Jump to content
IGNORERAD

Buddhistiska tempel i Göteborg,Halland eller norra Skåne


Joints

Recommended Posts

Alltså, thaitempel så nära centrala Halland som möjligt.

Snabba svar från någon vänlig själv önskas så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    5

  • Merlins

    3

  • Herr Chang

    2

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

I göteborg har vi 2 st vissreligen inte som i från Thailnd.men det är lokaler som dom använder

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker templet i Eslöv är det som mest påminner om thaitempel, av de jag har varit på med min fru. Munken där är mycket trevlig och avspänd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ligger de thaitempel/buddhatempel i Göteborgsområdet som jag känner till:

Göteborg: Hisingen, Gårda

Härryda

Borås

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker templet i Eslöv är det som mest påminner om thaitempel, av de jag har varit på med min fru. Munken där är mycket trevlig och avspänd.

Ligger tyvärr inte i Eslöv!

Utan i en by en mil väster om staden.

Riksväg 17.

Utan i Trollenäs by vid spannmålssilon och nerlagd järnvägsstation som grannar.

Sök på Trollenäs hållplats på www.skanetrafiken.se

Granne med Trollenäs slott.

Hälsar

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

bullerobang

Här ligger de thaitempel/buddhatempel i Göteborgsområdet som jag känner till:

Göteborg: Hisingen, Gårda

Härryda

Borås

Var på Hisingen liger det tempelet ?? Någon hemsida??

Ändrades av bullerobang

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på Hisingen liger det tempelet ?? Någon hemsida??

Har själv aldrig varit där men sett deras telefonnummer dyka upp regelbundet på buddha-kanalen som finns i Hotbirds satellitutbud. Numret gick till vad jag uppfattar det som till ett tempel på Hisingen. Reagerade när jag såg ett svenskt 031-nummer dyka upp så därför kollade jag upp det. Var ett tag sedan dock.

Själva går vi alltid till templet i Gårda:

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Var på Hisingen liger det tempelet ?? Någon hemsida??

Sammankomsterna har dom i folkets hus i Backa.ligger till höger när man kör upp till höger efter avfarten från röret där det låg en Statoil mack tidigare

sen bor munkarna i ett hyrt hus i området på andra sidan vägen.så var det för några år sen.vet ej om dom bor där nu

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Var på Hisingen liger det tempelet ?? Någon hemsida??

Det är 2 olika fraktioner här i gbg jag har vart i gammlestan mölndal gårda och alla samlar pengar till nåt tempel

så det är lite rörigt :whoco5: men när det är nåt på g så brukar det annonseras i thai butikerna Typ Daa vid Paddan eller Hong fatt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår varför Merlins! här är två bilder ifrån deras Loy Kratong 2008 som jag såg på deras hemsida går livat till där eller vad säger du. Inte vad jag förväntade mig men men.

Har själv aldrig varit där men sett deras telefonnummer dyka upp regelbundet på buddha-kanalen som finns i Hotbirds satellitutbud. Numret gick till vad jag uppfattar det som till ett tempel på Hisingen. Reagerade när jag såg ett svenskt 031-nummer dyka upp så därför kollade jag upp det. Var ett tag sedan dock.

Själva går vi alltid till templet i Gårda:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår varför Merlins! här är två bilder ifrån deras Loy Kratong 2008 som jag såg på deras hemsida går livat till där eller vad säger du. Inte vad jag förväntade mig men men.

Avslöjad... :blush2:

Jag var faktiskt på den festen men missade denna förställning... Frugan är inte så noga med buddha så vi går väl bara 6-7 gånger per år. Templet och munkarna i Gårda verkar dock vara rätt så bra att ha att göra med.

Vet att import och snabbgrossbutiken Saigon här i Göteborg håller på att samla in pengar till något tempel men antar att det är med inriktning mot Vietnam. De var dock stora sponsorer till Wat Phas Loy Kratong-fest 2008...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 olika fraktioner här i gbg jag har vart i gammlestan mölndal gårda och alla samlar pengar till nåt tempel

så det är lite rörigt :whoco5: men när det är nåt på g så brukar det annonseras i thai butikerna Typ Daa vid Paddan eller Hong fatt

Stämmer bra att det är två fraktioner. Lite trist att de inte kan samarbeta istället. Speciellt om man tänker sig att bygga ett riktigt tempel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 olika fraktioner här i gbg jag har vart i gammlestan mölndal gårda och alla samlar pengar till nåt tempel

så det är lite rörigt :whoco5: men när det är nåt på g så brukar det annonseras i thai butikerna Typ Daa vid Paddan eller Hong fatt

Stämmer bra att det är två fraktioner. Lite trist att de inte kan samarbeta istället. Speciellt om man tänker sig att bygga ett riktigt tempel.

Herr Chang har talat.

Finns väl flera Mama San som vill ha sin del av kakan.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att templet i härryda wat buddha udayana är bra då de inte är lika pengasugna.

Visst ges det pengar men munkarna säger efter förmåga och tycke.

Ingen som behöver känna sig illa till mods om man har dåligt med pengar för tillfället så att säga.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl flera Mama San som vill ha sin del av kakan.

På sätt och vis har du rätt. Det finns ett antal thaidamer som vill vara boss och de kan tydligen inte förhandla fram en bra gemensam lösning.

Bara vad jag uppfattat på dessa träffar, den absoluta sanningen blir väl svårt att få fram.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Min svärfar gick bort väldigt fort och oväntat och då vi inte har möjlighet att åka till Thailand just nu fick vi besöka en liten bit av Thailand här i Sverige. Det fyllde sin funktion och vi åker nog dit snart igen. Tack igen för svaren.

Joints :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

De som påstår att de finns två fraktioner i Göteborgstrakten har bara delvis rätt, det finns tre om inte fyra.

I Thailand uppstod för c:a 30 år sedan en kontroversiell nytolkning av läran. Den sekteristiska stormrika Dhammakayasekten.

På Hisingen fanns tidigare en etablering av sekten . Den verkar sedan något år i Borås där sekten köpte "Rikets Sal" av Jehovas Vittnen för att där etablera ett Tempel.(Huruvida man fortfarande har kvar någon verksamhet på Hisingen vet jag inte)

Sedan ett tiotal år tillbaka finns den ena av Thailands två traditionella munkordnar representerade i Götebirgstrakten, Thammayut Nikaya. (Den andra, Maha Nikaya, finns inte i Göteborgstrakten)

Osämja och konflikt uppstod, resultatet blev två etableringar den i Gårda och Wat Buddha Udayana i Härryda.

I våras förökades sig även Wat Buddha Udayana genom delning, osämja. En fraktion flyttade till en annan fastighet på Legendvägen i närheten, Wat Buddha Udayana blev till att börja med kvar på Industrivägen , de har helt nyligen flyttat en egen fastighet i närheten för att där etablera sitt Tempel.

Av dessa tre är det bara Wat Buddha Udayana som är sanktionerade av Shangaledningen i Bangkok att få kalla sig Wat .

Övriga etableringar, Wat Pha Göteborg och Wat Buddhadanimit, är inte sanktionerade och därmed förbjudna av Shangaledningen att kalla sig Wat. De kommer aldrig att få någon sådan sanktion. Det finns en bestämmelse att inga Wat i Europa får ligga närmare varandra än 100 kilometer.

Dessa etableringar betraktas som "Sam Nak Shong" och kommer så att förbli. Visserligen bor vi i Sverige, här finns inget som förbjuder dem att kalla sig Wat. Men vill de uderordna sig den Thailändska Buddhismen är det ju dumt att inte följa regelverket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Enligt min personliga uppfattning så befolkas de flesta av dessa svenska Wats

av Charlataner. Frugan är inne på samma tankegångar.

Det är därför vi håller oss undan från denna "business".

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Och i dag när vi var och handlade på shaigon livs så var en av ledarna för Mölndalsföreningen (eller di som har festerna där)och handla också.jag gick ut till bilen orkar inte med dam shopping

och då kommer denna kvinna och kör i väg i en sprillans ny Peugot 508? cabriolet

Ds det får man tolka som man vill :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle:

Ser ut som en MC-föreningslogga.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och i dag när vi var och handlade på shaigon livs så var en av ledarna för Mölndalsföreningen (eller di som har festerna där)och handla också.jag gick ut till bilen orkar inte med dam shopping

och då kommer denna kvinna och kör i väg i en sprillans ny Peugot 508? cabriolet

Ds det får man tolka som man vill :whistle:

Det är ju för jäkligt att det finns folk som har en bra ekonomi och kan köpa en bil som är dubbelt så dyr som din :diablo:

ps. detta får man tolka som man vill :whistle:

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det är ju för jäkligt att det finns folk som har en bra ekonomi och kan köpa en bil som är dubbelt så dyr som din :diablo:

ps. detta får man tolka som man vill :whistle:

Om du skrollar uppåt och sätter på hjärnan så förstår du att det inte gällde min bil.Utan eventuellt furens :diablo:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...