Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Nu är ju pengar inte allt här i världen, sägs det.

(oftast av de som har dessa i överflöd)

Det finns säkert hyggliga arbetsgivare på landsbygden som kompenserar sina

fattiga och underbetalda daglönearbetare med olika förmåner istället för höjd lön.

Exempelvis rabatterad LaoKao, samt kostnadsfria lån av metspön, slangbellor och

råttfällor borde ju betinga ett förnämligt förmånsvärde för den anställde.

Tillika bidrar denna generositet från arbetsgivaren till en avundsvärd

fritidssysselsättning för den krake som råkar dras med många barn att mätta.

:ironi: Eller hur IL?

SN

Hej

Ja man kan ju bjuda dom tillfälligt anställda på god mat och dryck, och man kan ju betala lite mer än grannarna, dela ut kläder och skor, hjälpa dom om dom kommer i knipa, bjuda deras fruar och barn på en utflykt med lite nöjen och kalas, arbeta tillsammans med dom på fälten och vara en god vän helt enkelt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Det låter ju bra, men är en människa som aldrig har gått i skolan och inte kan läsa eller skriva men som äger 10 rai risfält att anse som en godsägare?

Så det jag undrar är var går gränsen för att bli kategoriserad som godsägare för själv känner jag inte till att någon i vår by är det?

Mvh Isan lover

Nu är väl trots allt Du läskunnig och kan lästa dig till vad som gäller. Eller är löntagarnas rättigheter i Sverige skojigare lektyr än arbetsgivarnas skyldigheter i Thailand.

Minimilönen lär f.ö. inte vara högre än 169 bath/dan f.n. Undrar hur det går med lönsamheten efter ett lyft med 77% till 300?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Ja man kan ju bjuda dom tillfälligt anställda på god mat och dryck, och man kan ju betala lite mer än grannarna, dela ut kläder och skor, hjälpa dom om dom kommer i knipa, bjuda deras fruar och barn på en utflykt med lite nöjen och kalas, arbeta tillsammans med dom på fälten och vara en god vän helt enkelt.

Mvh Isan Lover

Är det vad era daglönearbetare får i lön,

eller får de även en dagslön i kontanter?

Jag har ju frågat dig två gånger tidigare om

hur mycket ni betalar era daglönare, men utan att du svarar på frågan.

Beror denna tystnad på att du inte vill eller inte kan svara?

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vad era daglönearbetare får i lön,

eller får de även en dagslön i kontanter?

Jag har ju frågat dig två gånger tidigare om

hur mycket ni betalar era daglönare, men utan att du svarar på frågan.

Beror denna tystnad på att du inte vill eller inte kan svara?

Mvh

SN

Det är ju hans fru som är ägare till egendomarna som hon köpt för sparade riksdaler :whistle: Han är ju bara dräng förstår du väl.Så han har nog ingen insyn i bokföring och ev.löneutbetalningar :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Så kan det naturligtvis vara "måne", men hela deras lantbruksrörelse och den vidhängande natur,- och arbetarromantiken kan också vara en ren fantasiprodukt i syfte att ha något att skriva om på mpr?

Jag är osäker på vilket.

mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det låter ju bra, men är en människa som aldrig har gått i skolan och inte kan läsa eller skriva men som äger 10 rai risfält att anse som en godsägare?

Så det jag undrar är var går gränsen för att bli kategoriserad som godsägare för själv känner jag inte till att någon i vår by är det?

Mvh Isan lover

Här hemma brukar ju facket inte dra sig för att sätta enmansföretag med tillfälligt anställda i blockad. Ska man ha en annan värdegrund som fackföreningsman verkande i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det vad era daglönearbetare får i lön,

eller får de även en dagslön i kontanter?

Jag har ju frågat dig två gånger tidigare om

hur mycket ni betalar era daglönare, men utan att du svarar på frågan.

Beror denna tystnad på att du inte vill eller inte kan svara?

Mvh

SN

Hej

Hade du följt med på forumets mångåriga trådar om byggen eller jordbruk hade du inte behövt fråga alls, men än en gång lön till personer som utför enklare arbete som så, skörda, tröska, gräva diken, rensa ogräs, plantera träd o.s.v är oftast 150-200 baht, men jag utesluter inte att man kan få folk för 100-120 baht heller under lågsäsong, och för dom som har en kompetens så som murare, elektriker, snickare, o.s.v är lönen oftast 250-300 baht per dag.

Och detta verkar inte vara något som gäller bara i vårt område utan det är flera medlemmar som har uppgett liknande belopp som dom här lite runt om i landet, men precis som andra medlemmar redan har varit inne på så är det allt vanligare med ett fast pris på jobbet, alltså ett ackord med ett fast pris vilket innebär en chans att tjäna mer, men min erfarenhet av detta är att dom ofta räknar fel och detta skulle innebära att dom tjänade mindre än dom 250-300 baht som dom skulle få som daglönare, men dom föredrar ändå att kunna ha friheten att börja när dom vill och sluta när dom vill och planera och utföra jobbet i sin egen takt, men några gånger har det hänt att dom har räknat så galet att jag har kompenserat dom med lite extra pengar.

Jag ogillar egentligen väldigt personliga frågor om folks ekonomi och vad dom betalar för saker och ting, familjeförhållanden, vad dom äger, vad dom har på banken o.s.v, och tycker att det är lite privat och att folk borde få bestämma hur mycket dom vill gå ut med offentligt själva på typ forum, men jag förstår att en som är aktiv i en fackförening och som säger sig sympatisera med landets fattiga får räkna med såna här frågor.

Och jag har naturligtvis inget att dölja, tvärtom gör vi alltid rätt för oss och har ett gott rykte bland daglönarna.

Men det är normalt inte jag själv som anställer dessa,utan det gör vår heltidsanställde förman (fiske kompis) och ibland frugans pappa, men jag brukar alltid se till att dom får extra bra mat och gärna lite falang grejor, och vid arbetsdagens slut brukar jag åka och hämta läskedrycker till dom som inte dricker alkohol och öl och lao kao till övriga, detta intar vi tillsammans under ett träd i skuggan, och lite kylda drycker serverat tillsammans med is sitter fint efter en arbetsdag, dom läskedrycker som blir över brukar någon av kvinnorna ta med hem till barnen, jag tycker att det ska vara lite roligare än vanligt när man arbetar åt en familj där en falang är inblandad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tack för svaret.

Jag tar dock inte illa upp om du svarar att det är en privatsak som du vill behålla för dig själv. Jag har en rättighet att ställa frågan på forumet tycker jag, men du har ingen skyldighet att uppge exakta löner om du inte vill det. Dock är någon form av svar ganska trevligt att få när man ställer en fråga.

Jag färstår också att du av för mig okänd anledning vill hålla en låg profil utan att avslöja för mycket om dig själv. Det är helt ok för mig men det föder också ett viss tvivel hos mig.

:) :)

Ha det bra på landet.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan !

Jag som du IL jobbar också fackligt !

Här i sverige ser vi ett alltmer utnyttjande av sk daglönare, Som jobbar på bemanningsföretag samt att de flesta kollektivavtal medger anställning vid sjuk och semester som endast är en dag.

Det blir ett hästjobb att stoppa en återgång till forna tider på arbetsmarknaden.

Och du som är facklig förkämpe borde väl åtminstone föregå med gott exempel och höja daglönen till 300 oavsett kompetens?

Och är det något jag hatar så är det dessa allmosor som du snackar om, (feodalsamhälle) sånt ska vara utöver en dräglig lön man kan leva på

!

Link to comment
Dela på andra sajter

250-300 bath för en dags arbete?

Det är minimum av vad jag brukar ge min caddie i dricks, då får hon även ca 150-200 bath från golfklubben.

Dessutom får hon ju 5 timmar på jobbet med trevligt sällskap :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack för svaret.

Jag tar dock inte illa upp om du svarar att det är en privatsak som du vill behålla för dig själv. Jag har en rättighet att ställa frågan på forumet tycker jag, men du har ingen skyldighet att uppge exakta löner om du inte vill det. Dock är någon form av svar ganska trevligt att få när man ställer en fråga.

Jag färstår också att du av för mig okänd anledning vill hålla en låg profil utan att avslöja för mycket om dig själv. Det är helt ok för mig men det föder också ett viss tvivel hos mig.

:) :)

Ha det bra på landet.

SN

Hej

Det finns många anledningar till att jag tycker att det är skönt att ligga lågt, jag vill inte sticka ut utan lever på samma sätt som övriga bybor och med ungefär samma standard, jag tror att det är lättast att bli accepterad så och genom att bygga upp vanliga relationer med byborna så blir jag bara en av dom, varken bättre eller sämre och det trivs jag med, jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv i en falang kuvös avskild ifrån verkligheten.

Här på forumet tycker jag att jag har berättat ganska mycket om mig själv och min familj, vi bor på västkusten, frugan kommer ifrån Nong Khai och hon har till skillnad mot mig studerat, vi har en son på 3.5 år, jag jobbar inom flyget och har rest mycket i jobbet genom åren, jag har dessutom hunnit med att ha fiskelicens och en liten fiskebåt och gillar att vistas på sjön, men jag gillar också att plocka bär och svamp i skogen, jag gillar det enkla och föredrar att vistas med enkla naturnära människor även om jag kan föra mig i lite mer allvarliga sammanhang bland eliten också, jag är positiv och tycker att livet och människorna jag möter är alldeles underbara, och jag ser sällan några problem med någonting utan mest möjligheter, jag har lätt för att få vänner runt om i världen och jag måste ha en sagolik tur för överallt möter jag trevliga och snälla människor även på dom mest ovätade ställena, så livet är underbart och jag tycker mest att det handlar om att följa med i livets flod och njuta. (det här blev ju nästan som en kontaktannons)

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Vit eller svart arbetskraft på landet?

Själv tvivlar jag starkt på att det skulle vara olagligt att betala grannar, släktingar och vänner daglöner när de hjälper till med risskörden. Skulle det vara det så skulle i princip alla bybor vara lagbrytare eftersom alla behöver hyra in arbetskraft några dgr då och då. Och när man är färdig med sin egen skörd så går man gärna själv ut som daglönare åt just grannar, släktingar och vänner som inte är det. I vår by, på gränsen, är det också väldigt många kambodjaner som hyr ut sig som daglönare på thailändska sidan gränsen. De har ungefär samma villkor/lön som thailändarna, aningen mindre betalt men istället fri mat och dryck. Samma kostnad för arbetsgivaren.

Skulle det handla om svartjobb så förstår jag inte varför inte polisen/myndigheterna i Thailand gör razzior på fälten. De skulle gripa 1000 tals svartjobbare och svartarbetsgivare varje dag under t ex skördesäsong. Nä, detta är knappast något som är olagligt i Thailand.

risskrd5.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kontaktannons var nog rätt ord IL. ha ha

Det är väl just den återkommande glorifieringen och ditt romantiserande kring

din egen persons egenskaper och dina osjälviska gärningar

som får en gammal cyniker som jag att tvivla på alla superlativ.

Om du däremot tror på det själv och njuter av vad du ser i spegeln så är det bara

att grattulera..

Jag önskar att jag hade hälften av dina egensksper och ditt självförtroende ;)

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan !

Jag som du IL jobbar också fackligt !

Här i sverige ser vi ett alltmer utnyttjande av sk daglönare, Som jobbar på bemanningsföretag samt att de flesta kollektivavtal medger anställning vid sjuk och semester som endast är en dag.

Det blir ett hästjobb att stoppa en återgång till forna tider på arbetsmarknaden.

Och du som är facklig förkämpe borde väl åtminstone föregå med gott exempel och höja daglönen till 300 oavsett kompetens?

Och är det något jag hatar så är det dessa allmosor som du snackar om, (feodalsamhälle) sånt ska vara utöver en dräglig lön man kan leva på

!

I min värld är det självklart att minimilönen på 300 baht ska omfatta alla, fast anställda som daglönare. Mindre än så ska ingen ha oavsett hur okvalificerad den personen är. Är de mer kvalificerat arbete ska de givetvis ha mer än 300 baht om dagen.

Jag har också svårt för det här allmosorna, ge folket en dräglig lön så de slipper stå med mössan i handen och hoppas på att bonden bjuder dem på käk. Det hör inte hemma i ett modernt samhälle.

Har en god vän som driver en större restaurang i Bangkok, ungefär 65 personer sysselsätts där, För de mest okvalificerade arbetarna(diskare, nattvakt, etc) ligger lönen på 8900 baht i månaden plus en rörlig del som kommer från "Service charge" där alla anställda har minst 4000 baht och sen tillkommer ytterligare en rörlig del där personalen har olika procentsatser beroende på hur stor chans de har att få direkt dricks av kunderna.

De bäst betalda thailändarna är de tre förste kockarna som har 28 500 THB i månaden plus tilläggen. Som det är idag tjänar alltså ingen av dem mindre än 342 baht per dag och det är långt över den lagstadgade minimilönen i Bangkok.

Restaurangen är farang ägd och har i princip ingen som helst personalomsättning-de har möten med ledningen en gång i månaden där de kan diskutera med cheferna om vad som funkar och inte funkar.

Så jag kan inte begripa varför en svensk med lite mark och ett jordbruk som behöver extra hjälp inte vill betala arbetarna minimilönen utan istället ge dem allmosor. För med högre lön kommer ju också högre krav på effektiviteten, eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vit eller svart arbetskraft på landet?

Själv tvivlar jag starkt på att det skulle vara olagligt att betala grannar, släktingar och vänner daglöner när de hjälper till med risskörden. Skulle det vara det så skulle i princip alla bybor vara lagbrytare eftersom alla behöver hyra in arbetskraft några dgr då och då. Och när man är färdig med sin egen skörd så går man gärna själv ut som daglönare åt just grannar, släktingar och vänner som inte är det. I vår by, på gränsen, är det också väldigt många kambodjaner som hyr ut sig som daglönare på thailändska sidan gränsen. De har ungefär samma villkor/lön som thailändarna, aningen mindre betalt men istället fri mat och dryck. Samma kostnad för arbetsgivaren.

Skulle det handla om svartjobb så förstår jag inte varför inte polisen/myndigheterna i Thailand gör razzior på fälten. De skulle gripa 1000 tals svartjobbare och svartarbetsgivare varje dag under t ex skördesäsong. Nä, detta är knappast något som är olagligt i Thailand.

risskrd5.jpg

Hej

Jag håller med dig helt, och jag är ganska säker på att det fungerar så här i varenda by i norr och nordost, och jag tror aldrig att någon människa har funderat på att det sätt som deras samhälle har fungerat på i 4-500 år skulle vara olagligt.

Detta är nog bara en naturlig del av livet för alla inblandade, och hela denna diskussion är nog ett exempel på den olika verklighet som vi lever i mellan folk som lever på landet och folk som bor i stan eller på en turistort, en kulturkrock helt enkelt.

Som Svensk förväntar man sig att allt är uppstyrt, reglerat, organiserat och registrerat vart man än kommer i världen, men så är det inte, och i stora delar av världen bl.a i Thailand är det inte mycket som är det, här är det traditioner, social kontroll och sunt förnuft som gäller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Som Svensk förväntar man sig att allt är uppstyrt, reglerat, organiserat och registrerat vart man än kommer i världen, men så är det inte, och i stora delar av världen bl.a i Thailand är det inte mycket som är det, här är det traditioner, social kontroll och sunt förnuft som gäller.

Mvh Isan Lover

Konstigt!

Är det inte du som har propagerat för långtgående sociala och politiska förändringar i Thailand

och att önskan att få till dessa förändringar är väl förankrade hos byborna.

Nu låter det istället som att allt ska vara och förbli

som det har varit i flera hundra år.

Denna typ av konservatism är ju något som du brukar beskylla

den sk "Eliten" för.

Hur ska du ha det med reformerna?

Vill du ha ett modernare Thailand, bara det inte blir modernt och socialt reformerat i din by?

SN

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I min värld är det självklart att minimilönen på 300 baht ska omfatta alla, fast anställda som daglönare. Mindre än så ska ingen ha oavsett hur okvalificerad den personen är. Är de mer kvalificerat arbete ska de givetvis ha mer än 300 baht om dagen.

Jag har också svårt för det här allmosorna, ge folket en dräglig lön så de slipper stå med mössan i handen och hoppas på att bonden bjuder dem på käk. Det hör inte hemma i ett modernt samhälle.

Har en god vän som driver en större restaurang i Bangkok, ungefär 65 personer sysselsätts där, För de mest okvalificerade arbetarna(diskare, nattvakt, etc) ligger lönen på 8900 baht i månaden plus en rörlig del som kommer från "Service charge" där alla anställda har minst 4000 baht och sen tillkommer ytterligare en rörlig del där personalen har olika procentsatser beroende på hur stor chans de har att få direkt dricks av kunderna.

De bäst betalda thailändarna är de tre förste kockarna som har 28 500 THB i månaden plus tilläggen. Som det är idag tjänar alltså ingen av dem mindre än 342 baht per dag och det är långt över den lagstadgade minimilönen i Bangkok.

Restaurangen är farang ägd och har i princip ingen som helst personalomsättning-de har möten med ledningen en gång i månaden där de kan diskutera med cheferna om vad som funkar och inte funkar.

Så jag kan inte begripa varför en svensk med lite mark och ett jordbruk som behöver extra hjälp inte vill betala arbetarna minimilönen utan istället ge dem allmosor. För med högre lön kommer ju också högre krav på effektiviteten, eller hur?

Hej

Dina frågor och ditt oförstående tyder på en viss okunskap om hur det fungerar ute i byarna, och det är bra att du frågar för du verkar inte vara ensam om att inte förstå hur det hänger ihop, och kanske kan en tråd som den här göra att fler får lite insyn i hur det fungerar.

Om du hade tagit till dig vad jag skrev om lönerna så hade du observerat att lönerna ute i byarna oftast redan nu ligger på eller över dom lagstadgade minimilönerna, och med den utveckling som det är inom t.ex gummiodling så utesluter jag inte alls att nivåerna kommer att höjas till den nya lagstadgade minimilönen under mandatperioden, och förmodligen hade den gjort det ändå.

Ute i byarna har folk mycket mindre kostnader än i städerna, man betalar ingen hyra, odlar egen mat, har egna husdjur, inga resor till och från arbete m.m, detta innebär att det blir betydligt billigare än att leva i stan där man får betala hyra, köpa ris, frukt, grönsaker och kött, och ofta betala för transporter av olika slag, men det viktigaste av allt är nog ändå att man kan bo kvar med sina släktingar och vänner om man kan försörja sig i byn.

Så enligt mig är alla dessa daglönearbeten som innebär att folk jobbar hos varandra om tillfälle ges är en ryggrad i hela by samhället och den näst största motorn i deras ekonomi, och utan den skulle byarna inte fungera och dom skulle förmodligen överges, så alla jobb som kan skapas ute i byarna är välkommna och helt nödvändiga för byns existens.

Sen det här med det som kristna europe`er upplever som förnedrande allmosor är inget annat än tradition, och hur fattig en människa än är så förväntas han eller hon bjuda sina daglönare på mat och dryck, och att en familj som dessutom har flera utlänningar ingifta skulle strunta i denna tradition genom att inte erbjuda mat och dryck är helt otänkbart, och skulle man ändå välja den vägen så skulle det nog bli en skandal av stora mått som skulle bli det stora samtalsämnet inom 10-20 mils radie på några timmar, och jag själv och min familj och släkt skulle få dåligt rykte i generationer.

Så det är som vanligt, man får ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en normal människa på den plats man befinner sig och själv tycker jag dessutom att just denna sedvänja är både bra och trevlig och att den har en viktig soial funktion som binder samman alla.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig helt, och jag är ganska säker på att det fungerar så här i varenda by i norr och nordost, och jag tror aldrig att någon människa har funderat på att det sätt som deras samhälle har fungerat på i 4-500 år skulle vara olagligt.

Detta är nog bara en naturlig del av livet för alla inblandade, och hela denna diskussion är nog ett exempel på den olika verklighet som vi lever i mellan folk som lever på landet och folk som bor i stan eller på en turistort, en kulturkrock helt enkelt.

Som Svensk förväntar man sig att allt är uppstyrt, reglerat, organiserat och registrerat vart man än kommer i världen, men så är det inte, och i stora delar av världen bl.a i Thailand är det inte mycket som är det, här är det traditioner, social kontroll och sunt förnuft som gäller.

Mvh Isan Lover

Jag har själv bott i en by på landet så jag vet hur det funkar. Det funkar likadant även här, trots att jag numera bor i en stad. Småföretag drivs helt papperslöst. Med myndigheternas goda minne. Finns en gräns när det måste till papper. Men den gränsen är klart flexibel.

Men den dan Damen inte kan betala ut lagstadgad minimilön till sina anställda i restaurangen så läggs restaurangen ner. Även om det skulle finnas arbetslösa eller t.ex. papperslösa kambodjaner som skulle tänka sig att jobba billigare.

Nån djävla heder får man dock ha i kroppen.

Att lästa om fackföreningspampen från Sverige som utnyttjar fattiga till olagliga svältlöner och försvarar sig med att de både är svartarbetare och så har det varit i hundratals år får mig att må illa.

Den fattigas försvarare. Pyttsan.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dina frågor och ditt oförstående tyder på en viss okunskap om hur det fungerar ute i byarna, och det är bra att du frågar för du verkar inte vara ensam om att inte förstå hur det hänger ihop, och kanske kan en tråd som den här göra att fler får lite insyn i hur det fungerar.

Om du hade tagit till dig vad jag skrev om lönerna så hade du observerat att lönerna ute i byarna oftast redan nu ligger på eller över dom lagstadgade minimilönerna, och med den utveckling som det är inom t.ex gummiodling så utesluter jag inte alls att nivåerna kommer att höjas till den nya lagstadgade minimilönen under mandatperioden, och förmodligen hade den gjort det ändå.

Ute i byarna har folk mycket mindre kostnader än i städerna, man betalar ingen hyra, odlar egen mat, har egna husdjur, inga resor till och från arbete m.m, detta innebär att det blir betydligt billigare än att leva i stan där man får betala hyra, köpa ris, frukt, grönsaker och kött, och ofta betala för transporter av olika slag, men det viktigaste av allt är nog ändå att man kan bo kvar med sina släktingar och vänner om man kan försörja sig i byn.

Så enligt mig är alla dessa daglönearbeten som innebär att folk jobbar hos varandra om tillfälle ges är en ryggrad i hela by samhället och den näst största motorn i deras ekonomi, och utan den skulle byarna inte fungera och dom skulle förmodligen överges, så alla jobb som kan skapas ute i byarna är välkommna och helt nödvändiga för byns existens.

Sen det här med det som kristna europe`er upplever som förnedrande allmosor är inget annat än tradition, och hur fattig en människa än är så förväntas han eller hon bjuda sina daglönare på mat och dryck, och att en familj som dessutom har flera utlänningar ingifta skulle strunta i denna tradition genom att inte erbjuda mat och dryck är helt otänkbart, och skulle man ändå välja den vägen så skulle det nog bli en skandal av stora mått som skulle bli det stora samtalsämnet inom 10-20 mils radie på några timmar, och jag själv och min familj och släkt skulle få dåligt rykte i generationer.

Så det är som vanligt, man får ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en normal människa på den plats man befinner sig och själv tycker jag dessutom att just denna sedvänja är både bra och trevlig och att den har en viktig soial funktion som binder samman alla.

Mvh Isan Lover

Ungefär på samma sätt lät det från de svenska storbönderna när socialdemokraterna ville avskaffa statarsystemet för 70-80 år sedan-de hänvisade också till precis samma orsaker som du gör för att systemet skulle bevaras.

Varför vill du som säger dig vara för en reformering och modernisering av det Thailändska samhället inte ha det på landsbygden-är inte daglönarnas arbete värt 300 baht om dagen för dig för att du bjuder på mat, de har låga omkostnader, de slipper pendla, har egna husdjur, odlar sin egen mat och har låga omkostnader jämfört med att jobba i exempelvis Bangkok.

Det finns väl inget som hindrar dig från att bjuda dem på mat trots att de får 300 baht om dagen? Restaurangen jag gav som exempel bjuder alla anställda på mat trots att den sämst betalde har 342 baht om dagen.

Det är tydligen lätt att vara för reformer och modernisering av samhället, men när det drabbar den egna plånboken så är det tydligen en annan visa...

Edit: För er som inte känner till statarsystemet i Sverige

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statare

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lustigt att läsa ILs självgoda förklaring att hans gravt förenklade omvärldsbild bekräftar att han ensam förstår livet i byarna. :)

Vad gäller vit/svart arbetskraft så vet varenda person som haft verksamhet i Thailand att det är en enorm skillnad mellan en lag i skrift och dess implementation.

Det är snarare regel än undantag att lagen säger en sak - och hur den implementeras säger en annan. Har ni t.ex glömt att prostitution är förbjudet?

Det borde gripas folk i tusental varje dag i Pattis och Bangkok etc, :rolleyes:

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite fel att prata om "svart" och "vit" arbetskraft. Bägge de verksamheter som jag har varit med och starta upp är registrerade hos myndigheterna. Men eftersom omsättning ligger under den något flexibla gränsen för moms så har dom rätt att driva sin verksamhet papperslöst. Och utan bokföring.

Damen fick i stället betala en schablonskatt för restaurangen. 400 Bath. Per år.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Dina frågor och ditt oförstående tyder på en viss okunskap om hur det fungerar ute i byarna, och det är bra att du frågar för du verkar inte vara ensam om att inte förstå hur det hänger ihop, och kanske kan en tråd som den här göra att fler får lite insyn i hur det fungerar.

Ute i byarna har folk mycket mindre kostnader än i städerna, man betalar ingen hyra, odlar egen mat, har egna husdjur, inga resor till och från arbete m.m, detta innebär att det blir betydligt billigare än att leva i stan där man får betala hyra, köpa ris, frukt, grönsaker och kött, och ofta betala för transporter av olika slag, men det viktigaste av allt är nog ändå att man kan bo kvar med sina släktingar och vänner om man kan försörja sig i byn.

Så enligt mig är alla dessa daglönearbeten som innebär att folk jobbar hos varandra om tillfälle ges är en ryggrad i hela by samhället och den näst största motorn i deras ekonomi, och utan den skulle byarna inte fungera och dom skulle förmodligen överges, så alla jobb som kan skapas ute i byarna är välkommna och helt nödvändiga för byns existens.

Sen det här med det som kristna europe`er upplever som förnedrande allmosor är inget annat än tradition,

. . . . cut . . .

Så det är som vanligt, man får ta seden dit man kommer och göra det som förväntas av en normal människa på den plats man befinner sig och själv tycker jag dessutom att just denna sedvänja är både bra och trevlig och att den har en viktig soial funktion som binder samman alla.

Mvh Isan Lover

Bäste IL, du skrev tidigare följande, vilket gör mig lite undrande:

” jag skulle aldrig kunna tänka mig ett liv i en falang kuvös avskild ifrån verkligheten

Vilka falanger syftar du på då,

är det alla de som inte bor i en liten fattig by på landet och bedriver lantbruk?

Hur många av byborna i ditt område har någon egen mark för att klara ett självhushåll – inte alla i alla fall tror jag?

Men väl några stycken som lyckligtvis äger sin egen mark.

Att man inte betalar bostadshyra ute på vischan beror väl snarare på avsaknaden av vettiga hyresfastigheter och alltför dåliga inkomster för gemene man.

De flesta har med andra ord inte råd med att hyra en egen lägenhet eller ett hus i de fattigare delarna på landet.

Därför tvingas farföräldrar, föräldrar, barn och andra släktingar ihop till trångboddhet.

Där under ett och samma tak får de försöka samsas utan att kunna förverkliga drömmen om ett eget hem. Det var likadant i Sverige förr i tiden.

För visst har även det enkla folket i Isaan en önskan om större förvärvsinkomster för att kunna förverkliga drömmen om ett eget transportmedel, ett hem eller en egen åkerlapp.

Det är ju knappast ett frivilligt val som de fattiga gör när de bor och lever som de gör idag – det är snarare en nödvändighet för att kunna överleva och ett resultat av deras dåliga inkomster.

De allra flesta enkla Isaantjejer som jag har träffat i här Sverige har likartade prioriteringar och önskemål.

Oftast är det följande saker som är på deras önskelista:

1. Köpa eller bygga ett hus där ute på landet (pga trångboddhet och dålig boendestandard).

2. Köpa en egen åkerlapp så att de själva och föräldrarna slipper krusa andra markägare i byn.

3. Köpa en motorcykel eller en Pickup så att de kan transportera sig själva och sina närmaste.

4. Sponsra en eller flera syskon så att de via utbildning kan lämna det fattiga bylivet som du IL hyllar och romantiserar kring.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite fel att prata om "svart" och "vit" arbetskraft. Bägge de verksamheter som jag har varit med och starta upp är registrerade hos myndigheterna. Men eftersom omsättning ligger under den något flexibla gränsen för moms så har dom rätt att driva sin verksamhet papperslöst. Och utan bokföring.

Damen fick i stället betala en schablonskatt för restaurangen. 400 Bath. Per år.

Poffa

Om det var enmansföretag så var det samma regler i Surin under min tid. Men om det var ett inc så krävdes bokföring och redovisning även om omsättningen låg under momsgränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite fel att prata om "svart" och "vit" arbetskraft. Bägge de verksamheter som jag har varit med och starta upp är registrerade hos myndigheterna. Men eftersom omsättning ligger under den något flexibla gränsen för moms så har dom rätt att driva sin verksamhet papperslöst. Och utan bokföring.

Damen fick i stället betala en schablonskatt för restaurangen. 400 Bath. Per år.

Poffa

Precis, min svärfamilj betalar en femhundring per år i schablonskatt för att de driver affär. I övrigt finns ingen bokföring eller papper.

Är övertygad om att små familjejordbruk drivs papperslöst och att man hyr in daglönare helt lagligt, att tala om svartjobb á la Sverige är nog inte rätt.

Att man som farang oftast har möjlighet att betala högre och drägligare lön än alla andra, alternativt ge bättre arbetsvillkor är väl bra, inte alltid det är så lätt att få tag i folk under säsonger då alla behöver hjälp. Så det kan ju vara en konkurransfördel. Men att vi har råd att betala mer än andra gäller väl inte bara på landsbygden? MaiChai ger säkert regelmässigt 60 baht för nudelsoppan som kostar 30 bara för att höja avancen lite för ägare/personal. Och det gör väl alla andra som klagar på ILs löner också, eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...