Jump to content
IGNORERAD

skaffa pistol/vapen ?


grakullf

Recommended Posts

Lite kontroversiellt,kanske. Våld föder som bekant våld! Jag och min flickvän bor lite utanför en stad,bland risfält och lite ohyra. Då menar jag inte grannarna direkt!

Jag har funderat på attt att skaffa en pistol. Helt legalt förstås. ¨Knalla¨lite med den någon gång omsänder borde väl ge en signal om att...¨Där är nog inte så intelligent att tjafsa och bråka¨, dom har vapen! eller är det bara provokativt?

Jag ser inget direkt hot omkring vårat ställe men tänker snarare som så att,det är bättre att ¨mota Olle i grind¨ än att bjuda in ¨fel¨människor. Eller blir det mer inbrottsintressant med ett vapen i ett hem?

Någon med erfarenhet inom detta område?

Hälsningar

Grakullf

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bunma6

    12

  • B747

    10

  • grakullf

    9

  • buriram

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst, men en pistol håller förhoppningsvis tyst om natten när en bil kör förbi. Den sprider inte löss och biter oskyldiga barn OCH..den skiter inte överallt.

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du känner dig inte hotad, men ändå vill du skaffa pistol och "flasha" med denna på byn? I min mening så ber du om problem helt klart. Om du skaffar ett vapen så håll det hemma, och visa den inte för någon.

Om du känner ett behov för vapen hemma för självförsvar så skulle jag ta mitt pick och pack och flytta.

Förstår inte poängen alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om folk vet att du har vapen så blir inbrottsbenägenheten högre...dvs inte att rekommendera...

Sen är det inte lika enkelt att skjuta som på film heller...

Jag har själv tävlingsskjutit i många år...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommedera jag inte att skaffa vapen som självförsvar men om du vill veta mera så tar med dig tjejen till en skjutbana och pratar med dom där, de vet säkert vad som krävs för att få en licens på pistol.

Jag tror inte att du kan få någon licens på ett vapen möjligen tjejen om hon skjuter sig godkänd.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att det är en ganska usel idé att ens försöka, dels för att vapenlagarna i Thailand är mycket stränga, då även för de inhemska. Visst, allt går att ordna med pengar till rätt person. Men jag tror att ett vapen kan skada dig mer än att hjälpa dig. Att springa runt på tomten som en vilsen Rambo och avlossa ett vapen väcker nog ett ganska stort intresse. Den dagen då någons intresse blir för stort och "hälsar på" hos dig ligger du illa till, de skjuter antagligen först!

Att ha vapen hemma medför ett extremt stort ansvar och även en säkerhetsrisk för dina anhöriga, att ha vapen som person skydd betyder att något är fel, mycket fel!

//S (har vapen själv men inte för skydd)

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicke Lilltroll

att använda ett vapen mot en thai i Thailand låter inte som det smartaste man kan göra ifall man inte är thai själv

mossa mossa på er alla människobarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för Era svar! Ja jag funderade lite på det hela och kände att jag ville ¨ventilera¨frågan. ¨Vi¨har redan fått licensen utan att ens ha köpt något vapen ännu. Det var väldigt enkelt. Min flickvän visade upp licensen för mig på skype,och det såg helt okay ut.

En förklaring till det som jag har fått är att lärare får vapenlicens utan några som helst problem därför att dom lär ut Buddhas lärdom och blir skjutna av muslimer och annat ¨löst¨folk och det löses genom att regeringen har gett lättnad för lärare att inneha ett skjutvapen för självförsvar.. Så jag tänkte dra en fördel av det. Det är kanske inte så bra,trots allt!

Ni har förmodligen rätt om frågan att inneha ett vapen. Nu är jag ju som gammal jägare inte ovan att hantera/inneha vapen,men det är kanske för provokativt att låta ¨visa¨upp det.. Möjligen om man håller det för sig själv. Jag ligger lågt så länge. Tack för Era åsikter i alla fall!

Hälsn.

Grakullf

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kontroversiellt,kanske. Våld föder som bekant våld! Jag och min flickvän bor lite utanför en stad,bland risfält och lite ohyra. Då menar jag inte grannarna direkt!

Jag har funderat på attt att skaffa en pistol. Helt legalt förstås. ¨Knalla¨lite med den någon gång omsänder borde väl ge en signal om att...¨Där är nog inte så intelligent att tjafsa och bråka¨, dom har vapen! eller är det bara provokativt?

Jag ser inget direkt hot omkring vårat ställe men tänker snarare som så att,det är bättre att ¨mota Olle i grind¨ än att bjuda in ¨fel¨människor. Eller blir det mer inbrottsintressant med ett vapen i ett hem?

Någon med erfarenhet inom detta område?

Hälsningar

Grakullf

Ja, jag vet en Norrman du kan prata med.

A.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite kontroversiellt,kanske. Våld föder som bekant våld! Jag och min flickvän bor lite utanför en stad,bland risfält och lite ohyra. Då menar jag inte grannarna direkt!

Jag har funderat på attt att skaffa en pistol. Helt legalt förstås. ¨Knalla¨lite med den någon gång omsänder borde väl ge en signal om att...¨Där är nog inte så intelligent att tjafsa och bråka¨, dom har vapen! eller är det bara provokativt?

Jag ser inget direkt hot omkring vårat ställe men tänker snarare som så att,det är bättre att ¨mota Olle i grind¨ än att bjuda in ¨fel¨människor. Eller blir det mer inbrottsintressant med ett vapen i ett hem?

Någon med erfarenhet inom detta område?

Hälsningar

Grakullf

Du får betydligt roligare om du skaffar en kulspruta.

Lasermannen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay-okay! Jag ger mig!..Lugna o fina,nu!

Det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Nu är jag ju som gammal jägare inte ovan att hantera/inneha vapen,men det är kanske för provokativt att låta ¨visa¨upp det..

Hmm, men det är ju en viss skillnad på vad som ska skjutas, ett rådjur eller en desperat människa som söker mat för dagen!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärfar( läs falang baa betalade) fick just köpa en pistol på lagligt sätt.

Vi har huset en bit från någon granne, och tanken är just självförsvar.

Jag skall kolla närmare på hur biten med licens gick till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! lugn och fin! Men vapen är farliga, man dör av dem!

//S

Hmm, man skulle nog kunna påstå att vapen är i sig ofarliga men de som håller i det är ett orosmoment.

Sen är det rent ut sagt korkat att ha ett i allmänhetens vetskap vapen i sin ägo för en halvfull eller knarkpåverkad Thai som vet det har bara två alternativ, gå därifrån eller skjuta först, och så illa som de flesta skjuter ligger nog både folk o fä i närområdet taskigt till.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, men en pistol håller förhoppningsvis tyst om natten när en bil kör förbi. Den sprider inte löss och biter oskyldiga barn OCH..den skiter inte överallt.

Det beror på vilken dressyr du ha på hunden... :thumbsup: Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Lite kontroversiellt,kanske. Våld föder som bekant våld! Jag och min flickvän bor lite utanför en stad,bland risfält och lite ohyra. Då menar jag inte grannarna direkt! Jag har funderat på attt att skaffa en pistol. Helt legalt förstås. ¨Knalla¨lite med den någon gång omsänder borde väl ge en signal om att...¨Där är nog inte så intelligent att tjafsa och bråka¨, dom har vapen! eller är det bara provokativt? Jag ser inget direkt hot omkring vårat ställe men tänker snarare som så att,det är bättre att ¨mota Olle i grind¨ än att bjuda in ¨fel¨människor. Eller blir det mer inbrottsintressant med ett vapen i ett hem? Någon med erfarenhet inom detta område? Hälsningar Grakullf

Hej

Ser ingen som helst anledning att skaffa vapen i Thailand, och imponerar gör det knappast eftersom dom flest i byarna redan har vapen för jakt och liknande, det bästa är nog att försöka uppföra sig så att ingen får en tanke på att använda vapen mot en, och just det gör dom flesta i byarna, man respekterar varandra och försöker undviker bråk i alla lägen.

Och den trygghet man får genom att leva tillsammans med släkten i en Thailändsk by kan nog inget svenskt samhälle erbjuda.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ser ingen som helst anledning att skaffa vapen i Thailand, och imponerar gör det knappast eftersom dom flest i byarna redan har vapen för jakt och liknande, det bästa är nog att försöka uppföra sig så att ingen får en tanke på att använda vapen mot en, och just det gör dom flesta i byarna, man respekterar varandra och försöker undviker bråk i alla lägen.

Och den trygghet man får genom att leva tillsammans med släkten i en Thailändsk by kan nog inget svenskt samhälle erbjuda.

Mvh Isan Lover

Bor du tex 500-600 meter från närmste granne och ganska enskilt, och med den förhöjda risk för inbrott/rån pga att det finns falang i bilden, så kan det vara bra att ha för självförsvar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för Era svar! Ja jag funderade lite på det hela och kände att jag ville ¨ventilera¨frågan. ¨Vi¨har redan fått licensen utan att ens ha köpt något vapen ännu. Det var väldigt enkelt. Min flickvän visade upp licensen för mig på skype,och det såg helt okay ut.

En förklaring till det som jag har fått är attlärare får vapenlicens utan några som helst problem därför att dom lär ut Buddhas lärdom och blir skjutna av muslimer och annat ¨löst¨folk och det löses genom att regeringen har gett lättnad för lärare att inneha ett skjutvapen för självförsvar.. Så jag tänkte dra en fördel av det. Det är kanske inte så bra,trots allt!

Ni har förmodligen rätt om frågan att inneha ett vapen. Nu är jag ju som gammal jägare inte ovan att hantera/inneha vapen,men det är kanske för provokativt att låta ¨visa¨upp det.. Möjligen om man håller det för sig själv. Jag ligger lågt så länge. Tack för Era åsikter i alla fall!

Hälsn.

Grakullf

Som jag förstod så är det din flickvän som fått licens till ett skjutvapen för att användas i självförsvar eftersom hon är lärare.

Först kanske det vore ide att kolla upp med de som gett henne licensen, om Du lagligt sett kan "dra fördel" av hennes licens för normalt sett kan endast licensinnehavaren använda det vapnet.

För det var väl det som var tanken att Du skulle använda skjutvapnet?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bor du tex 500-600 meter från närmste granne och ganska enskilt, och med den förhöjda risk för inbrott/rån pga att det finns falang i bilden, så kan det vara bra att ha för självförsvar.

Hej

Att bo enskilt är ju något som folk i Thailand verkligen försöker undvika, och det är inget som jag rekommenderar någon allra minst någon utlänning, att folk föredrar att bo tillsammans i byar beror bl.a på den trygghet detta ger men också p.g.a den sociala gemenskapen och att man vill ha släkten runt omkring sig, våra släktingar vägrar bo utanför byn och det finns nog en anledning till det, så om det inte är absolut nödvändigt ska man nog undvika att bo utanför den trygghet som släkten och byn ger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstod så är det din flickvän som fått licens till ett skjutvapen för att användas i självförsvar eftersom hon är lärare.

Först kanske det vore ide att kolla upp med de som gett henne licensen, om Du lagligt sett kan "dra fördel" av hennes licens för normalt sett kan endast licensinnehavaren använda det vapnet.

För det var väl det som var tanken att Du skulle använda skjutvapnet?

Hej

Om jag hamnar i den situationen att jag behöver använda vapen skiter jag i vem som har licensen,,

MVH//Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att bo enskilt är ju något som folk i Thailand verkligen försöker undvika, och det är inget som jag rekommenderar någon allra minst någon utlänning, att folk föredrar att bo tillsammans i byar beror bl.a på den trygghet detta ger men också p.g.a den sociala gemenskapen och att man vill ha släkten runt omkring sig, våra släktingar vägrar bo utanför byn och det finns nog en anledning till det, så om det inte är absolut nödvändigt ska man nog undvika att bo utanför den trygghet som släkten och byn ger.

Mvh Isan Lover

Det är väl sällan det rör sig om rena inbrott på landet. Och det spelar ju i alla fall ingen roll om dom nu vill gå in.

Det är väl desto vanligare med boskapsstöld och stöld av mopeder o.s.v.

Sen angående vapen.

I USA är det väl en väldigt vanlig orsak till dödsfall att folk blir våda skjutna. Så det om något kan vara ett skäl till att undvika vapen.

Har för övrigt en kompis som hade vapen. Han använde det för att "skrämma" hundarna som kom in på gården genom att skjuta i marken bredvid dom. Tyvärr så vart en av hundarna träffad av en rikoschett. Ni kan bara gissa hur populär han var i byn sen.

Inget att rekommendera med andra ord.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

//..Tack för Era svar! Ja jag funderade lite på det hela och kände att jag ville ¨ventilera¨frågan..//. Jag ligger lågt så länge.

Okay, ser att du bestämt dig för att ligga lågt. Vill i alla fall beskriva hur jag resonerar. Om jag skulle bosätta mig i Thailand skulle jag inte skaffa ett vapen. Anledningarna till detta är flera;

1. Jag skulle känna obehag av att ha ett vapen hemma eftersom det då finns en risk att familjemedlem kommer över det och en olycka inträffar.

2. Det skulle då finnas något i mitt hem som kan vara åtråvärt för eventuell inbrottstjuv. (Lista över vapeninnehavare kanske går att köpa hos "rätt personer")

3. Om jag som utlänning bosätter mig i Thailand och det första jag gör är att skaffa ett dödligt vapen för att skydda mig mot invånarna, vad sänder det för signaler till folket i Thailand, påverkar det min möjlighet till integration i det Thailändska samhället.

Och slutligen, vad händer den dagen släkt eller vänner kommer över vapnet för att "bara låna den till något" och myndigheterna får vetskap om detta?

Men precis som baken, så är ju både smaken och ståndpunkterna delade. Önskar dig hur som helst lycka till i ditt arbete med att skaffa dig en trygg tillvaro i Thailand.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga vapen hemma i Thailand, lämnade dem i Sverige.

En tårgas spray har jag nära till hand och vet hur jag skall använda den.

Tårgas och batong tycker jag är en bättre lösning.

Om du vill gå tuffare fram så kostar en elpistol 3200 baht.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...