Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

stjp8729

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Nu bevisar ju SLU igen att den så kallade kunskapen han tror sig besitta baseras på hörsägen, och inte kunskap i ämnet baserat på egna erfarenheter och upplevelser.det är väldigt lätt att tolka det som rent svammel.

Personligen avstår jag ifrån att vifta med ev kunskap, och nöjer mig med att ibland dela med mig av egna upplevelser och intryck, även om de skiljer sig mot hur andra upplever saker och ting.

Igen - So what? Det är ju ändå mycket mer rätt än vad ganska många hävdat om Thailand I ALLMÄNHET, troendes att hela Thailand är som Pattaya-Puket...

F ö har jag ofta skrivit varifrån jag har fått uppgifterna. (Typ " "Exet", som är lärarinna" men då jag skrev det mesta från henne kallade jag henne inte "Exet" :)

OCH då jag skrev att jag tänker starta företag (med hjälp av thaifru) så skrev ju flera longstayare att det är omöjligt/för svårt/att jag skulle vara troll, men nyligen skrev ju en svensk att det var ganska enkelt då han GJORT det...

Så uppenbarligen har jag haft rätt flera gånger då flergångsbesökare (Pattaya-Puket) och longstayare (även andra ställen) har haft fel. Så det är kanske inte så tokigt att kolla med en bunt thai, som inte känner varandra :)

"Exet" blev f ö förvånad då jag ibland visste saker om Thailand innan många i Thailand visste det, detta genom "My spies", som hon kallade dem jag frågat :)

Sam sip sam

[quote n

"Exet" blev f ö förvånad då jag ibland visste saker om Thailand innan många i Thailand visste det, detta genom "My spies", som hon kallade dem jag frågat :)

Axell

Igen - So what? Det är ju ändå mycket mer rätt än vad ganska många hävdat om Thailand I ALLMÄNHET, troendes att hela Thailand är som Pattaya-Puket...

F ö har jag ofta skrivit varifrån jag har fått uppgifterna. (Typ " "Exet", som är lärarinna" men då jag skrev det mesta från henne kallade jag henne inte "Exet" :)

OCH då jag skrev att jag tänker starta företag (med hjälp av thaifru) så skrev ju flera longstayare att det är omöjligt/för svårt/att jag skulle vara troll, men nyligen skrev ju en svensk att det var ganska enkelt då han GJORT det...

Så uppenbarligen har jag haft rätt flera gånger då flergångsbesökare (Pattaya-Puket) och longstayare (även andra ställen) har haft fel. Så det är kanske inte så tokigt att kolla med en bunt thai, som inte känner varandra :)

Exakt, och bara en sån sak som att du kan att prata med katter

gör ju det hela så mycket enklare.

Jag menar, vad skulle kunna gå fel?

A.

Guest Oregistrerad knasen

Måste vara underbart att leva i en virtual reality där du alltid har rätt och alla andra är korkade fåntrattar.. Att aldrig behöva träffa sitt ex kan nog vara skönt för vissa, men hur fasen står du ut med att aldrig få vidröra din fru? Men du har väl säkert löst även det genom att leva i en annan dimension eller något liknande som vi vanligt dödliga fåntrattar inte förstår oss på :)

bond1

Du kan försöka trycka ner "Pattaya-Phuket folk" hur mycket du vill. De har varit i Thailand och det har inte du. :whistle:

Guest Oregistrerad knasen

Exakt, och bara en sån sak som att du kan att prata med katter

gör ju det hela så mycket enklare.

Jag menar, vad skulle kunna gå fel?

A.

Jag tror att den gode SLU egentligen inte kan prata med katter, han bara tror så för att hans animerade förebild pratar svenska :giggle:

Guest Isan Lover

Det går att LEVA som underklass,

fastän han har investerat i land och gummiträd.

(((Själv brukar jag klä mig efter situation, knappast thaibondeklädsel vid affärsförhandlingar i Sverige :) men annars gillar jag sådan typ av klädsel, fast uppknäppbar skjorta hellre än t-shirt. I början då jag ska lära mig thai tänker jag bo bland dem, med deras standard (utom farangtoastol) men bygget har jag förvarnat om att jag vill ha större, men INTE så snyggt :)

Hej

Visst går det som du säger att anpassa sig efter situationen, och enligt min erfarenhet fungerar det bra, är man bland överklassen förväntas man uppträda, äta, klä sig och tala på ett visst sätt, och det är inte annorlunda bland underklassen.

Och att ta seden dit man kommer och anpassa sig för att smälta in och bli accepterad av omgivningen är något som jag precis som du gör.

Jag har ju vänner i överklassen både i Sverige, Thailand och andra länder både privat och via jobbet och jag tycker att det är alldeles naturligt att åtminstone försöka hålla stilen lite när jag besöker dessa och bor och äter 5 stjärnigt, även om dom nog tycker att jag är lite exotisk ändå och inte passar in helt, men dom är ofta väldigt nyfikna på min andra värld och dom säger sig också sakna friheten att göra vad dom vill, och att inte ha så mycket fritid som mig, så det händer faktiskt att miljardärer säger sig vara lite avundsjuka på mitt liv, eftersom jag lever utan larm, övervakningskameror, elstängsel, säkerhetsvakter och inte behöver vara rädd för kidnappare, och att jag kan tillbringa delar av året i Thailand o.s.v

Mvh Isan Lover

Surin P3

Hej

Visst går det som du säger att anpassa sig efter situationen, och enligt min erfarenhet fungerar det bra, är man bland överklassen förväntas man uppträda, äta, klä sig och tala på ett visst sätt, och det är inte annorlunda bland underklassen.

Och att ta seden dit man kommer och anpassa sig för att smälta in och bli accepterad av omgivningen är något som jag precis som du gör.

Jag har ju vänner i överklassen både i Sverige, Thailand och andra länder både privat och via jobbet och jag tycker att det är alldeles naturligt att åtminstone försöka hålla stilen lite när jag besöker dessa och bor och äter 5 stjärnigt, även om dom nog tycker att jag är lite exotisk ändå och inte passar in helt, men dom är ofta väldigt nyfikna på min andra värld och dom säger sig också sakna friheten att göra vad dom vill, och att inte ha så mycket fritid som mig, så det händer faktiskt att miljardärer säger sig vara lite avundsjuka på mitt liv, eftersom jag lever utan larm, övervakningskameror, elstängsel, säkerhetsvakter och inte behöver vara rädd för kidnappare, och att jag kan tillbringa delar av året i Thailand o.s.v

Mvh Isan Lover

Återigen gör du mig påmind om hur lätt ditt liv ter sig.

Hur du ser allt som ja eller nej, svart eller vitt, kyrkråttefattig eller miljonär.

Livet levs oftast någonstans emellan dina två extremer.

Ja, om man inte kallar sig IL, då förstås.

Guest Isan Lover

Återigen gör du mig påmind om hur lätt ditt liv ter sig.

Hur du ser allt som ja eller nej, svart eller vitt, kyrkråttefattig eller miljonär.

Livet levs oftast någonstans emellan dina två extremer.

Ja, om man inte kallar sig IL, då förstås.

Hej

Ja jag tar som sagt livet med en klackspark och grubblar inte så mycket, och det är nog en av anledningarna till att jag har lätt för att gilla Thailändarna och deras inställning till livet som består av mycket mai pen rai och sanuk, och nästan totalt saknar planering, jag tycker t.o.m att deras brist på planering och dag för dag attityd är både charmig och avsressande.

Att man som jag får uppleva både dom "fattiga" risböndernas liv i Isaan och miljardärers liv i Europa och övriga världen är kanske lite ovanligt och själv är jag glad för det, detta har stärkt mig i min tro att det är mängden fritid, vänner, gemenskap och ett naturnära liv som är det mest givande och naturliga, pengar är bra att ha och i princip alla strävar efter mer, men det är långt ifrån det enda som avgör om en människa blir lycklig eller inte.

Mvh Isan Lover

bond1

Hej

dom säger sig också sakna friheten att göra vad dom vill, och att inte ha så mycket fritid som mig, så det händer faktiskt att miljardärer säger sig vara lite avundsjuka på mitt liv, eftersom jag lever utan larm, övervakningskameror, elstängsel, säkerhetsvakter och inte behöver vara rädd för kidnappare, och att jag kan tillbringa delar av året i Thailand o.s.v

Mvh Isan Lover

Fantastiskt! Den här tråden blir bara bättre och bättre. Vilken fotboja de måste ha, de stackars miljardärerna. :scomp:

Guest Isan Lover

Fantastiskt! Den här tråden blir bara bättre och bättre. Vilken fotboja de måste ha, de stackars miljardärerna. :scomp:

Hej

Ja det kan nog låta märkligt för många men att vara rik och då menar jag inte miljonärer (som vilken metallarbetare som helst kan vara numera) utan miljardärer innebär ofta mycket inrutade liv, med massor av måsten och möten, så enligt mig har vilken vanlig löntagare oftast mycket mer fritid än dessa.

Dom som har riktigt mycket pengar verkar ofta inte ha tid att njuta av dom, man tycker att dom skulle använda dom till mer fritid och nöjen men så sker oftast inte, man vill ha koll på läget och har svårt att släppa greppet och kontrollen vilket innebär att man jobbar mer än vanliga löntagare fast man kanske redan har mer pengar än vad flera generationer i familjen klarar av att göra slut på, och rädslan för att utgöra en måltavla för den organiserade brottsligheten är ofta stor.

Mvh Isan Lover

Surin P3

Hej

Ja det kan nog låta märkligt för många men att vara rik och då menar jag inte miljonärer (som vilken metallarbetare som helst kan vara numera) utan miljardärer innebär ofta mycket inrutade liv, med massor av måsten och möten, så enligt mig har vilken vanlig löntagare oftast mycket mer fritid än dessa.

Dom som har riktigt mycket pengar verkar ofta inte ha tid att njuta av dom, man tycker att dom skulle använda dom till mer fritid och nöjen men så sker oftast inte, man vill ha koll på läget och har svårt att släppa greppet och kontrollen vilket innebär att man jobbar mer än vanliga löntagare fast man kanske redan har mer pengar än vad flera generationer i familjen klarar av att göra slut på, och rädslan för att utgöra en måltavla för den organiserade brottsligheten är ofta stor.

Mvh Isan Lover

Nu har du nog tittat för mycket på film, IL... :)

bond1

Hej

Mvh Isan Lover

Låter lite som vänsterpropaganda. :crazy:

Neil

Livet som mijadär kanske har sina avigsidor men varje dag i hela veckan i hela mitt liv så föredrar jag ändå med råge att vara miljadär framför högstadielärare.

Neil (som dagdrömmer hela fredagen och lördagen om den stora lottovinsten)

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy