Jump to content
IGNORERAD

Resväg Bangkok - Surin


Sheriffen

Recommended Posts

Har börjat planera inför vinterns rutt till Thailand. Har dock lite funderingar som jag hoppas andra har svar eller tips på. Hur gör ni när ni tar er emellan Bangkok - Surin? Finns något flygalternativ? Vad är närmaste flygplatsalternativet till Surin och hur långt ifrån ligger det?

Om det är för "bökigt" och "osmidigt" att ta sig med flyg på sträckan Bangkok och Surin, vad tycker ni lämligast är att åka då? VIP-buss? mini-buss? Egen taxi? Eller något annat alternativ? Tacksam för svar och alla former av tips!

Tack på förhand! Ha en trevlig dag!

Ändrades av Sheriffen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • godbit

    3

  • BB

    3

  • Sheriffen

    3

  • erkki

    2

Mest aktiva i denna tråd

Senast jag var i Surin så flög jag från Buriram hem till Bangkok. Vet inte om det finns något direktflyg från Surin.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Expresståg är ett billigt, relativt snabbt och fram för allt säkert alternativ. Men åk bara inte med de långsammare tågen, tar alldeles för lång tid. Avgår från Hualampong stn, centralt i Bkk.

Bussen är ungefär en timme snabbare än expresståget samt billigare, men riskablare, är inte så kul att sitta och se alla galna omkörningar efter 24:an. Tar ca 7 tim, avgår från Morchit (norra busstn).

Närmsta flyg landar i Satuk, Buriram och innebär ytterligare resa med något färdmedel runt 8-10 mil till stan Surin, vilket lätt äter upp tidsvinsten eftersom du även ska frakta dig till flygplatsen i Bkk inklusive terminaltider.

Bussar avgår varje halvtimme hela dagen, expresståget ca 2 ggr per dag och flyget tror jag flyger 3-4 ggr i veckan eller nåt sånt.

Taxi är också ett alternativ, ca 5-6 tusen från Bkk. Tåg och buss går dock bara på en tiondel av det priset.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Surin flights schedule on Thai Regional Airlines

Here's the schedule I got the other day for the Surin flights.

Special! Promotion!

All routes only 2,890 baht (one way)

Daily
: Flt.
TRB121

Dept.
Don Muang BKK
7:00 a.m.

Arr.
Surin
8:10 a.m.

Daily
: Flt.
TRB122

Dept.
Surin
8:40 a.m.

Arr.
Don Muang BKK
9:50 a.m.

Effective date 8 Aug - 30 Nov 2011

=======================

M, Tu, W, Th, Sat
: Flt.
TRB141

Dept.
Don Muang BKK
15:00

Arr.
Buriram
16:10

M, Tu, W, Th, Sat
: Flt.
TRB142

Dept.
Buriram
16:40

Arr.
Don Muang BKK
17:50

Effective date 8 Aug - 30 Nov 2011

============================

Fri, Su
: Flt.
TRB161

Dept.
Don Muang BKK
10:30 a.m.

Arr.
Petchaboon
11:40 a.m.

Fri, Su
: Flt
TRB162

Dept.
Petchaboon
12:10

Arr.
Don Muang BKK
13:40

Effective date 8 Aug - 30 Nov 2011

============================

Website:

Tel:

BKK - 02-535-3450

Surin
- 088-084-8341

Buriram - 088-084-6746

Petchaboon - 088-084-7219

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fan... flyga till Surin? Har han dött, den gamle generalen som vägrade tillåta kommersiellt flyg på Surins plygplats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Men tiden är skit då man vill till surin direkt,07:00 på morgonen är inte lätt å hinna med en resväg på en timme minst och att thaiair landar ca: 06:00 och hämtning av bagage

Link to comment
Dela på andra sajter

Direktbuss med Nakhonchai air :thumbsup:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Infon är fel.

De har delat ut flygblad, de har öppnat kontor mm.

MEN de har inte fått godkänt flygtillstånd av militären.

De skjuter upp startdatum hela tiden, så ring och kolla för nu är startdatumet den 24 Aug tror jag.

Men det kommer förmodligen att ändras igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kan nämna också att de kommer att använda sig av Chieftains(litet kolvmotordrivet/Avgas 8-10 sitsigt) och med dagens Avgas priser blir det svårt att få det att gå runt. Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen föredrar jag nattåget som lämnar Bangkok 20.30 och är framme i SiKhoraphum, Surin 05.07 (05.30 verklig tid).

Sist när vi åkte från Surin (Sikhoraphum) så blev det bussen istället, men det var sista gången, chauffören körde som han stulit bussen och det var den ena vansinnesomkörningen efter den andra.

Ska ner igen den 13/11 - 4/12 och då blir det tåget igen. :14:

Anong Thaimassage

71/28 Moo 3 Luangphochuan Road

Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kan nämna också att de kommer att använda sig av Chieftains(litet kolvmotordrivet/Avgas 8-10 sitsigt) och med dagens Avgas priser blir det svårt att få det att gå runt. Jan

Plus att vi läste någonstans att dessa plan slutade tillverkas någon gång på 70-talet... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Gå in på Google kartor vägbeskrivning skriv

Suwarnabhumi till Surin ca. 49 mil

Ändrades av sinto
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallåj jag har åkt tåg express sovkupe 1100 bath/pers men ganska bra då man kan röra sig lite o röka om man vill men som sagt tidigare det tar lite längre tid än bussen , vip bussen är ju riktigt bra om man får en chafför som är vettig + det är billigt , taxi är nog billigare än kim säjer jag betalade 3500 från Bangkok har även åkt från jomtein o betalade då 4500 och om jag inte minns helt galet så är det ca 45 mil o du vi syns på festen.

ok du hann före sinto men ca45 =49 mil

Ändrades av piloten66

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag åkte med en natt långfärdsbuss för ett par år sedan, det skulle vara den bekvämare, lyxigare modellen med 24 platser detta gör jag inte om såvida inte det är det enda rimliga sättet att ta sej till en speciell ort.

TPP

Ändrades av tompengpung

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus att vi läste någonstans att dessa plan slutade tillverkas någon gång på 70-talet... :(

Ett aber är också att att det inte finns någon publicerad instrument approach vilket gör det till en vackert väder eller cloud break flygplats.Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hallåj jag har åkt tåg express sovkupe 1100 bath/pers men ganska bra då man kan röra sig lite o röka om man vill men som sagt tidigare det tar lite längre tid än bussen , vip bussen är ju riktigt bra om man får en chafför som är vettig + det är billigt , taxi är nog billigare än kim säjer jag betalade 3500 från Bangkok har även åkt från jomtein o betalade då 4500 och om jag inte minns helt galet så är det ca 45 mil o du vi syns på festen.

ok du hann före sinto men ca45 =49 mil

65 dagar kvar till kalaset å det ska bli så j-a skönt å få komma ner igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har åkt med bussarna mellan Surin/Bkk och Surin/Chonburi ett antal gånger och har inget att klaga på.

Ni som klagar på trafiken kanske borde hålla er undan eller kanske stanna i Sverige(landet lagom)..

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni komer på morron åk direkt från flygplatsen till mochit busstation ta bussen till surin eller buriram åk ni är framme ungefärom 3-4 på dagen bussarna är helt ok för det priset mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok, tack för svaren och tipsen. Jag tycker personligen att nattågen (första klass med egen sovkupé där det verkar som man har en våningssäng samt egen toalett) låter mest intressant. Min följdfråga - går ett sånt här tåg (första klass med egen sovkupe) mellan Bangkok och Surin? Om ja, vad kostar det för 2 personer isånafall? Vad jag själv hittat verkar priset för 2 kosta ca 1600 baht? Måste såna här tågresor förbokas eller hur brukar ni göra?

Ytterliggare fårgor: Hur ligger tågstationen i Surin i förhållande till centrum av Surin? Är det svårt att få tag i taxi från tågstationen?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin kväll!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Nu vet jag inte om du ska till staden Surin eller provinsen.

Vi har hus i Surin provinsen, men endast 3 mil till flygplatsen i Buriram.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kostar 1050 per pers har jag för mig och finns massvis med taxi o tuktuk vid tågstationen

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...