Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Yingluck: Polischefen kommer inte bytas ut


MPR Nyheter

Recommended Posts

Premiärminister Yingluck Shinawatra dementerade under måndagen det rykte som säger att hennes regering planerar att ersätta den nuvarande nationella polischefen med en svåger, Priewphan Damapong, till före detta premiärminister Thaksin Shinawatra.

"Jag har inte hört någonting om det och jag har inte gjort något relaterat till polisen ännu", sade hon.

Hon tillade att om den nuvarande polischefen är villig att arbeta under den nya regeringen så kommer han inte att bytas ut.

Källa: http://www.nationmul...Breakingnews%29

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    16

  • Vaxet

    8

  • andersbangkok

    7

  • MaiChai

    6

Mest aktiva i denna tråd

Svågerpolitik och nepotism är inget som Yingluck pysslar med...men nu är det ju inte hon som bestämmer och han som bestämmer ser i första hand till att släkten tilldelas alla positioner av vikt i samhället.

Att den föreslagna polischefen är bror till Doktorns ex-fru är ju givetvis en slump, precis som när hans kusin huxflux blev ÖB. Det kan ju vara så...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Svågerpolitik och nepotism är inget som Yingluck pysslar med...men nu är det ju inte hon som bestämmer och han som bestämmer ser i första hand till att släkten tilldelas alla positioner av vikt i samhället.

Att den föreslagna polischefen är bror till Doktorns ex-fru är ju givetvis en slump, precis som när hans kusin huxflux blev ÖB. Det kan ju vara så...

Hej

Enligt mig bör så många personer som möjligt i ledande ställning inom arme och polis bytas ut mot såna som är lojala mot landets folkvalda regering och som underordnar sig demokratin och som inte tar order direkt av landets odemokratiska ej valbara ledare, men det blir ju en balansgång där man får ha lite fingertoppskänsla för att inte kuppmakarna ska slå till igen och avskaffa landets bräckliga demokrati p nytt och tillsätter en för dom lämplig kandidat som saknar folkligt stöd men som garanterar dom gammla maktstrukturerna forsatt inflytande trots att dom är i minoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag vet att det inte är populärt men jag kunde inte låta bli att kopiera in det här i ämnet ifrån TeakDoor, det tycker jag sammanfattar det här med att nya regeringar byter ur folk och varför på ett tydligt sätt.

"Getting lots of friends into position already..nice." Quote #672

When Obama arrived in Washington, out went the Bushie's, and in came the Obama's

When Cameron arrived in London, out went the laborites, in came the PC's (and some agreeable coalition types)

When Abhi arrived in BKK, out went the Somchai/Samak types, in came the Abhi/Suthep cronies.

When Yingluck arrived in BKK, out went the Abhi/Suthep cronies, and in came the Thaksinites/UDD types.

For ever it will be thus.

One doesn't try to govern with holdover enemies from the defeated Govt.

Not rocket science for many.but for PADites it is.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Enligt mig bör så många personer som möjligt i ledande ställning inom arme och polis bytas ut mot såna som är lojala mot landets folkvalda regering och som underordnar sig demokratin och som inte tar order direkt av landets odemokratiska ej valbara ledare, men det blir ju en balansgång där man får ha lite fingertoppskänsla för att inte kuppmakarna ska slå till igen och avskaffa landets bräckliga demokrati p nytt och tillsätter en för dom lämplig kandidat som saknar folkligt stöd men som garanterar dom gammla maktstrukturerna forsatt inflytande trots att dom är i minoritet.

Mvh Isan Lover

Så kan man ju förstås se det. Jag ser att Thaksin på alla sätt försöker att igen sätta sig i den position att skapa en en-partistat på samma sätt som Hugo Chavez.

I Sverige tillämpade vi ända fram till nuvarande regering samma princip; tillsätt generaldirektörer som är lojala mot sossarna; inte mest lämpade för uppgiften. Nuvarande regering har i alla fall till del försökt göra tillsättningen mer transparent. Samma sak gällde ÖB (fram till tidigt 90-tal)

Att göra ledande befattningshavare till hundar i lydband är en taktik som bara gynnar den som sitter vid makten och som med alla medel vill sitta kvar. Denna taktik torde därför vara väl passande för Thaksin men den är förödande för Thailand

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag vet att det inte är populärt men jag kunde inte låta bli att kopiera in det här i ämnet ifrån TeakDoor, det tycker jag sammanfattar det här med att nya regeringar byter ur folk och varför på ett tydligt sätt.

"Getting lots of friends into position already..nice." Quote #672

When Obama arrived in Washington, out went the Bushie's, and in came the Obama's

When Cameron arrived in London, out went the laborites, in came the PC's (and some agreeable coalition types)

When Abhi arrived in BKK, out went the Somchai/Samak types, in came the Abhi/Suthep cronies.

When Yingluck arrived in BKK, out went the Abhi/Suthep cronies, and in came the Thaksinites/UDD types.

For ever it will be thus.

One doesn't try to govern with holdover enemies from the defeated Govt.

Not rocket science for many.but for PADites it is.

Mvh Isan Lover

Det där gäller dock inte varken militär eller polis utan personer nära politikerna.

Sossarna har använt denna taktik länge i Sverige (se bara på vissa ÖB som Synnergren mfl.)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en blind och döv, eller en person som vill ha enpartistat kan påstå att det är naturligt och helt ok. att en ny regering ersätter statliga tjänstemän med personer från sin egen familj.

Byt gärna ut politiker, men när man byter ut tjänstemän i statlig tjänst till folk som inte kommer att säga emot, eller ännu värre till släkt och vänner, då är man redan på god väg att försöka ta över landet och förhindra att kritiker kan eller vågar göra sig hörda.

Detta är nämligen ett mycket effektivt sätt att skrämma upp folk och på detta sätt få kritiska röster att tystna, för tycker man fel så åker man ut.

Tänk om t.e.x. Fredrik Reinfeldt skulle sparka rikspolischefen och istället sätta in sin svåger, som inte har någon erfarenhet överhuvudtaget, skulle t.e.x. IL tycka att detta var rätt? ja vad tror ni?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Premiärminister Yingluck Shinawatra dementerade under måndagen det rykte som säger att hennes regering planerar att ersätta den nuvarande nationella polischefen med en svåger, Priewphan Damapong, till före detta premiärminister Thaksin Shinawatra.

"Jag har inte hört någonting om det och jag har inte gjort något relaterat till polisen ännu", sade hon.

Hon tillade att om den nuvarande polischefen är villig att arbeta under den nya regeringen så kommer han inte att bytas ut.

Källa: http://www.nationmul...Breakingnews%29

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Har inte brorsan talat om att hon byta ut polischefen än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där gäller dock inte varken militär eller polis utan personer nära politikerna.

Sossarna har använt denna taktik länge i Sverige (se bara på vissa ÖB som Synnergren mfl.)

Hej

Enligt mig är det inte ovanligt att olika länders regeringar byter både höga militära chefer, säkerhets polis chefer och utser nya personer på alla möjliga positioner i mängder av myndigheter i samband med regeringsskiften, man anser sig nog tvungna till det för att kunna genomföra politiska förändringar, risken finns annars att dessa skulle motarbeta den nya regeringen och dom förändringar dom vill genomföra.

Så att detta sker även i Thailand är helt normalt och förväntat, det är så det ska vara i en demokrati, bort med dom av militären installerade och utvalda och in med personer som är kompetenta och som förväntas vara lojala mot dom av folket utvalda makthavarna som sätter majoritetens och nationens intresse främst, och som inte är underordnade landets elit och generaler.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det inte ovanligt att olika länders regeringar byter både höga militära chefer, säkerhets polis chefer och utser nya personer på alla möjliga positioner i mängder av myndigheter i samband med regeringsskiften, man anser sig nog tvungna till det för att kunna genomföra politiska förändringar, risken finns annars att dessa skulle motarbeta den nya regeringen och dom förändringar dom vill genomföra.

Så att detta sker även i Thailand är helt normalt och förväntat, det är så det ska vara i en demokrati, bort med dom av militären installerade och utvalda och in med personer som är kompetenta och som förväntas vara lojala mot dom av folket utvalda makthavarna som sätter majoritetens och nationens intresse främst, och som inte är underordnade landets elit och generaler.

Mvh Isan Lover

I hur många demokratier ersätts höga befäl/poliser med nära släktingar till premiärminister.

Kan Du ge några exempel.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt mig är det inte ovanligt att olika länders regeringar byter både höga militära chefer, säkerhets polis chefer och utser nya personer på alla möjliga positioner i mängder av myndigheter i samband med regeringsskiften, man anser sig nog tvungna till det för att kunna genomföra politiska förändringar, risken finns annars att dessa skulle motarbeta den nya regeringen och dom förändringar dom vill genomföra.

Så att detta sker även i Thailand är helt normalt och förväntat, det är så det ska vara i en demokrati, bort med dom av militären installerade och utvalda och in med personer som är kompetenta och som förväntas vara lojala mot dom av folket utvalda makthavarna som sätter majoritetens och nationens intresse främst, och som inte är underordnade landets elit och generaler.

Mvh Isan Lover

Enligt dig är det vanligt att man i många länder efter val byter ut statliga tjänstemän till jasägare eller som i detta fall till en familjemedlem, men du, du hittar ju bara på!

Det är däremot i de flesta länder med demokrati olagligt att politiker detaljstyr tillsättning av statliga chefer och att man på politisk grund kan göra sig av med folk som inte har den rätta politiska åskådningen.

Borde du ju veta eftersom du är fackligt verksam, inte kan man väl få sparken för man tycker "fel" politiskt! Och jag förstår inte alls hur du kan försvara detta handlande som naturligt?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

I hur många demokratier ersätts höga befäl/poliser med nära släktingar till premiärminister.

Kan Du ge några exempel.

Poffa

Vi väntar fortfarande på några exempel...

Vad jag vet så är inte Fredrik Reinfeldts bror ÖB eller hans kusin Rikspolischef och inte heller åkte de sittade ut när alliansen tog över 2006. Dessa positioner är och ska vara opolitiska i en demokrati.

På UD vet jag att det förekommer en del politiskt maktspel vid tillsättningar av ambassadörer och liknande-när man ska hitta en reträttpost till avdankade politiker till exempel.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya Utrikesministern blev en nära kompis till Thaksin. Förvånande eller ..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi väntar fortfarande på några exempel...

Vad jag vet så är inte Fredrik Reinfeldts bror ÖB eller hans kusin Rikspolischef och inte heller åkte de sittade ut när alliansen tog över 2006. Dessa positioner är och ska vara opolitiska i en demokrati.

På UD vet jag att det förekommer en del politiskt maktspel vid tillsättningar av ambassadörer och liknande-när man ska hitta en reträttpost till avdankade politiker till exempel.

Bland ambassadörer brukar dom säga att det finns två typer av svenska ambassadörer

Dom som jobbat sig upp till det genom långa skolor, långa meritlistor och bra jobb

Sedan finns det dom som gjort bort sig i politiken hemma eller gjorts sig ovän/omöjliga att använda och då får do "lämna landet" några år och verka lite vid sidan om där dom inte gör så stor skada

Tyvärr har flera av dom sedan gjort bort sig rejält även utomlands och skämt ut både sig själv och Sverige

Ta t.ex Carl Lidbom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Enligt dig är det vanligt att man i många länder efter val byter ut statliga tjänstemän till jasägare eller som i detta fall till en familjemedlem, men du, du hittar ju bara på! Det är däremot i de flesta länder med demokrati olagligt att politiker detaljstyr tillsättning av statliga chefer och att man på politisk grund kan göra sig av med folk som inte har den rätta politiska åskådningen. Borde du ju veta eftersom du är fackligt verksam, inte kan man väl få sparken för man tycker "fel" politiskt! Och jag förstår inte alls hur du kan försvara detta handlande som naturligt?

Hej

Men faktum kvartstår att vid varje regeringsskifte i t.ex Sverige så byts alltid en del statliga chefer och olika myndigheters chefer ut av såna som den nya regeringen anser mer lämpliga för jobbet, även om dom alltid förnekar att det har med deras politiska tillhörighet att göra, men av en ren tillfällighet råkar dom nästan uteslutande sympatisera med den sittande regeringen, och detta är långt ifrån något Svenskt fenomen, jag tycker även att USA och England är bra exempel på detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Men faktum kvartstår att vid varje regeringsskifte i t.ex Sverige så byts alltid en del statliga chefer och olika myndigheters chefer ut av såna som den nya regeringen anser mer lämpliga för jobbet, även om dom alltid förnekar att det har med deras politiska tillhörighet att göra, men av en ren tillfällighet råkar dom nästan uteslutande sympatisera med den sittande regeringen, och detta är långt ifrån något Svenskt fenomen, jag tycker även att USA och England är bra exempel på detta.

Mvh Isan Lover

Kan du ge ett enda exempel på att en svensk statlig eller myndighetschef som bytts ut för sin politiskt uttalade övertygelse?

att chefer byts ut genom att exempelvis deras förordnanden går ut eller andra skäl som pension och liknande räknas inte-vem har fått sparken för att han/hon har fel politisk åskådning?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du ge ett enda exempel på att en svensk statlig eller myndighetschef som bytts ut för sin politiskt uttalade övertygelse?

att chefer byts ut genom att exempelvis deras förordnanden går ut eller andra skäl som pension och liknande räknas inte-vem har fått sparken för att han/hon har fel politisk åskådning?

Hej

Om du har följt svensk och utländsk politisk historia så vet du att det blossar upp såna diskussioner i media och politiken med jämna mellanrum, men den sittande regeringen brukar aldrig erkänna att dom har flyttat, ersatt eller pensionerat någon p.g.a dennes partitillhörighet, men för dom flesta framstår detta ganska tydligt ändå.

Jag tror säkert att du känner igen dessa diskussioner om du tänker tillbaka lite historiskt, men att det är svårt att bevisa uppsåtet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Men faktum kvartstår att vid varje regeringsskifte i t.ex Sverige så byts alltid en del statliga chefer och olika myndigheters chefer ut av såna som den nya regeringen anser mer lämpliga för jobbet, även om dom alltid förnekar att det har med deras politiska tillhörighet att göra, men av en ren tillfällighet råkar dom nästan uteslutande sympatisera med den sittande regeringen, och detta är långt ifrån något Svenskt fenomen, jag tycker även att USA och England är bra exempel på detta.

Mvh Isan Lover

Du kanske kan delge oss andra, dessa faktum så att även vi kan ta del av den verklighet som du beskriver som faktum. Länkar etc som stödjer ditt påstående? Eller är det ditt vanliga svammel om nånting du hört ryktesvis?

Det kan ju inte vara så svårt att belägga dessa så kallade fakta om dom är sanna, då det är offentliga personer med offentliga befattningar.

du pratar om.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Enligt mig är det inte ovanligt att olika länders regeringar byter både höga militära chefer, säkerhets polis chefer och utser nya personer på alla möjliga positioner i mängder av myndigheter i samband med regeringsskiften, man anser sig nog tvungna till det för att kunna genomföra politiska förändringar, risken finns annars att dessa skulle motarbeta den nya regeringen och dom förändringar dom vill genomföra.

Så att detta sker även i Thailand är helt normalt och förväntat, det är så det ska vara i en demokrati, bort med dom av militären installerade och utvalda och in med personer som är kompetenta och som förväntas vara lojala mot dom av folket utvalda makthavarna som sätter majoritetens och nationens intresse främst, och som inte är underordnade landets elit och generaler.

Mvh Isan Lover

Ge exempel där detta sker...annat än under Thaksins ledarskap och andra despoter och diktatorer.

"Enligt mig.." om du inte kan påvisa några exempel så anser jag detta som svammel..det är alltför ofta som du missar att ens försöka stödja din argumentation men det är väl så din argumentationsteknik är uppbyggd.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta lägger man förordnande-perioder för olika myndighetschefer så att dom går ut i samband med val eller strax därefter

Det är kanske det IL blandar ihop med att man byter ut myndighetschefer vid val

Det sker isåfall oavsett om det sker ett regeringsskifte eller ej och myndighetschefers tillsättande styrs inte av politiker utan sker enligt strikt fastlagda regler som övervakas noga att dom följs av diverse kvällstidningar bl.a

Däremot byts ibland myndighetschefer ut mitt i en förordnandeperiod om dom missköter sig tillräckligt mycket eller väljer att lämna sin tjänst av någon anledning. Då ofta med feta pensions och fallskärmsavtal

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ge exempel där detta sker...annat än under Thaksins ledarskap och andra despoter och diktatorer.

"Enligt mig.." om du inte kan påvisa några exempel så anser jag detta som svammel..det är alltför ofta som du missar att ens försöka stödja din argumentation men det är väl så din argumentationsteknik är uppbyggd.

Hej

Jag skulle vilja kalla det både självberägeri och svammel om man inte själv kan komma på ett enda historiskt svenskt exempel på när någon stalig eller myndighets person har bytts ut vid val och nya regeringars tillträdande, att det har förekommit och att det ibland har ansetts vara kontroversiellt har lett till diskussioner både inom politiken och i olika media, detta kan omöjligt någon människa som är det minsta politiskt intreserad ha missat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag skulle vilja kalla det både självberägeri och svammel om man inte själv kan komma på ett enda historiskt svenskt exempel på när någon stalig eller myndighets person har bytts ut vid val och nya regeringars tillträdande, att det har förekommit och att det ibland har ansetts vara kontroversiellt har lett till diskussioner både inom politiken och i olika media, detta kan omöjligt någon människa som är det minsta politiskt intreserad ha missat.

Mvh Isan Lover

Exempel,självbedragarn

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

I hur många demokratier ersätts höga befäl/poliser med nära släktingar till premiärminister.

Kan Du ge några exempel.

Poffa

Thailand är väl inget Demokratiskt land????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...