Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Yingluck officiellt Thailands nya premiärminister


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Instämmer i det mesta och visst väntar det en tuff tid för Yingluck, men att landets största gangster Newin hålls utanför regeringen känns väldigt skönt.

Mvh Isan Lover

Varför är det skönt? Hade det inte varit bättre för PT med en ännu bredare koalition?

Och varför tror du att han hålls utanför regeringen? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    24

  • Tallviking

    13

  • andersbangkok

    13

  • Poffa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Yingluck Shinawatra är nu officiellt Thailands premiärminister.

Detta efter att landets motsvarighet till riksdagen godkänt hennes valseger.

Yingluck, syster till före detta premiärminister Thaksin Shinawatra, fick under fredagen stöd

av 296 av riksdagens totalt 500 medlemmar, vilket reflekterar majoriteten som hennes parti och

dess allierade åtnjuter.

Några intressanta fakta kring valet av PM som inte kommer fram så tydligt, men som tydligt visar skillnad i inställning mellan de båda huvudpartierna, är hur man agerar vid själva valet av PM.

När det skulle röstas om Abhisits skulle bli PM så fick han 235 röster FÖR och 198 röster MOT. Dåvarande PT röstade MOT att Abhisit skulle bli PM.

När det nu skulle röstas om Yingluck så röstade inte demokraterna MOT henne - man lade ner sin röst.

Enligt bedömare ses det som en gest att man vill ge Yingluck chansen och att man inte vill så konflikter.

Hade Demokraterna haft samma pöbel och piss-mentalitet som den som genomsyrar PT så hade man också röstat MOT och sedan skrikit sig hesa över det felaktiga i att låta en ansvarslös och politiskt novis leda landet i tider av kris. För att sedan hoppas kamma hem poäng när det går åt helvete.

Men eftersom man är lite mer civila, och ansvarsfulla, så låter man det bero. Och därför slipper vi också se följande scener efter valet av PM.

14791-15_dec_1HL2new.jpg

Så det som talar för att det kommer att lugna ner sig framöver är att nuvarande regering inte har en opposition som använder våld och allehanda ligistfasoner för att uttrycka sin "demokratiska rätt". Och det är väl bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra artikel ur dagens GP, men tyvärr endast pappersupplagan.

En tuff tid väntar.

Stora utmaningar väntar Yingluck Shinawatra, som igår utsågs till Thailands första kvinnliga premiärminister.

I sitt första tal manar hon till försoning, och experter säger att hon kan ha underskattats.

TT-AFP

Den här artikeln går dock att länka till:

http://www.gp.se/nyh...nsledare-omvald

Ändrades av lenno

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Bra artikel ur dagens GP, men tyvärr endast pappersupplagan.

En tuff tid väntar.

Stora utmaningar väntar Yingluck Shinawatra, som igår utsågs till Thailands första kvinnliga premiärminister.

I sitt första tal manar hon till försoning, och experter säger att hon kan ha underskattats.

TT-AFP

Den här artikeln går dock att länka till:

http://www.gp.se/nyh...nsledare-omvald

Det ska bli spännande att se om hon med "försoning" menar att broder Dr skall undslippa sitt straff och att de röda terroristerna som brände delar av BKK, att dom också skall få amnesti.

Ska vi ha lite vadslagning kring detta?

Jag tror att innan året är slut så är Dr T i landet och terroristerna fått amnesti. Någon emot?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Varför är det skönt? Hade det inte varit bättre för PT med en ännu bredare koalition?

Och varför tror du att han hålls utanför regeringen? :)

Hej

Själv förordar jag ett samarbete mellan PT och Demokraterna om dessa klipper banden med militären och inser att det är dom och inte demonstrerande fattiga som utgör ett hotet mot en demokratisk utveckling, men inser samtidigt att detta är en utopi.

Newin står enligt mig i en egen klass när det gäller att vara korrumperad och och involverad i gangsterverksamhet, och att ha en sån människa i en regering skulle vara en katastrof både moraliskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv förordar jag ett samarbete mellan PT och Demokraterna om dessa klipper banden med militären och inser att det är dom och inte demonstrerande fattiga som utgör ett hotet mot en demokratisk utveckling, men inser samtidigt att detta är en utopi.

Newin står enligt mig i en egen klass när det gäller att vara korrumperad och och involverad i gangsterverksamhet, och att ha en sån människa i en regering skulle vara en katastrof både moraliskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Och ändå satt denna Newin med i Thaksins regering i många år. Och var bästa kompis med Thaksin.

"Lika barn lika bäst"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv förordar jag ett samarbete mellan PT och Demokraterna om dessa klipper banden med militären och inser att det är dom och inte demonstrerande fattiga som utgör ett hotet mot en demokratisk utveckling, men inser samtidigt att detta är en utopi.

Newin står enligt mig i en egen klass när det gäller att vara korrumperad och och involverad i gangsterverksamhet, och att ha en sån människa i en regering skulle vara en katastrof både moraliskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Så du tror att demokraterna anser demonstrerande fattiga vara ett hot mot demokratisk utveckling? Och inte manipulationen av de fattiga som ett politiskt verktyg?

Och.. om PT inte väljer Newin.. varför tror du man väljer Snoh, Chavalit, Chalerm eller någon annan av alla dessa naklaeng som hela PT utgör? Här ett litet lästips om dessa naklaengs från 1997.

Tillägg... skurkar fokuserar på att se bra ut medan bra folk fokuserar på att göra bra.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv förordar jag ett samarbete mellan PT och Demokraterna om dessa klipper banden med militären och inser att det är dom och inte demonstrerande fattiga som utgör ett hotet mot en demokratisk utveckling, men inser samtidigt att detta är en utopi.

Newin står enligt mig i en egen klass när det gäller att vara korrumperad och och involverad i gangsterverksamhet, och att ha en sån människa i en regering skulle vara en katastrof både moraliskt och demokratiskt.

Mvh Isan Lover

Jag håller helt med om att Newin i en regering är en katastrof både moraliskt och demokratiskt men han satt ju faktiskt i Thaksins regering och var en av hans allra närmaste män, dessutom grundare av den militanta delen av UDD.

De enda som kan mäta sig gällande korruption och gangstermetoder med Newin är väl Chalerm, Snoh, Banharn och Thaksin och två av dem kommer ju sitta i den nya regeringen, en tredje sitter via proxy och den fjärde styr regeringen på flykt från rättvisan, mycket närmare moralisk och demokratisk katastrof än så kan man väl inte komma.

Jag försökte anlägga en försonlig ton i mitt förra inlägg så det känns lite trist att skriva detta i en tråd om att Yingluck är ny premiärminister men ibland är vissas tankevurpor lite för påtagliga för att inte kommenteras :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

....

Cut

Tillägg... skurkar fokuserar på att se bra ut medan bra folk fokuserar på att göra bra.

Den artikel som du hänvisade till, den omkullkastar väl allas tvivel på vem som leder nya regeringen? Det står bara om vad "Thaksin bestämmer", "Thaksin gör det." etc.

Dom som i sin villfarelse trodde att Dr T skulle hålla fingrarna borta, dom får nog tänka om.

Detta under förutsättning att det som skrevs i artikeln är korrekt förstås.

Vad tror ni?? Jag tror det till 100 %

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den artikel som du hänvisade till, den omkullkastar väl allas tvivel på vem som leder nya regeringen? Det står bara om vad "Thaksin bestämmer", "Thaksin gör det." etc.

Dom som i sin villfarelse trodde att Dr T skulle hålla fingrarna borta, dom får nog tänka om.

Detta under förutsättning att det som skrevs i artikeln är korrekt förstås.

Vad tror ni?? Jag tror det till 100 %

För mig är det en självklarhet att Yingluck har NOLL att säga till om.

"If a puppet does good for the country, nobody should say anything," he said. (Thaksin 22 maj, 2001)

http://www.bangkokpost.com/thaksin100/240501a.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tro

Och...

Tillägg... skurkar fokuserar på att se bra ut medan bra folk fokuserar på att göra bra.

Apskit såg väldigt elegant ut ,nu vet man anledningen :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Apskit såg väldigt elegant ut ,nu vet man anledningen :crazy:

Nu ska man ju inte tro att framställa sig själva i värsta dager är fördelaktigt heller.

Det, tvärtom mot att försöka se bra ut, undanröjer ju alla tvivel om dålig smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte vänta lite och se vad som händer ? Ni vet lika väl som jag inte vad som kan inträffa i framtiden, även om man som jag kan ha onda aningar så kanske, kanske hon kan göra något gott för hela Thailands befolkning, större under har trots all inträffa. Ge henne en chans så får vi se hur framtiden blir.

Ändrades av flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den artikel som du hänvisade till, den omkullkastar väl allas tvivel på vem som leder nya regeringen? Det står bara om vad "Thaksin bestämmer", "Thaksin gör det." etc.

Dom som i sin villfarelse trodde att Dr T skulle hålla fingrarna borta, dom får nog tänka om.

Detta under förutsättning att det som skrevs i artikeln är korrekt förstås.

Vad tror ni?? Jag tror det till 100 %

Från tidigare inlägg från Dig, tog det mindre än 24 timmar att byta framtidstro på Thailand's framtid , pga noBuzz's inlägg som hänvisar till en artikel BKK- post, från den 4/8? Men HALLÅ! Sluta att ta rygg på skribenter (vissa har betalt att kasta sk*t i en riktning) Ja, Jag sa vissa, inte no Buzz, Nej! Jag hoppas vi alla " gillar läget" och att Thailand går åt rätt håll! Jag ser idag ett land i Stort behov att finna lungn och ro och finna egna lösningar på svårigheterna som dyker upp. Risken med mer politisk oro kan bli och säkert blir väldigt svårt för oss besökare att se Thailand som resmål. Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Från tidigare inlägg från Dig, tog det mindre än 24 timmar att byta framtidstro på Thailand's framtid , pga noBuzz's inlägg som hänvisar till en artikel BKK- post, från den 4/8? Men HALLÅ! Sluta att ta rygg på skribenter (vissa har betalt att kasta sk*t i en riktning) Ja, Jag sa vissa, inte no Buzz, Nej! Jag hoppas vi alla " gillar läget" och att Thailand går åt rätt håll! Jag ser idag ett land i Stort behov att finna lungn och ro och finna egna lösningar på svårigheterna som dyker upp. Risken med mer politisk oro kan bli och säkert blir väldigt svårt för oss besökare att se Thailand som resmål. Mvh Roger

Jag hoppas fortfarande att Yingluck kommer få stabilitet i Thailand. Jag skrev särskilt "Detta under förutsättning att det som skrevs i artikeln är korrekt förstås." OM det är korrekt så stödjer artikeln just det som många befarat; hon är en galjonsfigur.

Alla kanske bara skall sitta stilla och inte kommentera något som händer på den politiska arenan i Thailand för "hon måste ju få en chans".

Jag uttrycker min oro för att hon styrs som en marionett av storebror, på samma sätt som hon tidigare gjort i bl.a. sin roll som CEO för AIS och jag kommer fortsätta kommentera detta men.jag hoppas verkligen att hon lyckas. Det behöver Thailand.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom man är lite mer civila, och ansvarsfulla, så låter man det bero.

Ursäkta. Men exakt på vilket sätt är man mer ansvarsfull? Att de är mer 'civila' tänker jag inte ens kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta. Men exakt på vilket sätt är man mer ansvarsfull? Att de är mer 'civila' tänker jag inte ens kommentera.

"Ansvarsfulla" eftersom de är demokratiskt seriösa och inte främst ser politiken som ett spel, eller en lek, i syfte att berika sig själva.

"Civila" i den bemärkelsen att de inte beter sig otrevligt utan är hövliga.

Att inte rösta "mot" får väl ses hövligt, eller tycker du annorlunda?

Bara en liten undran... om du inte tänkte kommentera att de är mer "civila" - varför ens ta upp det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Och ändå satt denna Newin med i Thaksins regering i många år. Och var bästa kompis med Thaksin.

"Lika barn lika bäst"

Hej

Jag tror inte att Demokraterna ville ha med honom heller men dom behövde hans röster för att få en majoritet, och samma var det nog en gång med Thaksin, det var hans röster som lockade men inte han som person och jag tror att Thaksin är nöjd nu när han inte är med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så du tror att demokraterna anser demonstrerande fattiga vara ett hot mot demokratisk utveckling? Och inte manipulationen av de fattiga som ett politiskt verktyg?

Och.. om PT inte väljer Newin.. varför tror du man väljer Snoh, Chavalit, Chalerm eller någon annan av alla dessa naklaeng som hela PT utgör? Här ett litet lästips om dessa naklaengs från 1997.

Tillägg... skurkar fokuserar på att se bra ut medan bra folk fokuserar på att göra bra.

Hej

Som bekant finns det ju gott om skurkar i Thailändsk politik och det har väl i princip alltid varit omöjligt att bilda en regering utan att få med några av dom, men det är ju alltid en början att hålla borta den värste av dom, och jag tror ingen sörjer det faktum att Newin nu står utanför, det känns helt rätt.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror inte att Demokraterna ville ha med honom heller men dom behövde hans röster för att få en majoritet, och samma var det nog en gång med Thaksin, det var hans röster som lockade men inte han som person och jag tror att Thaksin är nöjd nu när han inte är med.

Mvh Isan Lover

Med tanke på att du hela tiden pratar om vad "Thaksin" tycker och tänker verkar du helt övertygad om att nuvarande PM bara är en proxy för sin bror :whistle:

Det har du ju hävdad tidigare att hon INTE är utan står på egna ben...

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den artikel som du hänvisade till, den omkullkastar väl allas tvivel på vem som leder nya regeringen? Det står bara om vad "Thaksin bestämmer", "Thaksin gör det." etc.

Dom som i sin villfarelse trodde att Dr T skulle hålla fingrarna borta, dom får nog tänka om.

Detta under förutsättning att det som skrevs i artikeln är korrekt förstås.

Vad tror ni?? Jag tror det till 100 %

Hej

Det är väl bra mycket bättre att hon lyssnar på brorsan som dom fattiga älskar än att hon skulle lyssna på generalerna som dom fattiga hatar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med tanke på att du hela tiden pratar om vad "Thaksin" tycker och tänker verkar du helt övertygad om att nuvarande PM bara är en proxy för sin bror :whistle:

Det har du ju hävdad tidigare att hon INTE är utan står på egna ben...

Hej

Att hon har ställt upp i valet och att hon vann beror självklart mycket på brorsan, och likaså att dom röstande till största delen skulle lagt sin röst på Thaksin om det hade varit möjligt, så jag har inga problem med deras samarbete, och förmodligen inte deras väljare heller, men hon kommer helt säkert att sätta sin egen prägel på politiken också och bara det att hon är landets första kvinnliga PM är ju unikt, så jag har stora förhoppningar på henne och hennes regering, det känns skönt att landet återigen har en civil demokratiskt vald regering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog världens mest blåögda och samtidigt blinda optimist :whistle:

Någon verklighetskoppling till det som händer i politiken i Thailand ledning i Bangkok verkar du överhuvudtaget inte ha alls.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är nog världens mest blåögda och samtidigt blinda optimist :whistle:

Någon verklighetskoppling till det som händer i politiken i Thailand ledning i Bangkok verkar du överhuvudtaget inte ha alls.

Hej

Nej vad som händer i Bangkok vet jag inte mycket om, men jag är resultat inriktad å Isaans vägar, och jag förväntar mig att PT precis som tidigare civila folkvalda regeringar med stödet bland dom fattiga kommer att fortsätta förbättra för dom som behöver det mest och det räcker långt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...