Jump to content
IGNORERAD

Ta med husdjur från Thailand till Sverige


Guest borichaingmai

Recommended Posts

Guest borichaingmai

Hej

Lite tipps hur man bäst kan ta med sin hund till Sverige från Thailand, har hört att det kan vara smidigare att gå via Tyskland

är det någon som vet ?

Tacksam för svar

Hälsningar borichangmai

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    29

  • acdc

    8

  • udonkaj

    8

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har för mig att man måste sätta hunden i karantän i ett halvår. Denna kostnad får man själv stå för och man träffar inte hunden under tiden. Lägg dessutom till transporten till Sverige. Bättre låta hunden stanna i Thailand och försöka komma till Thailand så ofta man kan...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att man måste sätta hunden i karantän i ett halvår. Denna kostnad får man själv stå för och man träffar inte hunden under tiden. Lägg dessutom till transporten till Sverige. Bättre låta hunden stanna i Thailand och försöka komma till Thailand så ofta man kan...

120 dagar sen måste man hålla hunden isolerad från andra djur i 60 dagar hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på jordbruksverket.se där står allt om karantän osv. Kommer inte exakt ihåg reglerna men som sagt, lång karantän och dyrt satan. Inget jag skulle rekomendera om det inte är absolut nödvändigt.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jag skulle aldrig utsätta mina hundar för den stressen som det innebär, hur mycket jag än älskar dom.

 

Älskar sin hund  så är det nog inte för mycket!

Nu var ju frågan om hur man gör!

Mh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha såg nu att tråden var från 27:e juli 2011.. Och TS e inte längre med :crazy:

Han finns här fortfarande men under annat nick! :crazy:

 

Edit:

Det är inte jag!

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar sin hund  så är det nog inte för mycket!

Nu var ju frågan om hur man gör!

Mh

Amja

Amja ursäkta mig, jag menade inte att trampa dig på tårna. jag uttryckte bara min högst privata mening. :not_i: Gott Nytt År. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag skulle aldrig utsätta mina hundar för den stressen som det innebär, hur mycket jag än älskar dom.

Hej Khun Ken

 

Frågan jag ställde vilket sätt som var smidigast om man nu skulle komma på tanken att ta med hundar till Sverige. Eftersom Sverige hade dom gamla reglerna för införsel av husdjur gentemot dom andra EU länderna, så i Sverige var man tvungen att lämna hundarna i karantän i 90 dagar och man hade två ställen att välja mellan Göteborg eller Stockholm till skyhöga kostnader vilket absolut inte är att tänka på om man har två stycken Jack Russel det klarar dom inte. Det var dom gamla reglerna före 2012. Nu gäller dom nya reglerna, att föra in hund till Sverige gäller samma regler som övriga EU alltså ingen karantän är nödvändig, men alla papper och tester måste vara gjorda och godkända av labb i EU, när allt detta efter en tre fyra månader är klart så om man vill kan man resa med hunden på ett ganska smidigt sätt och slippa karantän till Sverige.

 

Ha en bra dag

 

Hälsningar

ACDC

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom nya lagarna gäller väl bara inom EU?

Det är Sverige som ändrat lagen om införsel av husdjur och anpassat sig till EU-regler det gäller från 1 Januari 2012.

 

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Följande gäller tydligen.

Karantänskravet är avskaffat.

Hunden ska vara chipmärkt enligt ISO standard 11784 eller 11785.

 

Ett djur som är fött i ett land utanför EU men ska föras in i EU måste först gå igenom id-märkning, rabiesvaccination och godkänd kontroll av antikroppar. Du måste sedan vänta minst 90 dagar efter det datum då att blodprovet för antikroppskontroll togs innan du kan få ett veterinärintyg för att resa in i EU. Kontrollera så att inte rabiesvaccinationen går ut under väntetiden.

veterinärintyget får högst sedan vara 10 dagar till införsel av hunden.

 

Provet måste av den aktoriserade veterinären i Thailand skickas till ett godkänt labratorium inom EU för godkännande.

 

Thai air tar sedan 55 USD per kilo inklusive bur enkelväg till stockholm/göteborg varav buren MÅSTE vara läckagesäker.

Man måste även i detta fall själv åka med på samma flyg. Buren placeras i samma utrymme som väskorna. Vilket är ljust och håller samma miljö som kabinen.

Bokningen på planet måste ske minst en vecka i förväg.

 

Djur från länder utanför EU måste föras in i EU via en godkänd så kallad Entry Point. För djur som förs in direkt i Sverige från tredje land så finns det två Entry Points: Arlanda flygplats i Stockholm och Landvetter flygplats i Göteborg.

 

I praktiken får man räkna med att det tar ca 4 till 5 månader att ordna allt innan resan första gången.

Sen är det bara att underhålla vaccinationen löpande så kan man resa som man vill. Det går även bra för hunden att få Pass när den väl är i sverige.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Följande gäller tydligen.

Karantänskravet är avskaffat.

Hunden ska vara chipmärkt enligt ISO standard 11784 eller 11785.

 

Ett djur som är fött i ett land utanför EU men ska föras in i EU måste först gå igenom id-märkning, rabiesvaccination och godkänd kontroll av antikroppar. Du måste sedan vänta minst 90 dagar efter det datum då att blodprovet för antikroppskontroll togs innan du kan få ett veterinärintyg för att resa in i EU. Kontrollera så att inte rabiesvaccinationen går ut under väntetiden.

veterinärintyget får högst sedan vara 10 dagar till införsel av hunden.

 

Provet måste av den aktoriserade veterinären i Thailand skickas till ett godkänt labratorium inom EU för godkännande.

 

Thai air tar sedan 55 USD per kilo inklusive bur enkelväg till stockholm/göteborg varav buren MÅSTE vara läckagesäker.

Man måste även i detta fall själv åka med på samma flyg. Buren placeras i samma utrymme som väskorna. Vilket är ljust och håller samma miljö som kabinen.

Bokningen på planet måste ske minst en vecka i förväg.

 

Djur från länder utanför EU måste föras in i EU via en godkänd så kallad Entry Point. För djur som förs in direkt i Sverige från tredje land så finns det två Entry Points: Arlanda flygplats i Stockholm och Landvetter flygplats i Göteborg.

 

I praktiken får man räkna med att det tar ca 4 till 5 månader att ordna allt innan resan första gången.

Sen är det bara att underhålla vaccinationen löpande så kan man resa som man vill. Det går även bra för hunden att få Pass när den väl är i sverige.

 

När du nu har sådan koll, vet du om Köpenhamn(Kastrup) är godkänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du nu har sådan koll, vet du om Köpenhamn(Kastrup) är godkänt?

 

Vet inte.

Men man får väl anta att Europas huvudstäder går bra. Dock är dom regler jag bifogade från jordbruksverket i Sverige.

Vad för regler som gäller angående detta i Danmark om några detaljer skiljer sig vet jag ej?

Men gennerel,t bör det vara samma regler i hela europa då svenska regelverket bygger på en anpassning till EU,s regler.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För info angående flyg så visade det sig att Thai är JÄTTEDYRT jämfört med austrian airlines.

Om jag ska thai med Viper (Min Schäfer) till Sverige så vill dom ha 55 USD per KILO enkel väg vilket skulle motsvara ungefär 50 kilo med bur 17500 kronor. Austrian tar en fast avgift på 300 Euro för större hundar Bangkok -> Stockholm vilket motsvarar ungefär 2600 kronor. Jag ringde för säkerhets skull och kollade med Austrian. Och dom bekräftade att dom fasta priserna gäller.

Då jag funderar på att ta Viper till Sverige några månader nästa år på semester så är ThaI bara att glömma. Med austrian är ju ett bra prisvärt alternativ.

I båda fallen avser det transport i uppvärmt lastrum. sittandes i IATA godkänd transportbur som man får köpa in själv. 

 

http://www.austrian.com/Info/FlightPreparation/TransportationAnimals.aspx?cc=AT&sc_lang=en#

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns förmodligen mången forumist som importerat flatlöss utan att beakta gällande karantänsregler.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man sen ska åka till Thailand med sin hund så gäller detta.

Har kopierat texten och översatt den mafd google översätt. Från http://voices.yahoo.com/how-bring-dog-Thailand-taking-dog-to-3009116.html där man tydligen tagit hund från andra länder än Thailand. Men principen borde vara densamma vid ankomst.

 

 

Om du planerar att åka till Thailand under en längre tid, eller kommer att bo här permanent och vill ta din hund med dig, bara att följa dessa snabba hur-till steg, och ditt älskade husdjur kommer att ha några problem kommer också.

Få alla nödvändiga dokument innan du lämnar ditt land - Minst en månad innan du planerar att lämna ditt eget land, gå till din veterinär för att få de nödvändiga dokumenten för att importera din hund till Thailand. Du kommer att behöva få en rabies vaccination certifikat, som visar din hund har haft alla hans / hennes rabies sprutor. Om din hund inte har haft vaccination skott, se till att vaccinationen ges minst 21 dagar innan du lämnar för Thailand, eftersom thailändska tjänstemän inte kommer att låta din hund in i landet före den 21a dagen är slut.

Ett andra vaccinationsintyg ska visa att din hund har vaccinerats mot leptospiros, valpsjuka, hepatit och parvovirus. Slutligen behöver du också ett intyg om allmän hälsa som visar att totalt sett har din hund inga större hälsotillstånd, och en identitets intyg som visar ras, färg, ålder, kön och märkning av hunden. Medan du är hos veterinären, se även till att du plocka upp några mediciner din hund kan behöva samt särskilda schampon, lus pulver etc. Du kan få alla dessa saker i Thailand, men du kommer inte vill vara jävlas med dem de första veckorna du är här.

Ordna för transport av din hund - Om din hund är stor, måste den färdas i lastrummet. Om det är mindre, kommer de flesta flygbolag kan du transportera honom / henne i en hund bärare under din stol. En vän till mig gjorde det nyligen, men hon sa att det var en smärta som hon var tvungen att ta hunden till toaletten och försöka få den att kissa i toaletten. Glöm inte, det är en 18 timmars flygning från USA till Thailand och 12 timmar från Storbritannien, så är du förmodligen bättre att ha din hund att resa i en låda i lastrummet. Jag har gjort detta på inrikesflyg inom USA utan problem, och internationella flygningar är inte annorlunda, bara mycket längre.

Få Kopia av Bild sidan av ditt pass - När du hämtar din hund på thailändska flygplatsen kommer du vara tvungen att ge en kopia av fotosidan av ditt pass till thailändska tjänstemän. Kontrollera att du har en med dig, som kommer att spara tid jakt runt för en kopieringsmaskin.

Plocka upp din hund på Bangkok flygplats - Om att flyga in, kommer din hund att anländer till Bangkoks Suvarnabhumi Airport. Om hunden kommer på samma flyg som du, eller om det kommer en dag eller två senare, kommer du fortfarande att gå till Institutionen för boskap kontor i  som handlar med import av levande djur. Här kommer du att fylla i nödvändiga pappersarbetet för att få din inresetillstånd för hunden. Vissa människor säger att detta tar 24 timmar och din hund kommer att vara där tills den är klar. En vän till mig lyckades dock att få denna certifiering i mindre än en timme, och kunde lämna flygplatsen med sin hund bara ett par timmar efter ankomsten i Thailand.

Karantän - På blanketten du fyller på lasten kontoret ser du ett avsnitt om var hunden kommer hållas i karantän. Karantän för en hund i Thailand kan vara så enkelt som hemma eller ett hotell, och på blanketten ser du ett avsnitt för att markera om karantän säga "hemma". Bara markera rutan och hunden kommer att släppas in i din vårdnad.

Kolla upp av veterinär - På flygplatsen kommer du troligen också att låta din hund att ha en snabb check-up av en veterinär. Detta tar ungefär tio minuter och är bara att se till att din hund inte visar några tecken på uppenbar sjukdom. Du kommer inte att behöva betala för check-up, det är gratis.

Importtull Avgifter - Vissa människor rapporterar att dom betalt import skatt på sina hundar, hade andra vänner ingen import laddade skatter. Vid last kontoret, om du har otur att få veta att du måste betala import avgifter, måste du göra det. Om ingen säger det, kan du åka hem gratis och kan lämna.

Glöm inte, när du ta med din hund till Thailand, är Thailand ett land som har rabies. Så var försiktig med vilka hundar du låter din egen hund leka med, och om det är biten av en annan hund, Ta genast den till en veterinär.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag ändå är i gasen och forskar i detta så har jag hittat ett ännu mera lämpligt flygbolag som håller samma pris som Austrian men verkar ha mera vana att transportera djur runtom i världen ö.h.t samt håller med bur som ingår i priset.

Lufthansa Dom tar 300 euro/400 USdollar för dom större hundarna. och halva priset för mediumstora hundar.

http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/se/info_and_services/baggage?nodeid=1769643&l=en

 

Vad jag förstått så är dom ledande på att frakta djur åt djurparker. Vilket verkar göra att dom har en sund policy och organisation för att även frakta våra husdjur.

 

Vad gäller Thai Airways så verkar det som dom behandlar hundar som ren övervikt efter deras prislista vilket kan tolkas som att dom helst vill slippa transportera hundar ö.h.t?

Och med största sannolikhet gör det Thai till ett dåligt bolag att transportera sin hund med även om man bortser från priset.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig utsätta mina hundar för den stressen som det innebär, hur mycket jag än älskar dom.

 

Håller helt med.

 

Inte bara flygresan är ett problem utan även den något annorlunda miljön vad gäller hundar i Thailand.

 

Att riskera att ens älsklingshund ska bli överfallen och biten av lösspringande thailändska hundar är väl inget trevligt framtidsscenario.

 

Jag har aldrig sett någon som gått med sin hund i koppel i Thailand oavsett var jag befunnit mig men det är klart bor man lite avsides så kanske man kan rasta sin hund på det sättet.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med.

 

Inte bara flygresan är ett problem utan även den något annorlunda miljön vad gäller hundar i Thailand.

 

Att riskera att ens älsklingshund ska bli överfallen och biten av lösspringande thailändska hundar är väl inget trevligt framtidsscenario.

 

Jag har aldrig sett någon som gått med sin hund i koppel i Thailand oavsett var jag befunnit mig men det är klart bor man lite avsides så kanske man kan rasta sin hund på det sättet.

 

KAJ

Nu är ju utsikten från en 7/11 i Naklua något begränsad, så du kan ha missat en o annan kopplad hund :ahh:

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju utsikten från en 7/11 i Naklua något begränsad, så du kan ha missat en o annan kopplad hund :ahh:

Mvh

Amja

 

Kopplad ja men nu menade jag att man är ute och spatserar med hunden på gatan i koppel vilket jag aldrig har sett varken i norra, södra, mellersta eller västra Thailand och inte i östra heller.

Inte i Bangkok heller.

Det normala är ju att man låter sina hundar springa lösa på gatorna lite hur som helst även om det givetvis finns ett system i det hela. Hundar liksom katter håller ju sig inom mat och parningsdistriktet.

Det jag menar är att om man skulle gå ut och promenera med sin älsklingshund i Thailand kan man ju aldrig veta när det ska springa ut en lös hund från något tomtrevir och anfalla ens egen hund.

Är sen ens egen hund i koppel så är den ju ännu mer utsatt utan att kunna försvara sig.

En lösning är ju att låta sin egen hund springa fritt men är den inte van vid det är den ett lätt villebråd.

 

KAJ

Jag är ful som stryk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...