Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Yingluck officiellt Thailands nya premiärminister


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Skönt att iaf SatanG har koll på läget! Thaksin's great-grandfather, Seng Sae Khu, was a Chinese immigrant from Meizhou, Guangdong who arrived in Siam in the 1860s and settled in Chiang Mai in 1908. His eldest son, Chiang Sae Khu, was born in Chanthaburi in 1890 and married a Thai woman, called Saeng Somna. Chiang's eldest son, Sak, adopted the Thai surname Shinawatra ("routinely appropriate action") in 1938 because of the country's anti-Chinese movement and the rest of the family also adopted it. Nämen <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_huh.png' alt='???'> en Kines, men det visste väl de flesta insatta redan? Från: http://en.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra PS om ni inte kan engelska, testa Google översättningar http://translate.google.se/ MVH Tommy

Hej

Helt riktigt visste nog alla det, för det är ju något som forumets gula har påpekat sedan forumet bildades, men det förändrar ingenting avseende risuppköpar kartellens etnicitet, och vad skulle diskvalifisera en kinesättling ifrån att vilja förbättra för landets fattiga och reformera landet.

Just det faktum att han kommer ifrån en invandrad inflytelserik familj gjorde ju att han hade möjlighet att nå makten och få posten som PM och att han sedan använder den till att reformera landet och lyfta landets fattiga är ju fantastiskt, och jag är inte det minsta förvånad att landets historiska makthavare och elit fick panik och ropade på militärkupp, det är ju snarast ett kvitto på att han gjorde rätt saker, hade dessa grupper varit nöjda hade nog Thaksin svikit sina väljare och aldrig mer blivit återvald.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    24

  • Tallviking

    13

  • andersbangkok

    13

  • Poffa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Kan du försöka förklara varför en majoritet röstade som dom gjorde fast de sk röda brände ner Bankok . Det var ett flertal här på forumet som sa "ja mina närstående var röda förut, men idag har de tagit avstånd" och så vitt jag tolkar det så var inte fallet. Och det hävdade jag redan då efter att jag umgicks väldigt mycket med den lokala befolkningen. Och du kan ju inte anklaga mig för att jag då hade en uppfattning som sedermera råkade bli rätt. Tror du jag gissade eller tolkade situationen, under Bankok krisen. Nä jag såg en början till ett nytt medvetande med de jag umgicks med. För väl hoppas att de behåller detta samt organiserar sig bättre. Då kan de förhoppnings vi visa vägen för de fattiga i Södern. Låter väl bra Anders Nej fan då kan ju de rika råka illa ut .

Hej

Håller med dig helt, vilken regering det Thailändska folket föredrar om dom får välja har det enligt mig aldrig varit någon tveksamhet om, för att inbilla sig själv det och för att försöka övertyga andra om det så måste man antingen vara uppsåtligt bedräglig eller helt vilse i den Thailändska politiken.

Naturligtvis vill en majoritet i detta ojämlika land med sina enorma klyftor och orättvisor inte frivilligt låta dom som har förtryckt och utnyttjat dessa i hundratals år fortsätta styra över dom, nej självklart vill dom vara med och bestämma sin egen framtid via herrklubben och militärens motpart TRT, PPP och nu PT, efter 5 raka valsegrar borde detta stå helt klart för dom flesta, och det dom borde fråga sig själva är hur dom kunde hamna på samma sida som Generalerna och herrklubben politiskt i detta ojämlika land, själv tror jag att det är ett misstag beroende på var dom har vistats och med vilka dom har umgåtts, och sen är det helt enkelt svårt att inse att man har begått detta misstag och så hamnar man i en situation där man tvingas försvara sånt som man självklart är emot i alla möjliga andra sammanhang, själv upplever jag lite av detta med Thaksin men det känns ändå lite hanterbart eftersom han är folkets val och inte militärens.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Men blundar man för kuppen och all inblandning ifrån PAD, Prem och domstolar och bara ser till demokratirörelsens demonstrationer och det kaos dom orsakade så kan man ju välja att se dom som den felande parten, men det är knappast en korrekt beskrivning av verkligheten, enligt mig är både deras bildande och deras agerande en konsekvens av avskaffandet av demokratin och dom orättvisor som den (dom) folkvalda regeringarna utsattes för på ett odemokratiskt sätt av odemokratiska grupper i samhället .

Tja... demokratirörelsen PAD startades som en konsekvens på den totalitära Thaksins odemokratiska politik.

Först efter detta samlades terroristerna UDD m.h.a lite olika gangsters (Praipana & Newin) för att skapa oreda.

Men det är klart - blundar man för allt odemokratiskt Thaksin gjort så har man ju knappast en korrekt bild av verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tja... demokratirörelsen PAD startades som en konsekvens på den totalitära Thaksins odemokratiska politik.

Först efter detta samlades terroristerna UDD m.h.a lite olika gangsters (Praipana & Newin) för att skapa oreda.

Men det är klart - blundar man för allt odemokratiskt Thaksin gjort så har man ju knappast en korrekt bild av verkligheten.

Hej

Du väljer att se eller åtminstone försöka se dom påhittade och åtminstone överdrivna odemokratiska brister som generalerna och herrklubben i desperation över förlorade val pekar ut sin politiska motståndare för, men jag nöjer mig med att ställa mig på samma sida som folket i deras val och accepterar detta även om det finns en del frågetecken runt affärer med t.ex skatteplanering och en tveksam markaffär av hans fru, vill folk ha honom som PM så ska dom få det, jag sätter mig inte till doms över underklassens omdömme eller rätt att fritt få välja sin PM, och lugn får demokratin bara en chans utan nya kupper och mygel så kommer det säkert fram nya politiker i framtiden som är bättre än dom som finns att tillgå nu.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att denna polarisering leder till att fel begås ifrån båda håll är sant och ibland t.o.m våldsamheter, men denna spiral drogs igång av PAD och den fullständiga kollapsen för demokratin inträffade när Herrklubben och militären hörsammade deras rop på militärkupp, och att då dom krafter i landet som fortfarande vill ha demokrati och folkvalda regeringar slår tillbaka är ju helt naturligt, jag tror att folk i dom flesta demokratiska länder skulle reagera ungefär likadant om dom utsattes för militärkupper och juridiskt fiffel ifrån små men starka minoriteter, så man får nog se till hela skeendet.

Men blundar man för kuppen och all inblandning ifrån PAD, Prem och domstolar och bara ser till demokratirörelsens demonstrationer och det kaos dom orsakade så kan man ju välja att se dom som den felande parten, men det är knappast en korrekt beskrivning av verkligheten, enligt mig är både deras bildande och deras agerande en konsekvens av avskaffandet av demokratin och dom orättvisor som den (dom) folkvalda regeringarna utsattes för på ett odemokratiskt sätt av odemokratiska grupper i samhället .

Mvh Isan Lover

.

Jajamän snurre, man kan undra varför dina kära rödstrumpor tackade nej till demokrati (nyval) och istället fortsatte sin

turne med mordbränder etc.

Nåväl, måste kännas gött för dig nu att thailands rikaste kines åter styr o ställer. Själv tror jag att de fattigaste i Thailand snart blir 46 miljarder baht fattigare, o det är bara startskottet.

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Du väljer att se eller åtminstone försöka se dom påhittade och åtminstone överdrivna odemokratiska brister som generalerna och herrklubben i desperation över förlorade val pekar ut sin politiska motståndare för,

Kära IL.. till skillnad från dig så behöver jag inte bli visad vad jag ska tycka. Det räcker alldeles utmärkt med att följa nyheterna och se vad som sker.

Vad några generaler och "herrklubb" pekar ut, eller tycker, ger jag inte mycket för. Ungefär lika mycket som jag ger för dina påståenden.

Det som löpande sker politiskt räcker alldeles utmärkt att följa för att se exakt hur odemokratisk Thaksin är.

Såvida man inte är helt blind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du väljer att se eller åtminstone försöka se dom påhittade och åtminstone överdrivna odemokratiska brister som generalerna och herrklubben i desperation över förlorade val pekar ut sin politiska motståndare för, men jag nöjer mig med att ställa mig på samma sida som folket i deras val och accepterar detta även om det finns en del frågetecken runt affärer med t.ex skatteplanering och en tveksam markaffär av hans fru, vill folk ha honom som PM så ska dom få det, jag sätter mig inte till doms över underklassens omdömme eller rätt att fritt få välja sin PM, och lugn får demokratin bara en chans utan nya kupper och mygel så kommer det säkert fram nya politiker i framtiden som är bättre än dom som finns att tillgå nu.

Mvh Isan Lover

Nu kan dom ju inte ha valt Thaksin till PM eller hur for han stallde ju inte upp i sista valet.

Eller hur ?

I sann fungerande demokratisk andra och konstitution.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Du väljer att se eller åtminstone försöka se dom påhittade och åtminstone överdrivna odemokratiska brister som generalerna och herrklubben i desperation över förlorade val pekar ut sin politiska motståndare för, men jag nöjer mig med att ställa mig på samma sida som folket i deras val och accepterar detta även om det finns en del frågetecken runt affärer med t.ex skatteplanering och en tveksam markaffär av hans fru, vill folk ha honom som PM så ska dom få det, jag sätter mig inte till doms över underklassens omdömme eller rätt att fritt få välja sin PM, och lugn får demokratin bara en chans utan nya kupper och mygel så kommer det säkert fram nya politiker i framtiden som är bättre än dom som finns att tillgå nu. Mvh Isan Lover

Jag håller med om att folket har röstat och PT fick nästan 50% av alla röster och drygt 50% av alla mandat så självklart ska de nu få chansen. Jag hoppas verkligen att den del av etablissemanget som nu hamnade utanför köttgrytorna låter tiden ha sin gång för jag tror att Thailand aldrig har varit i en bättre sits att göra sig av med både makt/pengahungriga generaler och Shinawatraklanens kleptomaner. Generalernas osmidiga ageranden och uttalanden är en stor skuld i Demokraternas dåliga val och den skakiga världsekonomin kommer göra att även Isaans arbetarklass kommer få upp ögonen för att Thaksin inte är någon frälsare, vilka nog många närmast fick för sig när han styrde Thailand i högkonjunktur via Shin Corp.

Skulle militären eller domstolar lägga sig i nu, vilket de rent lagligt säkert skulle kunna med tanke på att en förrymd brottsling uppenbart både styr och finansierar PT, så får Demokraterna den omöjliga uppgiften att styra fientliga väljare genom en ytterst ekonomiskt skakig mandatperiod och då väljs Thaksin igen nästa gång istället för att låta PT hållas och Thaksin avslöjas som den nakne kejsaren. Då, och först då, kan det förhoppningsvis komma fram ett alternativ som alla Thailands fattiga kan enas runt, istället för de två regionella högerpartierna vi har nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Du väljer att se eller åtminstone försöka se dom påhittade och åtminstone överdrivna odemokratiska brister som generalerna och herrklubben i desperation över förlorade val pekar ut sin politiska motståndare för, men jag nöjer mig med att ställa mig på samma sida som folket i deras val och accepterar detta även om det finns en del frågetecken runt affärer med t.ex skatteplanering och en tveksam markaffär av hans fru, vill folk ha honom som PM så ska dom få det, jag sätter mig inte till doms över underklassens omdömme eller rätt att fritt få välja sin PM, och lugn får demokratin bara en chans utan nya kupper och mygel så kommer det säkert fram nya politiker i framtiden som är bättre än dom som finns att tillgå nu.

Mvh Isan Lover

"Påhittade och åtminstone överdrivna".

Vad är det som hittats på? Ge exempel, ETT räcker till att börja med.

Vad är överdrivet? Ge exempel.

Det är bara i en-partistater där man tror att "folket" valt. Det är en del av folket men att kalla det att "jag ställer mig på folkets sida"; det är typiskt Kuba, Venezuela och andra en-partistater.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag håller med om att folket har röstat och PT fick nästan 50% av alla röster och drygt 50% av alla mandat så självklart ska de nu få chansen. Jag hoppas verkligen att den del av etablissemanget som nu hamnade utanför köttgrytorna låter tiden ha sin gång för jag tror att Thailand aldrig har varit i en bättre sits att göra sig av med både makt/pengahungriga generaler och Shinawatraklanens kleptomaner. Generalernas osmidiga ageranden och uttalanden är en stor skuld i Demokraternas dåliga val och den skakiga världsekonomin kommer göra att även Isaans arbetarklass kommer få upp ögonen för att Thaksin inte är någon frälsare, vilka nog många närmast fick för sig när han styrde Thailand i högkonjunktur via Shin Corp.

Skulle militären eller domstolar lägga sig i nu, vilket de rent lagligt säkert skulle kunna med tanke på att en förrymd brottsling uppenbart både styr och finansierar PT, så får Demokraterna den omöjliga uppgiften att styra fientliga väljare genom en ytterst ekonomiskt skakig mandatperiod och då väljs Thaksin igen nästa gång istället för att låta PT hållas och Thaksin avslöjas som den nakne kejsaren. Då, och först då, kan det förhoppningsvis komma fram ett alternativ som alla Thailands fattiga kan enas runt, istället för de två regionella högerpartierna vi har nu.

Hej

Precis så är det som det ska fungera i en demokrati, folket både väljer och dömmer, och sköter sig inte PT tillräckligt bra så vill folk säkert prova något annat nästa gång, och då får den eller dom som presenterar ett alternativ som tilltalar folket chansen, det är på detta sätt som man får hoppas att Thailand tar små steg närmare att bli en riktig demokrati, det gäller bara att herrklubben och militären håller sig utanför politiken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

"Påhittade och åtminstone överdrivna".

Vad är det som hittats på? Ge exempel, ETT räcker till att börja med.

Vad är överdrivet? Ge exempel.

Det är bara i en-partistater där man tror att "folket" valt. Det är en del av folket men att kalla det att "jag ställer mig på folkets sida"; det är typiskt Kuba, Venezuela och andra en-partistater.

Hej

Är du verkligen säker på att Venezuela äe en en-partistat? Är situationen inte ganska lika den i Thailand med ett block som har stöd av elit, överklas och militär och ett annat som har rötterna bland landets fattiga och ursprungsbefolkning ?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Precis så är det som det ska fungera i en demokrati, folket både väljer och dömmer, och sköter sig inte PT tillräckligt bra så vill folk säkert prova något annat nästa gång, och då får den eller dom som presenterar ett alternativ som tilltalar folket chansen, det är på detta sätt som man får hoppas att Thailand tar små steg närmare att bli en riktig demokrati, det gäller bara att herrklubben och militären håller sig utanför politiken.

Mvh Isan Lover

Och vi hoppas naturligtvis att brottslingen Thaksin håller sina smutsiga fingrar ifrån den thailänska politiken(men det är väl ett önsketänkande)Mvh Måne som inte kan glömma WOD(heller)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Precis så är det som det ska fungera i en demokrati, folket både väljer och dömmer, och sköter sig inte PT tillräckligt bra så vill folk

.

.

det gäller bara att herrklubben och militären håller sig utanför politiken.

Mvh Isan Lover

Vi är överens så långt. Men precis som Måne sa så är det lika viktigt att ärkeskurken håller sig utanför politiken som att herrklubben och militären gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vi är överens så långt. Men precis som Måne sa så är det lika viktigt att ärkeskurken håller sig utanför politiken som att herrklubben och militären gör det.

Hej

Det är jag i.o.f.s inte lika säker på eftersom dom flesta är ganska ense om att den enda anledningen till att Thaksin inte själv ställde upp i valet är att han har tvingats i landsflykt av militären och herrklubben, och enligt dom flesta bedömmare är det namnet shinawatra och brorsans popularitet som gjorde Yinglucks valseger så stor och enkel, och utan att förringa Yinglucks insats så ser jag nog bara det här som en fortsättning i TRT och PPP,s anda fast nu med namnet PT och Yingluck vid rodret.

Men för att inte reta herrklubben, generalerna, PAD, eliten och lite falanger på forum liknande det här allt för mycket så bör han nog inte ta allt för stor plats utan låta Yingluck stå främst och sköta snacket.

Men själv är jag ganska säker på att han är tillbaka i Thailand redan i år nu när generalerna och deras lakejer har blivit utkörda ifrån maktens boning av sitt lands befolkning och jag tror att hans återkomst kommer att bli väldigt populär bland PT,s väljare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är jag i.o.f.s inte lika säker på eftersom dom flesta är ganska ense om att den enda anledningen till att Thaksin inte själv ställde upp i valet är att han har tvingats i landsflykt av militären och herrklubben, och enligt dom flesta bedömmare är det namnet shinawatra och brorsans popularitet som gjorde Yinglucks valseger så stor och enkel, och utan att förringa Yinglucks insats så ser jag nog bara det här som en fortsättning i TRT och PPP,s anda fast nu med namnet PT och Yingluck vid rodret.

Men för att inte reta herrklubben, generalerna, PAD, eliten och lite falanger på forum liknande det här allt för mycket så bör han nog inte ta allt för stor plats utan låta Yingluck stå främst och sköta snacket.

Men själv är jag ganska säker på att han är tillbaka i Thailand redan i år nu när generalerna och deras lakejer har blivit utkörda ifrån maktens boning av sitt lands befolkning och jag tror att hans återkomst kommer att bli väldigt populär bland PT,s väljare.

Mvh Isan Lover

Du är inte riktig,du vill alltså att en förbrytare ska leda Thailand mot demokrati.Vad ger det för signaler?Ska du ha Tjock-steffe som statsminister i sverige oxå?En förbrytare ska alltså kunna skinna sitt eget folk utan åtgärd?Nu är jag övertygad,du är ett stort skämt och troll.Är det sant att du bara är omk.50.verkar mer vara 150.Det är 2011 nu så du behöver uppdatera dig ordentligt.Stackars satar som du ska representera som fackligt ombud.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...