Jump to content
IGNORERAD

Vård av Thai människor i Sverige


jocke45

Recommended Posts

Guest jing jing

Quote

Magrood, Jag håller med dig i det du skriver och även andra skribenter. När man väl får vård så är den bra, men det är tillgången som är svår att komma åt.

Jag jobbar i ett privat företag som tillhandahåller tjänster till landstingen på många olika ställen i sverige och europa, och har sett en del avigsidor som helt klart skulle kunna förbättras.

Min uppfattning är att inkompetent administration och galna ideer från politiker gör att det kostar så mycket och vi får så lite.

Vid undersökningar angående nöjda patienter och vad landstinget får för "vårdslanten" som vi får så är det ganska exceptionellt att landstingen inte ens kan gå jämnt ut när vi gör en vinst.

Vi har genomfört ett projekt här där jag bor, där landstinget själva har utfört samma tjänster som vi och det har visat sig vara minst 3 gånger så dyrt som när vi gjorde det trots att vi fick ut en vinst.

Läkarna är utbildade till att diagnostisera och ordinera behandling, och det borde de få göra istället för att få arbeta som dåliga sekreterare.

Det finns mycket att diskutera angående det här ämnet, men jag kanske ska dra mitt dravel någon annanstans ;-)

Stefan

Just så är det Stefan! Bara synd att den svenska sjukvården är en "helig ko" som egentligen borde vara slaktad för länge sedan.

Men det är ju ganska solklart att alla de som anser att svenskarna skall betala orimligt hög skatt måste försvara det "svarta hålet" inom sjukvården. Annars kanske skatterna kunde sänkas lite, och det skapar säkert någon form av orättvisa.. :aww:   Finns förvånansvärt många som fortfarande tycker staten är bäst på att förvalta och investera våra pengar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • Tommy

    4

  • svarten

    2

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Stefan-P

jing jing,

"Finns förvånansvärt många som fortfarande tycker staten är bäst på att förvalta och investera våra pengar."

Antagligen många fler än du tror. Framförallt de anställda inom den offentliga sektorn och dess "kunder". Vi har ju trots allt USA som ett viktigt riktmärke att efterapa. :rofl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

jing jing,

"Finns förvånansvärt många som fortfarande tycker staten är bäst på att förvalta och investera våra pengar."

Antagligen många fler än du tror. Framförallt de anställda inom den offentliga sektorn och dess "kunder". Vi har ju trots allt USA som ett viktigt riktmärke att efterapa. :rofl:

Dom anställda gör nog så gott dom kan, men de som inte kan se bristerna med vår Landstingsstyrda sjukvård, där gamla politiker över en natt blir experter på sjukvård, måste nog ha både skygglappar och öronpropparna.

Mvh

Kund med egna erfarenheter, tillräckligt för att kunna betygsätta sjukvårdssystemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min uppfattning är att inkompetent administration och galna ideer från politiker gör att det kostar så mycket och vi får så lite.

Läkarna är utbildade till att diagnostisera och ordinera behandling, och det borde de få göra istället för att få arbeta som dåliga sekreterare.

Stefan

Håller fullständigt med dig!

Här i Uppsalas primärvård är det nya chefer vart och vartannat år som kommer med nya idéer och s.k. omorganisationer som tar energi och tid från själva vårdarbetet. Förmodar att det ser ut på liknande sätt runtom i landet...

Tilläggas kan ju också att det privata alternativet inte precis är bättre sett ur patientsäkerhetssynpunkt etc. Privat vård är ju oftast inriktad på att tjäna in pengar till ägaren, som vilket privat företag som helst, vilket innebär fler och kortare patientbesök, kanske vara återhållsam med provtagning, undersökningar mm. Ur patientens synvinkel kan jag tänka mig att det verkar bra, kanske att man får komma på besök tidigare (även om man kanske inte behöver läkarbesök?) o s v, men att kvaliteten skulle vara bättre känner jag mig ytterst tveksam till.

Men det är ju förstås bara min åsikt och det är inte alls säkert att denna är den riktiga...

Håller också med om att den dokumentationshysteri som råder inom vården leder till att läkarna ägnar nästan lika mycket tid till "pappersarbete" som till riktigt patientarbete.

Det har framkommit en del intressanta synpunkter och åsikter här på forumet angående vården...

Mitt förslag är att man framför dessa till de som bestämmer, d v s våra kära politiker!

Ha det bra!

Kenneth

P.S. Att den aktuella kvinnan skulle ha nekats vård p g a att hon var thailändska känns bara löjligt att spekulera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Håller fullständigt med dig!

Här i Uppsalas primärvård är det nya chefer vart och vartannat år som kommer med nya idéer och s.k. omorganisationer som tar energi och tid från själva vårdarbetet. Förmodar att det ser ut på liknande sätt runtom i landet...

Tilläggas kan ju också att det privata alternativet inte precis är bättre sett ur patientsäkerhetssynpunkt etc. Privat vård är ju oftast inriktad på att tjäna in pengar till ägaren, som vilket privat företag som helst, vilket innebär fler och kortare patientbesök, kanske vara återhållsam med provtagning, undersökningar mm. Ur patientens synvinkel kan jag tänka mig att det verkar bra, kanske att man får komma på besök tidigare (även om man kanske inte behöver läkarbesök?) o s v, men att kvaliteten skulle vara bättre känner jag mig ytterst tveksam till.

Men det är ju förstås bara min åsikt och det är inte alls säkert att denna är den riktiga...

Håller också med om att den dokumentationshysteri som råder inom vården leder till att läkarna ägnar nästan lika mycket tid till "pappersarbete" som till riktigt patientarbete.

Det har framkommit en del intressanta synpunkter och åsikter här på forumet angående vården...

Mitt förslag är att man framför dessa till de som bestämmer, d v s våra kära politiker!

Ha det bra!

Kenneth

P.S. Att den aktuella kvinnan skulle ha nekats vård p g a att hon var thailändska känns bara löjligt att spekulera i.

Självklart tror jag inte heller att svensk sjukvård medvetet skulle ge en thailändska sämre vård. Däremot tror jag att väldigt många blir hemskickade med förhoppning att åkomman skall gå över av sig själva. Kanske som ett försök att minska den enorma belastning som finns idag. Vid denna s.k. urvalssortering av patienter, så är naturligtvis risken stor att misstag begås.

När det gäller Helsingborgsfallet så verkar det vara så att sjukvårdspersonalen upplystets om att kvinnan ätit svamp och därefter hade sjukdomstillståndet uppkommit. Hm undrar hur dom tänkte där när dom skickade hem kvinnan... :cry:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis får inte invandrare automatiskt sämre sjukvård i Sverige. Men det händer faktiskt ibland att utrikesfödda råker illa ute i vården om de inte är försäkrade eller av att hälso- och sjukvårdspersonalen inte förstår allvaret i patientens tillstånd pga. språkliga svårigheter.

Det finns många internationella indikatorer som mäter och jämför sjukvården i olika länder. Inget land är bäst i allt. När ett land satsar resurser på ett område inom sjukvården blir ett annat område inom sjukvården lidande. Sveriges sjukvård brukar alltid sticka ut som ett av de bästa när indikatorerna ställs mot varandra.

Thailands sjukvård har också fått mycket beröm. Import av patienter från rikare asiatiska länder har blivit en viktig finansieringskälla samt betyg för thailändsk hälso- och sjukvård. Men fortfarande är sjukvård med minst samma kvalitet som i Sverige reserverad för medel- och högklassen (samt västerländska turister) i landet.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jing jing

Quote

Givetvis får inte invandrare automatiskt sämre sjukvård i Sverige. Men det händer faktiskt ibland att utrikesfödda råker illa ute i vården om de inte är försäkrade eller av att hälso- och sjukvårdspersonalen inte förstår allvaret i patientens tillstånd pga. språkliga svårigheter.

Det finns många internationella indikatorer som mäter och jämför sjukvården i olika länder. Inget land är bäst i allt. När ett land satsar resurser på ett område inom sjukvården blir ett annat område inom sjukvården lidande. Sveriges sjukvård brukar alltid sticka ut som ett av de bästa när indikatorerna ställs mot varandra.

Thailands sjukvård har också fått mycket beröm. Import av patienter från rikare asiatiska länder har blivit en viktig finansieringskälla samt betyg för thailändsk hälso- och sjukvård. Men fortfarande är sjukvård med minst samma kvalitet som i Sverige reserverad för medel- och högklassen (samt västerländska turister) i landet.

Hälsning

Svarten

Hej Svarten

Det skulle vara intressant att se dessa jämförelser. Framför allt skulle det vara intressant att se en mätning baserad på resultat i förhållande till kostnad. Det skulle också vara intressant att jämföra administration/driftskostnader i förhållande till producerad sjukvårdstimma.   

Hur är det Svarten? Visst kan man bevisa allt med statistik .. :yes:  

Nu tror jag att vi som gnäller över den svenska sjukvården gör detta helt och hållet från ett svenskt perspektiv. Vi blir inte mycket gladare över att höra att det är lika dåligt i andra länder. Förmodligen betalar dom betydligt mindre till sin sjukvård än vad vi gör!  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Svarten

Det skulle vara intressant att se dessa jämförelser. Framför allt skulle det vara intressant att se en mätning baserad på resultat i förhållande till kostnad. Det skulle också vara intressant att jämföra administration/driftskostnader i förhållande till producerad sjukvårdstimma.    

Hur är det Svarten? Visst kan man bevisa allt med statistik .. :yes:  

Nu tror jag att vi som gnäller över den svenska sjukvården gör detta helt och hållet från ett svenskt perspektiv. Vi blir inte mycket gladare över att höra att det är lika dåligt i andra länder. Förmodligen betalar dom betydligt mindre till sin sjukvård än vad vi gör!   :yes:

Hej Jing Jing!

Nedan ser du en tabell över olika OECD-länders utgifter för hälso- och sjukvården uttryckt i antal dollar per invånare.

HEALTH EXPENDITURE

Total expenditure on health

/capita, US$ purchasing power parity

Source:

Definition:

Countries 2005 Total expendit. on health /capita, US$ purchasing power parity 2006 Total expendit. on health /capita, US$ purchasing power parity

                        2005        2006

United States 6347 6714

Norway         4328 4520

Switzerland 4069 4311

Luxembourg 4153 4303

Canada         3460 3678

Austria         3507 3606

Belgium         3421 3488

France         3306 3449

Netherlands 3192 3391

Germany         3251 3371

Denmark         3169 3349

Iceland         3373 3340

Sweden         3012 3202

Ireland         3126 3082

Australia         2999 d

United Kingdom 2580 d 2760

Finland         2523 2668

Japan         2474

Italy                 2496 2614

Greece         2283 2483

Spain         2260 2458

New Zealand 2223 2448

Portugal         2029 2120

Hungary         1440 1504

Czech Republic 1447 1490

Korea         1276 1480

Slovak Republic 1130

Poland           843 910

Mexico           724 794

Turkey           591

Legend

d : Differences in methodology

b : Break in series

e : Estimate

Du ser att USA är absulut dyrast. Detta beror till stor del på USA:s stämningskultur där vilken läkare som helst kan stämmas för miljonbelopp. Följden är enorma försäkringskostnader som måste betalas från patienternas avgifter. Akademiska sjukhuset i Uppsala har faktiskt haft besök av amerikanska hälsoekonomer som ville lära sig av Sveriges kända kostnadseffektiva sjukvård.

När det gäller internationella jämförelser av kvalitet har jag lite svårt att hitta något nu. Vi testar nu nämligen 3:s mobila Internet som är helt värdelöst för att systemet är helt överbelastat runt 8-9 om kvällarna. Som hastigaste hittar jag denna 3 år gamla artikel:

http://www.skl.se/ar...p?A=18291&C=479

Sveriges Kommuner och Landsting jämför i rapporten Svensk sjukvård i internationell belysning den svenska hälso- och sjukvårdens prestationer med andra länders. Urvalet av indikatorer i webbdatabasen överensstämmer i stort med vad som behandlas i rapporten.

Rapporten visar att Sveriges hälso- och sjukvårdssystem är bland de allra främsta i världen på att förebygga ohälsa. I flera av varandra oberoende studier placerar sig den svenska hälso- och sjukvården i tätskiktet. Spädbarnsdödligheten i Sverige är lägst. Den förväntade medellivslängden är bland de högsta. Ett annat tecken på ohälsa är så kallad "för tidig död" där alla som dör före 70 års ålder antas dö i förtid. Sverige har det lägsta antalet förlorade år både för kvinnor och för män.

Där ska man kunna själv jämföra Sverige med länder.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...