Jump to content
IGNORERAD

Vägbeläggning


Burken

Recommended Posts

Känner någon till prisskillnaden mellan betong och asfalt ?

Funderar på att belägga infarten till tomten eftersom den nu består av grus som är lite för mjukt att köra mc på.

Hur många cm skall man lägga på höjden om man lägger betong för att det även skall hålla för t.ex. en full lastbil ?

Är det någon speciell betong man lägger på vägar ?

Många frågor... men utan frågor får man inget svar  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle lägga en 10cm betong med ordentligt armeringsnät om det ska palla för lastbilar. Asfalt avråder jag ifrån eftersom det blir kladdigt värre när temperaturen stiger till 40-50 grader. Du kan iofs sprida sand uppepå för att få bort värsta kladdet, men betong är nog bäst i alla fall. Gjut betongen i rutor om sisådär en 4x4 meter med rörelsefogar emellan så slipper du att den spricker där den vill. Glöm inte att ordna fall för regnvatten, det behövs garanterat, annars riskerar du att få plattan underminerad av forsande vatten.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men jag förmedlar min ide ändå...

Själv funderade jag till en början på att gjuta min uppfart, helst vill jag lägga plattor men det får bli ett senare projekt. Så för att slippa bila bort

betong när det väl är dags för plattor la jag bara ett lager med cirka 3-5 cm gårdsgrus på uppfarten i fraktionen 4-8mm. Sedan strödde jag i lite lite sand blandat med desto mer cement i gårdsgruset och vattnade. Det bär fint för både mc och bil. Cementen binder upp gruset i botten utan att synas.

Kanske kan vara en ide ifall man vill snika lite men ändå ha en trevlig uppfart. Viktigt är att man har ett ordentligt packat bärlager under gruset. Annars blir det bara en smet när regnet kommer!

Mvh/

Mangeudon

http://www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...