Jump to content
IGNORERAD

Thaiarna visar sina fula trynen


Jive

Recommended Posts

Guest Fredman

Visst är det så Jive. Jag är i Thailand tre veckor, och det är nog inte tillräckligt för att uttala sig om statusen där.

Min enda poäng skulle väl vara att de som vistas kort tid i Thailand inte upplever samma problem som du uppenbarligen gör.

Herr Chang har talat.

Jag vet inte om det med automatik innebär att man blir duktigare på något bara för att man tillbringar lång tid med något. Sannolikheten säger att så borde vara fallet, men det finns de som inser saker mycket snabbt och de som aldrig lär sig om man pratar rent generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    28

  • Neil

    10

  • Tricky

    5

  • Sam sip sam

    4

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad

Kanhända man klarar sej bättre om man smyger fram hukande och gör precis så som thaiarna vill att man skall göra.

Vet inte om Du syftar på mig med kommentaren men jag svarar för min egen del. För ett år sedan var jag

väldigt rädd i samband av att Vi började verksamheten. Hur skulle vi klara alla pappersgrejer som tillstånd,

mm. Och annu räddare var jag hur skulle jag reagera vid eventuella krav om mutor? No väl gick pappersgrjerna

väldigt lätt, några besök i Town House eller vad det kallas i Naklua, ett besök i ChonBuri eller var det Schiraca

för sprit o tobaks försäljning.

Har haft besök av immigraton 4 eller 5 gg under året, med diverse krav om pengar. Har förklarat det jag vet

och sagt OK vi kommer imorgon till office och betalar där i kassan, om mina kunskaper om arbetstillstånd

har inte blivit accepterade. Hittils har jag inte behövt besöka immigration i betalsyfte (för den delen till alla

som är intresserade, har immigration INGENTING med arbetstillstånd att göra) Så jag skulle inte säga

att jag bara tackar o bugar vad som än händer. Ta reda på saker, ha jurist/kunnig till hands alltid, mina råd.

De enda problem jag haft under gångna året är av mina egna landsmän, tyvärr. Minst två av immiggrations

besök beror på anmälan av min landsmän, som även misshandlade mig i April när jag var på kompis

restaurang för att ta kvällsbit. Den saken anmälde jag till polisen och där fick jag lite känsla att nu är det

pengar som styr förhandlingar mer än rättvisa. Men tack o lov hade jag kunnig biträde som pratar både

finska o thai så jag slapp skriva under papper som jag inte förstod. Inget mer om den händelse men det verkar

vara hårt konkurenns om att sälja ärtsoppa i Pattaya. :giggle:

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kanhända man klarar sej bättre om man smyger fram hukande och gör precis så som thaiarna vill att man skall göra.

Det har du kanske rätt att man bör göra.

Man bör ju ta seden dit man kommer, det förväntar man sig här hemma i Sverige också.

Om man sedan ser 4miljoner faranger som beter sig som grisar och har sett två nyktra faranger i sitt liv, så är det inte helt konstigt att man blir sur och tvär och dessutom har några fördomar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanhända man klarar sej bättre om man smyger fram hukande och gör precis så som thaiarna vill att man skall göra.

Tjenare. jag varken smyger eller hukar mig på mina promenader i Pattaya där jag bor sen några år tillbaka och har inte blivit överfallen eller ens rädd en endaste gång.

Men bodde jag i en tätort i tex Skåne skulle jag nog inte våga mig utanför hemmet dom gånger det är löningshelger ;)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Va fan nu blir jag förvirrad ??? För ett halvår sen var det Herr Chang som var den negative och Jive den positive till Thailand och thailändare.. Nu verkar båda ha svängt ordenligt..

Tja Jive,

Vi har väl kanske olika erfarenheter. Jag har varit med om att man vägrar byta en felaktig vara i Thailand. Betänk också den utbredda seden att man ska "provköra" varan innan man tar den från butiken. Köpte en gång en billig DVD-spelare, och expediten var mycket noggrann med att koppla in den och demonstrera att den fungerade.

Vad sänder det för budskap?

Jag har också lämnat in en kamera för garantireparation i en respektabel fotoaffär i Chiang Mai. När jag hämtar kameran säger man just ingenting, och jag antar att eftersom det kostar ingenting att det går på garantin. När jag är utanför fotoaffären faller det mig in att ta bild på stället. Det visar sig då att kameran fortfarande är ej funktionell. Jag orkar ej gå in i affären igen och klaga.

Thaiklantarna har ej fixat kameran och tycker uppenbarligen att eftersom de ej debiterat något så är allt OK.

Jag undanber mig snyftare om thailändskt ansikte, detta var ren thailändsk lathet.

"Caveat emptor" som det heter på latin. Ett av Thailands motton!

Herr Chang har talat.

Min erfarenhet talar mot detta och jag förstår faktiskt inte varför du envisas med att måla ut Thailand så ensididigt, och många gånger orättvist, negativt.

Det måste väl ändå finnas något annat än Beer Chang som lockar dej till Thailand?

Jag ser fram emot ett tappert försök av dej att hitta och redovisa något positivt om Thailand och thailändare.

Tänk, ljuva tanke, om denna tråden kan utvecklas till en annorlunda HC-dokumentär om Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Va fan nu blir jag förvirrad ??? För ett halvår sen var det Herr Chang som var den negative och Jive den positive till Thailand och thailändare.. Nu verkar båda ha svängt ordenligt..

Njae sitta 3 veckor hos Maitan är ganska ofarligt he he

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Tjenare. jag varken smyger eller hukar mig på mina promenader i Pattaya där jag bor sen några år tillbaka och har inte blivit överfallen eller ens rädd en endaste gång.

Men bodde jag i en tätort i tex Skåne skulle jag nog inte våga mig utanför hemmet dom gånger det är löningshelger ;)

Fritz..

Det skulle inte jag heller,det kallas inte amatörernas afton utan anledning!

När jag var singel så brukade vi gå ut helgen innan löne helgen för att slippa "packet".

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man inte läser rubriken kan man få för sig många av inläggen passar precis lika bra

på svenska turister i Danmark.

På den tiden det begav sig, alltså, när de kom i stora antal med sina starka svenska kronor

och var bäst på det mesta.

Det kanske var då uttrycket "Håll Danmark rent - följ en svensk till färjan" myntades :-)

Vad jag menar är, att var man än befinner sig, bemöts och bedöms man efter hur

de, som ser likadana ut, uppför sig.

Jag har svårt att tro att någon större andel av thailänderna kan se skillnad på rika ryssar,

tatuerade och öronringsförsedda hooliganistiska engelskmän, svenskar, danskjävlar eller

norska nationalister utan toppluvor och skidor.

Skrivit från en rimligt öde strand i södra Thailand, där det som retar en mest inte är turister

utan det faktum att man som den enda i bahttaxin fick betala 200 baht för att åka genom en såkallad

nationalpark - (thaiernas benämning på de delar av Thailand som fortfarande inte är täckta av betong)

som i detta fallet bestod av en totalt ofarbar grusväg med halvmeterdjupa hål kantade av

plastflaskor och annat skräp som thaierna i vanlig ordning gör sig av med som om det vore bananblad.

De 200 baht är enligt min uppfattning inget annat än statsauktoriserat främlingsfientlighet.

Inte nog med att det retar upp fler med mig och får en annan att säga "aldrig mera hit"

- det tror fan att sånt även medverkar till sånt som ts observerat.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Om man inte läser rubriken kan man få för sig många av inläggen passar precis lika bra

på svenska turister i Danmark.

På den tiden det begav sig, alltså, när de kom i stora antal med sina starka svenska kronor

och var bäst på det mesta.

Det kanske var då uttrycket "Håll Danmark rent - följ en svensk till färjan" myntades :-)

Vad jag menar är, att var man än befinner sig, bemöts och bedöms man efter hur

de, som ser likadana ut, uppför sig.

Jag har svårt att tro att någon större andel av thailänderna kan se skillnad på rika ryssar,

tatuerade och öronringsförsedda hooliganistiska engelskmän, svenskar, danskjävlar eller

norska nationalister utan toppluvor och skidor.

Skrivit från en rimligt öde strand i södra Thailand, där det som retar en mest inte är turister

utan det faktum att man som den enda i bahttaxin fick betala 200 baht för att åka genom en såkallad

nationalpark - (thaiernas benämning på de delar av Thailand som fortfarande inte är täckta av betong)

som i detta fallet bestod av en totalt ofarbar grusväg med halvmeterdjupa hål kantade av

plastflaskor och annat skräp som thaierna i vanlig ordning gör sig av med som om det vore bananblad.

De 200 baht är enligt min uppfattning inget annat än statsauktoriserat främlingsfientlighet.

Inte nog med att det retar upp fler med mig och får en annan att säga "aldrig mera hit"

- det tror fan att sånt även medverkar till sånt som ts observerat.

Eller danska kanotister som utnyttjat den Svenska allemansrätten, det brukar se ut som en soptipp efter dessa "naturvänner"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Känner inte att thaiarna har blivit speciellt mycket mer otrevliga eller agressiva under senare år. Jag tycker Thailand fortfarande är förbluffande säkert. Många gångar har jag ensam varit ute och rumlat runt mitt i natten i både Pattaya och Bkk och det har aldrig hänt något farligt någon gång.Egentligen förvånande då jag på fyllan skulle vara ett lätt byte. Verksamheterna i t.ex. Pattaya drar ju till sig allt möjligt slödder och nog är det relativt säkert ändå.

Däremot tycker jag att en hel del thaiare jag träffat både på landsbygden, Bkk och i turistorter inte är särskilt trevliga. Under leenden så tar de förgivet att man inte fattar vad de säger och fegar då inte det minsta att snacka skit om en precis framför näsan.Dessutom ser de i princip aldrig något fel på sig själva eller Thailand utan allt är någon annans fel och att anmärka på något även i mild form mötts tråkigt nog oftast med total oförståelse. Osmaklig nationalism och och en ringa förmåga till självkritik ligger väl bakom.

Neil

Intresant .men ja tror nog du har haft tur som inte blivit rånad i pattis om du har rumlat runt på natten. :whistle: ska jag och frugan gå på beachroad på kvällen så ser hon till att halsbandet ring å klocka inte syns.men det är nog likadant på vissa plattser i BKK också.vid vinterresan som var nu senast så ville ja ta lite kvällsfoton på dom där snygga upplysta kontoren i närheten av Lumpini park

vi tog en taxi dit men genast när vi gått ur så blev frugan orolig och börja muttra.fick syn på en viadukt som verkade passa så vi gick upp på den givitvis var det inget folk ute så sent.

och när vi gick ner på anndra sidan så satt det en påverkad snubbe där.jäklar tänkte jag men det gick bra.men är man på fel plats vid fel tidpunkt så är ju changsen större för att nåt ska hända

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Visst är det synd, överallt om man måste anpassa sitt liv efter kriminellas villkor. Men så är det nuförtiden överallt.

Ska låsa in allt man äger, skaffa larm o övervakning, undvika vissa platser, inte gå ut natte tid etc etc.

Tror det bästa är att man blir munk, inte äga mer än sina kläder och kläderna ger respekt så ingen

(eller minimalt få) angriper en munk. Tänk vad det skulle vara befriande egentligen! Inga bekymmer

med kvinnor, maten serveras framför näsan. Tror jag börjar fundera på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte svårt att förstå att grabbarna blir lacka när vi kommer ned och slänger pengar runt omkring oss och en del dessutom beter sig som svin och "snor deras brudar".

Prova det i vilken annan världsdel som helst så bär de nog ut dig doppad med tjära och dun på en påle. Allt för stora klyftor i levnadsstandard föder stora motsättningar vart de än uppstår. Det är samma fenomen som när de bränner bilar i förorten här hemma.

Skillnaden är väl att här i Sverige är det utlänningarna som snor brudarna OCH bränner bilarna. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl att här i Sverige är det utlänningarna som snor brudarna .....

Likheten är väl att i Thailand är det också utlänningarna som snor brudarna också, eller menar du att thailändarna snor brudarna för oss utlänningar i Thailand?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många lästa inlägg om just Pattis gör att det lockar mindre att åka dit och göra ett besök.Man läser allt för ofta om rån,misshandel,blåsningar,otryggt,massa ryssar osv. i Pattis..

Tacka vet jag Phuket :dance1: har inte vad jag kan minnas mött en enda otrevlig thaiare och heller aldrig känt mig otrygg på kvällarna i Patong,Karon,Kata,Chalong..Har ofta gått in i flera lokala thaikrogar där det varit liveband,karaoke m.m och då i stort sätt varit den ända farangen där inne bland 100-150 thaiare och aldrig känt mig obekväm,har bara bemötts av glada ,trevliga och skålande thaiare hittils.. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Likheten är väl att i Thailand är det också utlänningarna som snor brudarna också, eller menar du att thailändarna snor brudarna för oss utlänningar i Thailand?

Leif

Enligt en självutnämnd expert i ämnet thaitjejer så är det inte ovanligt att det lurkar en thaipojkvän bakom hörnet ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att experten har rätt i många fall..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nog har han rätt i många fall, men förmodligen fel i många fall också :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte läser rubriken kan man få för sig många av inläggen passar precis lika bra

på svenska turister i Danmark.

På den tiden det begav sig, alltså, när de kom i stora antal med sina starka svenska kronor

och var bäst på det mesta.

Det kanske var då uttrycket "Håll Danmark rent - följ en svensk till färjan" myntades :-)

Vad jag menar är, att var man än befinner sig, bemöts och bedöms man efter hur

de, som ser likadana ut, uppför sig.

Jag har svårt att tro att någon större andel av thailänderna kan se skillnad på rika ryssar,

tatuerade och öronringsförsedda hooliganistiska engelskmän, svenskar, danskjävlar eller

norska nationalister utan toppluvor och skidor.

Skrivit från en rimligt öde strand i södra Thailand, där det som retar en mest inte är turister

utan det faktum att man som den enda i bahttaxin fick betala 200 baht för att åka genom en såkallad

nationalpark - (thaiernas benämning på de delar av Thailand som fortfarande inte är täckta av betong)

som i detta fallet bestod av en totalt ofarbar grusväg med halvmeterdjupa hål kantade av

plastflaskor och annat skräp som thaierna i vanlig ordning gör sig av med som om det vore bananblad.

De 200 baht är enligt min uppfattning inget annat än statsauktoriserat främlingsfientlighet.

Inte nog med att det retar upp fler med mig och får en annan att säga "aldrig mera hit"

- det tror fan att sånt även medverkar till sånt som ts observerat.

Jag retar mig också något alledes förbannat på de olika priserna för thaiare och för utlänningar. Klart att en del thaiare tycker det är ok att försöka skinna faranger på pengar när staten är ett sådant fint föredöme. Mår alltid bra när jag skall in i en nationalpark och får betala thaipris för grabben trots att han inte är thaimedborgare.

Återigen vill jag påpeka att jag tycker Bkk med sin stora befolkning, sociala problem och mängder av fattiga människor om man jämför med europeiska storstäder ändå är en säker stad. Har tillbringat mycket tid där men kan inte komma på att jag personligen sett ett enda bråk gå till handgripligheter (förutom politiska bråk). I Gbg och i den lilla svenska bonnastad som jag växte upp i har jag sett våld ganska många gånger. Tycker att bkkborna skall ha all heder av att de fixar att hålla sin stad relativt säker.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig aldrig osäker eller rädd i bkk. Blir sällan eller aldrig dåligt eller illa bemött.

När jag är ute på kvällar med thaitjejer så bli jag varken hånad eller annat.

Jag umgås uteslutande med thaiare som har vanliga jobb etc.

Jag kan säkert tänka mig att många thaiare är less på vissa typer av utlänningar vilket inte skulle förvåna mig.

Jag tror om man klär sig normalt propert, beter sig normalt och inte är grining på allt och alla att man kan komma rätt långt i det sociala omgänget.med serveringspersonal etc.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Att generalisera är farligt.

Därför gör jag det.

Thailändare gillar inte faranger.

Finländare hatar svenskar.

Svenskar älskar alla.

Det är inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att generalisera är farligt.

Därför gör jag det.

Thailändare gillar inte faranger.

Finländare hatar svenskar.

Svenskar älskar alla.

Det är inte bra.

Att Svenskar inte gillar finnpajsare är också en generalisering.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Aj då.

Det innebär ju att svenskar faktiskt inte älskar alla.

Illa, illa.

Stackars invandrare.

Well. Bara siste gubben släcker.

Nu lägger jag mig.

Godnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan nu blir jag förvirrad ??? För ett halvår sen var det Herr Chang som var den negative och Jive den positive till Thailand och thailändare.. Nu verkar båda ha svängt ordenligt..

Haha ja se på fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många lästa inlägg om just Pattis gör att det lockar mindre att åka dit och göra ett besök.Man läser allt för ofta om rån,misshandel,blåsningar,otryggt,massa ryssar osv. i Pattis..

Tacka vet jag Phuket :dance1: har inte vad jag kan minnas mött en enda otrevlig thaiare och heller aldrig känt mig otrygg på kvällarna i Patong,Karon,Kata,Chalong..Har ofta gått in i flera lokala thaikrogar där det varit liveband,karaoke m.m och då i stort sätt varit den ända farangen där inne bland 100-150 thaiare och aldrig känt mig obekväm,har bara bemötts av glada ,trevliga och skålande thaiare hittils.. :drinks:

Har aldrig varit där,men många som skriver om Taxi maffian där som försöker blåsa en.

Vattenskoter uthyrarna.

Vad vet jag som älskar pattis

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Att generalisera är farligt.

Därför gör jag det.

Thailändare gillar inte faranger.

Finländare hatar svenskar.

Svenskar älskar alla.

Det är inte bra.

Och sen har vi Dirty Harry... "Han har inga fördommar mot nån, han hatar alla..." Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...