Jump to content
IGNORERAD

resa bkk-singapore-borneo.


tom28bkk

Recommended Posts

Hejsan.

Jag undrar om nån har någon information om ovan nämda resrutt. Vilka flygbolag kan man åka med? Hur är Borneo att besöka? Är det långt och krångligt att resa mellan dom olika "sevärdheterna" på Borneo. Vad ska man se och vad ska man undvika?

Dela gärna med er av era erfarenheter om resmålet. Tänkte stoppa till i singapore 2-3 dagar för att sedan spendera 1 vecka på Borneo. Singapore har jag besökt många gånger förr men ej mitt resesällskap så därför ett stopp där på vägen till Borneo.

Mvh Tom,28,bkk (föredetta medlem på Thaitjejer som nu hittat hit)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja Tom.

Kolla in www.airasia.com . Dom har fina priser på Borneo.

Vi flög med dom till BKK - Kota Kinabalu på Norra Borneo samt återresa från Kuching på Södra Borneo till BKK (via KL).

Vi tog åkte mycket buss samt tog ett Inrikesflyg på vägen. (Miri - Kuching om jag kommer ihåg rätt)

Vi besökte

1. Kota Kinabalu. (Stad och beach)

2. Sandakan. (Orangutanger)

3. Mt Kinabalu (National Park i bergen, samt möjlighet att gå upp på toppen)

(i Provinsen Saba)

4. Brunei. Annorlunda land, värt några dagar.

 

5. Kuching, småstad med relaxmiljö.

6. bako National Park (Natonalpark, Trekking)

( i Sarawak provinsen )

mvh LP

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Ladprao,

Tack for tipsen. Om man ej vill resa runt allt for mycket utan bara besoka en provins, vilken rekomenderar du? Kan man kombinerara bade djungel och snorkling pa Sabah?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är nog Sabah att föredra ifall ni har ont om tid, Borneo är världens tredje största ö så den tar lite tid i anspråk. Kota Kinabalu, Sandakan, Mabul bör man hinna på en vecka. Stad, djungel och dykning.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja..

Jag håller med, satsa på sabah om du bara vill ta en del av Borneo.

Vi hann tyvärr ingen riktig snorkling där, var endast på några turiststränder, en båttur från Kinabalu.

Men dom kan skippas, inget speciellt.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag o mina grabbar var på Borneo för några år sen och det uppskattades av oss alla.Flög in med Air Asia till Sandakan från Kuala Lumpur.

Vi stannade bara ett par dagar för midsommarfirande i Pattaya stog för dörren.

Vi bodde på Sepilok Jungle Resort som kan rekommenderas ett par dagar.

http://www.sepilokju.com/Index.html

Det ligger alldeles jämte Sepilok Rehabilitation Centre där man vandrar in i djungeln och kan se dessa goa apor komma glidandes från ingenstans för att äta.När dom är färdiga så försvinner dom in i djungeln igen och då dyker massa andra apor upp och äter det som är kvar.

Har för mig att det var matning fm och em, dessutom är ett måste att hyra en guide på kvällen/natten och bege sig ut i djungeln... en svettig total-upplevelse!

http://www.orangutan...itation-centre/

Sen är närliggande stället med näsapor också ett måste, Labuk Bay Proboscis Monkey Sanctuary.Samma där att dom kommer svingandes i träden från ingenstans och sen blir det full rulle... det äts, fightas och kn***as till höger o vänster.

Har för mig att det var en riktigt sketväg dit bara...

http://www.proboscis.cc/

Finns ett par ställen till i närheten som kanske kan vara värt att besöka men vi hann inte med detta tyvärr.

Gåggla på dessa så kanske du finner nåt intressant: Selingan Turtle Island, Kinabatangan River, Gomantong Cave.

Här kommer några bilder från trippen.

06.jpg

09.jpg

10.jpg

14.jpg

20.jpg

22.jpg

36.jpg

38.jpg

50.jpg

55.jpg

57.jpg

60.jpg

62.jpg

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...