att de visade sitt ratta jag i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mycket man missar nar man ar borta en helg  :yes:

Jag tror som Swippe skrev att det har ar en tradition som ar pa vag bort men att det sakert tar en generation, i de fattigare

delarna kanske tva. Jag har sjalv varit med i diskussionerna nar frugans kusiner ska/har gift sig och jag kan inte se nagot

positivt i denna tradition. Frugans aldste kusin ar i en trakig situation just nu dar tjejens foraldrar kraver en enorm summa for

sin dotter som han inte vill/kan betala och de "tvingas leva i synd". Att som utlanning folja denna foraldrade tradition sa lange

den finns ar dock en sjalvklarhet for mig.

I mitt fall sa var jag bara 26 och hade helt enkelt inga pengar att betala. Det var aldrig nagon diskussion utan svarmor hamtade

ut 1 miljon pa banken som sattes in igen nasta dag. Min mor och far skickade ner pengar for alla utlagg som behovdes infor

brollopet och ocksa de fick senare tillbaka sina pengar. Precis som wille skriver, med lite sunt fornuft sa gar allt att losa. Har

man en blivande fru och/eller svarforaldrar som uppenbarligen forsoker blasa en sa ar det val tveksamt om det nagonsin kan

bli ett bra forhallande och da ska man kanske vara tacksam att de var sa korkade att de visade sitt ratta jag i tid.

Grattis till en rik svärmor, va ska dom andra fattiga stackarna göra då, ex.pat eller va va de du sa, Hmmm

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, som jag skrev "med lite sunt fornuft gar allt att losa". Om det handlar om pengar som bara ska visas upp och du inte har

dessa pengar sa far du val lana. Kan du inte lana i Thailand sa finns det val nagon anhorig i Sverige som du kan lana av? Om

det handlar om pengar du inte far tillbaka sa far du val ta en allvarlig diskussion men den blivande frun och svarforaldrarna om

din ekonomiska situation. Oftast handlar det om ett par hundra tusen baht dvs en thailandsresa eller tva. Om du alskar din

flickvan sa borde det vara vart den uppoffringen. An en gang, om du tror att du blir blast sa ar det givetvis battre att

avstyra allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tycker det verkar ganska små sinsod ni talar om här så då är det väl okej, men när det börjar komma upp i miljoner då blir det absurt. :kort:

Tar det då slut efter ett tag så står man där barskrapad :bag:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med kostnaden för ett svenskt bröllop är det inte så mycket. Har läst att den genomsnittliga kostnaden numera närmar sig SEK 100000. Tydligen ännu mer i till exempel USA. Då är THB 100000 plus lite guld inte mycket att tjafsa om enligt min mening.

Men visst, rör det sig om miljoner baht som ej lämnas tillbaka bör man nog tänka sig för.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...