Jump to content
IGNORERAD

Ta med husdjur från Thailand till Sverige


Guest borichaingmai

Recommended Posts

Nja jag är inte uppdaterad det erkänner jag, burarna är säkert godkända i hela världen. Men vi är Svenskar boende i Sverige...  Finns det ett sätt att krångla till det så gör vi det, Typ att vi inte får hålla hundar i hundgård utan att gå ut å rasta dom var fjärde timme...?

 

Släpp en massa (10) hundar på en inhägnad fotbollsplan och ställ ut 10st. inredda burar, å kolla var dom sover på natten. 10 i en bur om dom får plats, å de e straffbart.

 

som sagt. långt fram i tiden.

Nästa sommar. Nu ser jag bara fram mot nästa resa 28e  mars. Då jag just nu saknar Viper ganska mycket. Nåt jag inte saknar dock är ansvaret för en hund kalla mornar i Sverige. Så ska han till Sverige så får det nog bli resor på den varmare sidan om året.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • acdc

    8

  • udonkaj

    8

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Bara för att min fru kom och berättade att hon pratat med sin syster som meddelade att Viper mår kanon äter bra. Så fick jag för mig att ringa Veterinärmedicinska i Upssala för att dom är enda labratoriet som är godkänt i Sverige att skicka blodprov till. Fick då veta att provet ska skickas som serum. Och på deras sida finns det en remiss att ladda hem som ska fyllas i och bifogas.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera fakta i denna tråd. Efter att man genomgått blodprov lab i europa typ veterinärmedicinska uppsala. Det gått 3 månader efter provet så får han flyga. Hunden behöver då ett intyg från veterinären som tog proverna som högst får vara 10 dagar gammalt innan färden till sverige/äntringen av svenska gränsen. Om man flyger med samma plan som hunden. Räknas mellanlandning ej som att man äntrar EU i det landet som man mellanlandar i utan man tullar in hunden i Sverige. Man tar den bara till tullen och går på rött och visar upp alla intyg. Om man däremot skickar hunden själv med transport. så tullas hunden in i det land den anländer till först. Det tillkommer isåfall veterinärkostnader då veterinärbesiktning måste ske.

 

När hunden väl är i Sverige. Kan man vända sig till en veterinär som besiktigar hunden och utfärdar ett hundpass. Ett hundpass gäller livet ut på hunden så länge rabiesvaccinet underhålls. Och berättigar till resor ut och in i europa utan krav på ytterligare blodprov. Således så behöver man endast utföra ritualen med att skicka blodprov till europa samt vänta 3 månader första gången. Därefter kan hunden resa fritt fram och tillbaka precis som oss människor. Med förbehållet att dom ej behöver visum i någon riktning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fick analyssvar idag från SVA (Statens veterinärmedicinska Anstalt) som är det enda godkända laberatoriet i sverige för blodprov av rabies.

 

Antikroppar mot rabiesvirus påvisade i tillräcklig mängd (>0,5 IE/ml)

 

Vilket i praktiken betyder att Viper har grönt ljus för att komma in i Europa i början av Juni.

Det enda som behövs ytterligare är en inspektion med utskrift av veterinärintyg från veterinären på Suvarnabhumi, innan avfärd.

Jag kommer troligtvis låta skicka honom med flygfrakt. Vilket betyder att det även blir en veterinärbesiktning när han kommer till Europa på första flygplats som han landar.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick analyssvar idag från SVA (Statens veterinärmedicinska Anstalt) som är det enda godkända laberatoriet i sverige för blodprov av rabies.

 

Antikroppar mot rabiesvirus påvisade i tillräcklig mängd (>0,5 IE/ml)

 

Vilket i praktiken betyder att Viper har grönt ljus för att komma in i Europa i början av Juni.

Det enda som behövs ytterligare är en inspektion med utskrift av veterinärintyg från veterinären på Suvarnabhumi, innan avfärd.

Jag kommer troligtvis låta skicka honom med flygfrakt. Vilket betyder att det även blir en veterinärbesiktning när han kommer till Europa på första flygplats som han landar.

 

Hoppas att den flygplatsen inte är Varhol (Holland) det var där dom slarvade bort mina (min hunds) papper...

 

Edit: Fan va kul för er båda 

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att den flygplatsen inte är Varhol (Holland) det var där dom slarvade bort mina (min hunds) papper...

 

Edit: Fan va kul för er båda 

Tror inte det.

Fick precis priser från ett Thailändskt fraktbolag. Och jag konstaterar att det är nog billigare att köpa en ny enkelbiljett för mig med lufthansa då det i alla fall blir billigare om han åker med mig än att skicka honom.

 

The airline will charge based on the dimension of the crate as volumetric weight and other factors. This why it's necessary to fill out the form and return.

 

Attached, pls find our catalogue of the airline kennel and a guide how to measure/select the kennel.

 

To give you a rough idea:

1. Export license application & official health certificate USD 250 per dog

2. Customs clearance USD 250 per dog

3. Transport the pet to Suvarnabhumi airport for departure USD 70 per trip

4. Airfreight charge BKK-Stockholm (STO): USD 19/kg*

5. Airline fuel & crisis surcharges USD 2/kg*

*Airline’s charges to be calculated basing on gross weight or volumetric weight whichever is greater.

*Airline’s charges to be changed without prior notice. Pls re-confirm with us again before booking.

*Booking is subject to availability of the aircraft if the crate is higher than 31 inches (80 cm).

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en rätt intressant artikel om lufthansa och transport av djur. It's the second week of our Pet Friendly Airline Series, and today we're taking a closer look at Lufthansa Airways. Martin Riecken, the Head of Corporate Communications for Lufthansa, answered a few basic questions about the airline's pet-friendly options and offers some advice for pet travelers. How does Lufthansa's pet program work? Lufthansa transports pets either in the cabin or in the cargo hold of its passenger aircraft depending on their weight and their size. In addition, Lufthansa’s wholly-owned Cargo subsidiary has its own animal transport business, which is a customized service guaranteeing the fast and competent transport of animals (either accompanied or unaccompanied by owners). Pets that cannot be transported inside the aircraft cabin will be transported by Lufthansa in appropriate containers in an air-conditioned area of the cargo hold. Customers may also transport their pet in their own container, provided it complies with the relevant IATA (International Air Transport Association) regulations. The container must in any case be large enough to ensure that the pet can stand up and has sufficient space to move around. Furthermore, all containers must be equipped with an empty water dish. When did Lufthansa begin flying pets and how many pets do you fly? For decades, Lufthansa Cargo has been one of the world’s leading animal transport providers. Each year, the airline carries thousands of live animals in special containers. Why did Lufthansa decide to begin offering service to travelers with pets? The customer’s demands are always the primary focus of our business. We listened to our customers, who showed a clear demand for a high-quality service for transporting their beloved pets. At what airports/regions do you provide service for pets? Customers may carry pets to/from all Lufthansa and Lufthansa Cargo destinations that don't have any restrictions. Several countries do not allow the import/export/transit of pets accompanied by passengers. Some countries only allow specific types of pets, or have restrictions for pets in the cabin. Also, there are restrictions on certain aircraft types which cannot accommodate all crate sizes. Passengers will be informed about this during the reservation process. What special arrangements do you offer for travelers with pets? Lufthansa Cargo operates the most modern live animal facilities in the world! We offer animals and pets traveling with us access to a 43,000 square foot Animal Lounge at Frankfurt Airport. (All pets, including dogs or cats transported in the passenger cabin with a transfer time of more than 2-3 hours, are taken there.) Everyone involved in the transport of the pets, including coordinators, veterinary doctors and freight handlers, work in the same building. We have clearly distinct zones for export, import, transit and health inspections. In addition, we offer adjustable stalls with an area of up to of 300 square feet each and individually-controlled climate areas that comply with the most recent hygienic and veterinary EU regulations. The Frankfurt Animal Lounge opened in February 2008 after a construction period of 13 months. For more information, please visit: http://lufthansa-cargo.info/animallounge/en/. In close cooperation with international zoos, Lufthansa Cargo also supports programs dedicated to animal conservation and the re-settlement of threatened species in the wild. What’s the most common question your pet program representatives get asked about flying with pets? How do you answer it? The majority of questions are about the cost of transporting the pet. Transport costs vary between different origin and destinations. Further, additional costs (shelter, veterinary, customs etc.) may occur as well as for special handling or paperwork. To get the exact amount, please contact your nearest LH Cargo sales office or a forwarder specialized in shipping live animals. What is the one thing you wish you could tell passengers considering flying with their pets? Crates should be roomy so pets can stand up and turn around. Secure latches and empty water bowl help ensure safety and comfort. -- Thanks to Lufthansa for participating in our Airline Series! Check back with us later this week for more info, and feel free to post your questions here or on our Facebook page! Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Idag fick jag slita mitt hår ordentligt och konstatera att det är Thai man har att göra med.

Min styvson var idag med Viper till statliga veterinären på Suvarnabhumi  (karantän veterinären) för att få ett veterinärintyg utskrivet.

Trots att min fru hävdade att dom var "proffs" på Suvarnabhumi vad gäller djur export så stog jag på mig och ville se kopia på intyget.

Man tycker att folk som jobbar med detta dagligen. Varav veterinärintygen till EU ser likadana vilket land det än kommer ifrån ska förstå varför man skriver ut ett veterinärintyg för inresa i Europa?

Men icke så. Viper vaccinerades i somras mot rabies vilket klart framgår av det thailändska vaccinationsintyget. Han RE vaccinerades 27 maj på grund av att vaccintiden löper ut i början av Juli.

Det enda Som veterinären lyckats föra över till det europeiska intyget var den senaste revaccinationen. Och i fältet vilket vaccin som använts står det rabies.

Enligt veterinären på Svenska Jordbruksverket skulle denna miss(ar) ha orsakat så att Viper fastnat i tullen i Paris. Och satts i karantän misstänkt för att inneha sjukdomen Rabies om inte denna lilla skrivmiss hade uppmärksammats, till väldigt dyra kostnader och besvär.

 

Imorgon får min styvson åka tillbaka till Suvarnabhumi så dom får skriva ut ett nytt intyg förhoppningsvis rätt denna gång.

Och om någon undrar så hade jag gått igenom med styvsonen hur viktigt att alla stämplarna var med på intyget innan hans resa. Men tydligen så glömde man detta på vägen.

 

Semalogiken är att man ska kolla papperen riktigt noga. För annars kan det bli ordentliga problem om papprena inte är 100%

Nu flyger han ju inte förens på torsdag. Så tid finns. Och däri var baktanken att be honom fixa intyget redan idag. Så blir inte eventuella missar omöjliga att fixa tidsmässigt.

 

Sen tror jag dom flesta känner igen sig i situationer där man blir oense med fru,n som inte gärna erkänner att Thailändska myndighetspersoner möjligen kan ha gjort fel.

Så det var ett visst kiv innan jag fick se kopia på Intyget. Då en statlig veterinär som är Thai o morse inte kunde göra fel. Så enligt henne var kollen onödig.

Så det var ju tur att jag stod på mig! :14:

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar man undra om det är pryoelever som jobbar som statlig veterinär på karantän på Suvarnabhumi?

Min styvson var tillbaka idag för att få nytt veterinärintyg vilket han fick.

Dock var veterinären lite bekväm. Så chip idnummret skrevs bara in på en av 3 rader som talar om vilket datum han fått rabiesspruta. Vilket är viktigt för identifikationen av varje rabies vaccination.

 

Kan tyckas som petitesser. Men kan enligt veterinären jag har haft kontakt med på jordbruksverket ställa till problem i tullen.

Imorgon får han åka ännu en gång och se till att detta blir fixat.

Det som är mest frusterande är att vi pratar om en standardblankett för hela EU vad gäller djur som ska in i EU. Och det är fan att en statlig veterinär som bl.a har till huvuduppgift att fylla i dessa standardblanketter på djur som reser till EU kan misslyckas så totalt med detaljerna.

Det vart ju inte bättre av att min fru vart irriterad på mig för att jag säger att dom måste åka tillbaka och be veterinären att fylla i dom uppgifter som saknas. Men hellre det än att Viper blir stoppad i Frankrike på grund av en skriv petitess!

Men det är ju Thai man har att göra med. :nono:

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte fan vet en thai vad EU är för nåt, eller så bryr han sig inte ett dugg om det, för dom ger han inget i fickan, borde väl du känna till

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte fan vet en thai vad EU är för nåt, eller så bryr han sig inte ett dugg om det, för dom ger han inget i fickan, borde väl du känna till

Nu är det nog till stora delar export och import av hundar till och ifrån EU som är del av hans huvudsyssla bland annat. Vi pratar om personal på karantän på Suvarnabhumi.

Och jag betvivlar att detta har något med att han vill mutas.

Om du vill visa den skämtsamma sidan? Så sätter man med fördel en smiley, för att inte missuppfattas. :D;)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hade nog varit bättre för ditt blodtryck om du köpt en hund hemmavid istället

och låtit den andra stanna  i Thailand

 

 

Ärligt talat förstår jag inte varför du krånglat till det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade nog varit bättre för ditt blodtryck om du köpt en hund hemmavid istället

och låtit den andra stanna i Thailand

Ärligt talat förstår jag inte varför du krånglat till det

Ja man får väl tacka för dit stöd och att du delar med dig av din åsikt!

Och framför allt så uppskattar jag expertråd ifrån folk som vet hur det ska vara!

:D

Ha en bra dag! :D:D

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får väl tacka för dit stöd och att du delar med dig av din åsikt!

Och framför allt så uppskattar jag expertråd ifrån folk som vet hur det ska vara!

:D

Ha en bra dag! :D:D

 

Hej Janne

 

Tack för mycket bra information på vad man behöver tänka på vid införsel av djur från Thailand till Sverige, för onekligen finns det en hel del fallgropar om det inte är rätt i alla papper.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Janne

Tack för mycket bra information på vad man behöver tänka på vid införsel av djur från Thailand till Sverige, för onekligen finns det en hel del fallgropar om det inte är rätt i alla papper.

Ha det

Tack för dom orden! Då du till skillnad från Kenneth och dom som gett honom karma förstår syftet med mina inlägg.

Naturligtvis handlar inläggen om information till andra som kanske vill ta sitt djur till sverige.

Och Kenneth,s taffliga inlägg vittnar mer om en person som ger intrycket av att må bra själv genom att pissa på andra.

Och det är inlägg som Kenneth,s inlägg som får många med bra bildtrådar och informationstrådar . Att sluta att dela med sig av saker som är personliga.

Dock vet jag att du har delat med dig av många bilder vilket uppskattas!

Och jag hoppas att du fortsätter med detta ?

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom orden! Då du till skillnad från Kenneth och dom som gett honom karma förstår syftet med mina inlägg.

Naturligtvis handlar inläggen om information till andra som kanske vill ta sitt djur till sverige.

Och Kenneth,s taffliga inlägg vittnar mer om en person som ger intrycket av att må bra själv genom att pissa på andra.

Och det är inlägg som Kenneth,s inlägg som får många med bra bildtrådar och informationstrådar . Att sluta att dela med sig av saker som är personliga.

Dock vet jag att du har delat med dig av många bilder vilket uppskattas!

Och jag hoppas att du fortsätter med detta ?

När verklighetens ögonblick var inne idag. Så ville knappt tullen i Paris titta på intyget. Utan tittade lite slött på papprena. Och viftade sen förbi Viper och styvsonen. När dom kom till Arlanda var tullen obemannad. Så där gick han bara förbi enligt rekommendationer från hon från flygbolaget som hjälpte honom ut. .

Så allt gick bra. Viper verkar ha tagit resan bra också. Han vart dock väldigt uppspelt när han fick se mig på arlanda. Och höll på att välta buren av vagnen.

Dock tog det lite tid att få upp grinden då dom stripat grinden i Paris. Så vi fick jaga en sax för att få ut honom ur buren.

Jag personligen tror att det gick bra med resan för att vi tränat honom med buren innan resan en hel del.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När verklighetens ögonblick var inne idag. Så ville knappt tullen i Paris titta på intyget. Utan tittade lite slött på papprena. Och viftade sen förbi Viper och styvsonen. När dom kom till Arlanda var tullen obemannad. Så där gick han bara förbi enligt rekommendationer från hon från flygbolaget som hjälpte honom ut. .

Så allt gick bra. Viper verkar ha tagit resan bra också. Han vart dock väldigt uppspelt när han fick se mig på arlanda. Och höll på att välta buren av vagnen.

Dock tog det lite tid att få upp grinden då dom stripat grinden i Paris. Så vi fick jaga en sax för att få ut honom ur buren.

Jag personligen tror att det gick bra med resan för att vi tränat honom med buren innan resan en hel del.

Grattis! att allt gick bra.

 

Ha det

Ändrades av acdc
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! att allt gick bra.

Ha det

Vad gäller flygresan som vissa haft synpunkter på. Så kan jag meddela att den gått som en dans. Viper har varit som en filbunke i buren. Dock har detta krävt lite förberedelser. Dels har vi tränat honom med buren. Han har i Thailand åkt mycket bil och är relativt van med långa resor. Jag instruerade styvsonen att inte gulla med honom vid checkin. Samt att ge honom mat kvällen innan och ingenting annat än vatten före avresa. För att undvika att han blir nödig i buren.

1 liters flaskan med vatten tog slut i planet. Och han var väldigt törstig när han kom fram.

Så kort och gott kan jag konstatera att han tagit flygresan väldigt bra. Och han är sitt vanliga jag som är glad och lugn.

Blöjunderlägget som låg i buren hade han krafsat ihop i ett hörn i buren under resan.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller flygresan som vissa haft synpunkter på. Så kan jag meddela att den gått som en dans. Viper har varit som en filbunke i buren. Dock har detta krävt lite förberedelser. Dels har vi tränat honom med buren. Han har i Thailand åkt mycket bil och är relativt van med långa resor. Jag instruerade styvsonen att inte gulla med honom vid checkin. Samt att ge honom mat kvällen innan och ingenting annat än vatten före avresa. För att undvika att han blir nödig i buren.

1 liters flaskan med vatten tog slut i planet. Och han var väldigt törstig när han kom fram.

Så kort och gott kan jag konstatera att han tagit flygresan väldigt bra. Och han är sitt vanliga jag som är glad och lugn.

Blöjunderlägget som låg i buren hade han krafsat ihop i ett hörn i buren under resan.

Undrar om det är lika smidigt med Jack Russel och två dessutom, Jack är ju riktigt energiska hundar med hur mycket energi som helst.  vi är ute med dom ungefär 300 kilometer i veckan nix vi åker inte bil vi går.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är lika smidigt med Jack Russel och två dessutom, Jack är ju riktigt energiska hundar med hur mycket energi som helst.  vi är ute med dom ungefär 300 kilometer i veckan nix vi åker inte bil vi går.

 

Ha det

Det har nog mera med sinnestillståndet att göra. Jag antar att dom på kvällen ligger lugnt och vilar när du ej påbjuder lek?

Även Viper är energisk. Men det handlar om att lära honom när det är lek o skoj samt när man ska vara lugn.

 

Har ni haft dom i bur? Och i så fall hur reagerade dom där?

Om du planerar resa med dom så skaffa in bur och träna dom t.ex at sova i buren så att buren känns som en trygg plats att vara på.

Jag var ute på tomten för en stund sen. Och på kul så testade jag att öppna burdörren. Viper gick in i buren som vanligt. Så ingen negativ association med buren efter flygresan. Personligen tror jag att buren vart en trygghetsfaktor på resan.

Så att flyga med hund är en sak jag tror man kan träna in i förväg.

För att få dina hundar lugna inomhus för det mesta så ska du ignorera dom när dom stojar runt och uppmuntra dom när dom är lugna genom att klappa dom när dom ligger ner t.ex. För att lugna ner dom visar du själv med kroppsspråket att du är lugn och förväntar dig det av dom också.

Och på så sätt associerar dom inomhus med att vara lugn. Samma princip med burträning. På så sätt får du vissa miljöer som ett normaltillstånd att hålla sig lugn på.

Sen när man är ute och rör sig ute kan man ju leka med dom och stoja runt. Men det är du som visar när ni börjar och slutar leka. Och slutligen. Motionen du ger dom är mycket bra. Då om du dränerar dom på energi får en hund som lyssnar bättre efter en lång tur ute.

Men i övrigt är det ditt kroppsspråk som sätter ribban för vad som är normalt sinnestillstånd för hunden.

Och sist men inte minst. Om du ska skaffa in bur? Så måste den vara IATA godkänd för att du ska kunna få ombord hundarna.

IATA godkända burar är i plast samt har ståldörr som galler samt är ventilerad från varje sida. Den måste vara hundens längd x 1,20 3x hundens bredd samt att hunden ska kunna sitta upp utan att huka sig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har nog mera med sinnestillståndet att göra. Jag antar att dom på kvällen ligger lugnt och vilar när du ej påbjuder lek?

Även Viper är energisk. Men det handlar om att lära honom när det är lek o skoj samt när man ska vara lugn.

 

Har ni haft dom i bur? Och i så fall hur reagerade dom där?

Om du planerar resa med dom så skaffa in bur och träna dom t.ex at sova i buren så att buren känns som en trygg plats att vara på.

Jag var ute på tomten för en stund sen. Och på kul så testade jag att öppna burdörren. Viper gick in i buren som vanligt. Så ingen negativ association med buren efter flygresan. Personligen tror jag att buren vart en trygghetsfaktor på resan.

Så att flyga med hund är en sak jag tror man kan träna in i förväg.

För att få dina hundar lugna inomhus för det mesta så ska du ignorera dom när dom stojar runt och uppmuntra dom när dom är lugna genom att klappa dom när dom ligger ner t.ex. För att lugna ner dom visar du själv med kroppsspråket att du är lugn och förväntar dig det av dom också.

Och på så sätt associerar dom inomhus med att vara lugn. Samma princip med burträning. På så sätt får du vissa miljöer som ett normaltillstånd att hålla sig lugn på.

Sen när man är ute och rör sig ute kan man ju leka med dom och stoja runt. Men det är du som visar när ni börjar och slutar leka. Och slutligen. Motionen du ger dom är mycket bra. Då om du dränerar dom på energi får en hund som lyssnar bättre efter en lång tur ute.

Men i övrigt är det ditt kroppsspråk som sätter ribban för vad som är normalt sinnestillstånd för hunden.

Och sist men inte minst. Om du ska skaffa in bur? Så måste den vara IATA godkänd för att du ska kunna få ombord hundarna.

IATA godkända burar är i plast samt har ståldörr som galler samt är ventilerad från varje sida. Den måste vara hundens längd x 1,20 3x hundens bredd samt att hunden ska kunna sitta upp utan att huka sig.

Tack för det Janne, vi har flugit inrikes med dom i Thailand men det är ju inte det samma som kanske en tripp på 15 timmar plus.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Janne, vi har flugit inrikes med dom i Thailand men det är ju inte det samma som kanske en tripp på 15 timmar plus.

Ha det

Både ja och nej. Det man får tänka på på längre tur till Sverige är till exempel att inte ge mat innan så dom inte blir nödig i buren. Annars är det mest start och landning som är läskigast då tryckförändringarna påverkar deras känsliga öron. Men har du redan flugit inrikes med dom så ser jag att dom vet ju redan vad en flygresa innebär och borde klara en sverige resa galant. Såvida du inte märkt problem själv efter inrikesresorna?

Ett annat sätt att träna dom kan vara att ta bilen till ett bergigt ställe i Thailand. Då man även där kan uppleva tryckförändringar som påverkar deras känsliga öron som kan träna hunden. Petchabun är ett sånt ställe med många berg och dalar eller ovanför khao lak i södra Thailand går vägarna upp o ner som exempel.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Det man får tänka på på längre tur till Sverige är till exempel att inte ge mat innan så dom inte blir nödig i buren. Annars är det mest start och landning som är läskigast då tryckförändringarna påverkar deras känsliga öron. Men har du redan flugit inrikes med dom så ser jag att dom vet ju redan vad en flygresa innebär och borde klara en sverige resa galant. Såvida du inte märkt problem själv efter inrikesresorna?

Ett annat sätt att träna dom kan vara att ta bilen till ett bergigt ställe i Thailand. Då man även där kan uppleva tryckförändringar som påverkar deras känsliga öron som kan träna hunden. Petchabun är ett sånt ställe med många berg och dalar eller ovanför khao lak i södra Thailand går vägarna upp o ner som exempel.

Ja det stämmer vi har varit upp till

Doi Inthanon 2,580 m

ett par gånger

 

Tack för dina svar

 

Hälsningar

Ändrades av acdc
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det är lika smidigt med Jack Russel och två dessutom, Jack är ju riktigt energiska hundar med hur mycket energi som helst.  vi är ute med dom ungefär 300 kilometer i veckan nix vi åker inte bil vi går.

 

Ha det

Citerar mig själv, det ska vara 30 kilometer och inget annat.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...