Jump to content
IGNORERAD

Fackföreningarna sätter press på Yingluck och PT


MaiChai

Recommended Posts

http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=10623

Verkar som om Phukets internationella kongresscenter är i farozonen efter PT segern, kommer maffiafamiljen från Chon Buri åt turistministeriet lär den flyttas till någon leråker som familjen äger i Chon Buri.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • noBuzz

    20

  • carpenter

    19

  • Kim

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gissar att minimilönen fungerar som riktmärke även i oreglerade lönesammanhang. Så höjs lagstadgad minimilön så gissar jag att det påverkar lönesättningen på byggen, risfält och annat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag blir fortfarande lika förvånad över att ni inte begriper att dom flesta människorna saknar en anställning där en minimilön har någon betydelse, minimilöner är ett mioritetsproblem, men visst bör dom hålla sitt vällöfte.

Men några fackföreningar värda namnet är jag tveksam till om det finns här borde det nog reformeras och utbildas en hel del.

Mvh Isan Lover

Utbildas till vad?Det du står för?Nej tack.En förblindad kommunistkämpe :diablo:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu vet jag ju inte vad minimilönen är i ert område-just nu är den individuell för de olika provinserna-men varför skulle inte daglönarna också ha rätt till 300 baht per dag i minimilön?

Fast anställd eller daganställd ska väl inte spela någon roll?

Hej

Daglönarnas ersättningar är beroende på årstid och styrs av efterfrågan på arbetskraft och deras löner har ingen koppling till dom minimilöner man nu pratar om, men förhoppningsvis kan det spilla över på dom också om det allmänna löneläget stiger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Daglönarnas ersättningar är beroende på årstid och styrs av efterfrågan på arbetskraft och deras löner har ingen koppling till dom minimilöner man nu pratar om, men förhoppningsvis kan det spilla över på dom också om det allmänna löneläget stiger.

Mvh Isan Lover

Och varför gäller inte lagstadgad minimilön för tillfälligt anställda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

Daglönarnas ersättningar är beroende på årstid och styrs av efterfrågan på arbetskraft och deras löner har ingen koppling till dom minimilöner man nu pratar om, men förhoppningsvis kan det spilla över på dom också om det allmänna löneläget stiger.

Mvh Isan Lover

Nu blir jag lite nyfiken, varför ska inte daglönarna ha rätt till samma minimilön som alla andra?

Minimilön betyder just minsta/lägsta lön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Och varför gäller inte lagstadgad minimilön för tillfälligt anställda?

Förmodligen för att snåla godsägare inte vill betala minimilön.. Det är väl frågor som dessa fackpampen IL brinner för när han är hemma i Sverige, men när han kommer ner till Thailand förvandlas han till godsägare och med Thaksin som sin främsta förebild så inte fan tänker han på arbetarnas bästa när det finns pengar att tjäna :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är bra att de sätter press på henne att snabbt höja lägsta lönerna!

Oavsett vad andra säger så nog är det så att minimilöns nivån är av väsentlig betydelse för lönebildningen även i ett land som Thailand, en kraftig höjning av minimilönen är nödvändig för att utveckla Thailands jordbruk bland annat. I motsats till vad andra skriver här så har det även en mycket positiv inverkan på den övriga lönebildningen för låglönegrupper inom landet det kommer även att sätta press på de som nyttjar illegal arbetskraft då dessa kommer betraktas som lönedumpare av den Thailändska arbetskraften. Visst det kommer att bli dyrare för de som bedriver jordbruk samt nyttjar daglönare det kommer även på sikt att höja lönen inom industrin.

Jag tror att alla som arbetat fackligt på en nivå där de varit del av en avtalsrörelse samt dess förhandlingar vet att lägsta nivåer alltid fungerar normerande och inga grupper är villiga att lägga sina lönekrav under dessa lägsta nivåer. Lägsta nivåer för en viss yrkesgrupp kan vara problematiska då dessa tenderar att minska lönespridningen uppåt, det är dock skillnad när det gäller lagstiftade lönenivåer för hela arbetsmarknaden dessa kommer verka normerande uppåt därför att inga grupper vill ligga lägst i landet samt ingen arbetsgivare kan i längden säga till sin personal att de får den lägsta lönen i landet och räkna med att få behålla den personalen de vet ju att de alltid får minst den lönen som denna arbetsgivare erbjuder oavsett vad de arbetar med!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej

Daglönarnas ersättningar är beroende på årstid och styrs av efterfrågan på arbetskraft och deras löner har ingen koppling till dom minimilöner man nu pratar om, men förhoppningsvis kan det spilla över på dom också om det allmänna löneläget stiger.

Mvh Isan Lover

Något märkligt resonemang jag uppfattade allt det som att det skulle vara en lägsta tillåtna lönen i landet som skulle höjas, vad jag kunde läsa står det inget om någon specifik anställningsform när det gäller vilka som skall omfattas av lagen om lägstalön, således omfattar det alla även tillfällig arbetskraft som daglönare etc.

Att införa en höjd lägstalön som bara omfattar fastanställd personal är ju idi*tiskt då blir ju de som har lägre löner uppsagda och återanställda som daglönare!

Så infernaliskt dum att dom inför en sådan lag tror jag inte hon är och ej heller att de Thailändska fackföreningarna skulle stödja ett så imbecillt förslag.

Nej lagen om lägsta lön omfattar alla som arbetar mot lön i någon form i Thailand.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Något märkligt resonemang jag uppfattade allt det som att det skulle vara en lägsta tillåtna lönen i landet som skulle höjas, vad jag kunde läsa står det inget om någon specifik anställningsform när det gäller vilka som skall omfattas av lagen om lägstalön, således omfattar det alla även tillfällig arbetskraft som daglönare etc.

Att införa en höjd lägstalön som bara omfattar fastanställd personal är ju idi*tiskt då blir ju de som har lägre löner uppsagda och återanställda som daglönare!

Så infernaliskt dum att dom inför en sådan lag tror jag inte hon är och ej heller att de Thailändska fackföreningarna skulle stödja ett så imbecillt förslag.

Nej lagen om lägsta lön omfattar alla som arbetar mot lön i någon form i Thailand.

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej

Eftersom dessa jobb är svarta så saknas allt det som behövs för att införa någon slags minimilön beslutad av regeringen, det finns varken oficiella arbetsgivare, arbetstagare eller fackföreningar, inget företag är registrerat, ingen form av bokföring finns, ingen vet om hur många som jobbar så här, var eller hur och när.

Så enligt mig är det mer eller mindre omöjligt att reglera den här marknaden som den ser ut, men precis som du hoppas jag och tror jag att ett allmännt högre löneläge kommer att påverka denna stora grupps löner åt rätt håll.

Man kan ju ta den svenska svarta arbetsmarknaden som exempel, där är det heller inga minimilöner som gäller, det finns inga försäkringar, inga pensioner, inga arbetstidsregler o.s.v, alla lagar och regler tillämpas bara i vita jobb och arbetsplatser.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Eftersom dessa jobb är svarta så saknas allt det som behövs för att införa någon slags minimilön beslutad av regeringen, det finns varken oficiella arbetsgivare, arbetstagare eller fackföreningar, inget företag är registrerat, ingen form av bokföring finns, ingen vet om hur många som jobbar så här, var eller hur och när.

Så enligt mig är det mer eller mindre omöjligt att reglera den här marknaden som den ser ut, men precis som du hoppas jag och tror jag att ett allmännt högre löneläge kommer att påverka denna stora grupps löner åt rätt håll.

Mvh Isan Lover

Hur är det hos dig IL som är arbetsgivare på era plantage,

betalar du och frugan era daglönearbetare 300 bath om dagen redan nu

eller har ni för avsikt att göra så inom en snar framtid?

(detta oavsett om de är registrerade eller ej)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Är det svartarbete skall det ju polisanmälas så att den arbetsgivaren ålägges att betala ut lagstadgade löner att säga att vissa grupper ej omfattas bara för att det i dagsläget huvudsakligen är svartarbete är ju idi*tiskt endera omfattas de av lagen eller inte, omfattas de av lagen är det en fråga om att tillse att lagarna följs.

Det låter som att det även behövs en mycket hårdare kontroll av att alla arbetsgivare i landet följer Thailändsk lag!

Mvh

Magnus+Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Att säga att en lag inte omfattar någon bara för att den exempelvis jobbar svart eller att arbetsgivaren ej anställt dem officiellt, är lika dumt som att säga att brottsbalkens reglering om mord, stöld etc i Sverige ej gäller för tjuvar och mördare då dessa ändock har stulit och mördat. Det värsta tramset jag hört på länge endera gäller en lag annars gäller den inte, omfattas en viss grupp av lagen så gäller den oavsett vad om eventuella arbetsgivare väljer att inte följa lagen det är då ett lagbrott och bör och skall bestraffas i enlighet med den lagstiftningen.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Hej

Eftersom dessa jobb är svarta så saknas allt det som behövs för att införa någon slags minimilön beslutad av regeringen, det finns varken oficiella arbetsgivare, arbetstagare eller fackföreningar, inget företag är registrerat, ingen form av bokföring finns, ingen vet om hur många som jobbar så här, var eller hur och när.

Så enligt mig är det mer eller mindre omöjligt att reglera den här marknaden som den ser ut, men precis som du hoppas jag och tror jag att ett allmännt högre löneläge kommer att påverka denna stora grupps löner åt rätt håll.

Man kan ju ta den svenska svarta arbetsmarknaden som exempel, där är det heller inga minimilöner som gäller, det finns inga försäkringar, inga pensioner, inga arbetstidsregler o.s.v, alla lagar och regler tillämpas bara i vita jobb och arbetsplatser.

Mvh Isan Lover

Ska man tolka det här tillsammans med tidigare inlägg som att fackpampen nyttjar svart arbetskraft på sina ägor.. Har inte fackförbunden i Sverige sk värdegrunder, som det så fint heter, som dom med förtroende uppdrag ska följa? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Att vita arbetare får högre lön smittar nog av sig neråt till de svarta arbetarna får man hoppas som en slags defakto-standard för minimilöner även för de utan anställnings och löneskydd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det svartarbete skall det ju polisanmälas så att den arbetsgivaren ålägges att betala ut lagstadgade löner att säga att vissa grupper ej omfattas bara för att det i dagsläget huvudsakligen är svartarbete är ju idi*tiskt endera omfattas de av lagen eller inte, omfattas de av lagen är det en fråga om att tillse att lagarna följs.

Det låter som att det även behövs en mycket hårdare kontroll av att alla arbetsgivare i landet följer Thailändsk lag!

Mvh

Magnus+Chumphae

Hej

Detta att en majoritet av landets innevånare jobbar i branscher som är säsongsbetonade och att arbetsgivarens rörelse är oregistrerade är ett problem, lägger du där till att daglönarna kommer och går på daglig, vecko eller månadsbasis och rör sig över stora delar av landet så inser man snart problemet med att organisera eller kontrollera den här marknaden.

Men om inte jag minns fel hade vi själva samma typ av daglönare utan rättigheter i Sverige också för 50-100 år sedan, man drog omkring och deltog i skörd och tröskning, eller byggde hus och ladugårdar, när sillen gick till drog man till kusten och fick tillfälliga jobb på båt eller i beredning, ingen var registrerad arbetsgivare och inga minimilöner fanns där heller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att vita arbetare får högre lön smittar nog av sig neråt till de svarta arbetarna får man hoppas som en slags defakto-standard för minimilöner även för de utan anställnings och löneskydd

Hej

Här är vi överens och detta hoppas jag också på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta att en majoritet av landets innevånare jobbar i branscher som är säsongsbetonade och att arbetsgivarens rörelse är oregistrerade är ett problem, lägger du där till att daglönarna kommer och går på daglig, vecko eller månadsbasis och rör sig över stora delar av landet så inser man snart problemet med att organisera eller kontrollera den här marknaden.

Men om inte jag minns fel hade vi själva samma typ av daglönare utan rättigheter i Sverige också för 50-100 år sedan, man drog omkring och deltog i skörd och tröskning, eller byggde hus och ladugårdar, när sillen gick till drog man till kusten och fick tillfälliga jobb på båt eller i beredning, ingen var registrerad arbetsgivare och inga minimilöner fanns där heller.

Mvh Isan Lover

Olyckligtvis för godsägare i Thailand har daglönarna numera rättigheter i Thailand. Rätt till lagstadgad minimilön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej IL - Jag upprepar min tidigare fråga eftersom du missade den ;)

Hur är det hos dig IL som är arbetsgivare på era plantage,

betalar du och frugan era daglönearbetare 300 bath om dagen redan nu

eller har ni för avsikt att göra så inom en snar framtid?

(detta oavsett om de är registrerade eller ej)

Eftersom du så ofta vurmar för reformer och för de fattiga och det enkla naturfolket

i och kring din by så är det väl inget som hindrar dig att redan nu gå i bräschen

och betala lite bättre daglöner än vad de andra plantagesägarna gör.

Du behöver väl inte invänta en ny lag om höjda lägstalöner för att tillämpa

lite positiv löneglidning i byn?

Eller blir de andra markägarna i området arga då?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägstalönen är naturligtvis beroende på vilken yrkesgrupp man åsyftar. Kommer daglönarna inom jordbrukssektorn få 300B så kommer byggnadsarbetarna definitivt kräva minst 450 mot de i bästa fall 300B man kan få någon för idag uppe i de fattigaste delarna i Isaan. Om man har tur alltså. De duktigaste behöver inte jobba för daglöner - utan endast på anbud för hela jobbet vilket inte sällan visar sig hamna på en bra bit över 500B.

Sedan ställer jag mig frågan hur man anlitar "vit" arbetskraft i Thailand. Det har aldrig någon förklarat för mig iaf.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Lägstalönen är naturligtvis beroende på vilken yrkesgrupp man åsyftar. Kommer daglönarna inom jordbrukssektorn få 300B så kommer byggnadsarbetarna definitivt kräva minst 450 mot de i bästa fall 300B man kan få någon för idag uppe i de fattigaste delarna i Isaan. Om man har tur alltså. De duktigaste behöver inte jobba för daglöner - utan endast på anbud för hela jobbet vilket inte sällan visar sig hamna på en bra bit över 500B.

Sedan ställer jag mig frågan hur man anlitar "vit" arbetskraft i Thailand. Det har aldrig någon förklarat för mig iaf.

Tja du kan nog börja med att ha en korrekt bokföring samt betala ut minst lagstadgade minimilöner, samt teckna erforderliga försäkringar för de anställda och den skatt som alla företag i Thailand måste betala.

Tror nog det är möjligt att få svar på dina frågor om övriga åtgärder för en korrekt anställning i Thailand om du frågar de som arbetar med sådana frågor.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man tolka det här tillsammans med tidigare inlägg som att fackpampen nyttjar svart arbetskraft på sina ägor.. Har inte fackförbunden i Sverige sk värdegrunder, som det så fint heter, som dom med förtroende uppdrag ska följa? :crazy:

Jo, men det gäller bara om man sätter sin fot på en bar i Pattaya. Då ligger man risigt till.

Fackpampens Sexfest, heter det då i våra fina kvällstidningar

.........

Jag känner mig inte riktigt nöjd med ovanstående rubrik. Den nya lyder så här,

Riksbekant fackpamps vilda sexorgier i ökänt sexträsk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nu är ju pengar inte allt här i världen, sägs det.

(oftast av de som har dessa i överflöd)

Det finns säkert hyggliga arbetsgivare på landsbygden som kompenserar sina

fattiga och underbetalda daglönearbetare med olika förmåner istället för höjd lön.

Exempelvis rabatterad LaoKao, samt kostnadsfria lån av metspön, slangbellor och

råttfällor borde ju betinga ett förnämligt förmånsvärde för den anställde.

Tillika bidrar denna generositet från arbetsgivaren till en avundsvärd

fritidssysselsättning för den krake som råkar dras med många barn att mätta.

:ironi: Eller hur IL?

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja du kan nog börja med att ha en korrekt bokföring samt betala ut minst lagstadgade minimilöner, samt teckna erforderliga försäkringar för de anställda och den skatt som alla företag i Thailand måste betala.

Tror nog det är möjligt att få svar på dina frågor om övriga åtgärder för en korrekt anställning i Thailand om du frågar de som arbetar med sådana frågor.

Mvh

Magnus-Chumphae

Jo du, det har jag nog frågat, efter att ha byggt ett hus från grunden och helrenoverat ett annat under sammanlagt 2 års tid. Kvitton på materiel är inget problem, men försök att få det på utfört arbete, så får du se.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Olyckligtvis för godsägare i Thailand har daglönarna numera rättigheter i Thailand. Rätt till lagstadgad minimilön.

Hej

Det låter ju bra, men är en människa som aldrig har gått i skolan och inte kan läsa eller skriva men som äger 10 rai risfält att anse som en godsägare?

Så det jag undrar är var går gränsen för att bli kategoriserad som godsägare för själv känner jag inte till att någon i vår by är det?

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...