Jump to content
IGNORERAD

Vart är du på väg?


Herr Chang

Recommended Posts

Jag har ju märkt att fru Chang ofta frågar mig vart jag ska gå, och det kan ju vara något så banalt som att besöka toaletten i vår lägenhet.

"Bai nai?" Vart ska du gå?

Har ju lärt mig att det kan vara lämpligt att svara:

"Bai hong nam" Ska gå till toaletten.

Vad gäller fru Chang själv så behöver jag inte fråga något... det blir spontana uttalanden typ:

"Bai ab nam di gwa" Nu är det bäst att jag går och duschar.

"Bai gin kao di gwa" Nu är det lika bra att jag går och äter något.

Jag är väl inte särskilt intresserad av att hon ska gå och duscha eller äta, ändå känner hon uppenbarligen något slags tvång att tala om det för mig.

Är det bara fru Chang, eller är det fler som känner igen detta?

Och vad är det här med "di gwa", varför måste man addera det? Jag vet vad det betyder, men skulle knappast uttrycka mig så på svenska.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    7

  • Herr Chang

    4

  • Kim

    2

  • erkki

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

di kwa... Bättre.

Skulle i många fall översätta till "lika bra"... "Nej, det är lika bra att gå och duscha."

Skulle du inte säga så, om du råkade prata för dig själv?

För övrigt så håller min fru på med samma sak. Allt ska påpekas...

Och jag tror de pratar för sig själva. Helt klart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag har ju märkt att fru Chang ofta frågar mig vart jag ska gå, och det kan ju vara något så banalt som att besöka toaletten i vår lägenhet.

"Bai nai?" Vart ska du gå?

Har ju lärt mig att det kan vara lämpligt att svara:

"Bai hong nam" Ska gå till toaletten.

Vad gäller fru Chang själv så behöver jag inte fråga något... det blir spontana uttalanden typ:

"Bai ab nam di gwa" Nu är det bäst att jag går och duschar.

"Bai gin kao di gwa" Nu är det lika bra att jag går och äter något.

Jag är väl inte särskilt intresserad av att hon ska gå och duscha eller äta, ändå känner hon uppenbarligen något slags tvång att tala om det för mig.

Är det bara fru Chang, eller är det fler som känner igen detta?

Och vad är det här med "di gwa", varför måste man addera det? Jag vet vad det betyder, men skulle knappast uttrycka mig så på svenska.

Herr Chang har talat.

Hej

Det är ju inte bara i familjen som dessa frågor kommer, för i byn haglar frågorna på alla som gör något eller förflyttar sig, Vad gör du? Vart ska du? o.s.v i början var det lite konstigt men man vänjer sig och nu blir man nästa förvånad om man inte blir tillfrågad, jag förmodar att det är både av artigt och ett led i den sociala kontrollen, och jag tycker att det är lite charmigt + att det dessutom innebär att man vet var folk är om någon frågar.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är ju inte bara i familjen som dessa frågor kommer, för i byn haglar frågorna på alla som gör något eller förflyttar sig, Vad gör du? Vart ska du? o.s.v i början var det lite konstigt men man vänjer sig och nu blir man nästa förvånad om man inte blir tillfrågad, jag förmodar att det är både av artigt och ett led i den sociala kontrollen, och jag tycker att det är lite charmigt + att det dessutom innebär att man vet var folk är om någon frågar.

Mvh Isan Lover

Visst är det så...

Man får frågan "Pai nai?" och det rätta svaret är "Pai noon" eller bara ett enkelt putande med läpparna och en liten vinkling av huvet åt det hållet man är på väg åt, räcker bra.

Alltså vet alla som undrar senare att man är "där borta". :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är lite kluven hur jag ska hantera detta.

Jag sitter och glor på TV, och blir lite pinkenödig. Då pausar jag boxen och går till toaletten, vilket borde vara uppenbart för fru Chang.

Lik förbannat kan hon inte låta bli att fråga "bai nai?". Jag får stor lust att säga "det ska du skita i" eller "är du så dum att du inte fattar det?", men snäll som jag är så blir det "bai hong nam".

Visst borde det ligga något oskyldigt thaisocialt i detta, men ibland undrar jag.

Jag har faktiskt ingen lust att berätta för alla att nu ska jag gå på toaletten.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara så du vet HC, så har jag hört frågan minst 2 gånger idag redan.

Senaste gången alldeles nyss på väg upp till datorn, som jag går till ungefär 10 gånger om dagen.

Så jag får frågan ca 10 gånger per dag, när jag ska upp och kolla epost eller nåt.

Plus de andra gångerna när ett toabesök är på G eller nåt liknande :)

Du är inte ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju också situationen då jag vill ha en öl till eller cigaretterna är slut.

Skulle kanske be fru Chang att hämta mer istället för att göra det själv, så slipper hon fråga vart jag ska gå?

Nej usch, nu var jag hemsk ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

På väg till götlunda nu för mat

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla goa gubbar :)

Hör detta också cirka 10 gånger per dag (kvällen) när man är hemma.. Om jag skall gå och pinka brukar jag svara:

- Bai Jing Ka-tai = Jag går och skjuter en hare.

Men för det mesta brukar det vara:

- Phom bai nåån.. = Jag går och lägger mig.

Och snart skall jag gå och lägga mig, för att vakna vid 03:50 imorgon för ännu en ny dag på jobbet... Men senare under dagen, det vill säga imorgon, efter jobbet då.. Då skall vi åka hem. Var är hem? Jo, vi åker till Sawang Daen Din, men det blir efter jobbet.. Är det långt? hur långt är ett snöre? Jo, det är 632 kilometer.. Från Jobbet? Nej från hemmet i Min Buri..

Skall nog sluta skriva nu.. Eller... Jodå.. Skall jag ta med mig kameran? Jodå.. En massa bilder.. Sen skapar jag en Isaan tråd..

Kakerlackor, skall äta.. Men rostade..

Ha en gör go dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara så du vet HC, så har jag hört frågan minst 2 gånger idag redan.

Senaste gången alldeles nyss på väg upp till datorn, som jag går till ungefär 10 gånger om dagen.

Så jag får frågan ca 10 gånger per dag, när jag ska upp och kolla epost eller nåt.

Plus de andra gångerna när ett toabesök är på G eller nåt liknande :)

Du är inte ensam.

Hej

Som när man sitter och skriver lite på datorn och får frågan vad gör du?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Härligt STJP :great: jag sitter här vid datorn och väntar........

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja, jag är lite kluven hur jag ska hantera detta.

Jag sitter och glor på TV, och blir lite pinkenödig. Då pausar jag boxen och går till toaletten, vilket borde vara uppenbart för fru Chang.

Lik förbannat kan hon inte låta bli att fråga "bai nai?". Jag får stor lust att säga "det ska du skita i" eller "är du så dum att du inte fattar det?", men snäll som jag är så blir det "bai hong nam".

Visst borde det ligga något oskyldigt thaisocialt i detta, men ibland undrar jag.

Jag har faktiskt ingen lust att berätta för alla att nu ska jag gå på toaletten.

Herr Chang har talat.

Vill jag sätta saker i perspektiv när det kan tänkas vara ngt som jag stor mig på brukar jag fundera på vad Alisa stor sig på och får stå ut med som jag pysslar med- då brukar jag snabbt glomma bort de små, och oftast banala, sakerna jag irriterat mig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill jag sätta saker i perspektiv när det kan tänkas vara ngt som jag stor mig på brukar jag fundera på vad Alisa stor sig på och får stå ut med som jag pysslar med- då brukar jag snabbt glomma bort de små, och oftast banala, sakerna jag irriterat mig på.

Ser att du använder samma metod som den jag försöker med :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det förklarar varför Fru Chang frågar Herr Chang var han ska gå när han ska gå och pinka, men "bpai nai" är ju en artighetfråga av typen "hur mår du" i Sverige. Alltså något man säger av artighet utan att egentligen förvänta sig, eller ens önska, något utförligt svar.

Det samma gäller om någon kommer förbi när man som thai sitter och äter, då kräver etiketten att man bjuder den som kommer att sitta ned och äta. Men etikettsmässigt så bör den som kommer förstås tacka nej. Brukar bara låta - Yai, gin kao, varvid den förbivandrande Yai svarar ett enkelt - Yaa, men utan att faktiskt sätta sig ned.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det förklarar varför Fru Chang frågar Herr Chang var han ska gå när han ska gå och pinka, men "bpai nai" är ju en artighetfråga av typen "hur mår du" i Sverige. Alltså något man säger av artighet utan att egentligen förvänta sig, eller ens önska, något utförligt svar.

Det samma gäller om någon kommer förbi när man som thai sitter och äter, då kräver etiketten att man bjuder den som kommer att sitta ned och äta. Men etikettsmässigt så bör den som kommer förstås tacka nej. Brukar bara låta - Yai, gin kao, varvid den förbivandrande Yai svarar ett enkelt - Yaa, men utan att faktiskt sätta sig ned.

Då är min fru väldigt artig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är min fru väldigt artig. :)

Ja... och det har jag alltid tyckt. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Den minuten det tog att hämta en öl, så fick jag "pai nai?" x 7

Plus att hon drack upp halva ölen... Tycker inte hon är så artig längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja P3,

Du fick ju halva ölen, mycket artigt med tanke på att det var en Leo.

Jag hade uppskattat om frun druckigt hela.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då var det riktigt oartigt.

Skönt att du kan hålla dig borta från det där kattpisset, snart är du mogen för en chang.

Jag kanske kommer förbi dig om ett par veckor, jag är less på Sverige.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Erkki,

Har för övrigt bara druckit Fosters och Huda Beer idag. Båda bättre än både Chang och Leo.

Pai Nai ??!?? Ska bara hämta en öl till...!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim,

Det kan mycket väl vara en artighetsfråga typ "hur mår du?". Som man som svensk egentligen inte svarar på, om man inte är en tröttsam person!

Jag har också märkt att thailändare frågar "har du ätit?" alternativt "när ska du äta nästa gång och vad?".

Mat är viktigt i Thailand ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...