Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Chalerm lovar att hjälpa Thaksin


MPR Nyheter

Recommended Posts

Håller med om att det är bra med källkoll och tycker inte heller att det är seriöst med spridande av subjektiva åsikter som om de vore saklig information.

Men jag tycker också att det är tråkigt om folk kastar ur sig kritik om andras informationshämtande utan att ha på fötterna.

Det faktum att något finns på wiki, eller har googlats fram, betyder nämligen inte att informationen saknar källa.

Det felaktiga generella argument att wiki saknar källa, eller är dåligt, betyder bara att man själv inte begripit hur informationen på wiki kommit till och hur den kan verifieras.

Att i det läget klanka ner på andra som använder dessa tjänster som del i sin informationsbildning är därför ganska "b" och i alla fall jag tolkar det som ett sista pinsamt argument när man inte har något eget konkret att komma med.

Min Thai är ganska ok, relativt sett, och med nöd och näppe tillräcklig för att kunna förstå sammanhangen och en del sakinnehåll i nyhetssändningarna. Men jag missar tyvärr en del viktiga detaljer och ibland fattar jag inte alls. Och jag har tyvärr ibland problem med innebörden även om det ofta också går bra att förstå.

Nu är du blygsam Herr Buzz din thai är mkt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 328
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    37

  • noBuzz

    29

  • Baa

    16

  • andersbangkok

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det måste vara taxichaffisen Maichai du menar, för han följer ju nyhetssändningarna på Thai utan några som helst problem :)

Du söker adressen till en bra skola som kan lära dig thai eller söker du jobb som taxichaffis?

Adressen till skolan kan jag ge dig men jobba att jobba som taxichaffis matchar nog inte din CV...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte alls vad du menar. Du kommenterade på ett sådant sätt att för mig framstod det som helt klart att du menade att demokrati tillämpas endast för att fylla egna fickor.

Det var därför jag frågade i mitt förra inlägg. Det fanns ingen ironi i min fråga utan den var seriöst menad.

Så jag skall tolka ditt senaste inlägg som att dina tidigare svar inte var korrekta eller ironiska?

Som sagt var du vill inte se svaret...

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min definition på demokrati är den som står lexikonen och uppslagsverken, men jag tvivlar på att du vill se det svaret.

Jag är intresserad av den definitionen. Orkar du skriva in den här är du snäll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var du vill inte se svaret...

Jo jag vill se svarte. Om jag har missuppfattat vad du skrev så skulle jag uppskatta om du beskrev igen. Detta är inte ironiskt utan en seriös fråga.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du söker adressen till en bra skola som kan lära dig thai eller söker du jobb som taxichaffis?

Adressen till skolan kan jag ge dig men jobba att jobba som taxichaffis matchar nog inte din CV...

Var det på den skolan du lärde dig din perfekta Thai? i så fall är jag inte intresserad :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är intresserad av den definitionen. Orkar du skriva in den här är du snäll?

Ok...

Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en demokrati får alla vara med och bestämma. ect ect

Här har du några seriösa länkar om du vill läsa mer...

http://www.riksdagen.se/templates/r_page____275.aspx

http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/demokrati/tiofragorsvar/10fragorsvar/vadardemokrati.5.51919b2a11aa0a4309e8000572.html

http://www.ne.se/demokrati

Jag hoppas att dem stämmer med din definition också.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill se svarte. Om jag har missuppfattat vad du skrev så skulle jag uppskatta om du beskrev igen. Detta är inte ironiskt utan en seriös fråga.

Detta är ett seriöst svar med, har redan svarat en gång men du tolkar det på ditt sätt, som vanligt, annars så har du min definition av demokrati i posten ovan i svaret till buzzen.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det på den skolan du lärde dig din perfekta Thai? i så fall är jag inte intresserad :)

Jag har väl aldrig påstått att jag kan perfekt thai? Däremot kan jag tillräckligt mycket för att hänga med på nyhetssändningar såvida de inte körs på Lao, Khmer, Yawi eller Bamar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en demokrati får alla vara med och bestämma. ect ect

Här har du några seriösa länkar om du vill läsa mer...

http://www.riksdagen...age____275.aspx

http://www.forskning...09e8000572.html

http://www.ne.se/demokrati

Jag hoppas att dem stämmer med din definition också.

Vad intressant.. och tack för länkarna.. men jag kan också googla. Det finns t.ex ganska mycket att läsa på wiki under http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy.

Du skrev att "Min definition på demokrati är den som står lexikonen och uppslagsverken" och jag skulle vilja höra ordalydelsen och vilket lexikon du menade.

Du har nämligen återkommande skrivit att du har EN definition och jag skulle vilja veta exakt hur den definitionen löd.

Så kopiera gärna in, eller skriv in, den definition som du är nöjd med och har anammat. Och glöm inte att ange källa.

Med den som grund kan vi ju senare föra diskussionen vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.ne.se/demokrati

Jag hoppas att dem stämmer med din definition också.

Inledande mening på sidan DU länkade till.

"demokrati´ (grekiska dēmokrati´a 'folkvälde', av demo- och efterleden -krati´a '-välde', av krate´ō 'härska') har den språkliga betydelsen folkmakt eller folkstyre. Vad detta skall innebära råder det delade meningar om särskilt som demokratin, liksom de flesta andra samhällsföreteelser, befinner sig i ständig förändring."

Hur stämmer det här med din syn på EN definition?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Thai är ganska ok, relativt sett, och med nöd och näppe tillräcklig för att kunna förstå sammanhangen och en del sakinnehåll i nyhetssändningarna. Men jag missar tyvärr en del viktiga detaljer och ibland fattar jag inte alls. Och jag har tyvärr ibland problem med innebörden även om det ofta också går bra att förstå.

Det märkliga för mig är att ALLA västerlänningar jag träffat under mina sex år i Thailand, utom en enda, var för dåliga på thai för att kunna hänga med på nyhetssändningar. Inklusive alla MPR-medlemmar jag träffat.

Däremot så har jag träffat många som påstår sig kunna förstå. Ofta grabbar som tror sig vara fullblodsproffs på thailändska efter att frugans kompisar givit tummen upp och sagt "puut thai geng maak" bara för att gubben själv lyckats säga "Gin arai wan nii?" på ett sätt som får tenstasvenska att låta infött.

Men du är säkert det andra undantaget och om du sitter ensam hemma och kollar på thai-tv via satellit så borde du onekligen kunna väldigt bra thai. Speciellt om du inte har några problem med nyhetssändningar på thailändsk tv. :thumbsup:

Ja för att hänga med i nyhetssändningarna krävs det att man behärskar Thai riktigt bra.

Själv tittar jag på bilderna och snappar upp ett och annat ord då och då

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad intressant.. och tack för länkarna.. men jag kan också googla. Det finns t.ex ganska mycket att läsa på wiki under http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy.

Du skrev att "Min definition på demokrati är den som står lexikonen och uppslagsverken" och jag skulle vilja höra ordalydelsen och vilket lexikon du menade.

Du har nämligen återkommande skrivit att du har EN definition och jag skulle vilja veta exakt hur den definitionen löd.

Så kopiera gärna in, eller skriv in, den definition som du är nöjd med och har anammat. Och glöm inte att ange källa.

Med den som grund kan vi ju senare föra diskussionen vidare.

Googla är ni ju experter på så det betvivlar jag inte att du är duktig på. På ne.se har du den mest omfattande definitionen och är efter vad jag förstått en nät upplaga av den tryckta versionen så kopiera och skriva in? Du måste driva med mej? Varför då? Har inte sett ett enda argumet från din sida som gör att jag måste bevisa min definition för dig?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inledande mening på sidan DU länkade till.

"demokrati´ (grekiska dēmokrati´a 'folkvälde', av demo- och efterleden -krati´a '-välde', av krate´ō 'härska') har den språkliga betydelsen folkmakt eller folkstyre. Vad detta skall innebära råder det delade meningar om särskilt som demokratin, liksom de flesta andra samhällsföreteelser, befinner sig i ständig förändring."

Hur stämmer det här med din syn på EN definition?

Det är väl en definition, eller? Ta gärna med hela texten så får vi se...OMG ni två har gjort det till en sport att missförstå.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en definition, eller? Ta gärna med hela texten så får vi se...OMG ni två har gjort det till en sport att missförstå.

Tycker att du slingrar dig. Det är du som refererat till "din" definition och nu vill jag höra den. Jag ville inte ha tre länkar till sidor med olika ordalydelser som jag tror att du panikgooglat fram.

Om du nu är så haj på det här med demokrati.. släng fram den definition som du tycker är heltäckande och som du använder.

Och, nej, "folkstyre" är inte en definition. Det är en översättning.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Fler medlemmar ur Chalerm familjen ska nu jobba för pju takki

Chalerm's son to contest for a House seat

By The Nation

Wan Yoobamrung, son of former Pheu Thai MP Chalerm Yoobamrung, yesterday officially notified the main opposition party of his intent to contest for a House seat in Bangkok's Bang Bon constituency under the Pheu Thai banner.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/459060-chalerms-son-to-contest-for-a-house-seat/

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du slingrar dig. Det är du som refererat till "din" definition och nu vill jag höra den. Jag ville inte ha tre länkar till sidor med olika ordalydelser som jag tror att du panikgooglat fram.

Om du nu är så haj på det här med demokrati.. släng fram den definition som du tycker är heltäckande och som du använder.

Och, nej, "folkstyre" är inte en definition. Det är en översättning.

Läs på ne.se innan du fortsätter och kräva saker. Och vad min definition är bestämmer jag, inte du. Du uppfattar det som en översättning och jag som en definition. Allt har två sidor, minst.

Panik googlat? Har varit medlem på ne.se i många år som utlandsstudent och ser ingen anledning att skriva en avhandling för att stilla din enträgna nyfikenhet :lol: .

Jag måste säga attt du är ganska duktig på att slippa presentera motargument genom att dra uppmärksamheten ifrån din egna argument genom att kräva omöjliga svar från dem som inte tycker som dig! :14:

Men som retoriker skulle du inte hålla länge

:wai::wai:

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler medlemmar ur Chalerm familjen ska nu jobba för pju takki

Chalerm's son to contest for a House seat

By The Nation

Wan Yoobamrung, son of former Pheu Thai MP Chalerm Yoobamrung, yesterday officially notified the main opposition party of his intent to contest for a House seat in Bangkok's Bang Bon constituency under the Pheu Thai banner.

http://www.thaivisa.r-a-house-seat/

"Mr Happy Toilet" blev som tur var inte invald, men snart tvingar de väl någon som blev invald att avgå så att gangsterns son kan ta upp den vakanta platsen?

post-3473-0-49004200-1315683100.jpg

post-3473-0-49004200-1315683100.jpg

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mr Happy Toilet" blev som tur var inte invald, men snart tvingar de väl någon som blev invald att avgå så att gangsterns son kan ta upp den vakanta platsen?

post-3473-0-49004200-1315683100.jpg

Är det brodern som är polismördaren men att happy Toilet också var delaktig?

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på ne.se innan du fortsätter och kräva saker. Och vad min definition är bestämmer jag, inte du. Du uppfattar det som en översättning och jag som en definition. Allt har två sidor, minst.

Panik googlat? Har varit medlem på ne.se i många år som utlandsstudent och ser ingen anledning att skriva en avhandling för att stilla din enträgna nyfikenhet :lol: .

Jag måste säga attt du är ganska duktig på att slippa presentera motargument genom att dra uppmärksamheten ifrån din egna argument genom att kräva omöjliga svar från dem som inte tycker som dig! :14:

Men som retoriker skulle du inte hålla länge

:wai::wai:

Det är lite förvirrat nu.. :)

För det första.. jag vill bara att du ger oss den definition som du refererat till när du skrivit "den definitionen", "min definition" etc - så att vi vet vad det är för definition du avser.

För det andra.. om vi har en definition att enas kring så slipper vi framtida meningsskiljaktigheter.

Och, för det tredje, jag har inga motargument att presentera eftersom det inte finns något att argumentera kring än så länge.

Först när du presenterat "din" definition så kan vi ju ta en vidare diskussion.

Du hade följande meningsutbyte:

Är inte kravet i en Demokrati att regeringen för en politik som BARA gynnar det egna folket och INTE direkt gynnar de egna eller nära släktingars privata ekonomi i första hand ?

Nej. det ingår inte i den definitionen.

Och jag ville alltså bara veta vilken definition det är du avsåg.

Nu har det ju iofs redan framkommit att du har flera definitioner (genom att du länkade in flera googleträffar) och att du tydligen inte menade någon specifik definition.

Så eftersom vi tydligen inte ska ta ditt ursprungliga meddelande på orden så är det ju strunt samma.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det brodern som är polismördaren men att happy Toilet också var delaktig?

Det var yngsta brodern Duangchalerm som sköt polisen, Wanchalerm och Artchalerm som hans storebröder hette då hjälpte till med att hålla fast polisen så att Duangchalerm inte skulle missa. Alla bröderna har nu droppat Chalerm från sina namn då de inte vill "vanära" familjen mer...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra beskrivning av de olika delar som omfattas av ämnet demokrati är den som används av democracyweb.

Från avsnittet om "Free, fair and regular elections" är det fetmarkerade avsnittet intressant med tanke på pågående diskussioner på MPR.

"The Insufficiency and Abuse of Elections

Elections are the sine qua non of democracy. But dictatorships make evident the notion that elections alone cannot establish or sustain democracy. Without democracy's other essential elements—consent of the governed, constitutional limits, the protection of human and minority rights, accountability and transparency, a multiple party system, economic freedom, and the rule of law (Sections 1 and 3–12)—elections cannot guarantee that freedom will be achieved.

Where democratic institutions are weak, elections are easily used by violent and dictatorial political groups to manipulate the will of the people and seize control of the government. During the 1930s in Germany, for instance, Adolf Hitler rose to power in the Weimar government through elections and then assumed complete control through intimidation and thuggery. Today, in the context of political instability, elections have validated the militant Islamist group Hamas, which has won control of the Palestinian legislature but has yet to recognize the state of Israel and abandon violence as a weapon of resistance. Neither result fulfills democratic principles to any degree. In these cases, elections were carried out in conditions where democracy was either being undermined or did not exist.

Can elections ever legitimate a dictatorship or revolutionary violence? The terrible consequences of the Nazi regime alone make clear that the answer must be no. Dictatorships claiming to hold genuine elections manipulate and distort them instead, which imposes fraudulent results that create fictitious consent. Democracy is a liberal political system based on freedom; its main vehicle cannot legitimately be used to impose tyranny or foment violence (as in Palestine and Iraq). In such instances, elections are not signs of democracy, but rather serve as a facade to mask authoritarian political structures."

Det här kanske skulle reflekteras över en del innan man accepterar Thaksin som någon demokrativän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett seriöst svar med, har redan svarat en gång men du tolkar det på ditt sätt, som vanligt, annars så har du min definition av demokrati i posten ovan i svaret till buzzen.

Jag förstår vad du skriver men jag fattar inte vad du menade tidigare. Se inlägg 33 här http://www.maipenrai.se/forum/t/15724-nyhet-chalerm-lovar-att-hjalpa-thaksin/page__view__findpost__p__370503

Det framstår för mig som du tycker att Tallvikings påstående är fel. För mig betyder det att du inte håller med honom och därmed stödjer någon annan uppfattning, t.ex att demokrati inte syftar till at BARA gynna det egna folket utan det är ok om man stjäl från folket.

Om min tolkning var fel så kan vi avsluta denna diskussion för den tar bara onödig plats här.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...