Jump to content
IGNORERAD

Thaiarna visar sina fula trynen


Jive

Recommended Posts

I takt med Pattayas enorma expansion, har den tidigare mysiga och vänliga atmosfären förändrats till en alltmer ovänlig, intolerant och fientlig miljö.

Thaiarnas hat mot faranger och deras thaisällskap blir alltmer tydligt och man behöver ej längre tvivla på huruvida thaiarna är främlingsfientliga, eller det möjligen kan vara så, att de har börjat revoltera öppet mot "klasskillnader" eller skillnader i ekonomisk status - svårt att veta.

Jag är nu inte ensam om dessa observationer. Flera thaiare och faranger i min umgängenkrets upplever den markanta förändringen på samma sätt och det pratas alltmer om att flytta till mindre orter, där statusskillnader och främlingsfientlighet ännu inte har kommit i dagen lika tydligt.

Jag tror dock att man med en sådan flykt bara flyttar obehagen några år framåt i tiden, tills den lilla orten har växt till sej och samma fula trynen gör sej synliga och förgiftar miljön.

Det skulle vara intressan att höra hur MPR:are som bor på andra tätorter i Thailand ser på sin miljö i detta avseende.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    28

  • Neil

    10

  • Tricky

    5

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

Mr Ning Ning

Om jag jämför hur det var i Pattaya mot att vara i Chiang Mai så är skillnaden stor.

I C-M upplever jag inte den nonchalans mot mig som falang som i Pattis.

I Pattis kände jag inte samma trygghet.

Skulle knappast ge mig ut ensam på natten där.

Vilket inte är nogot som helst problem i C-M.

Pattaya står nog inför samma problem som t ex Grand Canaria.

Turismen börjar svika och läget försämras för alla.

Senast jag var på G-C hade dom förlorat ca 35milj besökare/år.

Sånt svider och något måste göras.

Och servicen var betydligt bättre än vid tidigare besök.

Detta händer säkert på alla platser som har mkt stor turism.

mvh Mr N-N

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

I Phuket som också tappade en del turister förra säsongen, blev konkurensen om turisternas pengare tuffare.

Försäljare, taxi, barer fick ett offensivare beetende för att tjäna pengar. Dom fick börja jobba för slantarna.

Helt klart upplevs detta negativt av oss faranger och jag svor på att aldrig åka tillbaka, så illa blev jag bemött ibland.

Där jag numera vistas i centrala Thailand ser jag aldrig något sådant. Här är alla glada och trevliga.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Intressant frågeställning men om det är så att inställningen har ändrats så är jag mer förvånad över att det har tagit sådan tid till det.

Det är väl inte svårt att förstå att grabbarna blir lacka när vi kommer ned och slänger pengar runt omkring oss och en del dessutom beter sig som svin och "snor deras brudar". Att de sedan har turismen att tacka för mycket och den i sin forsättning ännu mer,som när tjejerna börjar skicka pengar till byn. Det har nog inte "de fula trynena" för ögonen varje dag.

Prova det i vilken annan världsdel som helst så bär de nog ut dig doppad med tjära och dun på en påle. Allt för stora klyftor i levnadsstandard föder stora motsättningar vart de än uppstår. Det är samma fenomen som när de bränner bilar i förorten här hemma.

Att just du säkert är en bra och just kille som respekterar dem har nog de som inte känner dig svårt att urskilja, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Allt för stora klyftor i levnadsstandard föder stora motsättningar vart de än uppstår. Det är samma fenomen som när de bränner bilar i förorten här hemma."

Nä det är ligister med för mycket fritid. :diablo:

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag jämför hur det var i Pattaya mot att vara i Chiang Mai så är skillnaden stor.

I C-M upplever jag inte den nonchalans mot mig som falang som i Pattis.

I Pattis kände jag inte samma trygghet.

Skulle knappast ge mig ut ensam på natten där.

Vilket inte är nogot som helst problem i C-M.

Pattaya står nog inför samma problem som t ex Grand Canaria.

Turismen börjar svika och läget försämras för alla.

Senast jag var på G-C hade dom förlorat ca 35milj besökare/år.

Sånt svider och något måste göras.

Och servicen var betydligt bättre än vid tidigare besök.

Detta händer säkert på alla platser som har mkt stor turism.

mvh Mr N-N

Jag har inte sett några färska siffror på turisstatistiken i Pattaya, men jag har aldrig tidigare sett så många turister i Pattaya som detta årets lågsäsong (ryssar, araber, indier koreaner).

En god vän, som har ett företag i Jomtien med golf & travelservice brukar boka in sina golfgäster på Bl a Hotell Wellcome (ett hyfsat stort hotell på Soi Wellcome. För kommande säsong okt - mars är samtliga rum på hotellet redan inbokade av ryssar. Han får söka sej till andra hotell, men det börjar bli fullbokat överallt i den prisklass han är ute efter.

Så jag tvivlar på att turismen i Pattaya är i vikande.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det du upplever ha att göra med att antalet ryssar har ökat de senaste åren?

Nu var det ett tag sedan jag var i Thailand men det jag såg då av ryssarna var som jag

upplevde det ett ganska stort förakt för thai av dom.

Har inte hört något positivt ang ryssarnas beteende i Pattaya sedan dess.

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

I Phuket som också tappade en del turister förra säsongen, blev konkurensen om turisternas pengare tuffare.

Försäljare, taxi, barer fick ett offensivare beetende för att tjäna pengar. Dom fick börja jobba för slantarna.

Helt klart upplevs detta negativt av oss faranger och jag svor på att aldrig åka tillbaka, så illa blev jag bemött ibland.

Där jag numera vistas i centrala Thailand ser jag aldrig något sådant. Här är alla glada och trevliga.

Leif

Samma som Jive observerat.Det låter inget vidare. Nu bor ju jag inte där än så jag har ju inte märkt nåt.men det skulle vara intressant om ni kunde berätta episoder eller liknande så man kan vara på sin vakt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Kan det du upplever ha att göra med att antalet ryssar har ökat de senaste åren?

Nu var det ett tag sedan jag var i Thailand men det jag såg då av ryssarna var som jag

upplevde det ett ganska stort förakt för thai av dom.

Har inte hört något positivt ang ryssarnas beteende i Pattaya sedan dess.

Träffat på en del ryssar i bkk... och deras beteende gör ingen glad.

Och visst märker man av ogillande av falanger, även ute på landet.

Bara o gå på en av dessa raketfester och se hur dom gillar falanger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma som Jive observerat.Det låter inget vidare. Nu bor ju jag inte där än så jag har ju inte märkt nåt.men det skulle vara intressant om ni kunde berätta episoder eller liknande så man kan vara på sin vakt

Öppet hån mot thaikvinnor med farang, vandalisering av parkerade farangbilar, rån av ensamma faranger nattetid, allmänt otrevligt bemötande av thai/farangpar i offentliga miljöer - ja hela stämningen på "gator och torg" är direkt otrevlig och ovänlig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag skrev inte att turismen håller på att avta i Pattaya.

Utan att dom står nog inför detta problem.

Det kommer tiden att ge oss svar på.

Angående ryssar så tyckte jag dom uppförde sig ungefär som tyskarna gjorde förr.

Dom har fått pengar å tror att dom äger hela världen.

Dom beter sig inte trevligt.

Jag såg samma betende i egypten av dom.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Öppet hån mot thaikvinnor med farang, vandalisering av parkerade farangbilar, rån av ensamma faranger nattetid, allmänt otrevligt bemötande av thai/farangpar i offentliga miljöer - ja hela stämningen på "gator och torg" är direkt otrevlig och ovänlig.

Ok ja det låter inte trevligt inför framtiden.tack för svaret Jive

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vad jag har upplevt senaste året, som ja tillbringade rätt mycket av min tid i Pattaya, är att

kriminalitet har ökat dramatiskt. Man ska inte bära sig guld med sig om man är ute på svängen

eller rent allmänt också. Det att man kan bli rånat på nattetid, har nog funnits alltid, tror jag.

Oftast är det ju ladyboys som gör det, tyvärr.

Men allmänna umgänge med Thai har inte förändrad särskild mycket, inte vad jag upplever

i alla fall. det är ju klart att konkurrens är hårdare idag, de vill inkassera lika mycket pengar

som de gjorde när turister fanns nästan till det dubbla. Och därmed har metoderna förändrats

också. Men jag träffar nog lika många glada, leende thailändare även idag, inom dessa kretsar

som jag rör mig i. Fast å andra sidan känner jag väl de flesta som jag möter i mina affärer.

Nu är det inte så att jag blundar för saker o ting eller har visst färg på linserna, har faktiskt själv

blivit försiktigare med åren, kanske för att man blir äldre för en del. Tillexempel kan jag berätta

att när jag beställde firmatröjor 50 st genom en bekant, och Hon kom med tre olika kulörer på grönt

så blev det en jäkla bråk, och jag var boven eftersom jag inte godkände leveransen. Man ska också

kunna hantera situationen med sunt förnuft och i detta fall kunde jag verkligen inte det. Inte Hon helller

för den delen, men mycket, mycket beror på kulturkrockar som kanske båda parter är omedvetna.

Däremot har jag aldrig märkt att thai män skulle vara svartsjuka på sina tjejer, nej inte jag.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanhända man klarar sej bättre om man smyger fram hukande och gör precis så som thaiarna vill att man skall göra.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte att thaiarna har blivit speciellt mycket mer otrevliga eller agressiva under senare år. Jag tycker Thailand fortfarande är förbluffande säkert. Många gångar har jag ensam varit ute och rumlat runt mitt i natten i både Pattaya och Bkk och det har aldrig hänt något farligt någon gång.Egentligen förvånande då jag på fyllan skulle vara ett lätt byte. Verksamheterna i t.ex. Pattaya drar ju till sig allt möjligt slödder och nog är det relativt säkert ändå.

Däremot tycker jag att en hel del thaiare jag träffat både på landsbygden, Bkk och i turistorter inte är särskilt trevliga. Under leenden så tar de förgivet att man inte fattar vad de säger och fegar då inte det minsta att snacka skit om en precis framför näsan.Dessutom ser de i princip aldrig något fel på sig själva eller Thailand utan allt är någon annans fel och att anmärka på något även i mild form mötts tråkigt nog oftast med total oförståelse. Osmaklig nationalism och och en ringa förmåga till självkritik ligger väl bakom.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte att thaiarna har blivit speciellt mycket mer otrevliga eller agressiva under senare år. Jag tycker Thailand fortfarande är förbluffande säkert. Många gångar har jag ensam varit ute och rumlat runt mitt i natten i både Pattaya och Bkk och det har aldrig hänt något farligt någon gång.Egentligen förvånande då jag på fyllan skulle vara ett lätt byte. Verksamheterna i t.ex. Pattaya drar ju till sig allt möjligt slödder och nog är det relativt säkert ändå.

Däremot tycker jag att en hel del thaiare jag träffat både på landsbygden, Bkk och i turistorter inte är särskilt trevliga. Under leenden så tar de förgivet att man inte fattar vad de säger och fegar då inte det minsta att snacka skit om en precis framför näsan.Dessutom ser de i princip aldrig något fel på sig själva eller Thailand utan allt är någon annans fel och att anmärka på något även i mild form mötts tråkigt nog oftast med total oförståelse. Osmaklig nationalism och och en ringa förmåga till självkritik ligger väl bakom.

Neil

Kombinerat med falskhet, feghet, avundsjuka, lathet och inskränkthet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En svår fråga.

Här sitter jag på Suvvan och väntar på ett tre timmar försenat flyg till Paris.

Men när jag tänker på de tre veckor jag just tillbringat i Thailand så kan jag inte säga att jag blivit illa behandlad på något sätt.

Tvärtom. Detta är min resa nummer 37, och jag tycker inte det blivit sämre. Möjligen dyrare ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken bitterhet det va i denna tråd då, visst har det väl blivit lite sämre med åren, men kan väl inte påstå att det är så trevligt och säkert hemma i sverige nu för tiden heller..

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

En svår fråga.

Här sitter jag på Suvvan och väntar på ett tre timmar försenat flyg till Paris.

Men när jag tänker på de tre veckor jag just tillbringat i Thailand så kan jag inte säga att jag blivit illa behandlad på något sätt.

Tvärtom. Detta är min resa nummer 37, och jag tycker inte det blivit sämre. Möjligen dyrare ;)

Herr Chang har talat.

Jag tror faktiskt, HC, att det är en enorm skillnad på att vara här och spendera pengar som turist, än att bo här på heltid.

Jag förringar inte din observationsförmåga på något sätt, men du har som turist helt enkelt ingen möjlighet att kunna göra en helhetsbedömning samt göra en bedömning över tiden huruvida samhällsklimatet har förändrats.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt, HC, att det är en enorm skillnad på att vara här och spendera pengar som turist, än att bo här på heltid.

Jag förringar inte din observationsförmåga på något sätt, men du har som turist helt enkelt ingen möjlighet att kunna göra en helhetsbedömning samt göra en bedömning över tiden huruvida samhällsklimatet har förändrats.

Försök göra en helhetsbedömning hurvida samhällsklimatet har förändrats i gamla Svedala så (kanske) kommer du till en ännu mer ledsam slutsats. De e f-n ingen walk in the park i Sveriges storstäder heller.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök göra en helhetsbedömning hurvida samhällsklimatet har förändrats i gamla Svedala så (kanske) kommer du till en ännu mer ledsam slutsats. De e f-n ingen walk in the park i Sveriges storstäder heller.

Trist!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Doktorn jag var på raketfest nu i början på juni och hade skitroligt,såg eller märkte inte att de skulle vara otrevliga. Men så drog vi också hem innan den värsta lao khao orgien drog igång, rent generellt så tycker jag inte de är på något sätt otrevligare mot utlänningar än vad vi svenskar är här hemma.Som jive skriver att man skulle klara sig bättre undan om man smyger sig hukande fram tycker jag inte stämmer, Gör man rätt för sig och visar med högburet huvud att något jävla trams inte accepteras utan det där kan dom köra med någon annan farrang så brukat det åtminstone för mig gå relativt bra..Ska ni ha det trevligt bland vanligt hårt arbetande folk är ni välkomna till provinsen Kamphaeng Phet stället där vi fortfarande betalar thai priser på det mesta utom det statliga då, där de har ett farrang och ett thai pris som jag avskyr. De som var otrevliga i byn för 10 år sen har inte ändrat sig de är fortfarande otrevliga men det samma gäller de trevliga så jag har inte märkt någon skillnad.

Träffat på en del ryssar i bkk... och deras beteende gör ingen glad.

Och visst märker man av ogillande av falanger, även ute på landet.

Bara o gå på en av dessa raketfester och se hur dom gillar falanger...

Ändrades av SSS
Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Försök göra en helhetsbedömning hurvida samhällsklimatet har förändrats i gamla Svedala så (kanske) kommer du till en ännu mer ledsam slutsats. De e f-n ingen walk in the park i Sveriges storstäder heller.

Ja inte i småorter heller idag på macken i grums så tilltalade en nysvensk med hög stämma en dalkulla för hora när hon frågade om han kunde köra fram sin bil så hon kom runt med sin släpkärra

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många gånger vi tagit taxi bkk och frugan ser plötsligt arg och ledsen pgr killen kör sagt något på thai till henne.

Jag har träffat många thai killar som ser en något MAN SKA SKÖRTA UPP på många bath möjligt :diablo: .

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt, HC, att det är en enorm skillnad på att vara här och spendera pengar som turist, än att bo här på heltid.

Jag förringar inte din observationsförmåga på något sätt, men du har som turist helt enkelt ingen möjlighet att kunna göra en helhetsbedömning samt göra en bedömning över tiden huruvida samhällsklimatet har förändrats.

Visst är det så Jive. Jag är i Thailand tre veckor, och det är nog inte tillräckligt för att uttala sig om statusen där.

Min enda poäng skulle väl vara att de som vistas kort tid i Thailand inte upplever samma problem som du uppenbarligen gör.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...