Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] "Hemliga" oljesamtal med Kambodja utreds


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailands nya premiärminister, Yingluck Shinawatra, har beordrat utrikesministeriet att

undersöka påstådda "hemliga" oljesamtal med Kambodja.

Shinawatras oro grundar sig i ett område till havs som både Thailand och Kambodja hävdar

ägarskap över.

Enligt regeringens talesman, Thitima Chaisaeng, så vill Shinawatra att utrikesministeriet ska

utreda diskussioner relaterade till den förra regeringens vice premiärminister, Suthep Thaugsuban,

och ett cirka 16,700 kvadratkilometer stort område som båda länder tror innehåller stora

resurser av olja och naturgas.

Utrikesminister Surapong Towichukchaikul har sagt att kommer att kontakta Kambodja för att

få mer information om vad Suthep har sagt om ämnet.

Källa: http://www.upi.com/Business_News/Energy-Resources/2011/09/02/Thai-government-investigating-secret-oil-talks-with-Cambodia/UPI-31431314995598/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    16

  • Baa

    11

  • Surin P3

    7

  • noBuzz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Bra att detta synas, och sälv hoppas jag att dom båda länderna kan enas på ett sätt som både är rättvist och ekonomiskt givande för båda ländernas befolkningar, förutsättningar borde ju finnas eftersom dom båda ländernas ledare har bra relationer vilket borde underlätta att man kommer överens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Bra att detta synas, och sälv hoppas jag att dom båda länderna kan enas på ett sätt som både är rättvist och ekonomiskt givande för båda ländernas befolkningar, förutsättningar borde ju finnas eftersom dom båda ländernas ledare har bra relationer vilket borde underlätta att man kommer överens.

Mvh Isan Lover

Har Yingluck hunnit skaffa bra relation med Kambodjas ledare under sin korta tid inom politiken?

Eller har hon byggt upp relationen med Kambodjas ledare redan innan hon gav sig in i politiken?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har Yingluck hunnit skaffa bra relation med Kambodjas ledare under sin korta tid inom politiken?

Eller har hon byggt upp relationen med Kambodjas ledare redan innan hon gav sig in i politiken?

Hej

Det är nog PT och hennes bror som ligger bakom den relationen, men jag tror att hon kommer att sköta detta galant.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Bra att detta synas, och sälv hoppas jag att dom båda länderna kan enas på ett sätt som både är rättvist och ekonomiskt givande för båda ländernas befolkningar, förutsättningar borde ju finnas eftersom dom båda ländernas ledare har bra relationer vilket borde underlätta att man kommer överens.

Mvh Isan Lover

Jag funderade en del på den artikeln? Vad är problemet?

Det är fullt normalt inom diplomatik att man för diskreta samtal kring kontroversiella frågor.

Är det något fel med dessa samtal? I så fall vad? Han har ju fört samtalen i sin egenskap av en av företrädarna för Thailand regering.

Jag ser inget konstigt alls i detta, med den information som nu är tillgänglig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog PT och hennes bror som ligger bakom den relationen, men jag tror att hon kommer att sköta detta galant.

Mvh Isan Lover

Alldeles säkert lika galant som hon skött allt annat till idag. Som t.ex partiledardebatten.. ähum... erhm... hmmmm... Äsch, det blir nog bra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag funderade en del på den artikeln? Vad är problemet?

Det är fullt normalt inom diplomatik att man för diskreta samtal kring kontroversiella frågor.

Är det något fel med dessa samtal? I så fall vad? Han har ju fört samtalen i sin egenskap av en av företrädarna för Thailand regering.

Jag ser inget konstigt alls i detta, med den information som nu är tillgänglig.

Hej

Nej inte alls men eftersom det var en icke folkvald regering som hade makten tack vare små men inflytelserika grupper som Kungahus, militär och Bangkok elit så tycker jag att det är självklart att man synar detta precis som allt annat nu när man åter har en folkvald regering, och detta oavsett om några misstankar om oegentligheter finns eller ej.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Nej inte alls men eftersom det var en icke folkvald regering som hade makten tack vare små men inflytelserika grupper som Kungahus, militär och Bangkok elit så tycker jag att det är självklart att man synar detta precis som allt annat nu när man åter har en folkvald regering, och detta oavsett om några misstankar om oegentligheter finns eller ej.

Mvh Isan Lover

Tillbaka till ruta 1. Du måste lära dig lite mer om den Thailändska historien. Det är bortkastad tid att argumentera när du saknar så fundamentala kunskaper.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag funderade en del på den artikeln? Vad är problemet?

Det är fullt normalt inom diplomatik att man för diskreta samtal kring kontroversiella frågor.

Är det något fel med dessa samtal? I så fall vad? Han har ju fört samtalen i sin egenskap av en av företrädarna för Thailand regering.

Jag ser inget konstigt alls i detta, med den information som nu är tillgänglig.

He j Anders Det kan bli fel vid hemliga forhandlingar om oljetillgångar.

Tex om Suthep och Abhisit begärde 10 procent privat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

He j Anders Det kan bli fel vid hemliga forhandlingar om oljetillgångar.

Tex om Suthep och Abhisit begärde 10 procent privat.

Jo jag tänkte just något sådant men nu är var det inte Thakisns anhang som genomförde dessa diskussioner så risken var nog avsevärt mindre än den är nu.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Fw: Secret oil deal between Hun Sen and Thaksin Shinawatra

http://www.mail-arch...m/msg08929.html

Tja vad skall man säga? Jag blir inte ett dugg förvånad att despoterna gjort en sådan överenskommelse

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fw: Secret oil deal between Hun Sen and Thaksin Shinawatra

http://www.mail-arch...m/msg08929.html

Det ska bli kul och se om det kommer en kommentar från läger IL på detta?

Jag skulle förmodligen bli rik om jag kunde satsa en ansenlig summa på bettson att IL förnekar att det äns förekommit?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

He j Anders Det kan bli fel vid hemliga forhandlingar om oljetillgångar.

Tex om Suthep och Abhisit begärde 10 procent privat.

Hoppsan! Du såg kanske inlägget med länken ovan? Tänk så det kan vara! smiley.gif

Nu vet jag ingenting om sanningshalten i det inlägget men visst låter det troligt?

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

He j Anders Det kan bli fel vid hemliga forhandlingar om oljetillgångar.

Tex om Suthep och Abhisit begärde 10 procent privat.

Hej

Eller deras partners generalerna?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl visat sig förut att över 60% av befolkningen är för korruption och ser inga problem med att Thaksin "tar" sin del av kakan innan Thailand och dess befolkning får sitt.

Precis som det ska vara i ett land som har en regering som röstats fram av sin befolkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Eller deras partners generalerna?

Mvh Isan Lover

Nu när Takki är tillbaka vid makten så tror jag också att

generalerna får en bra slant

----- Original Message ----- From: samngatki To: khmerintellige...@yahoogroups.com Sent: Sunday, March 21, 2010 11:51 AMSubject:

Secret oil deal between Hun Sen and Thaksin Shinawatra

KHMER INTELLIGENCE NEWS21 March 2010

Secret oil deal between Hun Sen and Thaksin Shinawatra (2)In early 2006 Cambodia's Prime Minister Hun Sen and Thailand's Prime Minister Thaksin Shinawatra concluded a secret oil deal to personally share "under the table" a portion of royalties to be paid by oil exploitation companies. Those companies had been exploring very promising offshore oil and gas deposits in the Gulf of Thailand, including in the overlapping zones claimed by both Cambodia and Thailand.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det har väl visat sig förut att över 60% av befolkningen är för korruption och ser inga problem med att Thaksin "tar" sin del av kakan innan Thailand och dess befolkning får sitt.

Precis som det ska vara i ett land som har en regering som röstats fram av sin befolkning.

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk än dig i denna fråga, och ser oljan som en stor gåva till både Thailands och Kambodjas folk, och jag hade varit betydligt oroligare om det hade varit generalerna som hade tagit hand om oljan än en folkvald regering,

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk än dig i denna fråga, och ser oljan som en stor gåva till både Thailands och Kambodjas folk, och jag hade varit betydligt oroligare om det hade varit generalerna som hade tagit hand om oljan än en folkvald regering,

Mvh Isan Lover

Jag kan inte annat än hålla med dig, så du kan sluta med att försöka få in i dina inlägg att jag skulle vara för att militären ska styra Thailand.

Problemet som jag ser det är att det som kunde varit en gåva för båda länders befolkningar i själva verket kommer att vara en gåva till Thaksin & Co, samt Hun Sen.

Det som blir över är befolkningen självklart glada över, men ska det inte vara tvärtom? Att den som leder landet ska se till befolkningen och deras behov i första hand?

Som ett tillägg behöver du inte komma dragandes med att det var samma förut eller det är bättre nu när en framröstad person gör det som är fel osv.

Jag bara undrar om du anser att folket kommer i första hand eller om de ska nöja sig med att få smulorna efter en man eller män i ledningen (vilken ledning som helst) tagit sitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Eller deras partners generalerna?

Mvh Isan Lover

Med deras avser du sannolikt Yingluck? Hon verkar vara bästebubbe med generalerna.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk än dig i denna fråga, och ser oljan som en stor gåva till både Thailands och Kambodjas folk, och jag hade varit betydligt oroligare om det hade varit generalerna som hade tagit hand om oljan än en folkvald regering,

Mvh Isan Lover

Får du betalt av Thaksin för att hjälpa till att lura skiten ur fattigt folk i Thailand och blåsa dem på både pengar, demokrati och utveckling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du betalt av Thaksin för att hjälpa till att lura skiten ur fattigt folk i Thailand och blåsa dem på både pengar, demokrati och utveckling?

Eller är det så illa att IL gör detta gratis åt Thaksin ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag är betydligt mer optimistisk än dig i denna fråga, och ser oljan som en stor gåva till både Thailands och Kambodjas folk, och jag hade varit betydligt oroligare om det hade varit generalerna som hade tagit hand om oljan än en folkvald regering,

Mvh Isan Lover

Det är klar att du är optimistisk. Nu får ju Thaksin lite mer pengar genom denna stöld (för detta är grov stöld, inget annat)

Du tycker, till skillnad mot många här, att det är ok att Thaksin stjäl från Thailändska folket under fanan "det är folkets val"

Det är väldigt tydligt att du ser det som helt naturligt. Svårt att se skillnad på statens och privata pengar?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag kan inte annat än hålla med dig, så du kan sluta med att försöka få in i dina inlägg att jag skulle vara för att militären ska styra Thailand.

Problemet som jag ser det är att det som kunde varit en gåva för båda länders befolkningar i själva verket kommer att vara en gåva till Thaksin & Co, samt Hun Sen.

Det som blir över är befolkningen självklart glada över, men ska det inte vara tvärtom? Att den som leder landet ska se till befolkningen och deras behov i första hand?

Som ett tillägg behöver du inte komma dragandes med att det var samma förut eller det är bättre nu när en framröstad person gör det som är fel osv.

Jag bara undrar om du anser att folket kommer i första hand eller om de ska nöja sig med att få smulorna efter en man eller män i ledningen (vilken ledning som helst) tagit sitt?

Hej

Jag hoppas på en transparent uppgörelse som kommer att förhindra eller åtminstone minimera möjligheterna för politiker och generaler att sko sig på oljeinkomsterna, och att dom verkligen kommer dom båda folken till del, och då tycker jag att det är en klar fördel med en stabil helt igenom civil regering utan koppling till militär och andra odemokratiska inflytelserika grupper.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...