Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

Precis, min svärfamilj betalar en femhundring per år i schablonskatt för att de driver affär. I övrigt finns ingen bokföring eller papper.

Är övertygad om att små familjejordbruk drivs papperslöst och att man hyr in daglönare helt lagligt, att tala om svartjobb á la Sverige är nog inte rätt.

Att man som farang oftast har möjlighet att betala högre och drägligare lön än alla andra, alternativt ge bättre arbetsvillkor är väl bra, inte alltid det är så lätt att få tag i folk under säsonger då alla behöver hjälp. Så det kan ju vara en konkurransfördel. Men att vi har råd att betala mer än andra gäller väl inte bara på landsbygden? MaiChai ger säkert regelmässigt 60 baht för nudelsoppan som kostar 30 bara för att höja avancen lite för ägare/personal. Och det gör väl alla andra som klagar på ILs löner också, eller?

Jag betalar det priset säljaren begär för nudelsoppan-jag erbjuder dem inte hälften för att de har så låga omkostnader på sin trottoarrestaurang jämfört med McDonalds bredvid.

I min verksamhet anställer jag också ibland folk, ungefär som daglönare, oftast lite mer kvalificerat folk och jag brukar aldrig betala mindre än 500 baht och står givetvis för alla omkostnader som mat, transporter och liknande under tiden de jobbar för mig.

Är minimilönen satt till 300 baht om dagen så skall den väl gälla alla löntagare oavsett vilka omkostnader de har?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis, min svärfamilj betalar en femhundring per år i schablonskatt för att de driver affär. I övrigt finns ingen bokföring eller papper.

Är övertygad om att små familjejordbruk drivs papperslöst och att man hyr in daglönare helt lagligt, att tala om svartjobb á la Sverige är nog inte rätt.

Svartjobb i Sverige handlar ju om undanhållande av skatt, inte om bokföring.

De som jobbar svart gör det för att betala mindre skatt. De som anställer svartfolk gör det av samma skäl.

I Thailand gäller att att en normalfamilj är undantagen inkomstskatt upp till ungefär 300.000-400.000 baht per år och de här summorna kommer ju ofta en familj med 3 risplättar som hyr in dagdrönare inte upp i. Och inte dagdrönarna heller naturligtvis. Och därför är liknelsen med svartjobb, så som i Sverige, naturligtvis hel fel.

Svart/vit får ju då istället handla om lagligheten i att anställa utländska dagdrönare, och t.ex att inte ge dem minimilön, för att sko sig istället.

Jag utgår från (men vet ju inte) att lagen säger att minimilön ska vara xxx baht per dag. Och att det är förbjudet att ge mindre.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man som farang oftast har möjlighet att betala högre och drägligare lön än alla andra, alternativt ge bättre arbetsvillkor är väl bra, inte alltid det är så lätt att få tag i folk under säsonger då alla behöver hjälp. Så det kan ju vara en konkurransfördel. Men att vi har råd att betala mer än andra gäller väl inte bara på landsbygden? MaiChai ger säkert regelmässigt 60 baht för nudelsoppan som kostar 30 bara för att höja avancen lite för ägare/personal. Och det gör väl alla andra som klagar på ILs löner också, eller?

Intressant jämförelse. Jag tycker dock att om man ska jämföra så är det kanske bra att hålla sig till att jämföra äpplen med äpplen.

Och då är det ju faranger som bedriver verksamhet i Thailand och anställer folk som ska jämföras med Thailändska diton.

Väldigt många faranger som startar fåmansföretag "anställer" 4 thailändare som de betalar skatt och sociala avgifter för.

Trots att dessa anställda många gånger inte rör så mycket som ett finger i verksamheten.

Deras Thailändska fåmansföretagande diton gör tvärtom - betalar ingen skatt, inga avgifter och ofta rent undermåliga människoovärdiga löner.

Trots att deras anställa sliter häcken av sig på t.ex risfälten.

Just den jämförelsen är därför inte så lyckad om man vill försöka jämföra arbetsgivares välvilja.. :)

Å andra sidan så är välviljan ju påtvingad från farangens håll och man vet ju inte om farangen kanske också skulle betala skitlöner vid husbyggen,

risskördar etc om de kunde. Vad fick t.ex Lennos gubbar när han byggde sitt hus?

Gissningsvis så är det ju många som kan tänka sig göra detta och betala skitpengar.

Naturligtvis även en del av sådana som lever i självbedrägliga illusioner som fattigmansföreträdare. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ungefär på samma sätt lät det från de svenska storbönderna när socialdemokraterna ville avskaffa statarsystemet för 70-80 år sedan-de hänvisade också till precis samma orsaker som du gör för att systemet skulle bevaras.

Varför vill du som säger dig vara för en reformering och modernisering av det Thailändska samhället inte ha det på landsbygden-är inte daglönarnas arbete värt 300 baht om dagen för dig för att du bjuder på mat, de har låga omkostnader, de slipper pendla, har egna husdjur, odlar sin egen mat och har låga omkostnader jämfört med att jobba i exempelvis Bangkok.

Det finns väl inget som hindrar dig från att bjuda dem på mat trots att de får 300 baht om dagen? Restaurangen jag gav som exempel bjuder alla anställda på mat trots att den sämst betalde har 342 baht om dagen.

Det är tydligen lätt att vara för reformer och modernisering av samhället, men när det drabbar den egna plånboken så är det tydligen en annan visa...

Edit: För er som inte känner till statarsystemet i Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statare

Hej

Min morfar blev såld till lägstbjudande som dräng i början på 1900 talet när han var 10 år, och han fick sova och äta hos djuren i ladugården, och han fick stryk när det passade bonden så jag känner väl till hur det fungerade här i Sverige förr.

Och jag förstår inte att du tolkar mina och andras förklaringar om hur systemet med daglönare fungerar på bynivå som ett försvar för systemet, bara för att man vet hur det fungerar och vistas i ett område där det används och tar seden dit man kommer så behöver man väl inte vara positiv till det, naturligtvis hade det varit bättre om dom hade tjänat ändå mer och hade haft jobb hela året och inte bara säsongsvis men så ser inte verkligheten ut.

Se dom uppgifter som jag och andra delger er i ämnet som information och inte som ett försvar av ett system.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Fan ocksa, PT vann, va ska vi gora med all varan frustration och bitterhet?

Jag vet, vi attackerar i grupp och kolhalar IL.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bäste IL, du skrev tidigare följande, vilket gör mig lite undrande:

” jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv i en falang kuvös avskild ifrån verkligheten

Vilka falanger syftar du på då,

är det alla de som inte bor i en liten fattig by på landet och bedriver lantbruk?

Hur många av byborna i ditt område har någon egen mark för att klara ett självhushåll – inte alla i alla fall tror jag?

Men väl några stycken som lyckligtvis äger sin egen mark.

Att man inte betalar bostadshyra ute på vischan beror väl snarare på avsaknaden av vettiga hyresfastigheter och alltför dåliga inkomster för gemene man.

De flesta har med andra ord inte råd med att hyra en egen lägenhet eller ett hus i de fattigare delarna på landet.

Därför tvingas farföräldrar, föräldrar, barn och andra släktingar ihop till trångboddhet.

Där under ett och samma tak får de försöka samsas utan att kunna förverkliga drömmen om ett eget hem. Det var likadant i Sverige förr i tiden.

För visst har även det enkla folket i Isaan en önskan om större förvärvsinkomster för att kunna förverkliga drömmen om ett eget transportmedel, ett hem eller en egen åkerlapp.

Det är ju knappast ett frivilligt val som de fattiga gör när de bor och lever som de gör idag – det är snarare en nödvändighet för att kunna överleva och ett resultat av deras dåliga inkomster.

De allra flesta enkla Isaantjejer som jag har träffat i här Sverige har likartade prioriteringar och önskemål.

Oftast är det följande saker som är på deras önskelista:

1. Köpa eller bygga ett hus där ute på landet (pga trångboddhet och dålig boendestandard).

2. Köpa en egen åkerlapp så att de själva och föräldrarna slipper krusa andra markägare i byn.

3. Köpa en motorcykel eller en Pickup så att de kan transportera sig själva och sina närmaste.

4. Sponsra en eller flera syskon så att de via utbildning kan lämna det fattiga bylivet som du IL hyllar och romantiserar kring.

Mvh

SN

Hej

Med att leva i en "falang kuvös" menar jag att man lever och bor på ett sätt och med en standard som avsevärt skiljer sig mot hur andra lever t.ex i en by på landet, då har man oftast svårt att bli en naturlig del av byn och gemenskapen där, och man får betydligt svårare att sätta sig in i och förstå hur människor i byn tycker och tänker, och varför dom gör just dom val dom gör i sitt liv, blir man en del av byn ramlar nästan alla pusselbitar på plats och man upptäcker att vårt svenska sätt att tänka och agera inte alltid är det bästa och att det finns andra sätt att uppnå ungefär samma resultat på, det är faktiskt lärorikt att ta del av och visa respekt för andras kulturer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan ocksa, PT vann, va ska vi gora med all varan frustration och bitterhet?

Jag vet, vi attackerar i grupp och kolhalar IL.....

Bra idé! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bäste IL, du skrev tidigare följande, vilket gör mig lite undrande:

” jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv i en falang kuvös avskild ifrån verkligheten

Vilka falanger syftar du på då,

är det alla de som inte bor i en liten fattig by på landet och bedriver lantbruk?

Hur många av byborna i ditt område har någon egen mark för att klara ett självhushåll – inte alla i alla fall tror jag?

Men väl några stycken som lyckligtvis äger sin egen mark.

Att man inte betalar bostadshyra ute på vischan beror väl snarare på avsaknaden av vettiga hyresfastigheter och alltför dåliga inkomster för gemene man.

De flesta har med andra ord inte råd med att hyra en egen lägenhet eller ett hus i de fattigare delarna på landet.

Därför tvingas farföräldrar, föräldrar, barn och andra släktingar ihop till trångboddhet.

Där under ett och samma tak får de försöka samsas utan att kunna förverkliga drömmen om ett eget hem. Det var likadant i Sverige förr i tiden.

För visst har även det enkla folket i Isaan en önskan om större förvärvsinkomster för att kunna förverkliga drömmen om ett eget transportmedel, ett hem eller en egen åkerlapp.

Det är ju knappast ett frivilligt val som de fattiga gör när de bor och lever som de gör idag – det är snarare en nödvändighet för att kunna överleva och ett resultat av deras dåliga inkomster.

De allra flesta enkla Isaantjejer som jag har träffat i här Sverige har likartade prioriteringar och önskemål.

Oftast är det följande saker som är på deras önskelista:

1. Köpa eller bygga ett hus där ute på landet (pga trångboddhet och dålig boendestandard).

2. Köpa en egen åkerlapp så att de själva och föräldrarna slipper krusa andra markägare i byn.

3. Köpa en motorcykel eller en Pickup så att de kan transportera sig själva och sina närmaste.

4. Sponsra en eller flera syskon så att de via utbildning kan lämna det fattiga bylivet som du IL hyllar och romantiserar kring.

Mvh

SN

Hej

Med att leva i en "falang kuvös" menar jag att man lever och bor på ett sätt och med en standard som avsevärt skiljer sig mot hur andra lever t.ex i en by på landet, då har man oftast svårt att bli en naturlig del av byn och gemenskapen där, och man får betydligt svårare att sätta sig in i och förstå hur människor i byn tycker och tänker, och varför dom gör just dom val dom gör i sitt liv, blir man en del av byn ramlar nästan alla pusselbitar på plats och man upptäcker att vårt svenska sätt att tänka och agera inte alltid är det bästa och att det finns andra sätt att uppnå ungefär samma resultat på, det är faktiskt lärorikt att ta del av och visa respekt för andras kulturer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min morfar blev såld till lägstbjudande som dräng i början på 1900 talet när han var 10 år, och han fick sova och äta hos djuren i ladugården, och han fick stryk när det passade bonden så jag känner väl till hur det fungerade här i Sverige förr.

Och jag förstår inte att du tolkar mina och andras förklaringar om hur systemet med daglönare fungerar på bynivå som ett försvar för systemet, bara för att man vet hur det fungerar och vistas i ett område där det används och tar seden dit man kommer så behöver man väl inte vara positiv till det, naturligtvis hade det varit bättre om dom hade tjänat ändå mer och hade haft jobb hela året och inte bara säsongsvis men så ser inte verkligheten ut.

Se dom uppgifter som jag och andra delger er i ämnet som information och inte som ett försvar av ett system.

Mvh Isan Lover

Känns det jobbigt att vara på andra sidan? Välkommen! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min morfar blev såld till lägstbjudande som dräng i början på 1900 talet när han var 10 år, och han fick sova och äta hos djuren i ladugården, och han fick stryk när det passade bonden så jag känner väl till hur det fungerade här i Sverige förr.

Och jag förstår inte att du tolkar mina och andras förklaringar om hur systemet med daglönare fungerar på bynivå som ett försvar för systemet, bara för att man vet hur det fungerar och vistas i ett område där det används och tar seden dit man kommer så behöver man väl inte vara positiv till det, naturligtvis hade det varit bättre om dom hade tjänat ändå mer och hade haft jobb hela året och inte bara säsongsvis men så ser inte verkligheten ut.

Se dom uppgifter som jag och andra delger er i ämnet som information och inte som ett försvar av ett system.

Mvh Isan Lover

Jo jag förstår hur det fungerar på bynivå-det jag inte förstår är att du och många andra som är fast förankrade ute i byarna inte gör något för att förändra det systemet utan "tar seden dit du kommer"-för du kan väl ändå inte tycka det är ett bra system?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår hur det fungerar på bynivå-det jag inte förstår är att du och många andra som är fast förankrade ute i byarna inte gör något för att förändra det systemet utan "tar seden dit du kommer"-för du kan väl ändå inte tycka det är ett bra system?

I inlägg 81 har ju IL svarat, att du har svårt för att läsa har ju du redan bevisat.

Men är det inte så att redan då vi med propeller plan började att resa i större skala har vi ju propagerat för att ta seden dit vi kommer.

Kan inte låta bli att reflektera på vad du egentligen säger, för om vi skall överföra dina tankar till Sverige vart hamnar vi då. Tänk om Tänk rätt annars blir det lätt fel. Fan du kanske har rätt det kanske inte blir fel med en muslimsk stat hemma :heat:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte så att redan då vi med propeller plan började att resa i större skala har vi ju propagerat för att ta seden dit vi kommer.

Precis som Maichai tycker jag gott att man kan lämna sin sed hemma istället för att ta med sig den. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, min svärfamilj betalar en femhundring per år i schablonskatt för att de driver affär. I övrigt finns ingen bokföring eller papper.

Är övertygad om att små familjejordbruk drivs papperslöst och att man hyr in daglönare helt lagligt, att tala om svartjobb á la Sverige är nog inte rätt.

Att man som farang oftast har möjlighet att betala högre och drägligare lön än alla andra, alternativt ge bättre arbetsvillkor är väl bra, inte alltid det är så lätt att få tag i folk under säsonger då alla behöver hjälp. Så det kan ju vara en konkurransfördel. Men att vi har råd att betala mer än andra gäller väl inte bara på landsbygden? MaiChai ger säkert regelmässigt 60 baht för nudelsoppan som kostar 30 bara för att höja avancen lite för ägare/personal. Och det gör väl alla andra som klagar på ILs löner också, eller?

Det är det som kallas marknadsekonomi.

Kan mycket väl vara så att genom att resturangägaren betalar bättre löner får han behålla dom bästa kockarna. Och kan därmed behålla kunderna för att nudelsoppan håller en klass över dom andra. Trots att priset är högre.

Nöjd personal är bra personal oftast = bra affärer.

Sen hur man förnöjer dom är ju upp till arbetsgivaren.

Men i övrigt förstår jag inte varför du menar att faranger kan betala mer än Thailändare?

Är det på grund av det magiska pengaträdet som alla faranger har, som gör att dom har råd att betala högre löner?

Det är ju knappast business om den ej är självbärande?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Maichai tycker jag gott att man kan lämna sin sed hemma istället för att ta med sig den. :)

Tyckte att någon stans se att du försökte lära dig om politiken. Men ser ju att du kommer att få det väldigt svårt dina tolkningar blir ju ungefär som Maichai. Men jag för står dig, det man inte har med sig om levnads betingelserna i samhället hos de olika klasserna gör det svårt att ens göra en analys av Thailänsk politik.

Men du försöker ju även om du hamnar fel 99 av 100.Men kanske inte behöver vara fel att försöka läsa in arbetarhistoria från 1880 tills nu, blir väl lite svårt utan praktik :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte att någon stans se att du försökte lära dig om politiken. Men ser ju att du kommer att få det väldigt svårt dina tolkningar blir ju ungefär som Maichai. Men jag för står dig, det man inte har med sig om levnads betingelserna i samhället hos de olika klasserna gör det svårt att ens göra en analys av Thailänsk politik.

Men du försöker ju även om du hamnar fel 99 av 100.Men kanske inte behöver vara fel att försöka läsa in arbetarhistoria från 1880 tills nu, blir väl lite svårt utan praktik :drinks:

Satan vad gammal du måste vara, 140 år minst ! :)

Men vad sägs om att mäta pitt lite grand?

Min familj kom till Sverige utan en endaste pinal, utan utbildning, utan en krona, utan att känna någon och utan att ha någonstans att bo. Hur fattig har din familj varit?

Och jag har också gått på Internatskola (dessutom samma skola, samma skolhem och samma tid som en viss skribent på AB som är medlem här och vissa sympatiserar med. :) ) och upplevt nära bekantskap med ganska förmögna familjer.

Vad var det du sa om att ha med sig "levnads betingelserna i samhället hos de olika klasserna"?

Din tur.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lustigt att läsa ILs självgoda förklaring att hans gravt förenklade omvärldsbild bekräftar att han ensam förstår livet i byarna. :)

Vad gäller vit/svart arbetskraft så vet varenda person som haft verksamhet i Thailand att det är en enorm skillnad mellan en lag i skrift och dess implementation.

Det är snarare regel än undantag att lagen säger en sak - och hur den implementeras säger en annan. Har ni t.ex glömt att prostitution är förbjudet?

Det borde gripas folk i tusental varje dag i Pattis och Bangkok etc, :rolleyes:

Personligen skulle jag ha svårt för att predika en sak dag ut och dag in för att sedan göra det rakt motsatta när man kommer hem. Men det funkar tydligen för vissa.

Klart är att jag betalar mina daglönare alldeles för mycket-jag måste ta hänsyn till deras levnadsomkostnader först innan jag bestämmer vilken lönenivå de ska ha. Inte hur bra de utför jobbet alltså.

Egentligen borde det räcka med en skål nudlar och en halva lao kao som lön-vill ju inte stöta mig med mina kolleger som betalar daglön.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fan ocksa, PT vann, va ska vi gora med all varan frustration och bitterhet?

Jag vet, vi attackerar i grupp och kolhalar IL..... [

IL är av segt virke, och han klarar sig säkert bra utan att du håller honom i handen när det blåser. :fan1:

Att jag själv och andra ironiserar över IsanLovers framförda åsikter i denna tråd

får han nog stå ut med. Även om kritiken mot hyckleriet (åsikter kontra handlande)

kan upplevas som väl hård och sarkastisk ibland, så tycker jag att den till

största del är befogad och självförvållad.

Mitt eget ifrågasättande av hans åsikter är till stor del ett resultat av hans

tidigare svartmålande och kategoriska beskrivning av thailändare av kinesiskt påbrå,

samt hans oblyga självglorifiering, och det minst sagt selektiva och ombytliga

revolutionärsidealen som hans många uttalanden vittnar om.

En sansad snubbe som Mahatma Gandhi framstår ju som en riktig flåbuse i

förhållande till "arbetarhjälten" IL´s nedpräntade självporträtt.

- Kontentan blir ju ”Gärna revolution, politiska reformer och högre löner till de fattigaste, bara det nu inte sker för snabbt och i min omedelbara närhet”.

Men varför hymla om att han och hans fru har investerat i dessa risodlingar

och gummiplantage för att just ”tjäna pengar”?

Det är inget fel i att tjäna pengar och bedriva business,

men man kan ju undvika en hycklande och tendentiös agitation i syfte att

försöka dupera mpr-medlemmarna (eller sig själv :huh: ) – argumentationen är

nämligen alltför lättgenomskådad.

Och eget beröm luktar ju ganska illa brukar man säga . . .

- Exempelvis SurinP3 m.fl. har ju också diverse investeringar i risfält mm.

Men klädsamt nog så hycklar de inte om syftet med investeringarna eller hur de bedrivs.

- Det finns naturligtvis ingen osjälvisk arbetarhjälte som sitter där och delar ut

gratis isvatten och läsk i skuggan under det stora trädet – det handlar istället

om en affärsmässig list och ”Return On Investment (ROI)”.

http://www.investope...vestment-basics

Inte sjutton har IL och hans fru köpt dessa markområden och trädplanteringar utan

att de först har kalkylerat med olika omkostnader, som exempelvis områdets låga löner

till de anställda, vilket är nog så viktigt för att affärskalkylen ska gå ihop.

Om de framöver p.g.a. PhuaThais föreslagna lagändringar tvingas betala ut högre

minimilöner till deras medarbetare så blir det helt enkel mindre flis i den egna plånboken,

och det vet IsanLover om, och det svider förmodligen som sjutton hos fackpampen - ”Som Nam Na!”

Hade det inte svidit i lädret så hade de heller inte betalt de nuvarande låga lönerna,

som sedan kryddas lite med allmosor.

- Men än så länge kan ju IL och hans familj som sagt hålla ner löneomkostnaderna

genom att han själv "pryar" i lagom doser ute på fältet, och att han även står för

grovarbetarnas alkholransoner, läskeblask och matportioner efter arbetets slut,

samt att han vid högtidliga tillfällen delar ut lump och begagnade dojor till dagarbetarna.

- Tur att man kan ta seden dit man kommer, i alla fall än så länge . . .

- Vad gör jag då själv för att daglönearbetarna i Thailand ska få det bättre?

- Svaret är -

Inte mycket alls – men jag hycklar i alla fall inte om min egen insats,

och jag överlåter helst till andra att bedömma om det förekommer några goda karaktärsdrag hos mig som är värda att omtala på forumet!

Mvh

SN

Ändrades av Surin P3
citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Satan vad gammal du måste vara, 140 år minst ! :)

Men vad sägs om att mäta pitt lite grand?

Min familj kom till Sverige utan en endaste pinal, utan utbildning, utan en krona, utan att känna någon och utan att ha någonstans att bo. Hur fattig har din familj varit?

Och jag har också gått på Internatskola (dessutom samma skola, samma skolhem och samma tid som en viss skribent på AB som är medlem här och vissa sympatiserar med. :) ) och upplevt nära bekantskap med ganska förmögna familjer.

Vad var det du sa om att ha med sig "levnads betingelserna i samhället hos de olika klasserna"?

Din tur.. :)

Du kör med din levnads historia så fort du blir påhoppad är det synd om dig vart i fan vill du komma, Ni kom ju uppen bart upp er på sammhäls stegen, på vilka meriter eller stålar har jag ingen aning. Men att ni levt i arbetarklassens villkor har du ju uppenbart inte. Där av har du svårt att tolka de fattiga iThailan, så enkelt är det. Men din snyft historia har ju i årtionde används av andra för att rättfärdiga olika ting. Så utifrån de kunskaperna så ger jag inte mycket för dina åsikter om Thailand. Du hamnar snett på grund av ett kunskapshandikapp, som man inte får på en internat skola. Nä livets kunskaper skaffar man sig i det verkliga live, ex som stuvare i GBG hamn de kunskaperna kan man omsätta till en viss del här i Thailand en del här lyckas väldigt bra med detta.

Men i alla trådar i.detta ämne är det som en röd tråd olika intressen mot varandra. Eller om man skall använda sig av ett känt slagord KLAS MOT KLASS. Tror att det är mer tydligt här i Thailand

Därmed säger jag inte att att de etablerade politikerna fattar detta Men förhoppnings vis kanske vi kan se en begynnelse hos de fattiga att se orsak o verkan.

Så sluta med dina snyft historier, så skall jag inte berätta hur det är att sitta på utedass i 25grader kyla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det inte så att redan då vi med propeller plan började att resa i större skala har vi ju propagerat för att ta seden dit vi kommer.

Visst ska man ta seden dit man kommer.

Men.

Jag kommer aldrig att misshandla barn i uppfostringssyfte.

Jag kommer aldrig att köra bil berusad.

Jag kommer aldrig att betala lagvidriga svältlöner.

Trots att det är vad seden erbjuder.

Visst sunt förnuft gäller trots allt även i Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Bra sammanfattat SN.. Egentligen skiter jag fullständigt i om någon farang driver ett litet jordbruk i Thailand och nyttjar billig arbetskraft. Men i IL's fall blir det ju lite komiskt med tanke på alla socialistflosklar han spottar ur sig här.. Att han dessutom drar in sina fackliga göromål i diskussioner när det passar honom har inte heller gått obemärkt förbi :giggle:

Att en så pass belevad man som IL dessutom tappar allt sitt socialistiska förstånd och hyllar en superkapitalist som om han vore en thailändsk version av Messias är ju ändå det mest komiska i det hela. Förmodligen är det de röda fanorna som Thaksin omger sig med som har förblindat den gode fackpampen :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Med att leva i en "falang kuvös" menar jag att man lever och bor på ett sätt och med en standard som avsevärt skiljer sig mot hur andra lever t.ex i en by på landet, då har man oftast svårt att bli en naturlig del av byn och gemenskapen där, och man får betydligt svårare att sätta sig in i och förstå hur människor i byn tycker och tänker, och varför dom gör just dom val dom gör i sitt liv, blir man en del av byn ramlar nästan alla pusselbitar på plats och man upptäcker att vårt svenska sätt att tänka och agera inte alltid är det bästa och att det finns andra sätt att uppnå ungefär samma resultat på, det är faktiskt lärorikt att ta del av och visa respekt för andras kulturer.

Mvh Isan Lover

Då vill jag upplysa dig om att en ”Kuvös” är en omslutande apparat som skapar en konstlad atmosfär i syfte att mycket små och bräckliga individer ska slippa oönskade bassilusker,

och för att de inte kan andas eller få näring av egen kraft.

Det är ju fullt möjligt att du ser alla dessa ”Mo Baan´s” och ”gated communities”

som just konstlade ”farangkuvöser” som omhuldar och separerar dess blekfeta invånare

från det äkta och fattiga Thailand där man av ekonomiska orsaker får finna sig i både

illasinnade bassilusker och en egenfångad stapeldiet av skalbaggar, småfåglar,

ödlor, råttor och gyttjefiskar.

Jag har ju själv bott i ett sådant där konstlat ”Mo Baan” i Rangsit,

och jag får nog säga att jag trotts allt trivdes ganska bra i den verkligheten,

men det kanske beror på att jag är en mycket liten och bräcklig individ? :bag:

Ha det nu bra i din verklighet, så försöker jag stå ut i min. ;)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ska man ta seden dit man kommer.

Men.

Jag kommer aldrig att misshandla barn i uppfostringssyfte.

Jag kommer aldrig att köra bil berusad.

Jag kommer aldrig att betala lagvidriga svältlöner.

Trots att det är vad seden erbjuder.

Visst sunt förnuft gäller trots allt även i Thailand.

Poffa

Va inte ens bra Kan du inte bättre Är det slut på argument, eller skall vi gå ner o argumentera som vi gjorde i sannlådan, de som var med på lekparkenas tid med lektanter förstår nog vad jag menar, Så ok för mig men jag tror inte det för kunskap framåt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du kör med din levnads historia så fort du blir påhoppad är det synd om dig vart i fan vill du komma, Ni kom ju uppen bart upp er på sammhäls stegen, på vilka meriter eller stålar har jag ingen aning. Men att ni levt i arbetarklassens villkor har du ju uppenbart inte. Där av har du svårt att tolka de fattiga iThailan, så enkelt är det. Men din snyft historia har ju i årtionde används av andra för att rättfärdiga olika ting. Så utifrån de kunskaperna så ger jag inte mycket för dina åsikter om Thailand. Du hamnar snett på grund av ett kunskapshandikapp, som man inte får på en internat skola. Nä livets kunskaper skaffar man sig i det verkliga live, ex som stuvare i GBG hamn de kunskaperna kan man omsätta till en viss del här i Thailand en del här lyckas väldigt bra med detta.

Men i alla trådar i.detta ämne är det som en röd tråd olika intressen mot varandra. Eller om man skall använda sig av ett känt slagord KLAS MOT KLASS. Tror att det är mer tydligt här i Thailand

Därmed säger jag inte att att de etablerade politikerna fattar detta Men förhoppnings vis kanske vi kan se en begynnelse hos de fattiga att se orsak o verkan.

Så sluta med dina snyft historier, så skall jag inte berätta hur det är att sitta på utedass i 25grader kyla.

Jag brukar stå på knä och stuva väskor i ett trångt lastutrymme i flygplan och har suttit och skitit på en papplåda under bar himmel i älvdalen under en vinterövning i lumpen i minus 30, är jag också kunskapshandikapadd? :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ni kan kritisera hur det fungerar på landet och "ironiserar" om hur giriga folk som min fru är som satsar pengar i sin hemby för att förbättra sin familjs situation och samtidigt hoppas tjäna lite pengar på det, det är upp till var och en att tycka vad dom vill om sånt här.

Men eftersom dom som jobbar hos oss bl.a är hennes far och nya kvinna, min fiske kompis och hans fru, frugans syster och familj så känner vi oss absolut inte som några blodsugande kapitalister, och vi vet att ingen annan släkting eller bybo gör det heller och det är det viktigaste, vad förhållandevis rika utlänningar som aldrig har träffat mig eller frugan och än mindre besökt vår by tycker är ganska ointresant, ni vet lika lite om hur vi och vår familj har det och ni kunde lika gärna ha uttala er om jordbruket i sibirien och deras problem.

Men det är fritt att tycka och tro vad man vill hur galet det än är och det skapar åtminstone något att diskutera om.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Va inte ens bra Kan du inte bättre Är det slut på argument, eller skall vi gå ner o argumentera som vi gjorde i sannlådan, de som var med på lekparkenas tid med lektanter förstår nog vad jag menar, Så ok för mig men jag tror inte det för kunskap framåt.

Nu bryr jag mig egentligen inte om att jag får minuskarma och brukar inte kommentera det heller, men gör ett undantag pga ditt inlägg. Har fått ett par minus av dig helt utan ett svar eller motivation. Så min fråga till dig, saknar du argument när du ger minus utan att bemöda dig att åtminstone bemöta mina inlägg i någon form av konstrutiv kritik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...