Jump to content
IGNORERAD

Vad kan du egentligen om Thailand och Thailändare?


stjp8729

Recommended Posts

555555...tillåt mig skratta! :dance1:

Här har vi verkligen humor på högsta nivå.. :clapping:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 495
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    20

  • MaiChai

    18

  • Avregistrerad clion

    16

  • Sam sip sam

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet inte vad man skall säga. Men de facto är ju det så att Il är ju en av de som har mest kunskaper om Thailand på detta furum o inte bara det utan han kan ju tolka sina erfarenheter samt upplysa forumet om detta. Till skillnad från vissa andra har han ju visat att han tolkat rätt. Varför ju därför han lärt sig att tyda verklig heten som den är. Han slänger ju inte ut sina hummer tinor var som helst utan studier o verklighet har ju väg lett honom. Därför hamnar han rätt till skillnad från kostymnissarna I Bankok som har små möjligheter att tolka vad som sker i Thailand. O övriga gissar ju bara.Men så en del tror att det bara är att slänga i hummertinan o tro att man hamnar rätt, men som IL beskriver är det mycket arbete Bakom. Det IL skriver om ang politiken o hamnar rätt är ju att han har väldig stor erfaren het av det VARDAGLIGA bland Thailands underklass. IL har ju bevisat att med teori, erfarenhet och praktik kommer man långt med att tyda vad som sker.

Så vad jag egentligen tycker är att kostymnissarna har större kunskaper vad som sker på herrmidagarna än Thailänsk politik.

Skrivet med risken att bli utesluten för alltid.

Jag bor i ett industridistrikt. Jag umgås dagligen med thailändare. Som jag givetvis pratar med på thai. En farang träffar jag på sin höjd en gång i månaden. I princip alla mina kompisar är industriarbetare som tjänar 190 bath om dan. Dessutom äger jag inte ens en kostym.

Och lik förbannat har IL och jag totalt olika uppfattning om Dr T.

Hur kan man som fullkomligt dyrka en man som höjde lönerna för hårt arbetande industriarbetare med 1% om året.

Samtidigt som han berikade sig själv med över 10 miljarder om året!

Bl.a. genom lagändringar som hade ett enda syfte. Just att berika Dr T. Givetvis på de fattigas bekostnad.

Jag ger inte mycket för turisten IL åsikter. Vanligtvis med noll fakta i botten.

Men det kan kanske bero på att jag bor i Thailand och har ett stort intresse av lära mig om mitt nya hemland.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i ett industridistrikt. Jag umgås dagligen med thailändare. Som jag givetvis pratar med på thai. En farang träffar jag på sin höjd en gång i månaden. I princip alla mina kompisar är industriarbetare som tjänar 190 bath om dan. Dessutom äger jag inte ens en kostym.

Och lik förbannat har IL och jag totalt olika uppfattning om Dr T.

Hur kan man som fullkomligt dyrka en man som höjde lönerna för hårt arbetande industriarbetare med 1% om året.

Samtidigt som han berikade sig själv med över 10 miljarder om året!

Bl.a. genom lagändringar som hade ett enda syfte. Just att berika Dr T. Givetvis på de fattigas bekostnad.

Jag ger inte mycket för turisten IL åsikter. Vanligtvis med noll fakta i botten.

Men det kan kanske bero på att jag bor i Thailand och har ett stort intresse av lära mig om mitt nya hemland.

Poffa

Jag håller med dig Poffa. Men jag tycker att du ska ändra rubriker på dina bildtrådar från " Det fula Thailand" till "det sanna Thailand " eller nåt sånt.

För det är ju trots allt den sanna verkligheten för en stor del av den thailändska befolkningen du beskriver i dina trådar.

In med mera bilder Poffa !! :great:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad man skall säga. Men de facto är ju det så att Il är ju en av de som har mest kunskaper om Thailand på detta furum o inte bara det utan han kan ju tolka sina erfarenheter samt upplysa forumet om detta. Till skillnad från vissa andra har han ju visat att han tolkat rätt. Varför ju därför han lärt sig att tyda verklig heten som den är. Han slänger ju inte ut sina hummer tinor var som helst utan studier o verklighet har ju väg lett honom. Därför hamnar han rätt till skillnad från kostymnissarna I Bankok som har små möjligheter att tolka vad som sker i Thailand. O övriga gissar ju bara.Men så en del tror att det bara är att slänga i hummertinan o tro att man hamnar rätt, men som IL beskriver är det mycket arbete Bakom. Det IL skriver om ang politiken o hamnar rätt är ju att han har väldig stor erfaren het av det VARDAGLIGA bland Thailands underklass. IL har ju bevisat att med teori, erfarenhet och praktik kommer man långt med att tyda vad som sker.

Så vad jag egentligen tycker är att kostymnissarna har större kunskaper vad som sker på herrmidagarna än Thailänsk politik.

Skrivet med risken att bli utesluten för alltid.

Visst har IL nog koll-men på ett mycket begränsat område. Typ i sin by och de närmast omgivande. Han hade till exempel ingen aning om hur många procent av Thailands befolkning som är muslimer, han trodde att det var en drygt 25% och att de utgjorde basen för det Demokratiska partiet tillsammans med makteliten, adeln och den vanliga harangen med floskler han rapar upp.

Han har inget intresse av att lära sig något om HELA Thailand-säger han själv iallafall-då han trivs i sitt lilla Shangri-La där brottsligheten är obefintlig, alla bjuder varandra på allt och ingen vill ha höjd lön eftersom han bjuder på mat och utslitna persedlar.

Så visst har han koll på de drygt 25 provinser som räknas till Issan-tror jag iallafall- men resten har han inte en susning om!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Kan väl konstatera att bkk och isaan är 2 olika världar

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan väl konstatera att bkk och isaan är 2 olika världar

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Lika väl som att Stockholm och övriga Sverige är olika världar, där eliten, kungahuset och herrklubbarna inte bryr sig om de enkla människorna i norra ..

Leif

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Lika väl som att Stockholm och övriga Sverige är olika världar, där eliten, kungahuset och herrklubbarna inte bryr sig om de enkla människorna i norra ..

Leif

Tänker du på samerna ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du på samerna ?

Nej.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Nej.

Jag ser ingen större skillnad på sthlm ,gbg,luleå osv alla har väl jämställda löner osv i hela landet

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Visst har IL nog koll-men på ett mycket begränsat område. Typ i sin by och de närmast omgivande. Han hade till exempel ingen aning om hur många procent av Thailands befolkning som är muslimer, han trodde att det var en drygt 25% och att de utgjorde basen för det Demokratiska partiet tillsammans med makteliten, adeln och den vanliga harangen med floskler han rapar upp.

Han har inget intresse av att lära sig något om HELA Thailand-säger han själv iallafall-då han trivs i sitt lilla Shangri-La där brottsligheten är obefintlig, alla bjuder varandra på allt och ingen vill ha höjd lön eftersom han bjuder på mat och utslitna persedlar.

Så visst har han koll på de drygt 25 provinser som räknas till Issan-tror jag iallafall- men resten har han inte en susning om!

So what? En del skribenter verkar ju bara ha koll på barorterna :) en del av dem tycker ju t o m att det inte finns något intressant norr om Bangkok...

(Jag håller inte med Isan Lover gällande Taksins förträfflighet (men Thaksin höjde lönerna mycket för lärare).

Inte vet jag om det verkligen är så där bra i Isan Lovers by, men eftersom vissa är så fattiga, så kan insatser på nivån, som IL har beskrivit att han gjort, säkert bli ett märkbart lyft för en mindre by. Och jag vet att det är väldigt stor skillnad på hur bra/dåligt olika byar/amphur sköts. T ex kan det gällande vildhundar vara mycket stor skillnad bara någon mil ifrån varandra, från att det normalt inte finns några, till att det springer omkring många. Vet inte hur stor skillnad det är gällande kunskapsnivån, men det är i alla fall stor skillnad på skötseln av skolor i olika byar.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

So what? En del skribenter verkar ju bara ha koll på barorterna :) en del av dem tycker ju t o m att det inte finns något intressant norr om Bangkok...

(Jag håller inte med Isan Lover gällande Taksins förträfflighet (men Thaksin höjde lönerna mycket för lärare).

Inte vet jag om det verkligen är så där bra i Isan Lovers by, men eftersom vissa är så fattiga, så kan insatser på nivån, som IL har beskrivit att han gjort, säkert bli ett märkbart lyft för en mindre by. Och jag vet att det är väldigt stor skillnad på hur bra/dåligt olika byar/amphur sköts. T ex kan det gällande vildhundar vara mycket stor skillnad bara någon mil ifrån varandra, från att det normalt inte finns några, till att det springer omkring många. Vet inte hur stor skillnad det är gällande kunskapsnivån, men det är i alla fall stor skillnad på skötseln av skolor i olika byar.)

Kan du utveckla det där med vildhundar-är det någon sorts välståndsindex som baseras på hur många vilda hundar det finns i byn? :unsure:

IL uttalar sig vitt och brett om hur det är och ska vara i Thailand baserat på erfarenheter från en ganska begränsad del av landet. Thailand är inte bara Issan som många verkar tro, det fins drygt 50 provinser till i landet och de bör väl också räknas med?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kan du utveckla det där med vildhundar-är det någon sorts välståndsindex som baseras på hur många vilda hundar det finns i byn? :unsure:

IL uttalar sig vitt och brett om hur det är och ska vara i Thailand baserat på erfarenheter från en ganska begränsad del av landet. Thailand är inte bara Issan som många verkar tro, det fins drygt 50 provinser till i landet och de bör väl också räknas med?

Vildhundar:

Nej, snarare motsatsen. Jag skrev om att olika byar är olika bra skötta, och inga magra vildhundar omkringsspingande kan vara ett tecken på bra skötsel (eller så har de blivit uppätna i den byn men inte i grannbyn :)

I alla fall sas det att normalt inte fanns några vildhundar i en by dut många lärare vill komma för att den skolan är mycket välskött jämfört med några andra hon (lärarinna) jobbat i. (INTE stolthet över egna arbetsplatsen, för hon gav sämst omdöme till skolan hon jobbade i :) Någon mil därifrån finns det många vildhundar. Allt detta bara enligt vad som sagts till mig, MEN det stämmer även med foton jag sett. I den "välskötta" byn var det mycket mindre skräp på vägar och kommunens ytor. Där såg jag inte ett dugg skräp på en massa foton annat än sådant, som kommit från träden.

IL:

Visst, men en väldigt stor andel av folket är ju fortfarande "lantisar", en betydligt större andel än de som jobbar på turistbarorterna :) och flera ANDRA forumskribenter betraktar ju det som det vanliga Thailand, fastän det bara är några procent... (Jag har sett officiell statistik, men jag kommer inte ihåg siffrorna. Sysselsatta på turistorterna: 5%?.) T ex byn, som det lutar åt att jag flyttar till, ligger INTE i Isan, men det är nog ingen större skillnad annat än de har det lite bättre ställt p g a bättre jord. Men där har de bara sett EN utlänning tidigare och han försvann ganska snabbt, så pappan tror att utlänningar inte kan bo så där lugnt, fastän jag bor lugnare nu än vad de gör :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vildhundar:

Nej, snarare motsatsen. Jag skrev om att olika byar är olika bra skötta, och inga magra vildhundar omkringsspingande kan vara ett tecken på bra skötsel (eller så har de blivit uppätna i den byn men inte i grannbyn :)

I alla fall sas det att normalt inte fanns några vildhundar i en by dut många lärare vill komma för att den skolan är mycket välskött jämfört med några andra hon (lärarinna) jobbat i. (INTE stolthet över egna arbetsplatsen, för hon gav sämst omdöme till skolan hon jobbade i :) Någon mil därifrån finns det många vildhundar. Allt detta bara enligt vad som sagts till mig, MEN det stämmer även med foton jag sett. I den "välskötta" byn var det mycket mindre skräp på vägar och kommunens ytor. Där såg jag inte ett dugg skräp på en massa foton annat än sådant, som kommit från träden.

IL:

Visst, men en väldigt stor andel av folket är ju fortfarande "lantisar", en betydligt större andel än de som jobbar på turistbarorterna :) och flera ANDRA forumskribenter betraktar ju det som det vanliga Thailand, fastän det bara är några procent... (Jag har sett officiell statistik, men jag kommer inte ihåg siffrorna. Sysselsatta på turistorterna: 5%?.) T ex byn, som det lutar åt att jag flyttar till, ligger INTE i Isan, men det är nog ingen större skillnad annat än de har det lite bättre ställt p g a bättre jord. Men där har de bara sett EN utlänning tidigare och han försvann ganska snabbt, så pappan tror att utlänningar inte kan bo så där lugnt, fastän jag bor lugnare nu än vad de gör :)

Du verkar inte veta skillnaden mellan att yttra sig med verklig kunskap och hörsägen?

Kanske bäst att hålla tyst då du inte vet utan bara antar saker eller återger vad du har hört på Msn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är lite märkligt att läsa alla dina inlägg om den idylliska hembyn i Issan och den otroliga gemenskap alla från Issan har. Du som rest och levt så mycket runt i världen och framförallt Issan måste ju var väldigt naiv om du inte ännu insett vad livet handlar om därute på landet. Det handlar först och främst om att överleva,sen har nog nästan alla i dom Issan byarna en dröm,den handlar om att på nått sätt få ett rikare liv. Av det du skrivit om så är ju du själv inblandad i detta just nu. Din fru träffade dig,detta ledde till ett rikare liv för henne och nu köper hon upp mark,odlingar och hus. Precis detta tror jag dom flesta därute drömmer om att kunna göra. Du måste ju inse att dom inte är så glada och lyckliga i sin fattigdom,till ytan är dom nog det,men om du nu lever med Thai så måste du ju ha insett sanningen? Jag själv har inte lika många år och erfarenhet från Thailand som du,men det jag har sett och hört med dom thai jag känner så är det ganska eländigt med livet i många av byarna. Sen är det stor skillnad på vilken del av Issan man kommer ifrån,i norr pratar man lao och på många platser i söder khmer,och så väldigt bra tycker jag nog inte att alla tycks komma överens. Men jag kanske har tolkat allt fel? :wai:

Hej

Att livet handlar om att överleva och att människan strävar efter att förbättra sitt liv är ju inte unikt för Isaan så jag förstår inte ditt resonemang riktigt, detta gäller väl dom flesta folkslag i världen, men det som enligt mig skiljer Isaan lite ifrån många andra t.ex Sverige är att dom fortfarande lever med en hög grad av självhushållning och att familj, släkt och traditioner är viktiga, och att dom fortfarande har tid att bry sig om varandra, visst dom flesta är inte rika på pengar men dom är rika socialt och kulturellt sett och dom försöker vara glada varje dag trots att allt inte är bekymmerslöst och detta beundrar jag.

Vad det gäller att komma överens så tycker jag att dom är helt överlägsna oss nordbor, det är ytterst ovanligt att det uppstår allvarliga konflikter men visst förekommer det, men enligt mig är dom mycket tolerantare än t.ex vi nordbor, hur tror du det skulle gå om man drog igång sin stereo kl 06.00 med 1 meter höga högtalare utanför sitt hus på morgonen i Sverige, eller om ens husdjur sprang runt fria hos grannarna, eller eldade skräp på tomten så att det ryker in till grannarna, man startar inte bråk i första taget därför att alla är beroende av varandra i en liten by där man lever tätt ihop, och man är ju ofta släkt med varandra på något sätt.

Men visst händer det att någon blir osams och då brukar det oftast handla om saker som pengar, otrohet eller avundsjuka, men om man tar hänsyn till hur tätt ihop dom lever och att det är under knappa förhållanden så tycker jag att osämjan är oerhört liten.

Att det oftast finns någon eller några familjer i en by som har det eländigt och oftast är det då beroende på alkoholproblem, sjukdom eller att familjen har splittrats, men dom allra flesta har relativt bra liv, trivs och vill absolut inte flytta, och jag skulle nog utan vidare våga påstå att det är fler lyckliga där än det är i t.ex Sverige, om du ser till antalet självmord, åtgång på psykofarmaka och sömnmedel. Men det är ett mycket annorlunda liv än det som vi lever i Sverige på många sätt så jag förstår att man kan tycka att det är både hårt och torftigt, men efter att ha vistats där längre tider så får man en annan bild, av ett komplext tätt sammanvävt liv med alla generationer delaktiga och levande traditioner som nästan ingen Isaanbo vill lämna, och dom har gott om sånt som nu är lyx för oss i Sverige, t.ex frihet, tid, vänner, jakt och fiske, och att leva 3-4 generationer tillsammans på ett naturligt sätt, och jag är ganska övertygad om att förutom viss mat så är det just gemenskapen och närheten till varandra som Thaitjejer saknar när dom reser till Sverige.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vet inte vad man skall säga. Men de facto är ju det så att Il är ju en av de som har mest kunskaper om Thailand på detta furum o inte bara det utan han kan ju tolka sina erfarenheter samt upplysa forumet om detta. Till skillnad från vissa andra har han ju visat att han tolkat rätt. Varför ju därför han lärt sig att tyda verklig heten som den är. Han slänger ju inte ut sina hummer tinor var som helst utan studier o verklighet har ju väg lett honom. Därför hamnar han rätt till skillnad från kostymnissarna I Bankok som har små möjligheter att tolka vad som sker i Thailand. O övriga gissar ju bara.Men så en del tror att det bara är att slänga i hummertinan o tro att man hamnar rätt, men som IL beskriver är det mycket arbete Bakom. Det IL skriver om ang politiken o hamnar rätt är ju att han har väldig stor erfaren het av det VARDAGLIGA bland Thailands underklass. IL har ju bevisat att med teori, erfarenhet och praktik kommer man långt med att tyda vad som sker.

Så vad jag egentligen tycker är att kostymnissarna har större kunskaper vad som sker på herrmidagarna än Thailänsk politik.

Skrivet med risken att bli utesluten för alltid.

Hej

Du har nog helt rätt i att våra skilda uppfattningar och erfarenheter beror på var och hur vi har levt i Thailand, och själv har jag helt riktigt valt att leva i och med underklassen därför att jag tycker om dom, och för att deras liv är mer naturligt och spännande, och dom verkar dessutom ha det mycket roligare, och detta är inget jag ångrar, jag njuter av varje minut i deras sällskap, och jag uppfattar dom alla som vänner tills motsatsen har bevisats.

Landets elit och deras liv attraherar mig inte alls även om jag inte har negativa upplevelser av dessa personligen, snarare tvärtom egentligen, men det är inte medel eller överklassliv som har lockat mig till Thailand, dom lever ju nästan lika inrutade och styrda liv som vi gör i Sverige, med sina krav på utbildning, hus, bilar, och kapitalvaror i en ständig tävlan bakom höga murar avskilda ifrån världen utanför, deras oro beror mest på ränteläget, börsens upp eller nedgång och att någon ska stjäla deras rikedommar, och dom har nästan ingen fritid alls, och dom tvingas dessutom gå klädda som om dom skulle gå på begravning varje dag.

Nej det är dom "fria" människornas liv som attraherar mig, där avsaknaden av planering är total och där man i princip väljer vad man ska göra den dagen när man vaknar, Arbete på fälten? Bygga? Fiska? Åka på picnic? Begravning?, Bröllopp? Vila? Umgås? Festival?

Att kunna bestämma själv vad man ska göra och vara helt oberoende av ränteläge, konjuktur och börser är väl nästan en lyx i dagens läge, och att dygnet runt dessutom vara omgiven av människor i alla åldrar som älskar en måste ju vara den ultimata lyxen, men det är svårt att sätta ord på sånt här, det är mer en känsla av harmoni och välbefinnande i ett lågt avkopplande tempo, som man förmodligen hatar eller älskar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst har IL nog koll-men på ett mycket begränsat område. Typ i sin by och de närmast omgivande. Han hade till exempel ingen aning om hur många procent av Thailands befolkning som är muslimer, han trodde att det var en drygt 25% och att de utgjorde basen för det Demokratiska partiet tillsammans med makteliten, adeln och den vanliga harangen med floskler han rapar upp.

Han har inget intresse av att lära sig något om HELA Thailand-säger han själv iallafall-då han trivs i sitt lilla Shangri-La där brottsligheten är obefintlig, alla bjuder varandra på allt och ingen vill ha höjd lön eftersom han bjuder på mat och utslitna persedlar.

Så visst har han koll på de drygt 25 provinser som räknas till Issan-tror jag iallafall- men resten har han inte en susning om!

Hej

Ja jag har funnit min plats på jorden och det är Isaan, främst är det områdena runt Nong Khai och Udon Thani som jag känner till bäst, och där känner jag mig ganska säker på hur folk tycker, tänker och agerar, jag var ju dessutom gift i 10 år med en tjej ifrån Petchabun så det området har jag också tillbringat mycket tid i, men i stora delar av övriga landet är mina kunskaper helt riktigt mer ytliga, så jag ser det mesta ur en Isaan synvinkel, och jag tror inte att det finns någon människa som känner till hela landet och människorna där, man får nog nöja sig med den bit som man vistas i, och resten får andra delge en.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL!

Enligt dig så har människorna på byn i Isaan det ganska bra, är fantastiskt lyckliga och står med glädje utanför konsumtionssamhället. Varför flyttar de då bort från Isaan? Varför är många byar nästan tomma på människor i 20-40 års åldern? Varför dräller det av isaantjejer i barerna? Varför skall det skickas pengar från familjerna i Isaan? osv.

Om nu allt är så bra så behövs väl inte detta?

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL!

Enligt dig så har människorna på byn i Isaan det ganska bra, är fantastiskt lyckliga och står med glädje utanför konsumtionssamhället. Varför flyttar de då bort från Isaan? Varför är många byar nästan tomma på människor i 20-40 års åldern? Varför dräller det av isaantjejer i barerna? Varför skall det skickas pengar från familjerna i Isaan? osv.

Om nu allt är så bra så behövs väl inte detta?

Neil

Hej

Att en utflyttning har ägt rum beror ju inte på otrivsel utan på att regionen har varit eftersatt, nästan ingenting har satsats i denna region före 2001, nästan alla statens pengar och industrisatsningar har gått till Bangkok och dess närområde, men nu har vi ju åtminstone lokalt en viss återflyttning, så den tomma byn stämmer dåligt hos oss numera, och att det är politiska beslut som ofta ligger bakom att folk tvingas flytta ut är väl den förda politiken i Norrland på 50,60 och 70 talet ett bra exempel på.

Att tjejer i fattiga länder och ifrån fattiga områden lättare hamnar i prostitution är ju ett känt fenomen, som inte bara gäller i Thailand utan snarare hela världen, och förklaringen till det är väl brist på utbildning, brist på arbete o.s.v, och då är valen inte så många, hårt kroppsarbete i byn, en flytt till Bangkoks industrier eller en genväg till ett "bättre liv" via baren, men det är ju också politiska beslut att utbildningen är undermålig och att folk ofta inte har råd att läsa vidare, och att styra industrisatsningar och infrastruktursatsningar till vissa platser.

Att folk ifrån Isaan skickar hem pengar är ju helt normalt för dessa eftersom dom är uppväxta i storfamilj och alla förväntas bidraga till familjens försörjning, så oavsett om dom jobbar hemma i byn eller någon annanstans så måste dom vara med och ta hand om sin familj, det saknas ju också socialt skyddsnät, detta är något som många utlänningar har svårt att förstå och det är en källa till bråk i sve-thai förhållanden, men att föräldrarna har tvingat sina barn till prostitution är mycket ovanligt, och jag känner personligen knappt till såna fall i modern tid, det är oftast ett eget val som någon bekant tjej som redan är i branschen förmedlar.

Så enligt mig skulle utflyttningen ifrån byarna och rekryteringen till barerna i princip upphöra om det satsades pengar på utbildning och arbetstillfällen ute i provinserna, för dom allra flesta trivs helt klart bäst med sin familj och släkt runt sig och där man äter samma mat, talar samma språk och har samma kultur och traditioner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att en utflyttning har ägt rum beror ju inte på otrivsel utan på att regionen har varit eftersatt, nästan ingenting har satsats i denna region före 2001, nästan alla statens pengar och industrisatsningar har gått till Bangkok och dess närområde, men nu har vi ju åtminstone lokalt en viss återflyttning, så den tomma byn stämmer dåligt hos oss numera, och att det är politiska beslut som ofta ligger bakom att folk tvingas flytta ut är väl den förda politiken i Norrland på 50,60 och 70 talet ett bra exempel på.

Att tjejer i fattiga länder och ifrån fattiga områden lättare hamnar i prostitution är ju ett känt fenomen, som inte bara gäller i Thailand utan snarare hela världen, och förklaringen till det är väl brist på utbildning, brist på arbete o.s.v, och då är valen inte så många, hårt kroppsarbete i byn, en flytt till Bangkoks industrier eller en genväg till ett "bättre liv" via baren, men det är ju också politiska beslut att utbildningen är undermålig och att folk ofta inte har råd att läsa vidare, och att styra industrisatsningar och infrastruktursatsningar till vissa platser.

Att folk ifrån Isaan skickar hem pengar är ju helt normalt för dessa eftersom dom är uppväxta i storfamilj och alla förväntas bidraga till familjens försörjning, så oavsett om dom jobbar hemma i byn eller någon annanstans så måste dom vara med och ta hand om sin familj, det saknas ju också socialt skyddsnät, detta är något som många utlänningar har svårt att förstå och det är en källa till bråk i sve-thai förhållanden, men att föräldrarna har tvingat sina barn till prostitution är mycket ovanligt, och jag känner personligen knappt till såna fall i modern tid, det är oftast ett eget val som någon bekant tjej som redan är i branschen förmedlar.

Så enligt mig skulle utflyttningen ifrån byarna och rekryteringen till barerna i princip upphöra om det satsades pengar på utbildning och arbetstillfällen ute i provinserna, för dom allra flesta trivs helt klart bäst med sin familj och släkt runt sig och där man äter samma mat, talar samma språk och har samma kultur och traditioner.

Mvh Isan Lover

Med andra ord så verkar de då inte vara så lyckliga.Du beskriver ju klart och tydligt att många behöver pengar utifrån så de får mat i magen och kan få de materiella saker de behöver.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Med andra ord så verkar de då inte vara så lyckliga.Du beskriver ju klart och tydligt att många behöver pengar utifrån så de får mat i magen och kan få de materiella saker de behöver.

Neil

Hej

Lycka är ju relativt och innefattar annat än pengar, och vad som är lycka för en behöver ju inte vara det för någon annan, men enligt mig och mina erfarenheter så är nog den genomsnittlige bybon betydligt lyckligare än många svenkar fastän dessa har det mesta, och det är en av anledningarna till att jag trivs i deras sällskap

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har nog helt rätt i att våra skilda uppfattningar och erfarenheter beror på var och hur vi har levt i Thailand, och själv har jag helt riktigt valt att leva i och med underklassen därför att jag tycker om dom, och för att deras liv är mer naturligt och spännande, och dom verkar dessutom ha det mycket roligare, och detta är inget jag ångrar, jag njuter av varje minut i deras sällskap, och jag uppfattar dom alla som vänner tills motsatsen har bevisats.

Landets elit och deras liv attraherar mig inte alls även om jag inte har negativa upplevelser av dessa personligen, snarare tvärtom egentligen, men det är inte medel eller överklassliv som har lockat mig till Thailand, dom lever ju nästan lika inrutade och styrda liv som vi gör i Sverige, med sina krav på utbildning, hus, bilar, och kapitalvaror i en ständig tävlan bakom höga murar avskilda ifrån världen utanför, deras oro beror mest på ränteläget, börsens upp eller nedgång och att någon ska stjäla deras rikedommar, och dom har nästan ingen fritid alls, och dom tvingas dessutom gå klädda som om dom skulle gå på begravning varje dag.

Nej det är dom "fria" människornas liv som attraherar mig, där avsaknaden av planering är total och där man i princip väljer vad man ska göra den dagen när man vaknar, Arbete på fälten? Bygga? Fiska? Åka på picnic? Begravning?, Bröllopp? Vila? Umgås? Festival?

Att kunna bestämma själv vad man ska göra och vara helt oberoende av ränteläge, konjuktur och börser är väl nästan en lyx i dagens läge, och att dygnet runt dessutom vara omgiven av människor i alla åldrar som älskar en måste ju vara den ultimata lyxen, men det är svårt att sätta ord på sånt här, det är mer en känsla av harmoni och välbefinnande i ett lågt avkopplande tempo, som man förmodligen hatar eller älskar.

Mvh Isan Lover

Tycker precis som du vad gäller det enkla livet på landsbygden. Och det okomplicerade umgänget på landet.

Vad jag inte förstår är varför du, med all din livserfarenhet och visdom, förståelse och insikt, envisas med att jämföra olika levnadsförhållanden som om det vore en tävling.

I alla samhällsklasser, i alla samhällen och överallt på denna jord, finns positiva upplevelser och förhållanden att njuta av.

Din, och carpenters & andras, iver att jämföra "elit" med "fattig" tyder på en ganska skadad mentalitet och vittnar inte alls om förståelse och erfarenhet.

Snarare vittnar den om ett extremt begränsat synfält.

Sedan undrar jag hur du ser på din egen klasstillhörighet i Thailand. Är du underklass eller överklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att en utflyttning har ägt rum beror ju inte på otrivsel utan på att regionen har varit eftersatt, nästan ingenting har satsats i denna region före 2001, nästan alla statens pengar och industrisatsningar har gått till Bangkok och dess närområde, men nu har vi ju åtminstone lokalt en viss återflyttning, så den tomma byn stämmer dåligt hos oss numera, och att det är politiska beslut som ofta ligger bakom att folk tvingas flytta ut är väl den förda politiken i Norrland på 50,60 och 70 talet ett bra exempel på.

Att tjejer i fattiga länder och ifrån fattiga områden lättare hamnar i prostitution är ju ett känt fenomen, som inte bara gäller i Thailand utan snarare hela världen, och förklaringen till det är väl brist på utbildning, brist på arbete o.s.v, och då är valen inte så många, hårt kroppsarbete i byn, en flytt till Bangkoks industrier eller en genväg till ett "bättre liv" via baren, men det är ju också politiska beslut att utbildningen är undermålig och att folk ofta inte har råd att läsa vidare, och att styra industrisatsningar och infrastruktursatsningar till vissa platser.

Att folk ifrån Isaan skickar hem pengar är ju helt normalt för dessa eftersom dom är uppväxta i storfamilj och alla förväntas bidraga till familjens försörjning, så oavsett om dom jobbar hemma i byn eller någon annanstans så måste dom vara med och ta hand om sin familj, det saknas ju också socialt skyddsnät, detta är något som många utlänningar har svårt att förstå och det är en källa till bråk i sve-thai förhållanden, men att föräldrarna har tvingat sina barn till prostitution är mycket ovanligt, och jag känner personligen knappt till såna fall i modern tid, det är oftast ett eget val som någon bekant tjej som redan är i branschen förmedlar.

Så enligt mig skulle utflyttningen ifrån byarna och rekryteringen till barerna i princip upphöra om det satsades pengar på utbildning och arbetstillfällen ute i provinserna, för dom allra flesta trivs helt klart bäst med sin familj och släkt runt sig och där man äter samma mat, talar samma språk och har samma kultur och traditioner.

Mvh Isan Lover

Jag håller med dig om mycket av vad du skriver, men det mesta är ju inget unikt för Isaan. Men ändå har Isaan varit eftersatt och haft svårare att klara sig än resten av Thailand. Hela landet har saknat socialt skyddsnät och barnen skickar hem pengar till södra, norra och centrala delar likaväl som till Isaan. Förut var det vanligt att flickor såldes och tvingades till både prostitution och dåligt betalda arbeten där de ofta låstes in, detta var väldigt vanligt i både norr och nordöst. Numera är nog ingången till prostitution som du säger, att de lockas av hur de ser och hör de som jobbar på turistorterna som prostituerade drar in massor med pengar och gifter sig rikt med en farang. Alternativet är ju oftast det eller att vinna pengar på spel.

Jag besökte norra delarna av Isaan en gång på 80-talet. Det var en bedrövlig syn. Det hade inte regnat på flera år på många ställen. Det fanns inte många träd kvar att avverka, skogarna var skövlade och det såg ut som ett kalhygge i norrland, med några kvarvarande ströträd. Risfälten var till stor del brunbrända. Detta var i juni.

Några år senare började operation återplantering, visst det tog många år men vad jag förstår har situationen blivit mycket bättre numera. Visst beror detta på okunskap men även på rovdrift. På samma sätt som vi på grund av okunskap och rovdrift numera inte tar någon hänsyn till växthuseffekten. De exterma väderväxlingarna som är nu är på samma sätt som skövlingen av träden förut orsakade av okunskap och rovdrift. Fastän ännu mera global. Alla vill väl ha det bra och helst flera bilar. Människan är nog det girigaste rovdjuret av dem alla. :diablo:

De viktiga insatserna för att vända trenden i Isaan anser jag gjordes av kungen långt innan 2001. Om de då även följt upp med att satsa mera på utbildning och industrialisering av landsbygden har det sett annorlunda ut idag.

Tror precis som dig att utbildning är det viktigaste för Thailand, och att det inte bara satsas på bra utbildning i centrala delarna av landet. På lång sikt kommer det att vara det som är avgörande för om Thailand kommer att vara ett rikt land med framtidsutsikter eller ett nytt Burma. Men ska frälsaren vara Thaksin så är jag inte lika optimistisk. Jag ska också säga att jag begriper varför många tycker om Thaksin, han gjorde bra grejor för landsbyggden och de flesta förstår nog hans andra sidor. Men många tappar ansiktet om man säger sanningen och bortser därför ifrån Thaksins själviska agerande. Återigen en portion thailogik!

Dina idealiserande beskrivningar av "byn" ställer för mig många frågetecken. Varför skiljer det så mycket i din beskrivning av verkligheten i byn och den verklighet jag upplever i byn. Visserligen håller jag inte till i Isaan, men inte så långt därifrån. Skulle vara intressant att höra av dig vad du tycker är skillnaden (och likheten) mellan en by i Petchabon och "din hemby".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker precis som du vad gäller det enkla livet på landsbygden. Och det okomplicerade umgänget på landet.

Vad jag inte förstår är varför du, med all din livserfarenhet och visdom, förståelse och insikt, envisas med att jämföra olika levnadsförhållanden som om det vore en tävling.

I alla samhällsklasser, i alla samhällen och överallt på denna jord, finns positiva upplevelser och förhållanden att njuta av.

Din, och carpenters & andras, iver att jämföra "elit" med "fattig" tyder på en ganska skadad mentalitet och vittnar inte alls om förståelse och erfarenhet.

Snarare vittnar den om ett extremt begränsat synfält.

Sedan undrar jag hur du ser på din egen klasstillhörighet i Thailand. Är du underklass eller överklass?

Hej

Eftersom det är så stora klassklyftor och skillnader i hur folk lever i Thailand så är det nästan omöjligt att inte jämföra dom, men det innbär inte att man ser ned på eliten och deras öveklass liv, det är bara så att jag personligen känner ett större intresse av att t.ex åka med en trålare vid den Thailändska kusten om jag är där, eller att tillbringa dagen med risbönder i Isaan, att lära mig vilka djur som bor i ett visst hål och hur man fångar dom, eller hur man fångar en speciell sorts fisk, det ger mig mer att ta del av deras vardag än att klä upp sig och gå på fina resturanger med överklassen och alla måsten som följer med ett liv på den nivån.

I Thailand lever jag helt klart på samma nivå som underklassen och jag tror nästan att det är den enda möjligheten att komma dom nära och bli accepterad, skulle jag leva annorlunda än dom skulle det aldrig bli på samma sätt, och det har jag medvetet gjort sedan mitt första besök på landsbygden, så jag är helt van och bekväm med att leva och bo under dom enklaste förhållanden som man kan tänka sig.

Och vi har medvetet valt att inte utmärka oss i byn genom att ha största huset, nya bilar, mycket prylar, jag låter gärna grannarna vara värst och gläds tillsammans med dom åt deras framgångar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag har funnit min plats på jorden och det är Isaan, främst är det områdena runt Nong Khai och Udon Thani som jag känner till bäst, och där känner jag mig ganska säker på hur folk tycker, tänker och agerar, jag var ju dessutom gift i 10 år med en tjej ifrån Petchabun så det området har jag också tillbringat mycket tid i, men i stora delar av övriga landet är mina kunskaper helt riktigt mer ytliga, så jag ser det mesta ur en Isaan synvinkel, och jag tror inte att det finns någon människa som känner till hela landet och människorna där, man får nog nöja sig med den bit som man vistas i, och resten får andra delge en.

Mvh Isan Lover

Att du har funnit din plats på jorden är det ingen som ifrågasätter men eftersom du själv erkänner att du inte vet så värst mycket om andra ställen i Thailand så kan du ju kanske sluta med att uttala dig tvärsäkert om hur det är och fungerar där?

Sen undrar jag vilka andra som delger dig information om resten av Thailand?

Du lyssnar ju uppenbarligen inte på de här på MPR med erfarenheter från andra delar av landet-om inte erfarenheterna stämmer överens med din åsikt förstås.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...