Jump to content
IGNORERAD

Ta med husdjur från Thailand till Sverige


Guest borichaingmai

Recommended Posts

Kopplad ja men nu menade jag att man är ute och spatserar med hunden på gatan i koppel vilket jag aldrig har sett varken i norra, södra, mellersta eller västra Thailand och inte i östra heller.

Inte i Bangkok heller.

Det normala är ju att man låter sina hundar springa lösa på gatorna lite hur som helst även om det givetvis finns ett system i det hela. Hundar liksom katter håller ju sig inom mat och parningsdistriktet.

Det jag menar är att om man skulle gå ut och promenera med sin älsklingshund i Thailand kan man ju aldrig veta när det ska springa ut en lös hund från något tomtrevir och anfalla ens egen hund.

Är sen ens egen hund i koppel så är den ju ännu mer utsatt utan att kunna försvara sig.

En lösning är ju att låta sin egen hund springa fritt men är den inte van vid det är den ett lätt villebråd.

 

KAJ

Då är den naturliga frågan vilka egna erfarenheter bygger du detta på? Det  är fantastiskt vilka slutsatser man kan komma fram till vid ett stenbord i Naklua Pattaya?

Äger du hund ö.h.t?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • acdc

    8

  • udonkaj

    8

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Då är den naturliga frågan vilka egna erfarenheter bygger du detta på? Det  är fantastiskt vilka slutsatser man kan komma fram till vid ett stenbord i Naklua Pattaya?

Äger du hund ö.h.t?

 

Jag har studerat hundars beteende både i Sverige och i Thailand och thailändska hundar är ju mer eller mindre vilda.

 

Man kan inte fösa samman en tamhund från Sverige med vilda hundar i Thailand för då överlevar inte den tama hunden länge.

 

Varför tror du att man inte ex kan släppa ut ett tamt lejon på savananen i afrika?

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tror du att man inte ex kan släppa ut ett tamt lejon på savananen i afrika?

 

KAJ

 

Nä, det går inte för den kommer att få rejält med stryk av antiloperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är den naturliga frågan vilka egna erfarenheter bygger du detta på? Det  är fantastiskt vilka slutsatser man kan komma fram till vid ett stenbord i Naklua Pattaya?

Äger du hund ö.h.t?

 

Jag har studerat hundars beteende både i Sverige och i Thailand och thailändska hundar är ju mer eller mindre vilda.

 

Man kan inte fösa samman en tamhund från Sverige med vilda hundar i Thailand för då överlevar inte den tama hunden länge.

 

Varför tror du att man inte ex kan släppa ut ett tamt lejon på savananen i afrika?

 

KAJ

Såg du anser dig genom studier vara expert på hundar och lejon?

Det var kul. :D

Men frågeställningen var vilka praktiska erfarenheter du har av hundar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För info angående flyg så visade det sig att Thai är JÄTTEDYRT jämfört med austrian airlines.

Om jag ska thai med Viper (Min Schäfer) till Sverige så vill dom ha 55 USD per KILO enkel väg vilket skulle motsvara ungefär 50 kilo med bur 17500 kronor. Austrian tar en fast avgift på 300 Euro för större hundar Bangkok -> Stockholm vilket motsvarar ungefär 2600 kronor. Jag ringde för säkerhets skull och kollade med Austrian. Och dom bekräftade att dom fasta priserna gäller.

Då jag funderar på att ta Viper till Sverige några månader nästa år på semester så är ThaI bara att glömma. Med austrian är ju ett bra prisvärt alternativ.

I båda fallen avser det transport i uppvärmt lastrum. sittandes i IATA godkänd transportbur som man får köpa in själv. 

 

http://www.austrian.com/Info/FlightPreparation/TransportationAnimals.aspx?cc=AT&sc_lang=en#

Mmm jag vet, jag har tagit hem några jyckar från Canada. Och det funkar väl där. Men passa dej om du åker på koll i Sverige, det finns nämligen inga flyggodkända burar (canins) som är stora nog för en hund i Schäferstorlek. Och enl. djurskyddet i Sverige skall hunden kunna sitta upprätt och ändå ha ca: en dec. kvar till taket.

 

Faan va jag bråkade på Arlanda, tillslut så nöjde dom sej med att jag hade reklambladet kvar och visade att det var den största bur dom hade. I Canada var den rekommenderad till Irlänsk varghund och St. Bernhard.

 

Nästa gång tog jag hunden via Köpenhamn, jag fick problem där åxå fast av en annan art... (dom hade schabblat bort vetrinärsintyget i Holland)

 

Så kolla allt ordentligt å var påläst.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg du anser dig genom studier vara expert på hundar och lejon?

Det var kul. :D

Men frågeställningen var vilka praktiska erfarenheter du har av hundar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

 

Vad är det i mitt resonemang som är fel??

 

Så då anser du inte att majoriteten av Thailands hundar uppvisar ett vilt beteende?

 

Ett tecken på vildhet är ju bla att djuret viker undan när människor kommer vilket flertalet gatuhundar i Thailand ju gör.

 

Tror inte din hund skulle klara sig länge på Thailands gator utan att bli överfallen och biten.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm jag vet, jag har tagit hem några jyckar från Canada. Och det funkar väl där. Men passa dej om du åker på koll i Sverige, det finns nämligen inga flyggodkända burar (canins) som är stora nog för en hund i Schäferstorlek. Och enl. djurskyddet i Sverige skall hunden kunna sitta upprätt och ändå ha ca: en dec. kvar till taket.

 

Faan va jag bråkade på Arlanda, tillslut så nöjde dom sej med att jag hade reklambladet kvar och visade att det var den största bur dom hade. I Canada var den rekommenderad till Irlänsk varghund och St. Bernhard.

 

Nästa gång tog jag hunden via Köpenhamn, jag fick problem där åxå fast av en annan art... (dom hade schabblat bort vetrinärsintyget i Holland)

 

Så kolla allt ordentligt å var påläst.

 

Lufthansa tillhandahåller burar som klarar detta.

Så det är nog inga problem.Den största buren dom har är 125 x 75 x 85 och lär nog vara mer än väl tilltagen för detta.

Vad gäller veterinärbetyget så lär jag nog ta hand om detta själv. Då han får flyga samtidigt som mig i uppvärmt lastutrymme på samma plan. Då får jag dessutom tillfälle att pyssla om honom vid mellannlandningen.

Men det är lång tid kvar. Tänkte mig nästa sommar eller nåt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte din hund skulle klara sig länge på Thailands gator utan att bli överfallen och biten.

 

Nähenä? Nu råkar det vara så att min hund är född i Thailand och bor där. Han fyller för övrigt 1 år den 27e. Och hittils har han inte haft några problem i Thailand.

Och tvärtemot vad du påstår så har han inga som helst problem med att gathundar anfaller honom. Han håller gathundarna på avstånd och hundarna undviker tjafs.

 

Överlag så är bråk där hundar slåss ganska ovanligt i Thailand. Då dom flesta håller sig på sin kant och i.o.f.s gärna skäller för att verka tuffa. Men är ganska veka om man skrapar på ytan.

Det är mina personliga erfarenheter.

 

Vad grundar du dina påståenden på?

 

Och vad gäller att resa så var det i mitt fall att han isåfall skulle åka till Sverige på semester.

För att sedan återvända HEM till "farliga" Thailand.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähenä? Nu råkar det vara så att min hund är född i Thailand och bor där. Han fyller för övrigt 1 år den 27e. Och hittils har han inte haft några problem i Thailand.

Och tvärtemot vad du påstår så har han inga som helst problem med att gathundar anfaller honom. Han håller gathundarna på avstånd och hundarna undviker tjafs.

 

Överlag så är bråk där hundar slåss ganska ovanligt i Thailand. Då dom flesta håller sig på sin kant och i.o.f.s gärna skäller för att verka tuffa. Men är ganska veka om man skrapar på ytan.

Det är mina personliga erfarenheter.

 

Vad grundar du dina påståenden på?

 

Och vad gäller att resa så var det i mitt fall att han isåfall skulle åka till Sverige på semester.

För att sedan återvända HEM till "farliga" Thailand.

 

Nja att bråk bland hundar skulle vara ovanligt är ju en märklig åsikt.

 

Jag tycker inte man kan gå förbi ett hus utan att någon hund skriker till.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja att bråk bland hundar skulle vara ovanligt är ju en märklig åsikt.

 

Jag tycker inte man kan gå förbi ett hus utan att någon hund skriker till.

 

KAJ

 

Läser du vad jag skriver ö.h.t?

citat "

Överlag så är bråk där hundar slåss ganska ovanligt i Thailand. Då dom flesta håller sig på sin kant och i.o.f.s gärna skäller för att verka tuffa. Men är ganska veka om man skrapar på ytan.

Det är mina personliga erfarenheter." slut citat

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser du vad jag skriver ö.h.t?

citat "

Överlag så är bråk där hundar slåss ganska ovanligt i Thailand. Då dom flesta håller sig på sin kant och i.o.f.s gärna skäller för att verka tuffa. Men är ganska veka om man skrapar på ytan.

Det är mina personliga erfarenheter." slut citat

 

Läser du vad jag skriver?

 

Nu skrev jag ju att någon hund SKRIKER TILL.

 

Är en viss skillnad på att skälla eller att skrika av smärta på grund av bett.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
När jag ändå är i gasen och forskar i detta så har jag hittat ett ännu mera lämpligt flygbolag som håller samma pris som Austrian men verkar ha mera vana att transportera djur runtom i världen ö.h.t samt håller med bur som ingår i priset.

Lufthansa Dom tar 300 euro/400 USdollar för dom större hundarna. och halva priset för mediumstora hundar.

http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/se/info_and_services/baggage?nodeid=1769643&l=en

 

Vad jag förstått så är dom ledande på att frakta djur åt djurparker. Vilket verkar göra att dom har en sund policy och organisation för att även frakta våra husdjur.

 

Vad gäller Thai Airways så verkar det som dom behandlar hundar som ren övervikt efter deras prislista vilket kan tolkas som att dom helst vill slippa transportera hundar ö.h.t?

Och med största sannolikhet gör det Thai till ett dåligt bolag att transportera sin hund med även om man bortser från priset.

Jag läste en artikel nu idag som förvånade mej rejält, jag var övertygad om att Rabies inte fanns i sverige:

 

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rabies-hos-svenska-fladdermoss_7897428.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har studerat hundars beteende både i Sverige och i Thailand och thailändska hundar är ju mer eller mindre vilda.

 

Man kan inte fösa samman en tamhund från Sverige med vilda hundar i Thailand för då överlevar inte den tama hunden länge.

 

Varför tror du att man inte ex kan släppa ut ett tamt lejon på savananen i afrika?

 

KAJ

Vad menar du med "studerat" ?  forskat? observerat?

 

Va det inte du som pratade med katter också?

 

 

Eller har jag förväxlat dig med något annat "nickname"?

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "studerat" ?  forskat? observerat?

 

Va det inte du som pratade med katter också?

 

 

Eller har jag förväxlat dig med något annat "nickname"?

 

Ett djurs beteende lär man sig genom observation.

 

Skillnaden mellan en vild hund och en tam hund är som natt och dag.

 

Hade inte flertalet av de thailändska hundarna varit nästintill vilda så hade dom inte varit så skygga och undfallande gentemot människor som de är.

 

En lösspringande tam hund hade i de flesta fall hoppat på människor den mött.

 

Ju vildare ett djur är desto mindre risk är det att de anfaller människor.

 

Och som du säkert vet så händer det inte så ofta att hundarna anfaller människor i Thailand.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "studerat" ?  forskat? observerat?

 

Va det inte du som pratade med katter också?

 

 

Eller har jag förväxlat dig med något annat "nickname"?

Nej, kattprataren var en helt annan figur. Jag gissar på att Udonkaj är same same som Broder Tuk Tuk, alias Berit, alias Bangkokkille plus säkert en del andra nick som jag inte kommer ihåg. En patetisk och ömklig figur är det vars största nöje i livet verkar vara att nästla in sig på MPR med idel nya nick och därefter sabotera så många trådar som möjligt.

Jag satsar 1000 bath på att jag har rätt, nån som håller emot ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, kattprataren var en helt annan figur. Jag gissar på att Udonkaj är same same som Broder Tuk Tuk, alias Berit, alias Bangkokkille plus säkert en del andra nick som jag inte kommer ihåg. En patetisk och ömklig figur är det vars största nöje i livet verkar vara att nästla in sig på MPR med idel nya nick och därefter sabotera så många trådar som möjligt.

Jag satsar 1000 bath på att jag har rätt, nån som håller emot ?

 

Fritz..

 

Anser du att debatt och resonemang är att förstöra trådar?

 

Du kanske vill att allla trådar ska vara bildtrådar så slipper du ju skriva så mycket.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Eftersom jag ser hur illa många djur mår av att sitta instängda i en bur i ett lastrum så är jag av åsikten att djur ska inte flyga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, kattprataren var en helt annan figur. Jag gissar på att Udonkaj är same same som Broder Tuk Tuk, alias Berit, alias Bangkokkille plus säkert en del andra nick som jag inte kommer ihåg. En patetisk och ömklig figur är det vars största nöje i livet verkar vara att nästla in sig på MPR med idel nya nick och därefter sabotera så många trådar som möjligt.

Jag satsar 1000 bath på att jag har rätt, nån som håller emot ?

 

Fritz..

Helt rätt Fritz, nu är han i snart varenda tråd och berättar om sitt liv utanför 7/11

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag ser hur illa många djur mår av att sitta instängda i en bur i ett lastrum så är jag av åsikten att djur ska inte flyga.

Det blir ju lite extra intressant i och md att du jobbar med att lasta flygplan. Vad är det du sett som gör att du anser att hundar som flyger far illa?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det blir ju lite extra intressant i och md att du jobbar med att lasta flygplan. Vad är det du sett som gör att du anser att hundar som flyger far illa?

Många hundar darrar som asplöv när man öppnar lastrumsluckan, de flesta katter ligger ihopkurade och har ordenligt uppspärrade ögon, vilket ju tyder på rädsla. Min katt jag hade förut sprang och gömde sig och såg ut på samma sätt på nyårsafton och valborg av alla smällare och fyrverkerier. Sen kan det ju oturligt komma in ett plan på gaten bredvid vid lastning, urlastning eller under transporten av djuren och dom stackarna med betydligt känsligare hörsel än oss människor har ju inga hörselskydd att sätta på sig när så sker.

Vissa drogar iofs sina hundar så mkt att man måste ruska om buren för att se efter om stackarna lever, vet inte om jag tycker det är speciellt humant det heller. Hur länge djuren är stressade efter en flygresa vet jag inte, men det kanske är av tidigare erfarenheter av det som en del väljer att droga ner dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många hundar darrar som asplöv när man öppnar lastrumsluckan, de flesta katter ligger ihopkurade och har ordenligt uppspärrade ögon, vilket ju tyder på rädsla. Min katt jag hade förut sprang och gömde sig och såg ut på samma sätt på nyårsafton och valborg av alla smällare och fyrverkerier. Sen kan det ju oturligt komma in ett plan på gaten bredvid vid lastning, urlastning eller under transporten av djuren och dom stackarna med betydligt känsligare hörsel än oss människor har ju inga hörselskydd att sätta på sig när så sker.

Vissa drogar iofs sina hundar så mkt att man måste ruska om buren för att se efter om stackarna lever, vet inte om jag tycker det är speciellt humant det heller. Hur länge djuren är stressade efter en flygresa vet jag inte, men det kanske är av tidigare erfarenheter av det som en del väljer att droga ner dem.

 

Ok utefter dom erfarenheter jag har som exempel då vi på F16 hämtade upp hundar på uppsala tågstation som suttit ungefär lika länge i bur på tåg i godsvagnen så märkte jag inga men av detta.

Dock är det ju för hunden en relativt kort upplevels i sammanhanget. Och att man drogar hunden kan ju vara för att bespara hunden obehaget vid när planet lyfter och landar. I övrigt så anser jag att det finns hundar som far mer illa under längre tid. Som t.ex grannens hund i Bangkok som fick vara ute på gården utanför radhuset när grannen jobbade. Så att hunden stog och ylade av ensamhet hela dagen så man hade lust att sätta en kula i pannan för att slippa höra oljudet.

 

Självklart tror jag inte att en hund eller katt jublar att vara ensam i ett utrymme där dom ej känner sig hemma. Men om det är under väldigt begränsad tid så tycker i alla fall jag att det är acceptabelt.

Sen respekterar jag att folk tycker olika.

Men sen är det ju med hundar som med barn. Det finns lika många åsikter om dom som det finns hundar o barn.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lufthansa tillhandahåller burar som klarar detta.

Så det är nog inga problem.Den största buren dom har är 125 x 75 x 85 och lär nog vara mer än väl tilltagen för detta.

Vad gäller veterinärbetyget så lär jag nog ta hand om detta själv. Då han får flyga samtidigt som mig i uppvärmt lastutrymme på samma plan. Då får jag dessutom tillfälle att pyssla om honom vid mellannlandningen.

Men det är lång tid kvar. Tänkte mig nästa sommar eller nåt.

 

Jag flög åxå med Luftvaffe, och ja dom tillgodoser Thailands och Lufthansas krav men inte Sveriges.

 

Mät hundens höjd när den sitter med nosen rakt upp... Ok det kanske funkar om hunden e liten...

 

Papperen på hunden skall anslås på buren. Jag fick inte träffa hunden innan den hade kommit fram till Svea.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flög åxå med Luftvaffe, och ja dom tillgodoser Thailands och Lufthansas krav men inte Sveriges.

 

Mät hundens höjd när den sitter med nosen rakt upp... Ok det kanske funkar om hunden e liten...

 

Papperen på hunden skall anslås på buren. Jag fick inte träffa hunden innan den hade kommit fram till Svea.

 

Ingen aning. men det var personen som jag ringde på luftwaffe som sa att det var möjligt att träffa honom när man mellanlandade.

Antingen har han fel? Eller så har man uppdaterat policyn vad gäller detta.

Men det kan väl knappast vara några problem vad gäller Lufthansa vad gäller burar som Lufthansa själva tillhandahåller?

Det verkar mycket märkligt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning. men det var personen som jag ringde på luftwaffe som sa att det var möjligt att träffa honom när man mellanlandade.

Antingen har han fel? Eller så har man uppdaterat policyn vad gäller detta.

Men det kan väl knappast vara några problem vad gäller Lufthansa vad gäller burar som Lufthansa själva tillhandahåller?

Det verkar mycket märkligt?

Nja jag är inte uppdaterad det erkänner jag, burarna är säkert godkända i hela världen. Men vi är Svenskar boende i Sverige...  Finns det ett sätt att krångla till det så gör vi det, Typ att vi inte får hålla hundar i hundgård utan att gå ut å rasta dom var fjärde timme...?

 

Släpp en massa (10) hundar på en inhägnad fotbollsplan och ställ ut 10st. inredda burar, å kolla var dom sover på natten. 10 i en bur om dom får plats, å de e straffbart.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...