Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

stjp8729

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Vad dillar du om nu då? Det mesta, som jag gjort, gjorde jag ju FÖRE Internet...

Fast det blå har du rätt i :D

utom att jag INTE alls hävdat att ALLA andra är korkade, men vilka ni är visar ni ideligen jättebra själva :)

Att bli kallad för korkad och fåntratt av dig tar jag som en komplimang, så fortsätt du bara.. :rotfl: Sluta förgudsskull inte skriva här bara, behöver min dagliga dos av skratt när du sätter igång och svamlar :rotfl:

bond1

Hej IL, smile.gif

Jag har aldrig varit rik, eller tjänat mycket pengar.. Däremot är jag OTROLIGT rik på uppleveleser, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och kärlek. wink.gif

Pengar är i allmänhet bara till ondo, dock hade jag en period i mitt liv då pengar var allt och lite till.. Kommer ihåg en episod med min ex-fru..

Jag blev otroligt sur när hon tyckte jag skulle vänta 2 dagar med att gå in och köpa den nya BMW:n som just hade premiär.. Men var jag lycklig av att byta bil var tredje månad? Nej inte "ett skit"!

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-23471100-1311691863_thumb.jp

En flashback, kommer väl ihåg släpade med sig mobiltelefonen ut på båtutflykterna en NMT450, denna vägde ett ton och spräckte alla bardiskar man slängde upp den på:

post-4239-0-68321300-1311691874_thumb.jp

Sen när 900 kom så "var man kungen", bestod av tre delar, batteri storlek modell kylskåp, en annan del som sattes ihop med batteriet och själva luren.. Patetiskt..

(Varför står det Philips på denna? Min stod det Ericsson på..

Finns fler som är OTROLIGT rika på upplevelser, kärlek, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och DESSUTOM rika på pengar. Varför skulle det vara bättre att vara rik på allt detta UTOM pengarna? Trams.

bond1

Nä det tror jag inte P3 jag har pratat med både Leif Johansson (volvo) och Sören Gyll och di scheman dom har skulle ja då inte villja ha

:rotfl:

bond1

Och ändå tror många av dem att det de ser där är normala Thailand, eller att det inte finns något norr om Bangkok... :D

Men faktum kvarstår. "Dom" har upplevt 100% mer Thailand än dig.

Om du åker till gamla stan i Sthlm. Har du då varit i Sthlm?

Åker du till Mallis, har du varit i Spanien?

stjp8729

Finns fler som är OTROLIGT rika på upplevelser, kärlek, erfarenheter, livsnjutning, kunskap och DESSUTOM rika på pengar. Varför skulle det vara bättre att vara rik på allt detta UTOM pengarna? Trams.

Hej bond 1 :)

Pengar är bara papper... ;)

Ha en bra dag!

khun-petch

Hej jag tror att det viktigaste är att man mår bra.Det var väl en jättekändis som knarkade ihjäl sig för någon dag sen.Som man tycker borde ha allt.

Ett Italienskt par som jag känner äter för 6000 B och och bara för att han tycker så mycket om öl så stiger kostnaden till 12000 B.

I månaden alltså men riktigt så billigt lever inte jag.Dock förvånas jag över att en del på forumet tycks likställa livskvalitet med

att bränna pengar.

Merlins

Hej bond 1 :)

Pengar är bara papper... :wink:

Ha en bra dag!

Nope, detta är pengar och inte papper...:

PS. Detta är också pengar, närmare bestämt 67000 baht.

khun-petch

Yes men inte blir man speciellt glad av det.

Khun Chang

Är det här vem tjänar mest-tråden?

stjp8729

Är det här vem tjänar mest-tråden?

Hej :)

Japp, stämmer bra... Och jag tjänar minst.. Idag åt jag lunch för 35 baht.

Ha en bra dag!

Guest Siam-Nilsson

Många har vittnat om hur dåligt "30-bahts sjukvården" fungerar i olika delar av landet-att den fungerar för er är ju bra men det betyder ju inte att det är så i hela landet eller hur

När min svåger för inte så länge sedan krockade med en ko på vägen när han körde motorcykel

så behövde han sys ihop lite här och där på det statliga sjukhuset i ChokChai.

Då fick han betala 3500:- bath för vården.

Orsaken sades då av sjukhuset att hans 30-baths kort hade gått ut och att han hade missat att förnya det.

När han häromdagen återvände till sjukhuset för att förnya sitt 30-bathskort så sade personalen

att kortet bara gäller sjukdom och inte vård vid olycksfall.

Och det var bara "vissa" sjukdomar som ingick

i vård under 30-bathsreformen.

Så det är inte mycket att förlita sig på den där sjukrefomen,

i alla fall i Khoratområdet.

SN

khun-petch

Jag tror han lägger på hög den filuren och inget fel ide och hoppas att han har en riktigt bra dag.

Sek Losos uncle

Det har ju flera förklarat.

Att ha ekonomisk frihet med tillräckligt för en ganska LÅG levnadsstadard, så att man kan göra som man vill med jobb, är iofs bra, men att ha obegränsat med pengar brukar INTE vara bra för att må bra, det syns ju tydligt på hur stor del rika, som är olyckliga...

Dessutom drar mycket pengar till sig en massa skitmänniskor...

Men faktum kvarstår. "Dom" har upplevt 100% mer Thailand än dig.

Om du åker till gamla stan i Sthlm. Har du då varit i Sthlm?

Åker du till Mallis, har du varit i Spanien?

Ja, men de leder uppenbarligen till att många av dem fått en GROVT FÖRVRÄNGD uppfattning om landet. Då de tror att hela landet är så, så vet de ju FEL om det vanliga Thailand, och det är ju uppenbarligen SÄMRE för förståelsen än att inte ha varit där alls... :D

Poffa

cut

Ja, men de leder uppenbarligen till att många av dem fått en GROVT FÖRVRÄNGD uppfattning om landet. Då de tror att hela landet är så, så vet de ju FEL om det vanliga Thailand, och det är ju uppenbarligen SÄMRE för förståelsen än att inte ha varit där alls... :D

Välkommen ner till Thailand så kanske Du upptäcker vem som har rätt resp. fel.

Ditt Thailand och mitt Thailand har inte stora likheter. Trots att jag bor norr om Bangkok.

Kan det kanske bero på just att jag bor i Thailand.

Poffa

Guest Atom

Ganska skojigt det här med att varje gång detta ämne kommer på tal så blir det liksom en tävling i vem som insett att de förstår minst. Svensk ödmjukhet när den är som bäst/värst. wink.gif

Själv anser jag nog att jag förstår betydligt mer än jag gjorde för 15 år sen och kan faktiskt rodna för mig själv när jag tänker tillbaka på en del uppfattningar jag hade de första åren av resor till landet.

Men eftersom jag efter ett helt liv i Sverige fortfarande förvånas över en del svenskars beteenden och resonemang så har jag förstås inga förhoppningar om att kunna förstå alla thailändares resonemang heller. Och varför ska man nödvändigtvis förstå allt, räcker väl gott med att man trivs med människorna och i sinnet är förberedd på att allt inte är likadant som hemma. Att gå omkring och vara konstant förbannad, som en del gör, drabbar ju mest en själv.

Håller helt med, blir också förundrad över varför så många normalt sett "stöddiga" personer helt plötsligt blir så oerhört ödmjuka när frågan om hur väl man förstår Thailand/thailändare dyker upp. Jag håller också med om att det är nästan helt omöjligt att fullt förstå de flesta svenskar, till och med de man växt upp, så att till 100% förstå en thailändare är givetvis bra nära omöjligt.

Förra veckan hade vi vår årliga fest, vi varande 7 infödda svenskar som kännt varandra sedan vi var tre år och gått i samma skola, i många fall samma klass, i 9 år, bott i samma område och med föräldrar med nästan identisk lön. Ju längre kvällen gick och ju mer bärs och groggar vi drack så blev det allt klarare hur dåligt många av oss förstår varandra, vissas resonemang och val i livet lyckades jag inte ens förstå med en promille som närmade sig 2-siffrigt. Då är ändå Sverige världens mest jämlika land där en direktör i Stockholm och en arbetslös skogshuggare i Dorotea gått i liknande skolor och lätt skulle kunna prata väder, vind och fotboll en kvart i en bastu. I Thailand skulle två sådana motpoler aldrig kunna mötas på annat sätt än att den sämre lottade fick ett jobb som trädgårdsmästare hos den bättre lottade och några diskussoner skulle det aldrig bli tal om. Av den anledningen anser jag det fullt naturligt att en inflyttad svensk mycket väl kan veta mer om thailändarna i sin omgivning än en thailändare från en helt annan omgivning gör, han är dock troligen helt ovetande om hur andra thailändare i andra områden och klasser lever och tänker. Vi ser ju ofta här på forumet hur medlemmar målar upp helt olika bilder av Thailand och de har ju inte nödvändigtvis fel bara för att deras erfarenheter skiljer sig åt.

Är man bara intresserad och lite utåtriktad kan man nog förstå hur de thailändare man umgås med, och de i samma område och klass, tänker och det utan att behöva spendera 10-tals år. Är man dock inte särskilt intresserad, inte lär sig det lokala språket och sederna, så kan man förmodligen spendera 50 år i Thailand utan att fatta något. Att tro att man förstår hur andra thailändare än just där man bor och verkar tänker är dock ytterst förmätet, skillnader mellan thailändare från olika områden och klasser är så gigantiskt mycket större än vi är vana vid i Sverige.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy