Jump to content
IGNORERAD

Beer Chang på Systembolaget


sakaeo

Recommended Posts

Utan tvekan, ja.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    14

  • sakaeo

    8

  • Tujtuj

    7

  • Acker

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej det går visst att beställa Chang Beer på bolaget, mejla mig och tala om vilket bolag som det inte går på så ska jag ordna det. info@cobramedia.se :drinks:

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Matte var ifrån har du fått att det inte är orginal som är export jag skulle gärna vilja veta det.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakaeo: Original är ju 6.4% medan Export är 5% alkohol. Dessutom är det ris i den inhemska brygden vilket det inte är i exporten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Spar pengarna och köp nån annan öl. Det är bara etiketten som påminner om Beer Chang. Smaken har ingenting med originalet att göra.

Jag har upplevt samma sak förutom senaste gången. För två veckor sedan fick jag den första lådan "riktig" chang via systembolaget. Så be för tur!

Link to comment
Dela på andra sajter

sakaeo!

Mina smaklökar och mitt balanssinne påstår envist att det är ett helt annat öl som säljs på bolaget.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Procenten är väl en helt annan(lägre) på export-varianten än den man dricker i Thailand.Har smakat på Systemets en gång och den köps inte mer för den va blaskig enligt mitt tycke.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från Wikipedia:

Quote

Chang is brewed for the domestic market at 6.4% abv; and for the export market at 5% abv. However, the two "versions" are in fact different beers, the export beer being a 100% malt beer like its domestic draught product, while the Beer Chang sold in-country in Thailand contains some rice."

Så visst är det två olika öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man exporterar en helt annan vara än orginalet måste vara ett beslut taget strikt utifrån thailändsk logik för jag förstår det inte på något sätt!  :kort:     Känns ju lite torrt att sitta o dricka Norrlands guld på songkran, men vad gör man? Att inte dricka Singha är ju näst intill en principfråga!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sakaeo: Original är ju 6.4% medan Export är 5% alkohol. Dessutom är det ris i den inhemska brygden vilket det inte är i exporten.

Och på flygplanet är Chang 5%

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och på flygplanet är Chang 5%

pigge01

Även i loungen i Bangkok. Varför kan man fråga sig, när man även serverar starksprit.

Och jag håller med Matte om att det är två olika öl. 6,4% är mycket godare!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att man exporterar en helt annan vara än orginalet måste vara ett beslut taget strikt utifrån thailändsk logik ,,,

Hej!

Var det inte just exportvarianten som belönades med något pris/utmärkelse? Den inhemska soppan torde väl inte kunna hävda sig i internationell konkurrens, eller ... ;)

:wai:  

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej!

Var det inte just exportvarianten som belönades med något pris/utmärkelse? Den inhemska soppan torde väl inte kunna hävda sig i internationell konkurrens, eller ... ;)

:wai:

Å jag som trodde att du va en trevlig jäkel... soppa :suicide:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

angående chang ölen så är jag helt 100 procent  säker på att det är riktig chang för jag tror inte  att systembolaget skulle ta in någotn kopia med deras kvalitet kontroll plus att jag känner importören och han litar jag på  och det går bra att beställa chang på alla bolag enda strul det kan bli är det kan bli ett par dagars senare till landsbyggden  första gången blev det fel när jag bestäälde  så dom skickade budbil samma dag som jag skulle ha biran  det var snyggt jobbat av bolaget tänk på att det finns både stora och små changisar  mvh  i love heiniken

Quote

Jag har upplevt samma sak förutom senaste gången. För två veckor sedan fick jag den första lådan "riktig" chang via systembolaget. Så be för tur!
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Hej!

Var det inte just exportvarianten som belönades med något pris/utmärkelse? Den inhemska soppan torde väl inte kunna hävda sig i internationell konkurrens, eller ... ;)

:wai:

AIBA awards, vilket med blott sitt namn är sin egen underhållning druckna nätter

Avslutar med att påpeka att Durian1 och jag inte är samma person.

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

angående chang ölen så är jag helt 100 procent  säker på att det är riktig chang för jag tror inte  att systembolaget skulle ta in någotn kopia med deras kvalitet kontroll plus att jag känner importören och han litar jag på  och det går bra att beställa chang på alla bolag enda strul det kan bli är det kan bli ett par dagars senare till landsbyggden  första gången blev det fel när jag bestäälde  så dom skickade budbil samma dag som jag skulle ha biran  det var snyggt jobbat av bolaget tänk på att det finns både stora och små changisar  mvh  i love heiniken

Jag kan tänka mig att smaken påverkas utav frakten från gång till gång. Men jag gissar vilt?

Link to comment
Dela på andra sajter

soi cowboy: Jag tror inte du har läst mina och andras inlägg. Det handlar inte om någon kopia, utan företaget som tillverkar Chang i Thailand (Thai Bev) tillverkar en version av Chang för den Thailändska marknaden (6.4% alkohol) medan de tillverkar en annan variant som går på export (5% alkohol).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

AIBA awards, vilket med blott sitt namn är sin egen underhållning druckna nätter

Avslutar med att påpeka att Durian1 och jag inte är samma person.

Skål!

Krasst sett så finns det väl egentligen inget tillverkat i Thailand som skulle kunna hävda sig internationellt. Detta till trots så älskar man ju allt som ens påminner om landet.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, råkade visst infoga fel citat i ovanstående inlägg. Där ser man vilken oerhörd potential Changen har. Förvirrad bara av att skriva om den.

Det citat jag ville ha med var såklart följande:

Quote

Hej!

Var det inte just exportvarianten som belönades med något pris/utmärkelse? Den inhemska soppan torde väl inte kunna hävda sig i internationell konkurrens, eller ... ;)

:wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där utmärkelserna ger jag inte mycket för. Det verkar ju vara ölbranschens forum för inbördes beundran med en viss turordning om vem ska vinna ett visst år.

Till och med Pripps har ju vunnit någon gång... göteborgskt fulöl ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Matte det var inte svar på min fråga, angående dina smaklökar eller balansinne har nog att göra med styrkan på ölet.  Chang ölen tillverkas i bryggerit i Ayutthaya med olika %satser 6,4 och 5,0 som är export öl bryggeriet ligger  norr om Bangkok som var Huvudstaden tidigare i Thailand. Jag tror inte Norrlands Guld 7,2% bryggs i Norrland och 5,2 bryggs i Skåne även fast dom smakar olika det har nog med % att göra. Själv föredrar jag den 5,2% för jag tycker den är godare, sen blir man inte så jävla packad, och så kan man behålla smaklökarna och balansinnet längere.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sakaeo,

Beer Chang bryggs väl inte endast i Ayutthaya? Jag har sett ett ställe ungefär halvvägs mellan Bangkok och Chiang Mai där vår chaufför påstod att det bryggs Beer Chang. Jag har svårt att tro att hela Thailands och utlandets behov av Beer Chang kan täckas av bryggeriet i Ayutthaya.

Dessutom har jag svårt att tro att smakskillnad mellan 5,0 och 6,4% endast beror på alkoholhalten och den effekt det har på den som dricker.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beer Chang bryggs på totalt 18 olika ställen i Thailand. Bryggeriet i Ayutthaya är dock det äldsta där Beer Chang såg dagen ljus första gången 1995.

Numera är Chang landets klart mest sålda öl med en marknadsandel på ca 60 %.

Lite lustigt att svenska ölälskare, som normalt gärna söker sig till lite udda ölmärken, har gett Thailands största ölmärke, tillika landets billigaste sett i relation till alkoholhalt, en sån "kultstatus".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite lustigt att svenska ölälskare, som normalt gärna söker sig till lite udda ölmärken, har gett Thailands största ölmärke, tillika landets billigaste sett i relation till alkoholhalt, en sån "kultstatus".

Du tycker inte att en ölsort som bara finns att köpa på andra sidan jorden kan räknas in under epitetet "udda" då?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ölsort som här i Thailand har 60 % av ölmarknaden kan knappast räknas som "udda" här, och "kultstatusen" har trots allt uppstått här.

Dessutom finns Chang till försäljning i många länder runt om i världen, t.ex. i Sverige ,låt så vara i en "exportvariant".

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...