Jump to content
IGNORERAD

Ambassaden i Stockholm stoppar visumansökan via post from den 1 okt 2008!


lovelos

Recommended Posts

Vi får mejla ambassaden i Stockholm och protestera mot detta beslut, det verkar vara ett korkat beslut  :kort:

det måste vara bättre att få ansökningar via post än att ha en massa folk på ambassaden som köar och är griniga  :Drogar-Thinking(LBG):

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lovelos

    11

  • Kim

    9

  • UDON-CHARLIE

    3

  • thaiman

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Quote

Vi får mejla ambassaden i Stockholm och protestera mot detta beslut, det verkar vara ett korkat beslut  :kort:

det måste vara bättre att få ansökningar via post än att ha en massa folk på ambassaden som köar och är griniga  :Drogar-Thinking(LBG):

Quote

Har en svag ond aning om att detta beslut från Thailändska ambassaden är en konsekvens av Svenska ambassadens nya regler för,

och försvårande för Thailändare att få visa till Sverige.

Hej

Nu har jag varit nere i en vecka och fått lite klart för mig angående ambassadens nya regler vid TV - Besöksvisa

Dom är helt överhopade med ansökningar + att de även har fått ta över ärenden från Fillipinernas svenska ambassad och allt detta i samma lokaler som de har haft länge nu och samma antal i personal.

23 000 ansökningar per år från thaimedborgare

Det låter ju faktiskt alldeles för jäkligt när man väl får klart för sig vad de går igenom.

Alltså har nerdragningar även drabbat dom precis som hemma med Sjukvården, Polisen m.fl, allt tar tid pga detta och personalen mår inte bra när de inte kan fullfölja sitt arbete som tidigare utan bara får mer och mer och göra.

Nää, nu får vi sluta att KLAGA på Ambassaden i BKK och BÖRJA KLAGA PÅ RÄTT INSTANS UTRIKESDEPARTEMENTET , nu är det j... mig nog

Skall sätta mig och maila, skriva och ringa dem med besked för nu tar jag inte mer, jag har familj här och är en Svensk medborgare som skall kunna ta med min familj hem när jag kan och vill utan att stöta på rasistisk byråkrati från en folkvald demokrati.

Blir du också Förbannad#####

Visa då att vi är fler som inte tar denna överkörningen och är på väg att bli överkörda från Thaiembassy också

mvh

En pissed off Kall Tiger

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste väl finnas någon som bor i närheten i Stockholm som kan vara "ombud" åt oss andra som har prob att kunna ta oss till ambassaden för dessa ärenden.

Var bara en tanke för den som sugen på några extraslantar per besök från oss forummedlemmar.

Mvh  Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja, idag damp passet med inklistrat 1 års visa ned i brevlådan. Så nu klarar jag dom två, eventuellt tre närmsta resorna utan att någon fler visaansökan.

Sedan får man ju hoppas att ambassaden tar reson i frågan under det närmsta året tills det blir dags att ansöka nästa gång.

Kan väl aldrig vara bra för den inhemska turistbusiness´en att försvåra för oss turister att spendera sina slantar i Thailandet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  Hej,  Om jag har uppfattat de rätt så ska det enligt Thai ambassaden finnas ett mobilt konsulat vid Wat Sanghabaramee i Eslöv

  25 oktober kl: 9:00 - 17:00,   26 oktober kl: 9:00 - 12:00

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

  Hej,  Om jag har uppfattat de rätt så ska det enligt Thai ambassaden finnas ett mobilt konsulat vid Wat Sanghabaramee i Eslöv

  25 oktober kl: 9:00 - 17:00,   26 oktober kl: 9:00 - 12:00

 

Låter intressant! :yes:

Kanske man kan lämna in passet ena dan och hämta ut det med turistvisa nästa!? :rules:

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Villket skit  :grrrrrr: Jag som för första gången skall vara nere mer än 30 dagar.  Hur svårt är det att åka ifrån Kho chang till Cambodja o få 30 dagars visa??  Kan man skaffa visa i BKK???

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim och andra klipska personer,ni har fel fokus ,en kall tiger kommer sanningen närmare. Varför ändrar man reglerna? Många teorier.Jag har en hel del synpunkter,kanske sparas till senare

Link to comment
Dela på andra sajter

tredje part: skicka passet och ansökan till Visumdirekt borde ju funka då? Något dyrare men ni slipper åka till sthlm och häcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på att jag har ju släktingar i Göteborg  :great: så jag kan ju skicka visumansökan till dom så fixar dom det.  Så nu blir det ett 48 dagars party utan problem :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde igår att att man kan skicka till Göteborg,det är bara till Sthlm man inte kan skicka...

Någon som vet mera om det??

Married men live longer than single men do, but married men are a lot more willing to die.

Link to comment
Dela på andra sajter

[table][tr][td]

Quote

Så där ja, idag damp passet med inklistrat 1 års visa ned i brevlådan. Så nu klarar jag dom två, eventuellt tre närmsta resorna utan att någon fler visaansökan.

Sedan får man ju hoppas att ambassaden tar reson i frågan under det närmsta året tills det blir dags att ansöka nästa gång.

Kan väl aldrig vara bra för den inhemska turistbusiness´en att försvåra för oss turister att spendera sina slantar i Thailandet

.[/td][/tr][/table]

Kim, angående 1-års visa. Jag greppar inte riktigt vad du skrev tidigare om att ansöka om ett non-immigrant b. När jag kikar på thailändska ambassadens  hemsida så får jag ju intrycket av att ett non immigrant b visa är för just Business enbart.

Vad är det då för ett visum som gäller 1 år om man är gift med en Thai? Jag tänker ju pipa ner i augusti nästa år och hålla mig kvar där i åtminstone 8 månader, jag skulle redan nu vilja ha klart för mig hur jag ska gå till väga.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hörde igår att att man kan skicka till Göteborg,det är bara till Sthlm man inte kan skicka...

Någon som vet mera om det??

Japp - man kan skicka brev till Göteborg och ansöka om visum där.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

[table][tr][td].[/td][/tr][/table]

Kim, angående 1-års visa. Jag greppar inte riktigt vad du skrev tidigare om att ansöka om ett non-immigrant b. När jag kikar på thailändska ambassadens  hemsida så får jag ju intrycket av att ett non immigrant b visa är för just Business enbart.

Vad är det då för ett visum som gäller 1 år om man är gift med en Thai? Jag tänker ju pipa ner i augusti nästa år och hålla mig kvar där i åtminstone 8 månader, jag skulle redan nu vilja ha klart för mig hur jag ska gå till väga.

Mvh/

www.mangeudon.se

Hej Mange!

Inte non immigrant B utan non immigrant O. Ges b la till dom som är gifta med thailändska medborgare eller pensionärer.

Kostar 1000 spänn och medger obegränsat med 90 dagars vistelser under året visat gäller. Alltså kan du åka ut och in i Thailand varenda dag om du önskar och alltid få ett 90 dagars tillstånd när du stämplar in i landet. Även på visats sista giltighetsdag så kan du åka ut/in och få beviljat 90 dgr vilket gör att du egentligen kan stanna i Thailand 1 år och 3 mån på samma visum.

Pensionärer som söker detta visa måste kunna visa upp inkomst osv men det behöver inte du som är gift med en thai. Du behöver bara kopia på giftermålscertifikatet (thai eller svenskt), kopior av hennes pass eller thai-id, en ifylld visa-ansökan med tillhörande foto, biljettbokningsbekräftelse, ditt pass samt ansökningsavgiften.

Lätt som en plätt.

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

Hej Mange!

Inte non immigrant B utan non immigrant O. Ges b la till dom som är gifta med thailändska medborgare eller pensionärer.

Kostar 1000 spänn och medger obegränsat med 90 dagars vistelser under året visat gäller. Alltså kan du åka ut och in i Thailand varenda dag om du önskar och alltid få ett 90 dagars tillstånd när du stämplar in i landet. Även på visats sista giltighetsdag så kan du åka ut/in och få beviljat 90 dgr vilket gör att du egentligen kan stanna i Thailand 1 år och 3 mån på samma visum.

Pensionärer som söker detta visa måste kunna visa upp inkomst osv men det behöver inte du som är gift med en thai. Du behöver bara kopia på giftermålscertifikatet (thai eller svenskt), kopior av hennes pass eller thai-id, en ifylld visa-ansökan med tillhörande foto, biljettbokningsbekräftelse, ditt pass samt ansökningsavgiften.

Lätt som en plätt.

Lycka till!

Kim skriver här att: Även på visats sista giltighetsdag så kan du åka ut/in och få beviljat 90 dgr vilket gör att du egentligen kan stanna i Thailand 1 år och 3 mån på samma visum.

-Jag har tidigare fått besked av Thailändska myndigheter att så inte är fallet, att jag måste ha 90 dagar kvar till utgången av visumet för att få 90 nya dagar.

Någon som VET?

Häls U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! all text hamnade visst i citatrutan. men ni förstår nog vad jag menar.

-Hur gör man om man vill ta bort eller redigera ett meddelande här på MPR.

Häls U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim skriver här att: Även på visats sista giltighetsdag så kan du åka ut/in och få beviljat 90 dgr vilket gör att du egentligen kan stanna i Thailand 1 år och 3 mån på samma visum.

-Jag har tidigare fått besked av Thailändska myndigheter att så inte är fallet, att jag måste ha 90 dagar kvar till utgången av visumet för att få 90 nya dagar.

Någon som VET?

Häls U-C

Jo jag vet, åkte förra hösten in när jag hade 5 dgr kvar av ettårsvisat och fick då 90 tillåtna dagar i landet.

Om du vill ändra i ett meddelande så kan du göra det inom en tidsperiod av 15 min sedan är det försent. Och du ska ha en symbol som heter "ändra" i meddelandets övre högra hörn, bara att klicka där.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lovelos!

För oss skåningar är det väl smidigast att ta sig till Köpenhamn och thaiambassaden där.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

för mig som bor uppe i Västerbotten, måste dock fixa det personlig eller ombudsman som fixar, de tar 100 kr /person. Men nog kan man hålla med att det är tråkigt med dyra tider m.m. Men jag har också läst någonstans att just nu håller thailänskutrikesdepartmentet (stavning) att ändra det igen till 3 månader visum. Som  resebyrån har inte en aning om.

Som tur för mig att jag råkade har läst om detta innan 1 Okt, för att jag skulle stanna ner till Thailand i 2 månader  :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Såg på infosidan här på MPR angåend O visa för gifta, så skulle det även fungera med långt samboförhållande.

Vilken är den Thailändska definitionen på långt.

Har någon prövat.

Vi har varit sambos i 3 år, undrar om det räcker.

// Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag vill bara tala om att jag fick mitt pass med Tourist-visa idag! :he:

Skickade det till Konsulatet i Göteborg i onsdags 26 Nov. och mottog det idag den 2 Dec., så knappt en vecka tog det bara! :yipi:

Så alla ni som bor långt borta skicka era pass ock ansökningar till Konsulatet i Göteborg, så fixar dom det!

Här är länken: Thai Konsulatet i Göteborg

Hälsningar!

Lovelos

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...