Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Yingluck officiellt Thailands nya premiärminister


MPR Nyheter

Recommended Posts

Yingluck Shinawatra är nu officiellt Thailands premiärminister.

Detta efter att landets motsvarighet till riksdagen godkänt hennes valseger.

Yingluck, syster till före detta premiärminister Thaksin Shinawatra, fick under fredagen stöd

av 296 av riksdagens totalt 500 medlemmar, vilket reflekterar majoriteten som hennes parti och

dess allierade åtnjuter.

Hon kan också förvänta sig att snart få kungahusets formella erkännande.

Hon kommer direkt att få axla bördan att stabilisera kungariket, som varit politiskt oroligt enda

sedan hennes bror avsättning för fem år sedan.

Källa: http://au.news.yahoo...irst-female-pm/

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    24

  • Tallviking

    13

  • andersbangkok

    13

  • Poffa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Snarare hur mycket av henne som EGENTLIGEN är hennes bror

Man kan ju alltid hoppas på mirakel men jag är tveksam

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När hon skulle förklara hur uttrycket "klon" beskrev hennes förhållande till brodern sade hon till AFP att de var lika i sitt förhållande til politiken.

– Vi är lika på det sättet att jag har lärt mig av honom i affärer och jag förstår hans vision, hur han löser problem och sättet som han byggt allt från start.

källa: http://www.dn.se/nyheter/varlden/tuffa-utmaningar-vantar-yingluck

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

När hon skulle förklara hur uttrycket "klon" beskrev hennes förhållande till brodern sade hon till AFP att de var lika i sitt förhållande til politiken.

– Vi är lika på det sättet att jag har lärt mig av honom i affärer och jag förstår hans vision, hur han löser problem och sättet som han byggt allt från start.

källa: http://www.dn.se/nyh...vantar-yingluck

Ojdå! Hoppas det var en missuppfattning eller misstolkning annars bådar det inte gott

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare hur mycket av henne som EGENTLIGEN är hennes bror

Man kan ju alltid hoppas på mirakel men jag är tveksam

</p>Så mycket som hon redan blivit beskylld för att ha bestämt och genomfört redan innan hon tillträtt. För att inte tala om allt hon lovat och inte hunnit genomföra innan hon tillträtt, med detta i backspegeln så tror jag inte att vi kan vänta nog länge på miraklet. Hur lång tid ger du henne? Ska allt vara genomfört första dan eller inom en vecka!
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge hon gör bra saker och visar att hon står på egna ben är det ingen fara

Men börjar hon bli genomskinligt en proxy för sin bror, gör allt för att byta ut sig själv mot honom eller skiter i alla vallöftet blir domen hård från mer än mitt håll tror jag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men börjar hon bli genomskinligt en proxy för sin bror..

"börjar"??? "genomskinligt"??

Det är klart att PT valde henne på egna meriter...

De hade väl inga lämpliga kandidater inom partier och gick väl därför ut och sökte sig omkring i staden.

Att det blev just Yingluck är naturligtvis en ren tillfällighet! ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

"börjar" ??? "genomskinligt"??

Det är klart att PT valde henne på egna meriter...

De hade väl inga lämpliga kandidater inom partier och gick väl därför ut och sökte sig omkring i staden.

Att det blev just Yingluck är naturligtvis en ren tillfällighet! :wink:

Jo det ligger onekligen nära till hans men man får åtminstone ge henne en ärlig chans att bevisa att vi har fel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att det blev Yingluck är nog ingen slump och jag förväntar mig mer förbättringar i TRT stil, och en politik med precis så mycket reformer som dom gammla makthavarna tål utan att kuppa på nytt, så det blir en tuff balansgång mellan väljarnas förhoppningar och elitens hot om en ny kupp, hoppas att hon klarar av det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

nej jag håller helt med dig om att det inte var en slump. Namnet Shinawatra var nog det som fällde avgörandet. Så att din jesus kan starta sin korruptionsverksamhet igen. Det bådar inte gott när hon säger att hon lärt sig mycket av sin bror...jag antar att hon då menar hur att manipulera statsapparaten så att man kan tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Edit; jag tror dock att en kvinnlig premiärminister (helst en som inte har några så täta band med Rövarhövdingen) kan vara riktigt bra för Thailand (och många andra länder). Jag kommer följa detta med stort intresse

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

nej jag håller helt med dig om att det inte var en slump. Namnet Shinawatra var nog det som fällde avgörandet. Så att din jesus kan starta sin korruptionsverksamhet igen. Det bådar inte gott när hon säger att hon lärt sig mycket av sin bror...jag antar att hon då menar hur att manipulera statsapparaten så att man kan tillskansa sig så mycket pengar som möjligt.

Edit; jag tror dock att en kvinnlig premiärminister (helst en som inte har några så täta band med Rövarhövdingen) kan vara riktigt bra för Thailand (och många andra länder). Jag kommer följa detta med stort intresse

Hej

Det kan ju också vara så att hon har lärt sig det som Isaan borna tillskriver brorsan och då lär åtminsone dom fattiga väljarna bli nöjda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det kan ju också vara så att hon har lärt sig det som Isaan borna tillskriver brorsan och då lär åtminsone dom fattiga väljarna bli nöjda.

Mvh Isan Lover

Som 30-bahtprojektet som han stoppade intill han blev PM och kunde ta åt sig äran? Eller att skänka 1M THB till byarna så att byäldsten kunde köpa ny moppe...är det vad du menar?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

De saknade ju 4 röster till 300 som de ha i sin koalition-dras de redan med avhoppare?

Ska bli intressant att se vad för kabinett som hon presenterar i nästa vecka-ett ivrigt lobbyarbete pågår i kulisserna för att säkra sig de mest lukrativa departementen. Stämmer ryktena med 5-6 outsiders så lär en hel del PT bigshots bli förbannade för att de hamnar utanför pengatråget.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De saknade ju 4 röster till 300 som de ha i sin koalition-dras de redan med avhoppare?

Ska bli intressant att se vad för kabinett som hon presenterar i nästa vecka-ett ivrigt lobbyarbete pågår i kulisserna för att säkra sig de mest lukrativa departementen. Stämmer ryktena med 5-6 outsiders så lär en hel del PT bigshots bli förbannade för att de hamnar utanför pengatråget.

Jag får säga som Carl Lidbom! TRAMS! Mvh Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det hoppas jag också (och jag menar det faktiskt). Kan hon få någon ordning i Thailand så vore det en välgärning.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

De saknade ju 4 röster till 300 som de ha i sin koalition-dras de redan med avhoppare?

Ska bli intressant att se vad för kabinett som hon presenterar i nästa vecka-ett ivrigt lobbyarbete pågår i kulisserna för att säkra sig de mest lukrativa departementen. Stämmer ryktena med 5-6 outsiders så lär en hel del PT bigshots bli förbannade för att de hamnar utanför pengatråget.

Det berömda halm stråt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Som 30-bahtprojektet som han stoppade intill han blev PM och kunde ta åt sig äran? Eller att skänka 1M THB till byarna så att byäldsten kunde köpa ny moppe...är det vad du menar?

Hej

Jag har precis som många miljoner Thailändare en helt annan uppfattning av både sjukvårdreformenens och bylånenens betydelse, och jag tvivlar på att det finns någon mer falang med rötterna i Norr eller Nordosts fattiga landsbygd som förringar dessa reformers betydelse, ingen människa som har upplevt deras betydelse skulle göra det, men vet man inte hur viktiga och nödvändiga dom var så kan man ju göra det, mina släktingar och grannar har stor nytta av båda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar, helt ärligt, Yingluck all lycka och hoppas verkligen att hon lyckas väl som premiärminister, inte för att jag gillar Shinawatraklanen men för Thailands bästa. Jag är dock rätt övertygad om att det största hotet mot hennes framgång inte kommer från militärer, domare eller oppositionen utan från något hon inte kan påverka; världsekonomin. Förra gången Thaksin tog makten var det en gigantisk högkonjunktur i världen och Thailand hade genomgått en period av IMF förvaltning med extremt sparande tack vare den misskötsel Chavalit och andra av Thaksins kompisar utsatt Thailand för; det fanns alltså gott om pengar och låga förväntningar. Nu är det ju precis tvärtom; alla Thailands stora handelsländer är närmast bankrupta och förväntningarna efter alla vidlyftiga vallöften är enorma.

Skulle världsekonomin återhämta sig så att åtminstonde några vallöften kan infrias och tillräckligt mycket stora projekt kan göras för att hålla alla hungriga MPs belåtna så kan det nog bli rätt bra, skulle världsekonomin bli än sämre så dröjer det nog inte länge innan både väljare, MPs och lokala makthavare börjar knorra. De trogna väljarna i Isaan får givetvis stryka på foten då de mer osäkra väljarna i Bangkok och Centrala Thailand måste prioriteras och får inte de 300 Baht om dagen redan 1:a januari så är det många lokala politiker som får det väldigt hett om öronen och nog hellre byter sida än förlorar ansiktet och framtida möjligheter till omval. Ett UDD utan ministerposter har nog också rätt kort tålamod om det visar sig det var ett luftslott som målats upp. En hel del experter har ju hävdat att Demokraternas oförmåga att göra något åt de snabbt stigande livsmedelspriserna var den starkast bidragande orsaken till deras misslyckande, om PT ska gå in och subventionera både livsmedel och drivmedel blir det nog inte lätt att dessutom höja minimilöner, dela ut datorer och genomföra andra reformer, iallafall inte om export- och turismindustrin går på halvfart.

I vilket fall, lycka till, och jag tror inte att en svag Demokratledd koalition med Newin och andra gangsters skulle gjort det särskilt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag önskar, helt ärligt, Yingluck all lycka och hoppas verkligen att hon lyckas väl som premiärminister, inte för att jag gillar Shinawatraklanen men för Thailands bästa. Jag är dock rätt övertygad om att det största hotet mot hennes framgång inte kommer från militärer, domare eller oppositionen utan från något hon inte kan påverka; världsekonomin. Förra gången Thaksin tog makten var det en gigantisk högkonjunktur i världen och Thailand hade genomgått en period av IMF förvaltning med extremt sparande tack vare den misskötsel Chavalit och andra av Thaksins kompisar utsatt Thailand för; det fanns alltså gott om pengar och låga förväntningar. Nu är det ju precis tvärtom; alla Thailands stora handelsländer är närmast bankrupta och förväntningarna efter alla vidlyftiga vallöften är enorma.

Skulle världsekonomin återhämta sig så att åtminstonde några vallöften kan infrias och tillräckligt mycket stora projekt kan göras för att hålla alla hungriga MPs belåtna så kan det nog bli rätt bra, skulle världsekonomin bli än sämre så dröjer det nog inte länge innan både väljare, MPs och lokala makthavare börjar knorra. De trogna väljarna i Isaan får givetvis stryka på foten då de mer osäkra väljarna i Bangkok och Centrala Thailand måste prioriteras och får inte de 300 Baht om dagen redan 1:a januari så är det många lokala politiker som får det väldigt hett om öronen och nog hellre byter sida än förlorar ansiktet och framtida möjligheter till omval. Ett UDD utan ministerposter har nog också rätt kort tålamod om det visar sig det var ett luftslott som målats upp. En hel del experter har ju hävdat att Demokraternas oförmåga att göra något åt de snabbt stigande livsmedelspriserna var den starkast bidragande orsaken till deras misslyckande, om PT ska gå in och subventionera både livsmedel och drivmedel blir det nog inte lätt att dessutom höja minimilöner, dela ut datorer och genomföra andra reformer, iallafall inte om export- och turismindustrin går på halvfart.

I vilket fall, lycka till, och jag tror inte att en svag Demokratledd koalition med Newin och andra gangsters skulle gjort det särskilt mycket bättre.

Hej

Instämmer i det mesta och visst väntar det en tuff tid för Yingluck, men att landets största gangster Newin hålls utanför regeringen känns väldigt skönt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lura en liten del av befolkningen hela tiden,

och hela befolkningen en liten tid,

men man kan inte lura hela befolkningen hela tiden.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...