Jump to content
IGNORERAD

Ambassaden i Stockholm stoppar visumansökan via post from den 1 okt 2008!


lovelos

Recommended Posts

Hej!

Läste nyss följande häpnadsväckande nyhet på Thai Ambassadens hemsida att from 1 okt kan man inte längre söka visum via post utan måste inställa sej personligen eller skicka tredje man att lämna och hämta Visum-ansökningar! :surprised:

Här är länk:Visumansökan

Innebär att man som jag som är skåning alltså måste betala dyra resepengar fram och tillbaka och dessutom minst 3 dagars hotelkostnader i Stockholmför att få ett turist-visum!

En ljusglimt i mörkret är att enligt en notis i dagens Aftonbladet, så kan man fortfarande skicka in ansökningar till Konsulatet i Göteborg, frågan är bara hur länge dom klarar av det innan dom också "stänger"?

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lovelos

    11

  • Kim

    9

  • UDON-CHARLIE

    3

  • thaiman

    2

Mest aktiva i denna tråd

Kan man inte som skåning få sitt visum i Köpenhamn?

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan man inte som skåning få sitt visum i Köpenhamn?

hmmm...

Har jag faktiskt aldrig tänkt på, men borde ju gå? :yes:

Innebär ju ändock en del resande fram och tillbaka med förlorad arbetsinkomst odyl!

Eller man kan kanske skicka visumhandlingarna dit?

Nån som provat?

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kan man inte som skåning få sitt visum i Köpenhamn?

Var inne och kollade på Thai Ambassaden i Köpenhamn(Hellerup), på deras hemsida står det

Quote

APPLICATION FOR VISA TO THE KINGDOM OF Thailand

For citizens who uphold a permanent residence in Denmark can apply for Visa at:

Royal Thai Embassy Consular Section

Norgesmindevej 18 , 2900 Hellerup Office Hours: 9 am.- 11.45 am.

Tel:(45) 3962 5010, Fax:3962 5059 Visa Submission 9.00-11.45

E-Mail: mail@thaiembassy.dk Visa Collection 13.00-16.00

Tel. : 3962 5010 (13.00-16.00), Fax : 3996 0680

www.thaiembassy.dk,

E-mail: visa@thaiembassy.dk

An

...man måste alltså vara permanent boende i Danmark!? :frown:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

OK hoppas att det funkar och lycka till! :great:

Du kan ju skriva en liten notis här om hur det gick!

Annars  får man väl bara hoppas att dom klarar av "anstormningen" av visum-ansökningar via post till konsulatet i Göteborg! :neutral:

Annars får man väl ta tåget upp och ner ett par ggr eller bila upp själv, men det går ju ändå åt 2 dagar av förlorad arbets-inkomst och transportkostnader! :frown:

Annat var det i början av 90-talet då behövde man inte visum utan man fick direkt 3 månader stämplat i passet vid gränsen! :yes:

Det blir mer och mer tydligt att Thailand vill göra sej av med långtidare och bara släppa in 2-veckors turister! :neutral:

Finns ju dock andra länder att resa till i nödfall! ;)

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny affärside!  :52:

Detta verkar ju vara helt sjukt  :kort:

Men kan inte någon här på MPR vara den tredje personen som bor i Sthlm??

Vi skickar ner passen och Ni går över till Ambassaden och får 150 spänn per pass?  :diablo:

Good 4 U, Good 4 Me every happy happy  :party:

:Drogar-Dolar(LBG):

Married men live longer than single men do, but married men are a lot more willing to die.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ny affärside!  :52:

Detta verkar ju vara helt sjukt  :kort:

Men kan inte någon här på MPR vara den tredje personen som bor i Sthlm??

Vi skickar ner passen och Ni går över till Ambassaden och får 150 spänn per pass?  :diablo:

Good 4 U, Good 4 Me every happy happy  :party:

:Drogar-Dolar(LBG):

Ja så skulle man också kunna göra om man inte har släkt eller vänner i huvudstan som kan ställa upp! :great:

I notisen i dagens Aftonbladet, nämndes förutom tredje person även att man kan ta hjälp av nån resebyrå.

Så förmodligen blir det så att man får betala extra för flygbiljetten för att dom skall fixa visumet till en också! :no:

Måste vara värre för er som bor långt uppe i norra Sverige, som får det svårt att åka ner till huvudstan, och som inte har några andra ambassader eller konsulat i närheten!

Låter som rena vansinnet verkligen, kan tänka mej km-långa köer av folk utanför Ambassad-portarna varje dag i höst! :rofl:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Ahhhh jag tror fxxxxxxxxxn inte mina ögon.Fyy fxn va less jag blir. Det är väl lika jävxa bra att förbjuda vithuvuden att stanna i Thailand mer än 30 dagar än att hålla på med sådan här jävla Bush administration.Fy fxxxn hade jag inte flickvän där sedan så många år tillbaka så skulle nog måttet vara rågat nu och jag lagt mina pengar i Filipinerna el Cambodia istället.

Hälsar Sjömannen utan egen bostad i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst känns det för jä..l.gt. Tacka svenska ambassaden i Bangkok, som började med att trakassera alla som söker visa till sverige. Detta var väl i princip bara att vänta sig

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Har missat denna tråd tidigare men läste en notis om detta i gårdagens aftonblad. Och jag kan väl inte annat än säga att detta var ett chockbesked utan dess like.

Fan jag bor 100 mil från Stockholm och det kommer att kosta mig flera tusentals kr att ta mig till ambassaden och tillbaka bara för att ansöka om visum. För inte nog med att man måste lämna in ansökan, man måste ju även hämta den några dgr senare. Förlorad arbetsinkomst, flygbiljetter och hotell för några dagar är ingen kostnad man direkt rycker på axlarna åt. Dessutom är det ju ett oerhört slöseri med tid, månaden före avresa brukar man ju ha allt annat än tid för Stockholmsresor. Suck!

Att ansöka om visum kostade under många år 200 kr + porto och i regel hade man tillbaka sitt pass/visum inom några få dagar från det att man la det på brevlådan. Och jag har väl ungefär en 10-15 gamla visum till Thailand i passen, alla utan att jag glömt bifoga något enda, vilket sägs vara orsaken till att man hädanefter skall tvingas lämna in allt på plats.

Fan, måste försöka fixa ett 1 årsvisa innan dom nya reglerna börjar gälla den 1 okt. På så sätt har man i alla fall ordnat det för kanske dom 2 nästkommande resorna. Problemet är väl endast att jag inte har någon bokningsberäftelse på biljett ännu, men en preliminär sådan ska kanske gå att ordna ändå så att man har något att skicka med ansökan.

Får ta tag i detta snarast.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer jag ihåg rätt?

För ett 1 årigt Non immigrant O visa krävs, om man är gift med en thai, endast följande bifogat i ansökan...

1. Ett personbevis där det framgår att vi är gifta

2. En bokningsberäftelse på en flygbiljett

3. En kopia på min frus thailändska pass (eller passet i orginal)

4. En ifylld ansökan

5. Passfoto

6. Avgiften (som för ett multiple entry väl är 1000 kr)

7. Mitt pass

Som sagt var, har jag glömt något?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel på minnet. Var och hämtade mitt pass idag och fick följande note.

" Istället för att skicka frankerat kuvert, skickar Ni 61 SEK i kontanter. Detta täcker kostnad för högst två pass.

Skicka med en lapp med Er adress. GÄRNA TEXTAT"

Kan vara bra att veta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kommer jag ihåg rätt?

För ett 1 årigt Non immigrant O visa krävs, om man är gift med en thai, endast följande bifogat i ansökan...

1. Ett personbevis där det framgår att vi är gifta

2. En bokningsberäftelse på en flygbiljett

3. En kopia på min frus thailändska pass (eller passet i orginal)

4. En ifylld ansökan

5. Passfoto

6. Avgiften (som för ett multiple entry väl är 1000 kr)

7. Mitt pass

Som sagt var, har jag glömt något?

Det här du menar?

Quote

B. Non-Immigrant Visa 1 yr ( Multiple Entries )

Issued for 1 yr with multiple entries. Max. 90 days is permitted for each entry. Contact Immigration Police in Thailand for possibility of extension.

Fee SEK 1000 per person.

Only applicable for retired person from 55 yrs+ or those who are married with Thai.

Additional documents required as follows

1. Retired person from 55 yrs+ :-

* Certificate of Monthly Income from Social Insurance Office.

( Monthly income shall be minimum 20000 baht after tax for retired person from 60 yrs+ OR minimum 55000 baht after tax for retired person between 55-59 yrs.)

* Personbevis

2. Those who are married with Thai :-

* Copy of Marriage Certificate

* Copy of Spouse's Thai ID Card / Thai passport

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kollade på ambassadens sida och numer framgår det ju tydligt vad som krävs även för dom som är gifta med en thailändsk medborgare. Vilken utöver grundkraven är följande...

B. Non-Immigrant Visum 1 år ( Flera inresor )

Utfärdas för 1 år med flera inresor och varje inresa får man stanna max. 90 dagar. Möjligheten av förlängning får man själv kontakta migrationpolisen i Thailand.

Ansökningsavgift SEK 1000 per person.

Gäller endast pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+ eller de som är gifta med Thailändska medborgare.

Tilllagda dokument utöver grundkrav :-

1. Pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument :-

* Inkomstuppgift från försäkringskassan

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

* Personbevis

2. De som är gifta med Thailändska medborgare, krävs följande dokument :-

* Kopia på vigselsbevis

* Kopia på makans Thai IDkort/Thaipass.

Och grundkraven var följande...

Ansökan för Visa till Thailand: Grundkrav som måste bifogas med er visumansökan

A. Ett originalt pass ( OBS. passet måste vara giltigt minst 6 månader från inresedagen till Thailand eller 18 månader för 1 årsvisum och EJ skadat)

B. Ett ansökningsformulär i fyllt och underskrivet per person

( för icke EU-medborgare kontakta ambassaden för aktuell information )

C. Ett nytaget foto per person ( ej äldre än 6 månader ), passfoto i färg eller svartvitt, storlek 45mm*35mm med ljus bakgrund.

D. Avgiften för det visum ni ansöker för ( i form av kontanter/cheque/postanvisning )

Avgiften betalas när ansökan lämnas in. Om ansökan och betalning skickas via post, görs detta på avsändarens ansvar.

E. En kopia av biljetten eller bokningsbekräftelse.

F. För returnering per post behövs SEK 61 för porto för högst 2 pass, SEK 72 för 3 pass och SEK 84 för 4 till 5 pass.

Var god tyda namn och adress.

G. Behandlingstid (Svenska passet)

- via post minst 3 veckor

- personlig inlämning på ambassaden

Högsäsong (September till Februari) 3 arbetsdagar

Lågsäsong (March till Augusti) 1 arbetsdagar

( Ovanpå behandlingstid exkluderar Non-immigrant Long-Stay VISA )

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Medan jag skrev hann jag få svar från både Baa och lovelos, toppen. Men valde att klistra in min text ändå eftersom den var på svenska jämfört med lovelos engelska text. Hjälper kanske någon annan på traven. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar bara hur länge dom tillåter att man skickar visumansökningar till Konsulatet i Göteborg? :neutral:

Kollade deras hemsida men står inget (än så länge).

Hoppas att dom kan klara av alla Visum-ansökningar som nu kommer att skickas dit istället! :great:

Royal Thai Consulate

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Annat var det i början av 90-talet då behövde man inte visum utan man fick direkt 3 månader stämplat i passet vid gränsen! :yes:

Lite off topic, men är det verkligen sant? Själv så fick jag bara 14 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en svag ond aning om att detta beslut från Thailändska ambassaden är en konsekvens av Svenska ambassadens nya regler för,

och försvårande för Thailändare att få visa till Sverige.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite off topic, men är det verkligen sant? Själv så fick jag bara 14 dagar.

I min engelskspråkiga lonely planet bok från 1996 (köptes inför första resan) så står det att medborgare från Sweden utgör ett utmärkt undantag från dom regler som beskrivs i boken eftersom dessa erhåller 90 tillåtna dagar vid arrival till Thailand.

Fast detta gällde inte längre när jag anlände vint -96/97 i alla fall så när det upphörde vete tusan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite off topic, men är det verkligen sant? Själv så fick jag bara 14 dagar.

När jag gjorde min första resa 91 fick man 15 dagar, något år senare

fick man 3 mån men när Sverige gick med i EU ändrades det till

nuvarande regler.

mvh lh

Mvh l.h

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har en svag ond aning om att detta beslut från Thailändska ambassaden är en konsekvens av Svenska ambassadens nya regler för,

och försvårande för Thailändare att få visa till Sverige.

Ja det kan mycket väl hända. Hur som helst så är det tragiskt för oss som bor 100 mil från Stockholm. Blir antagligen i fortsättningen att åka till Thailand utan visum och sedan ordna visumet i något grannland 30 dgr efter ankomst.

Att flyga ned till Stockholm ett par veckor innan man ska resa till Thailand för att tillbringa en vecka på hotell medan ambassaden behandlar ansökan är ju inget realistiskt alternativ eftersom det blir alldeles på tok för dyrt samt spiller en massa dyrbar tid.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Att som svensk få visum till Thailand inne på konsulatet i Hellerup utanför Köpenhamn går mycket bra.

Det är enkelt att ta tåget från Lund eller Malmö och när man klivit av i Hellerup så tar man en taxi, kostar ca 30 DKR. Om man vet var det ligger så kan man gå, eftersom det är mycket nära järnvägsstationen.

På detta konsulatet kan Thailändska medborgare även få sitt befintliga pass förnyat. Det tar ca en vecka efter att man lämnat in det, sedan skickar de hem det. Chon har gjort detta och det fungerade helt utan anmärkning. Nu skall vi dit och förnya Harrys pass också. Det som gäller för detta är att man skall ringa in och beställa en tid för att komma dit med ansökningshandlingarna. Vi fick en tid in i halva oktober, så det är tydligen 1-2 månaders väntetid för detta. Men sedan man lämnat handlingarna så tar det endast ca en vecka innan man har det nya passet i sin hand.

Så vi som bor i Skåne har ingen som helst anledning att utnyttja Ambassaden i Stockholm.

Men det är ju väldigt tråkigt för de som bor långt norröver som nu får betydligt svårare att fixa ett visum.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När jag gjorde min första resa 91 fick man 15 dagar, något år senare

fick man 3 mån men när Sverige gick med i EU ändrades det till

nuvarande regler.

mvh lh

Tack för den tillrättavisningen

Quote

Hej alla Chang älskare tyvär har systembolaget gått ut med fel information till sin butiker, att det inte går att beställa Chang Beer, men det gör det tills att Changen kommer in på ordinarie sortiment, som sker i månadskiftet September Oktober.

MVH

Sakaeo

Tydligen inte bara jag som är OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Kollade mina gamla pass och såg att 3 månaders visum vid gränsen fick man mellan 1992-1995! :yes:

Innan dess 15 dagar inrese och utresedagen inräknade.

Kommer ihåg att det var lika lätt för thailändare att åka hit då, vilket många passade på med för att jobba "extra" inom bärplockning och marknadsförsäljning, vilket ledde till att svenska regeringen till slut skärpte reglerna och då svarade Thailändska regeringen på samma sätt!  :rules:

Det är väl kanske det som hänt nu också? :neutral:

Kan ju nämnas att svenska medborgare kan åka till Malaysia utan visum och får då 3 månader vid gränspassagen! :great:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...