Jump to content
IGNORERAD

Är demokrati rätt väg för Thailand!


Vaxet

Recommended Posts

Satt idag och talade lite Thailändsk politik med vår maid och hennes syster.

De var oerhört arga på PPP och Samak, ja så arga att de faktiskt grät.

Frågade dem då vem de röstat på i valet och båda svarade PPP.

Varför blev min följdfråga.

Därför att vi fick 300 baht var om vi gjorde detta och vi behövde pengarna då.

Ja, politiker i fattiga länder kan köpa sina röster för en spottstyver för att sedan efter att de har blivet valda sko sig

å det grövsta på sina väljare. Tragiskt men ack så sant.

Demokrati är ju en fin tanke men i vissa lägen(som i Thailand just nu) så verkar detta inte vara den optimala lösningen för landet och folket.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • Isaan Butterfly

    3

  • Vaxet

    2

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej Vaxet!

Och hur skulle den "optimala" lösningen se ut, enligt din mening?

Utveckla gärna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan PAD kanske ha lite rätt när dom påstår att Thailändska folket röster inte skall ge full besättning i  regeringen.

Kanske är "majoriteten" för dåligt skolade för att förstå följderna av att "sälja" sin röst.

Demokrati är för viktigt för att fuskas bort.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det demokratiska system som Thailand har inte funkar kan vi vara ense om, men vilka finns det som fungerar bra? Vilket skulle passa i Thailand?

Det Svenska systemet?

Det Schweiziska där man får rösta om det mesta?

Det amerikanska som ger en stark regeringsmakt?

Eller något annat system?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag tror att hela resonemanget om röstköp  i Thailand är en bluff från dem som förlorade valet.

Eftersom man i Thailand har  valhemlighet och valbås, precis som i Sverige, så kan alla rösta på vilken kandidat dom vill  när dom väl befinner sig i valbåset.

Att dessförinnan ett parti givit dem 300 baht för att gå dit och rösta, eller en annan kandidat lovat fri skolgång, och en tredje lägre skatter om de röstar på honom borde inte spela någon avgörande roll.

Alla har ju rätt att rösta på den kandidat  de tycker gynnar dom bäst, precis som i Sverige.

Om i vissa fall  ingen av kandidaterna har något bättre att erbjuda de fattigaste väljarna på landsbyggden än den som ger dem 300 baht före valet, så är detta naturligtvis sorgligt, men inte mer fusk än när en annan kandidat lovar de rikaste väljarna att minska den fria sjukvården för att kunna sänka skatten för den rike väljaren.

Jag menar att alla har rätt att rösta i sitt eget intresse, och gör det också så länge det är hemliga val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse

Att du inte tror på att röstköp existerar innebär antingen att du inte vet något om Thailand, eller att du inte vill veta.

I ett land där många har enorma problem med att se eller orka bry sig om konsekvenserna av sitt handlande idag,

så vill jag påstå att utveckla en välfärdsstat för alla/de flesta är nästan omöjligt med nuvarande system.

Visst är det bra att alla kan rösta, men om man inte vet något eller vill veta något om grannbyn, hur kan man då avgöra vem som

är mest lämpad att sköta Thailand i en alltmer internationell ekonomisk värld.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

En politiker i Thailand  som lovar att verka för tex fri skolgång för alla upp till 16 år, eller fri skollunch för alla, får säkert fler röster än den politiker som lovar 300 baht om du röstar på honom.

De sk röstköparna som ger 300 baht skulle snart försvinna om de andra politikerna hade något att erbjuda väljarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bossej

Detta har pågått och kommer att pågå så länge som demokrati i Tailand är detsamma som maktfullkommlighet.

Mutor och mygel är en del av vardagen, se Dig om även i vardagliga situationer och ställ Dig frågan, varför har nn råd/möjlighet att göra/köpa ditt och datt. Röstköp är ett vardagsfenomen, såväl på distrikt som på riksnivå.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vaxet

Vi hade samma problem i Sverige för sådär en hundrafemtio till tvåhundra år sedan. Många människor var enormt fattiga och hade mycket kort skolutbildning men ville förbättra sina liv.  

Väldigt många emigrerade därför till Amerika

eftersom de hört  att där fanns det möjligheter.

Andra stannade i Sverige och kämpade vidare. Det gick att förändra Sverige.

Fri  och förbättrad utbildning för alla  tror jag var det viktigaste.

Skulle nog vara bra om politikerna i Thailand satsade på detta.

Jag menar  Man har ju råd att bygga en väldig massa tempel överallt i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MaiChai, eftersom jag får intrycket att du är mer eller mindre kritisk till allting som har med demokrati att göra så jag undrar...

Är det bättre med en ideologi att kungen är halvgud, för det är vad man för lära sig i Thailand med början i spädbarnsåldern. Han är så perfekt att man inte ens kan säga att han inte är det utan att få fängelse. När man lagstiftar att en person är över lagen så är man på väg åt fel håll. Typ Berlusconi. Till och med landet som alla hatar av någon anledning, USA, kan man åtala presidenten.

Vilken demokrati, som du säger, är bättre för Thailand... tycker du inte att demokrati överhuvudtaget är bättre än absolut monarki?

Tycker det är "intressant" att man kan dra paraleller med Hitler jugend och unga/vuxna i Thailand.

Det där med Hitler jugend och unga/vuxna i Thailand skulle jag vilja att du utvecklade.

Min motfråga till dig är hur är den perfekta demokratin. Och vilket land besitter den.

USA som allt som oftast kallas världens största demokrati. Där har man en president som mot större delen av sitt folks vilja för krig utomlands helt vettvilligt.

Hur man än vänder och vrider det så kommer politiker att på något sätt utföra handlingar/beslut som går emot den egna befolkningen.

För mig verkar det som om du anser dig bra mycket högre vetande än den majoritet av Thailändska befolkningen som älskar sin kung.

Dom har fått sin kungaälskan med moders mjölken likt dig som tydligen fått den svenska JAG VET BÄST OCH SVERIGE ÄR BÄST storebrors mentaliteten från modersmjölken. 

Förklara för mig ingående olika länders demokrati och dess fördelar jämfört med Thailand?

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förklara för mig ingående olika länders demokrati och dess fördelar jämfört med Thailand?

Att Thailandsk "demokrati" inte ar sarskilt demokratisk kan nog alla skriva under pa. En grundlaggande ingrediens i en fungerande demokrati ar likhet infor lagen vilket onekligen inte galler i Thailand. Visst ar i princip alla styrelseskick daliga men det finns aven grader i helvetet och generellt kan man nog havda att vasterlandsk demokrati ar betydligt mkt mer jamlik och och darmed ofta rattvis an nuvarande ordining i Thailand.

For ovrigt hanger jag inte riktigt med i Teyo's resonemang eftersom jag inte sett nagon forespraka absolut monarki. Hitler-jugend parallellen verkar ocksa latt bizarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Kan ett land bli demokratiskt, där inte ens posten fungerar med säkerhet?

Är inte drömmarna om en demokrati just bara idiologiska drömmar, eftersom det finns massor av infrastrukturella problem som måste lösas först? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vakna gott folk! Oavsett man är i Usa, Sverige eller Thailand är det pengarna som styr och har makten allt annat är barnatro.- Demokrati, jo jag tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MaiChai, eftersom jag får intrycket att du är mer eller mindre kritisk till allting som har med demokrati att göra så jag undrar...

Är det bättre med en ideologi att kungen är halvgud, för det är vad man för lära sig i Thailand med början i spädbarnsåldern. Han är så perfekt att man inte ens kan säga att han inte är det utan att få fängelse. När man lagstiftar att en person är över lagen så är man på väg åt fel håll. Typ Berlusconi. Till och med landet som alla hatar av någon anledning, USA, kan man åtala presidenten.

Vilken demokrati, som du säger, är bättre för Thailand... tycker du inte att demokrati överhuvudtaget är bättre än absolut monarki?

Tycker det är "intressant" att man kan dra paraleller med Hitler jugend och unga/vuxna i Thailand.

Jag är i högsta grad för demokrati, men den typen av demokrati som utövats i Thailand är inget vidare.

Jag får intrycket att du är en republikan som anser att alla kungahus bör utrotas över hela världen?

Vad har egentligen den Thailändske kungen att göra med att i princip alla Thailändska politiker skor sig själv i första hand och tänker på landet i andra hand?

Vem förespråkar absolut monarki? Har jag förespråkat det i något av mina inlägg?

Vår kung i Sverige står också över lagen, han kan alltså inte dömas i en domstol. Är Calle 16 för det en halvgud?

Han är ju till exempel den ende i Sverige som inte får rösta...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivet tidigare sa ska Thailand, precis som alla andra lander, givetvis ha demokrati. Tyvarr har demokratins rotter,

av olika anledningar, aldrig riktigt slagit rot har. Det finns inga aktiva ungdomsforbund, det finns inga kommunforeningar dar

man diskuterar lekplatser mm. Det finns egentligen inte ens partiprogram!

Vad jag tror behovs nu ar att alla partier graver ner stridsyxan och bildar en mycket bred koalitionsregering for att skapa

trygghet och satter ett datum for nyval typ 2012. Sedan tilldelas skolor och andra instanser pengar for att bedriva

demokratiutbildning av bade barn och vuxna. Jag ser inte ner pa thailandare for att de inte har ett bra fungerande

demokratiskt system, det finns manga historiska och kulturella anledningar till att det blivit sa och tyvarr har USA pa

senare tid genom sin "bli demokratiska eller do" strategi sett till att flera lander kommer ga samma ode till motes.

Demokrati maste skapas nedifran, genom ett intresse att paverka sin egen lokala omgivning. Att ha en pa pappret

demokratiskt vald regering i en huvudstad langt bort ar tamligen meningslost nar merparten av de rostande inte har en

aning om vad som skiljer de olika partierna at. Utlos lokalval 2010 for att fa folk politiskt intresserade och se till att lagarna

runt rostkop blir stenharda sa kanske det gar battre nasta gang. Jag hoppas det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med röstköp kanske inte är enbart av ondo?

Jag antar att det förekommer att en medborgare tar betalt av ett parti för att sedan gå och rösta som han vill.

Men han går i alla fall och röstar!

Bara en tanke...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det här med röstköp kanske inte är enbart av ondo?

Jag antar att det förekommer att en medborgare tar betalt av ett parti för att sedan gå och rösta som han vill.

Men han går i alla fall och röstar!

Bara en tanke...

Nja, rostkop sker ju ofta i "grupp" dar tex. bymannen instrueras for hur rostningen skall ske. Eftersom sedan rostresultat sedankan lasas ut/kontrolleras ned till lokalniva sa gar det ju anda att "kontrollera" lite grann.

Sen ar jag tveksam till att en kopt rost ar battre an en soffliggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja, rostkop sker ju ofta i "grupp" dar tex. bymannen instrueras for hur rostningen skall ske. Eftersom sedan rostresultat sedankan lasas ut/kontrolleras ned till lokalniva sa gar det ju anda att "kontrollera" lite grann.

Sen ar jag tveksam till att en kopt rost ar battre an en soffliggare.

Hemska tanke, om vi forumskrivare skulle få diktera villkoren för thaländarnas val så skulle en massa mutpengar bli över, tänk så mycket bira o LaoKao det skulle bli. :D:D

Har någon sett ett lokalval om tillsättande av t.ex de s.k. folkvalda representanterna i "kommunerna".

Där redovisas varje röst och det sätts ett streck efter det nummer/den kandidat man röstat på. Stort jubel eller dova morrningar, efter ett tag kan man ana vart det barkar och då går förlorarna hem.

Tror inte det förekommer så mycket röstköp, men det gäller att muta in sig i systemet.

Så va det med den demokratin.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Jag har sett ett lokalval i Thailand 2005, och även varit med på rösträkningen. Det råder inga tvivel om att röstköp förekom, i hur stor omfattning vet jag inte. Svärfar Chang blev nätt och jämnt vald, och utför nu sitt uppdrag vad vi förstår på ett mycket uppskattat sätt.

Fru Chang anser dock bestämt att i nästa val (2009?) ska det inte behövas några röstköp. Svärfar Chang har visat vad han går för, och är väljarna så kortsynta att de inte röstar på honom så får de skylla sig själva.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Chang

Jo visst förekommer det att några av kandidaterna vandrar omkring med ett tjockt (i varje fall i början) kuvert. Den som bor i den största byn har ju alltid ett försprång mot de från mindre byar så det gäller att göra sig "hörd".

Förra året var det en utböling från KhonKhaen som kandiderade, gick inge bra. visste inte vilka byhövdingar som ville ha guldet!!

Betr. svärfar så finns det ju dom som tror på tomten också! :lol:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MaiChai, eftersom jag får intrycket att du är mer eller mindre kritisk till allting som har med demokrati att göra så jag undrar...

Till och med landet som alla hatar av någon anledning, USA, kan man åtala presidenten.

Av någon anledning!

ROFLA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja det var ännu en bra artikel som tar upp problemet, och jag håller med om det mesta i den.

Att alla val hitills har varit köpta tror jag också.

Problemet är mycket större än Samak, att tusentals andra korrupta politiker står beredda att ta hans plats stämmer säkert.

Och att många är trötta på och ej stöder varken Samak eller PAD är nog också riktigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ref till Joints länk.

Det tragiska är att sådana här, välskrivna och förklarande artiklar, aldrig lär läsas upp där de borde läsas, i skolorna, läroverken och framför allt i byhögtalarna.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...