Jump to content
IGNORERAD

upploppet i bangkok = De priviligierades kamp eller ?


prylf

Recommended Posts

Inte helt overraskande sa gav inte Samak nagon som helst indikation pa att han skall avga i sitt radiotal alldeles nyss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    10

  • AnOnYm

    3

  • Tommy

    3

  • Steinlager

    2

Mest aktiva i denna tråd

http://www.bangkokpo...s.php?id=130361

Tyvärr så blir väl Samaks besked startskottet för ännu våldsammare demonstrationer och protester.

Pratade lite med lokala restauranger längs med turist gatorna i Bangkok och flera av dem har förlorat nästa 50% av omsättningen det senaste året. I och med dagens besked så tror jag att risken för en kupp ökar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

fan :diablo:

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En militarkupp eller en parlamentarisk kupp innan helgen ar over. Ar det nagon som vill satta emot?

De flesta inom PPP tar nog inte morgonens besked sådär bra, de hade chansen att får behålla regeringsmakten om Samak hade avgått. Anupong Paojinda är inte helt nöjd heller vad jag förstår. Kan inte Samak förmå honom att rensa upp med våld innan helgen tror Samaks öde är beseglat på ett eller annat vis.

Vi kan kanske även få se scener som liknar de 1992 fast nu med Samak och Sondhi krälande på golvet framför kungen medan han läxar upp båda två.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Såg flera bra nyhetsinslag på svensk Tv igår, hoppas många såg dom.

Dom skildrade läget på ett bra sätt.

Och intervjun med den thailändske demokrati förespråkaren som sa att Thailand kommer att flyttas 20 år bakåt i tiden demoktatiskt sett om mobben kan tvinga bort den valda regeringen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Såg flera bra nyhetsinslag på svensk Tv igår, hoppas många såg dom.

Dom skildrade läget på ett bra sätt.

Och intervjun med den thailändske demokrati förespråkaren som sa att Thailand kommer att flyttas 20 år bakåt i tiden demoktatiskt sett om mobben kan tvinga bort den valda regeringen.

Mvh Isan Lover

Japp, jag såg också det. Det var bra att "Medel-thai" fick säga sin åsikt också!  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Såg flera bra nyhetsinslag på svensk Tv igår, hoppas många såg dom.

Dom skildrade läget på ett bra sätt.

Och intervjun med den thailändske demokrati förespråkaren som sa att Thailand kommer att flyttas 20 år bakåt i tiden demoktatiskt sett om mobben kan tvinga bort den valda regeringen.

Mvh Isan Lover

Så var det knappast vad han sa, snarare att om PAD skulle styra så skulle det vara så. Han kallade även båda parter för odemokratiska. Ska du citera så gör det rätt. Samak måste vara djupt missnöjd nu att hans ligistmobb i måndags inte kunde få militären att gå till attack, flera MP från PPP som var med i mobben. Fina demokratiförespråkare de där PPP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på Dr T som president ger mig kalla kårar och en bild av Burma blixtrar förbi i mina tankar.

Folkvald eller inte så har nog kungen haft en lugnande inverkan på maktgalninbarna och deras motståndare.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att tänka på Dr T som president ger mig kalla kårar och en bild av Burma blixtrar förbi i mina tankar.

Folkvald eller inte så har nog kungen haft en lugnande inverkan på maktgalninbarna och deras motståndare.

Baa

Omojligt att veta. Det ar ocksa mkt mojligt att den demokratiska utveckling hade gatt snabbare utan ett sa pass maktfullkomligt kungahus.

Atom,

Som du vet har jag gissat pa kupp sedan valet och tror att oddsen numer ligger pa jamna pengar. Det intressant blir huruvida den ar parlamentarisk eller militar och hur pass forodande konsekvenserna blir.

Teyo,

Maichai forutspar snarare an forordar - vilket ar en vasentlig skillnad. Att Kungen laxar upp de inblandade ar mkt troligt, men darmed inte sagt att det ar onskvart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

MaiChai...

Tycker du att det är bra att en folkvald ledare skall tvingas "kräla" som du säger framför en kung. Samak är skit... det förnekar jag inte. Dock så råkar han vara folkvald, även om det kan diskuteras hur fritt valet var. Olikt Samak så föddes kungen in i sin position. Om man nu ignorerar hans mördade storebror.

Isan Lover...

Thailand har alltid varit utan demokrati, så man kan inte gå tillbaka 20 år i demokrati då  :morgon:   Thailand är någonslags pseudodemokratisk absolut monarki ända tills Thailand förvandlas, och jag hoppas det sker snart, till en republik. En rutten demokratiskt vald republik är och kommer alltid att vara bättre än en absolut monarki som Thailand har.

Naturligtvis är det helt förkastligt att kungen kanska ser sig tvungen att läxa upp politiska ledare som kastar sand på varandra i en sandlåda. Men nu är det ingen sandlåda de sitter i, de är "beväpnade" med varsin blodtörstig mobb som kan kasta Thailand in i något som ingen vill se.

Men kungen verkar nog vara den enda som de flesta lyssnar på. Tyvärr så har Samak fortsatt med att polarisera Thailands folk. Snacket om att ena befolkningen var bara tomma ord från honom.

Samaks kommentar i TV under tisdagsmorgonen efter att undantagstillståndet införts säger väl egentligen allt, på frågan hur han kände inför det faktum att en person nu omkommit i kravallerna svarade han "Vilken sida hörde han till?"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Såg flera bra nyhetsinslag på svensk Tv igår, hoppas många såg dom.

Dom skildrade läget på ett bra sätt.

Och intervjun med den thailändske demokrati förespråkaren som sa att Thailand kommer att flyttas 20 år bakåt i tiden demoktatiskt sett om mobben kan tvinga bort den valda regeringen.

Mvh Isan Lover

Var det detta ni menade? http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1236974

Eller finns det mer intressant att leta efter?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste budet ar nu att folkomrosta i fragan. Personligen anser jag det vara en intressant tanke som har potential att fungera. Dock ar det en extremt langdragen process och att fa till stand en korrekt folkomrostning gor man inte i en handvandning. Skyndas processen igenom ar det en overhangande risk att olika intressenter forpestar processen med fusk, vald och dylikt. Dessutom skulle det inte losa de absoluta problemen just nu och protesterna skulle sakerligen fortga om inte eskalera. Da blir det an mer polariserat och riskerna for vald an storre.

For ovrigt var ja/nej fragorna som foreslogs ratt tragi-komiska.

1. Should the government continue in office, resign, or dissolve the House for a snap election?

2. Should the PAD continue or end its protests?

3. Should the PAD's proposal on new politics to revamp the electoral system be accepted?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Atom,

Som du vet har jag gissat pa kupp sedan valet och tror att oddsen numer ligger pa jamna pengar. Det intressant blir huruvida den ar parlamentarisk eller militar och hur pass forodande konsekvenserna blir.

wille, jag gick tillbaka och laste tradarna fran Soi Sixten om forra valet. Det var en del underhallande lasning men tyvarr

for Thailand sa hade vi bada valdigt ratt om vad som skulle handa. Jag hade betydligt hellre haft fel men det var val

aldrig riktigt troligt att det skulle ga bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var det detta ni menade? http://svt.se/svt/pl...o.jsp?a=1236974

Eller finns det mer intressant att leta efter?

Ja det är det nyhetsinslaget. Tyvärr är det inte fullständigt eftersom den thailändske (folklivsforskare?) som uttalade att om PAD får som dom önskar så tar Thailand ett tjugoårigt kliv tillbaka i demokratiprocessen är bortklippt på nätupplagan av rapport.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle gå åt skogen för Thailand med Smack som PM kunde man ju räkna ut med röven.

I väst har vi våra egna problem med demokratifrågor och utan att gå in på dom kan man ju lätt konstatera att problemen är av en helt annan art i Thailand. Det enda som på ytan påminner om demokrati är att de just haft ett val som inte var sämre än de som varit tidigare. Det vore därför bra om man kunde hålla fast vid den enkla principen om att partierna med flest röster får regera under hela sin mandatperiod. Om man vill att regeringen avgår så respekterar man ändå valresultatet och lagen och använder sig av fredliga metoder. Vad PAD håller på med kan bara sluta med mindre demokrati och minskat förtroende för Thailand, både inom och utanför landet.

Så hur illa jag än tycker om den frånstötande Samak så är han faktiskt folkvald och PAD borde respektera väljarna vilka de än är. Dessutom så är jag övertygad om att får Samak styra i "lugn och ro" så kommer han att göra bort sig så totalt att PPP eller de andra partierna tröttnar på honom ändå. Och om de inte tröttnar på honom så kommer lagens korta arm att ta tag i honom. Men, om det någon gång ska bli någon ordning i Thailand så måste man respektera valresultatet. Ledarna inom PAD borde skaka galler omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Senaste budet ar nu att folkomrosta i fragan. Personligen anser jag det vara en intressant tanke som har potential att fungera. Dock ar det en extremt langdragen process och att fa till stand en korrekt folkomrostning gor man inte i en handvandning. Skyndas processen igenom ar det en overhangande risk att olika intressenter forpestar processen med fusk, vald och dylikt. Dessutom skulle det inte losa de absoluta problemen just nu och protesterna skulle sakerligen fortga om inte eskalera. Da blir det an mer polariserat och riskerna for vald an storre.

For ovrigt var ja/nej fragorna som foreslogs ratt tragi-komiska.

1. Should the government continue in office, resign, or dissolve the House for a snap election?

2. Should the PAD continue or end its protests?

3. Should the PAD's proposal on new politics to revamp the electoral system be accepted?

Vad som kommit fram nu ska det bara finnas en fråga att besvara med ja eller Nej. Har du förtroende för regeringen?

Men omröstningsförslaget har ju många fallgropar, vad händer om folket inte har förtroende för regeringen?

Samak och PPP kan ju peka på att folket faktiskt röstade in dem för mindre än ett år sedan.

Vad händer om valdeltagandet blir lågt?

Vem ska förätta valet? Får det sitta en PAD och en PPP representant i varje vallokal?

Många frågor återstår... 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det kan nog bli som Joints önskar.

Hörde nyss på nyheterna att en syster till den man som PADs vakter mördade har polisanmält alla PAD ledarna som ansvariga för mordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Tack för det inlägget Joints, jag tycker att du har fattat saken helt rätt.

Och jag håller med till 100%.

Hoppas att det går bra, så att inget hemskt händer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja det är det nyhetsinslaget. Tyvärr är det inte fullständigt eftersom den thailändske (folklivsforskare?) som uttalade att om PAD får som dom önskar så tar Thailand ett tjugoårigt kliv tillbaka i demokratiprocessen är bortklippt på nätupplagan av rapport.

http://www.svt.se/sv...a_675043&lpos=0

Välj Rapport, 19.30 sändning, 3 sept, spola fram 19.54 minuter av sändningen så kan du höra exakt vad demokratiförespråkaren säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där fanns hela inslaget med och intervjun börjar med att den svenska reportern (Henrik Silver Samuelsson) säger "vi möter landets mest respekterade människorättsaktivist" samtidigt som skylten visar namnet Sunai Phasuk. Reportern fortsätter med att säga "han anser att varken regeringen eller folkalliansen är några demokratiska förebilder" och sedan tonas människorättsaktivistens röst upp. Han säger "The agenda of PAD is undemocratic and if implimented it can turn back the clock and make any gains that Thailands struggle for the past two decades meaningless".

Sedan övergår inslaget till slutorden av reportern.

Så var det utrett.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Steinlager :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...