Jump to content
IGNORERAD

Vård av Thai människor i Sverige


jocke45

Recommended Posts

Med tanke på den tragiska döden av en Thai kvinna som åt förgiftad svamp och avled senare i Göteborg ställer jag mig frågan

om våra kvinnor verkligen erhåller den vården som man kan förväntar sig. Enligt ett reportage i Radio Malmöhus idag var kvinnan

på Helsingborgs Lasarett på morgonen och blev hemskickad igen trots att hennes dotter dom patar bra svenska nämnde att hon åt svamp!! (enl Radio Malmöhus)

Skulle man har skickad hem en svensk??? Enligt Sjukhuset i reportaget var de "naturligtvis" inte fallet!!!!! ??? ??!

Desvärre har jag själv gjort denna reflektion när jag besökte med min fru sjukvården, där man mer eller mindre avfärdade de sympthonen

som vi sökte för. Först när man står på sig och kräver (ex röntgen) så får man ett mer eller mindre besvärande svar ja ok vi kan ju

tar om detta lugnar Dig!!

När min Fru hade en okomma i ögat Var det trots flera undersökningar inget fel, när jag påpekade efter tredje besöket att jag ej

acceptera detta svar och talade om för läkaren att man i Thailand konstaterade att det fanns ett sår på hornhinnan så undersöktes hon

än en gång och plötsligt fanns de också där.

Vår sjukvård är ju rent allmänt bra, men skall våra kvinnor råkar ut för sådana saker? Är de ekonomin som styr?

Har någon av Er samma erfarenher?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • Tommy

    4

  • svarten

    2

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

foreverbubbles8

Min fru har tvingats vända i dörren på SÖS när hon hade nästan 40 graders feber. Vi hade att välja på att sitta i väntrummet 6-8 timmar eller åka hem och vila sig i sängen i stället.

Nu har det ingenting med att hon är Thai att göra och är rätt säker på att det är så i ditt exempel också.

Sjukvården tar ingen hänsyn till nationalitet, den är bara skitdålig helt enkel.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min fru har tvingats vända i dörren på SÖS när hon hade nästan 40 graders feber. Vi hade att välja på att sitta i väntrummet 6-8 timmar eller åka hem och vila sig i sängen i stället.

Nu har det ingenting med att hon är Thai att göra och är rätt säker på att det är så i ditt exempel också.

Sjukvården tar ingen hänsyn till nationalitet, den är bara skitdålig helt enkel.

:wai::wai::wai:

Håller med dig fullständigt.

Never forget Sadako Sasaki.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att dom får sämre behandling för hur ofta läser man inte om svenskar som blir felbehandlade eller inte får nån alls.

Just att din fru fick dålig behandling betyder inte att det är så generellt i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp den Svenska sjukvården är sjuk.

Det är hög tid att Landstingen i Sverige sänder en delegation till Thailand, för att studera hur en modern och effektiv sjukvård skall fungera..  (Det ekar i mitt tangentbord :whistle: ).

Läs gärna tråden: http://www.maipenrai...hp?topic=1521.0

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som så många andra säger så tror jag inte att det har med nationalitet att göra, själv blev jag hemskickad för magkatarr när det själva verket var blindtarmsinflamation   :grrrrrr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svåger (thai) "togs omhand" av lasarettet i Hbg p.g.a hjärnblödning.- Vart vid medvetande när han blev inlagd. Följande dag stängs hjärt-lungmaskinen av.-

Däremellan ett jäla tjat om dom fick ta organ från honom!

Efterlämnade fru, son 4år och dotter 8 år.

Killen fick bli 49 år  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

RIP för den avlidne kvinnan.

---

Själv är jag mycket nöjd och uppskattar det mesta i Sverige.

En av de få sakerna jag inte gillar är just sjukvården.

Jag vet att Sverige är bland de mest framgångrika när det gäller forskning och medcin och bra sjukvård.

Men tillgängligheten skulle kunna bli mycket mycket bättre.

Men men - det man får gratis får man räkna med att tillgängligheten blir mindre. (Gratis och gratis - men man behöver inte betala en hel förmögenhet för att få vård i alla fall.)

Vet inte hur många gånger jag blivit frustrerad av sjukvården här.

Men eftter mina sju åtta år här har jag lärt mig att det bästa vården jag kan få är "egen vård".

---

Många thailändska tjejer blir frusterade precis som jag i början.

Det hänger mycket på vårdprinciper.

Där nere skaffar vi inte så mycket egna kunskaper om sjukdomen. Det är läkare som ska tala om allt och bestämma, för de har ju gått i skolan och blivit duktiga för det. Läkaren har auktoritet. Han/hon får betstämma vad som är bäst för mig.

Men här är grundtanken att vården ska vara i samråd med patienten.

Vi thailändare är inte vana vid den tanken och kan känna att "fa...n läkaren vet ingenting och hjälper mig inte alls".

---

Sen om läkaren behandlar invandrare sämre. Umm jag vet inte. Jag har upplevt både jättesnälla läkare och helt anspråklösa thailändska patienter och otrevliga läkare. Men jag har ingen koll om de är så med alla eller bara mot thailändare.

Det som irriterar mig mest är när läkaren trots att det finns en tolk konverserar med den svenska talanden över huvudet på den thailändska talande och påstår att det inte behöver tolkas.  :diablo:

Det är patientens rätt att veta vad som sägs om denne. Det handlar om respekt och sjukvårdssäkerhet!

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood skrev, bland annat:

Jag vet att Sverige är bland de mest framgångrika när det gäller forskning och medcin och bra sjukvård.

Men tillgängligheten skulle kunna bli mycket mycket bättre.

Men men - det man får gratis får man räkna med att tillgängligheten blir mindre. (Gratis och gratis - men man behöver inte betala en hel förmögenhet för att få vård i alla fall.)

Den Svenska sjukvården är absolut inte "Gratis".

Jag har inga siffror på vad den kostar varje skattebetalare i Sverige, men är beredd på att sätta en stor summa pengar på att det kostar mer än en sjukförsäkring här i LOS (4000-6000kr/ person och år).

En gissning från mig är: Den Svenska sjukvården kostar 35.000-45.000kr per person och år, som bor i Sverige, OBS! en gissning (guesstimate), och inte per Skattebetalare, utan per boende i landet.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood skrev, bland annat:

Jag vet att Sverige är bland de mest framgångrika när det gäller forskning och medcin och bra sjukvård.

Men tillgängligheten skulle kunna bli mycket mycket bättre.

Men men - det man får gratis får man räkna med att tillgängligheten blir mindre. (Gratis och gratis - men man behöver inte betala en hel förmögenhet för att få vård i alla fall.)

Den Svenska sjukvården är absolut inte "Gratis".

Jag har inga siffror på vad den kostar varje skattebetalare i Sverige, men är beredd på att sätta en stor summa pengar på att det kostar mer än en sjukförsäkring här i LOS (4000-6000kr/ person och år).

En gissning från mig är: Den Svenska sjukvården kostar 35.000-45.000kr per person och år, som bor i Sverige, OBS! en gissning (guesstimate), och inte per Skattebetalare, utan per boende i landet.

Jag förstår hur du resonerar ka.

Jag vet att det inte är helt gratis utan det dras från skattepengar och vi som förvärvsarbetar hjälps åt att betala.

Men här i Sverige behöver man inte uppleva

- "ska vi operara pappa eller ej?"

- Det kostar 100,000

- Har vi råd med det?

- Ska vi låta honom vänta på statssjukhuset eller ska vi flytta honom till ett privat sjukhus?

- Var kan vi låna pengarna i från?

- Ska vi kanske sälja en dotter, eller knark

Sådana här beslut är hjärtskärande. Och det förekommer tyvärr allt för ofta bland folk med mindre pengar.

I Thailand är vården jättebra, om man har råd att betala. Det ligger säkert i världsklass. Själv har jag tur som hamnar bland de som har råd med min sjukvård. Men vilken vård får de fattiga? Visst finns det 30 Baht systemet. Men om jag ska vara ärlig så vågar jag inte utnyttjar den tjänsten. Jag betalar hellre några tusen baht på ett privat sjukhus.

---

När mormor var sjuk flyttades hon till ett privat sjukhus.

Vårdpriset blev för dyrt. Ingen av barnen hade råd att betala.

Ingen vågade visa sig där för att hälsa på mormor.

Den enda som kom och hälsade på henne var jag eftersom sjukhuset visste att jag bara var student och barnbarn. De frågade aldrig efter pengar från mig.

Mormor dog i ensamhet.

Hon var helt ensam både före, under och efter döden.

Det var tragiskt!

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood, visst är det bra att alla som inte har råd med Privatsjukvård får någon slags vård (även om den kostar skjortan och är kass).

Men den svenska modellen håller på och faller sönder, snart gäller det att ha en privat sjukförsäkring, för att få vård när det behövs, och inte 6 månader senare.

Hoppas min mor förlåter mig för att jag använder henne som exempel igen...

Mamma såg  väldigt illa, för ca 8 år sedan, vi, min bror och jag, tog henne till en optiker.

Optikern sa att det var inte glasögon mamma behövde, utan en starroperation (det misstänkte vi redan). Vårdkö 6månader, för det första ögat...

Brorsan och jag betalade en operation, på en klinik i Göteborg, för det ena ögat, mamma var jättenöjd!

Sen fick hon reda på att hennes plats i vårdkön flyttats till ett år, eftersom hon hade bra syn på ett av sina ögon :rules:

Vet inte vad en sån operation kostar här. men tror att man kan kombinera med en skön semester, och betala samma pris som för ett öga då (36.000Kr)

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Tommy

Jag tror att en starr operation med laser kostar mellan 25 00 och 50 00 baht, vi frågade för några år sedan därför att mormor börjar se sämre.

Men hon vägrade därför att hon inte tyckte man skulle spendera så mycket på en gammal människa.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmor ska in och operera starr nästa månadsskifte i Udon, jag har inte fått 100 klart med hur mycket totalkostnaden blir, tror det va runt 5000/femtusen bath. Det enda dom på sjukhuset ville veta va om hon kan betala för privatrum, infektionsrisk? Farangen pröjsar, 700 om dan. 3-4 dar. Utgår från att detta inte är laser men vet inte säkert.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vårdkö 6månader, för det första ögat...

Brorsan och jag betalade en operation, på en klinik i Göteborg, för det ena ögat, mamma var jättenöjd!

Sen fick hon reda på att hennes plats i vårdkön flyttats till ett år, eftersom hon hade bra syn på ett av sina ögon :rules:

Ja...Du har helt rätt Tommy.

Det är hemskt att tillgängligheten är såååååå dålig i Sverige.

Det värsta var att jag fick höra från min lärare att Uppsalas vårdtillgänglighet är bland det sämsta i landet.  :cry:

Ett par roliga samtal till vården som jag upplevt här var:

"Hur länge har du haft besvärret?" - vården

"Det började igår" - stackars mig.

"Vi får vänta och avvakta. Om det inte blir bättre inom tre dagar kan du kontakta oss igen" - vården

---

En annan gång ringde jag:

"Hur länge har du haft besvärret?" - vården

"I en vecka" - stackars mig.

"Då är det inte akut, vi får avvakta lite och du får återkomma om det blir värre" - vården

---

Sen har jag lärt mig när jag ringer.

"Jag har problem med xxx och jag har haft det i ett par dagar. Det har inte försvunnit, det har bara blivit värre och värre. Jag har ringt 1177 och de sa att jag ska boka tid hos er" - smarta mig.

"Okey - det finns tid nästa vecka" - vården

"Okey, jag tar det" - smarta mig

Sen sprang jag och spydde och ringde efter min man...

---

Ibland känns det som om man måste överdriva sina symtomer för att få vård här.

Sen måste man hävda sin rätt också.

Trist - men sant.

---

Magrood

- som börjar få stor käft efter sin vistelse i Sverige - :surprised:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det något fel på den svenska sjukvården som kostar sådana enorma summor att driva. Många är missnöjda, jag och fru Chang inkluderade. Ändå klagar till exempel sjuksköterskor på att dom har dåligt betalt. Vart tar pengarna vägen?

Jag tycker inte man ska överdriva kvaliten på sjukvården i Thailand. Tycks ju vara vanligt att om man kommer med lite vaga symptom så får man tio olika mediciner med sig hem. Hängslen och livrem... för säkerhets skull! Läkaren har i själva verket inte en susning om vad som är fel, men patienterna är nöjda.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt klart är det något fel på den svenska sjukvården som kostar sådana enorma summor att driva. Många är missnöjda, jag och fru Chang inkluderade. Ändå klagar till exempel sjuksköterskor på att dom har dåligt betalt. Vart tar pengarna vägen?

Jag tycker inte man ska överdriva kvaliten på sjukvården i Thailand. Tycks ju vara vanligt att om man kommer med lite vaga symptom så får man tio olika mediciner med sig hem. Hängslen och livrem... för säkerhets skull! Läkaren har i själva verket inte en susning om vad som är fel, men patienterna är nöjda.

Herr Chang har talat.

Man skulle låta Svenska sjukvården para sig med den Thailändska.

Då ska man få världens bästa sjukvård.

:lol:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad kostar den Svenska sjukvården skattebetalarna? Per år?

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Sjukvården i Sverige är i allmänhet mycket bra.

Det som haltar är tillgängligheten och svårigheten att enkelt få kontakt med vården.

Det är som om man försöker få in något in i en flaska...halsen är trång men när man väl är inne så är det rymligt.

Jag är helt övertygad om att det inte var nationaliteten på den stackars svampförgiftade kvinnan som gjorde att hon blev hemskickad.

Det är heller inte rätt att diskutera hela den svenska vården utifrån ett enda enskilt, och tragiskt, fall som detta.

För övrigt så går mina tankar till den avlidne kvinnans anhöriga och så oerhört tragiskt det är att hennes besök här slutade på detta viset.

Vila i frid...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki, Du har både rätt och fel, tragedin är ett faktum, som jag tidigare skrev så måste en sådan här händelse väcka både sorg och förundran över vad som gått fel i "drömlandet" Sverige.

Däremot så är det ju sådana händelser som gör att debattlustan ökar och även att bara få skriva av sig sin egen frustration, även i ett forum som detta, kanske gör sitt till för den egna individen.

Sen kan det finnas intressanta iakttagelser från det verkliga livet både här och i Thailand.

Läs inläggen som runt de Magrood skrev så förstår Du vad jag menar.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag håller med om att tillgängligheten i Svensk sjukvård är under all kritik. Men är man väl "inne" så är det oftast mycket bra.

Sedan många som jämför Svensk och Thailänsk sjukvård jämför inte äpplen med äpplen.

I Thailand får man mycket bra sjukvård när man betalar för sig. Och det kan jag säga att det får man i Sverige också. Jag har själv en privat sjukvårdsförsäkring även här i Sverige. Den vård jag får när jag ringer försäkringsbolaget är nog ännu bättre än det man får i Thailand.

Kan ju nämna att jag råkat ut för att dom ber om ursäkt när man ringer kl 7 på kvällen att man inte får tid innan på morgonen kl 9. Och då var det inget akut.

Sedan Thailänsk sjukvård. Det stora problemet är att man oftast bara skriver ut medicin i mängder. Själv har jag exempelvis fått medicin som min svensk läkare gav följande kommentar till. "Över min döda kropp att jag skriver ut denna medicin, Den har värre biverkningar än den botar" och detta har jag sedan verifierat att det är helt klart. Problemet var bara att biverkningarna skulle dyka upp när man ex är 75 år om man tagit denna medicin ett flertal tillfällen.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Para sig med den Thailändska  :D Synd man ente jobbar inom sjukvården  :lol: grabben som e hasip/hasip har falangfjälla  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hylla thailändska vården...

Jo jag tackar..

Nu är ju inte alltid verkligheten vad den vill göra sken av.

Thailändska sjukvården är av hög klass. Men ett problem är att den blivit en industri.

Om man blir inlagd på ett thailändskt sjukhus så vill dom inte gärna släppa ut en innan dom gjort samtliga livsuppehållande (DYRA) åtgärderna.

I thailändsk sjukvård styr allt som oftast pengarna.

I sverige är det precis tvärtom.

I sverige får man nästan be om ursäkt för att man stör läkaren

Mvh Janne

www.thaitruelove.se

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket imponerad av s.k. Lex Maria i Sverige som innebär att vårdgivaren ska anmäla sig själv om skada uppkommer för att förebygga fler liknande fall.

Vet inte hur det är i Thailand. Är det någon som har koll om detta?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood, Jag håller med dig i det du skriver och även andra skribenter. När man väl får vård så är den bra, men det är tillgången som är svår att komma åt.

Jag jobbar i ett privat företag som tillhandahåller tjänster till landstingen på många olika ställen i sverige och europa, och har sett en del avigsidor som helt klart skulle kunna förbättras.

Min uppfattning är att inkompetent administration och galna ideer från politiker gör att det kostar så mycket och vi får så lite.

Vid undersökningar angående nöjda patienter och vad landstinget får för "vårdslanten" som vi får så är det ganska exceptionellt att landstingen inte ens kan gå jämnt ut när vi gör en vinst.

Vi har genomfört ett projekt här där jag bor, där landstinget själva har utfört samma tjänster som vi och det har visat sig vara minst 3 gånger så dyrt som när vi gjorde det trots att vi fick ut en vinst.

Läkarna är utbildade till att diagnostisera och ordinera behandling, och det borde de få göra istället för att få arbeta som dåliga sekreterare.

Det finns mycket att diskutera angående det här ämnet, men jag kanske ska dra mitt dravel någon annanstans ;-)

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...