Jump to content
IGNORERAD

Hur många behärskar Thai hyfsat


sudlaw

Recommended Posts

Lite nyfiken på hur många här som klarar sig hyfsat på att prata thai.Själv skulle jag klara mig bra om jag vaknade upp i Nahkhon Nowhere och måste ta mig till Happy A_GO-GO i Pattaya.Men jag pratar antagligen som ett 6-års thaibarn,dom flesta fattar vad jag säger men det låter som en arab låter i våra öron

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • sudlaw

    8

  • Sam sip sam

    7

  • noBuzz

    4

  • falukorven

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Klarar mig ganska hyfsat jag också, i alla fall gällande riksthai.

Kan bara några ord på "Laodialekt", vilket kan vara en nackdel ibland.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jag gör det inte, kan bara enstaka fraser. Jag jobbar på det! Har i alla fall ett brinnande intresse, då är ju nästan hälften vunnet.

Är mycket imponerad av dem på träffarna som törs snacka lite (ni vet vilka ni är...)

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

man måste våga för att vinna,när jag drar iväg en lång harang på thai är det bara min fru och våra närmaste vänner som hajar direkt.Alla andra Thai måste jag säga det 2-4 ggr till för att dom ska fatta(betoningen fel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar de flesta vanliga praktiska saker som att fråga om vägen, beställa mat, prat om väder osv.

Någon vettig ochdjupare konversation klarar jag inte av.

Var faktiskt betydligt bättre för några år sedan men glömt bort en hel del. Är så förbannat bekväm så jag håller mig till engelskan.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken på hur många här som klarar sig hyfsat på att prata thai.Själv skulle jag klara mig bra om jag vaknade upp i Nahkhon Nowhere och måste ta mig till Happy A_GO-GO i Pattaya.Men jag pratar antagligen som ett 6-års thaibarn,dom flesta fattar vad jag säger men det låter som en arab låter i våra öron

Bara att ta fram plånboken och säga Pattaya,så det klarar dom flesta.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på att lyssna på ljudböcker,lärde mig alfabetet, frågade gumman varje dag om nya ord etc. Ett tag kunde jag läsa lite tom. Nu kan jag inte mkt alls.. Eller iofs efter ett gäng slurkar så kan jag allt. Jag kan till och med dansa då tydligen. :dance1::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att ta fram plånboken och säga Pattaya,så det klarar dom flesta.

så sant

Link to comment
Dela på andra sajter

Klarar de flesta vanliga praktiska saker som att fråga om vägen, beställa mat, prat om väder osv.

Någon vettig ochdjupare konversation klarar jag inte av.

Var faktiskt betydligt bättre för några år sedan men glömt bort en hel del. Är så förbannat bekväm så jag håller mig till engelskan.

Neil

Det här var som jag skrivit det själv!

På pricken min nivå! :great:

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inte ett ord jo pompoi

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Jag antar att du även kan säga 33 på thai?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag antar att du även kan säga 33 på thai?

SN

Dubbelt upp också hok sip hok he he

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Dam kan inte ett ord engelska så vi är liksom utlämnade till min thailändska.

Jag kan en massa ord. Synd bara att jag inte kan uttala dom. Det blir lite gissningslek för thailändarna när va ska samspråka.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Dubbelt upp också hok sip hok he he

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Se där ja, vilken lingvistisk förmåga :av-109998::D

Ska vi ta och dra till med ett "song sip song" också . . .

nä visst ja, det funkar ju inte lika bra ;):huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Dam kan inte ett ord engelska så vi är liksom utlämnade till min thailändska.

Jag kan en massa ord. Synd bara att jag inte kan uttala dom. Det blir lite gissningslek för thailändarna när va ska samspråka.

Poffa

Svärfar pratar med mig varje dag och trots att jag kan en massa ord så blir resultatet oftast som för dig.

Vi kanske förstår varann perfekt en dag i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Se där ja, vilken lingvistisk förmåga :av-109998::D

Ska vi ta och dra till med ett "song sip song" också . . .

nä visst ja, det funkar ju inte lika bra ;):huh:

Nä det gör ju inte det har jag "hört" yipsong eller yi sip song vem man nu lyssnar på

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Se där ja, vilken lingvistisk förmåga :av-109998::D

Ska vi ta och dra till med ett "song sip song" också . . .

nä visst ja, det funkar ju inte lika bra ;):huh:

Det kom in en Thaikille i spelbutiken jag hade och han spelade en dagen dubbel för 22 kronor.

Jag skulle briljera och visa mina färdigheter i Thailändska språket. Song sip song sa jag och han så ut som ett frågetecken. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det kom in en Thaikille i spelbutiken jag hade och han spelade en dagen dubbel för 22 kronor.

Jag skulle briljera och visa mina färdigheter i Thailändska språket. Song sip song sa jag och han så ut som ett frågetecken. :bag:

Se där ja

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det som många forummedlemmar man träffat IRL verkar ha gemensamt är att de på forumet anger sig prata och forstå thailändska bra medans när de vid gemensamma träffar etc. knappt kan beställa in en isvatten på thai. På forumet är många värsta språkvirtuoserna som både lyssnar på politisk propgagandaradio, läser tidningar och snackar obehindrat med medel-Somchai eller medel-na Ayuthaya oavsett situation. Detta samtidigt som de på sin hojd pratar lite taxithai i realiteten..

Min thai begränsar mig något extremt. Jag kan aldrig säga det jag verkligen vill och missar eller forstår inte nyanser i de flesta sammanhang. Good enough gäller inte i språksammanhang tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar språk: jag sitter på pendeln just nu och ngt säte ifrån mig sitter en svart man troligtvis från Afrika och skriker i sin telefon. Han skriker tydligen med någon annan son inte kan samma kontakinti- läte som han. Jag förstår att han pratar engelska men inte mer. Jag noterat det ofta att svarta från Afrika pratar obegriplig engelska. Låter som en blandning av engelska och kontakinti på ngt vis. Ngn annan som gjort samma upptäckt? Och varför snackar de så ?

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

När vi ändå pratar språk: jag sitter på pendeln just nu och ngt säte ifrån mig sitter en svart man troligtvis från Afrika och skriker i sin telefon. Han skriker tydligen med någon annan son inte kan samma kontakinti- läte som han. Jag förstår att han pratar engelska men inte mer. Jag noterat det ofta att svarta från Afrika pratar obegriplig engelska. Låter som en blandning av engelska och kontakinti på ngt vis. Ngn annan som gjort samma upptäckt? Och varför snackar de så ?

Skickat från en halvfet helgalkis.

Gå fram och fråga honom ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för fan det törs jag inte. Jag är ju nykter..

Skickat från en halvfet helgalkis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär mig mer och mer för varje år men fy f-n va svårt det är med långa meningar.Kan prata ytterst lite typ som hej,hur mår du,vart ska du,hyr mycket kostar det,beställningar på restaurang m.m + massa halvfula ord som man enbart skojar med dom som man känner bra och som känner mig och då är det på skojnivå. Men har kollat runt lite på olika thaikurser som jag skulle vilja gå och lära mig basic och längre meningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...