Jump to content
IGNORERAD

Sevärdheter i Pattaya


solis

Recommended Posts

Åker nu på tisdag för tredje gången till Thailand, blir dock mitt första besök i Pattaya.

Blir där 9 dygn och nu undrar jag vad det finns för sevärdheter i området.

Det enda jag har planerat än så länge är "Pattaya Underwater World".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

En sevärdhet du inte får missa är verandan på Restaurang Flaggan!!

Sätt dig där och ät en bit och ta en öl och njut av atmosfären!!

Restaurang Flaggan är belägen på South Pattaya Road, mellan Sukhumwith och Sai Sam.

MVH Nonki

Sent from my Acer using Windows 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Även om det är en sk turistfälla så tyckte jag att den "flytande marknaden" var trevlig.

Och det stora trähuset...

Kommer inte ihåg namnet på de..tyvärr.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter väl inte helt fel. :P

Fan kom på att jag skulle lagt ett frågetecken i titeln men det verkar inte gå att ändra så här efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Nong Nooch Tropical Garden, ligger strax utanför Pattaya.

Om du gillar Seafood, vill jag rekomendera Pupen Restaurang på Jomtien beach.

Överlägset bästa seafood restaurangen sålångt på våran pågående resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Och det stora trähuset...

Kanske menar Du Sanctuary of truth

Temple of Truth

Sanctuary of Truth is a sanctuary under construction in Pattaya, Thailand. It is an all wood construction building, resembling a temple, and filled inside and out with wood sculpture based on traditional Buddhist and Hindu motifs. The building, which resembles a temple, is close to 105 meters (345 feet) high and covers and covers an area of more than two rais. It features contemporary Visionary art based on traditional religious themes. The project was initiated as an idea of Thai businessman Lek Viriyaphant in 1981, and is scheduled to be complete in 2025.

Sen finns det massor att se annars, utöver det som nämnds.

Pattaya Park, Shopping ofcourse, Mini Siam, OrmShow, Krokodilpark (million years stone park) oj finns mycket.

Själva Pattaya är ju en sevärdhet i sig.

post-7521-0-64779700-1309110037_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vill du shoppa souvenirer eller annat krimskrams kan du besöka Lukdod Shop som har ett stort utbud http://www.lukdod.com/shop/ Finns ett ställe bakom Big C 2nd road som är billigare, men det är inte så mycket souvenirer där utan mest porslin och glas.. Vet att många restauranger och barer handlar där.. Köpte ölkondomer där senast för 35 bath styck istället för 70 bath på Lukdod..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips! :av-109998:

Dyker väl upp en bildtråd någon gång under resan... Blir totalt 29 nätter i Thailand, har inte bestämt mig helt för hur det blir att åka runt, får se vars man hamnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Vill du shoppa souvenirer eller annat krimskrams kan du besöka Lukdod Shop som har ett stort utbud http://www.lukdod.com/shop/ Finns ett ställe bakom Big C 2nd road som är billigare, men det är inte så mycket souvenirer där utan mest porslin och glas.. Vet att många restauranger och barer handlar där.. Köpte ölkondomer där senast för 35 bath styck istället för 70 bath på Lukdod..

Lukdod har ett ganska nytt souvenir butik alldeles runt hörnan hos Oss. Se karta i hemsidan, mellan oss och Koreanska kyrkan, läg byggnad.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Lukdod har ett ganska nytt souvenir butik alldeles runt hörnan hos Oss. Se karta i hemsidan, mellan oss och Koreanska kyrkan, läg byggnad.

Det är nog den jag menar, men ny vetefan, var där första gången 2002 eller 2003. Det andra stället bakom Big C jag skrev om har ingenting med Lukdod att göra, men det som finns på båda ställena är betydligt billigare på stället bakom Big C, tex fick jag nästan en utskällning av en viss limdam att jag inte visat henne stället förra gången jag var nere då hon hade varit på Lukdod och köpt en tekopp med sil i porslin för 139 bath när den fanns på andra stället för 69 bath :giggle:

Men det är som sagt mest porslinattiraljer där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

post-7521-0-04157200-1309119695_thumb.jp

Det är nog den jag menar, men ny vetefan, var där första gången 2002 eller 2003

Inte samma för detta som jag skriver om öppnades nu i våras, det fanns en

golfsimulator i byggnade innan som inte gick så värst bra.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller sevärdheter så finns det inte speciellt mycket just här, varken stranden eller byggnader är nåt att skryta om i Pattaya möjligen beachen på Kho Larn. Jag har bott i Pattaya dom senaste 5-6 åren och säger som många andra som bosatt sig i Pattis "det finns inget liknande ställe på jorden". Här finns allt vad man kan önska sig. Ärligt sagt kan jag inte komma på något jag saknar, jo en sak svenska kräftor ibland. Det kanske löser sig med det nu när IKEA skall öppna i Bangkok (brukar dom sälja kräftor?) Har läst en del inlägg här på forumet och det kan vara riktigt bra underhållning ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Det är nog den jag menar, men ny vetefan, var där första gången 2002 eller 2003. Det andra stället bakom Big C jag skrev om har ingenting med Lukdod att göra, men det som finns på båda ställena är betydligt billigare på stället bakom Big C, tex fick jag nästan en utskällning av en viss limdam att jag inte visat henne stället förra gången jag var nere då hon hade varit på Lukdod och köpt en tekopp med sil i porslin för 139 bath när den fanns på andra stället för 69 bath :giggle:

Men det är som sagt mest porslinattiraljer där..

Knasen

Dom har en jäkla massa saker där

bl.a en möbelavdelning som är väldigt stor

sen har dom massor av köksattiraljer , men det

är sant att dom har "väldigt mycket porslin

Jag hittade "andra sortering" från IKEA där

Stora tallrikar i pastellfärger 40 cm ca för

20-30 bath med skönhetsfel, jag köpte säkert

100 st när jag öppnade restaurangen, sen fanns

det matchande koppar, skålar m.m. Alla med

IKEA stämpeln i botten, IKEA har flera fabriker

i Thailand, så det är inte så konstigt. En gång

köpte jag "Loi Kratoj ballonger" 10 st för 195 Bath

så man kan hitta allt från jord till himmel där

kan verkligen rekomendera ett besök. :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har besökt båda ställen. den på Big C kallar vi för restaurang grossist

eftersom nästan alla köper sina grejer där, askoppar, porslin etc.

post-7521-0-83436700-1309120876_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Knasen

Dom har en jäkla massa saker där

bl.a en möbelavdelning som är väldigt stor

sen har dom massor av köksattiraljer , men det

är sant att dom har "väldigt mycket porslin

Jag hittade "andra sortering" från IKEA där

Stora tallrikar i pastellfärger 40 cm ca för

20-30 bath med skönhetsfel, jag köpte säkert

100 st när jag öppnade restaurangen, sen fanns

det matchande koppar, skålar m.m. Alla med

IKEA stämpeln i botten, IKEA har flera fabriker

i Thailand, så det är inte så konstigt. En gång

köpte jag "Loi Kratoj ballonger" 10 st för 195 Bath

så man kan hitta allt från jord till himmel där

kan verkligen rekomendera ett besök. :friends:

Jo, som ett Pattayanskt svar på ÖoB kanske man kan säga :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

post-7521-0-04157200-1309119695_thumb.jp Inte samma för detta som jag skriver om öppnades nu i våras, det fanns en

golfsimulator i byggnade innan som inte gick så värst bra.

Å fan, där ser man :great: Är det samma sortiment och pris som i gamla Lukdod?

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag anser att Lookdod shop lite har spelat ut sin roll som en riktigt billig affär. Jag var där för ett par veckor sen och deras priser är faktiskt inte så billiga längre.

De har byggt ut undan för undan och har en jäkla massa turister som kommer dit med olika bussbolag. Bland annat en massa ryssar, som för övrigt har invaderat Pattaya de senaste åren.

Tidigare så anser jag att Lookdod shop var en väldigt prisvärd affär men inte nu längre. De har lärt sig ta betalt och de lämnar bara rabatt till rena etablerade försäljare. Gemene man får betala vanligt pris.

Däremot, som ren turistattraktion, kan Lookdod shop fortfarande vara ett alternativ då de har ett enormt soritment av grejor. Men förvänta er inte att göra några fynd.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Så är det säkert Nonki, men det är ju fortfarande betydligt bättre pris där än vad du får ge hos strand/bar-försäljare eller diverse shoppar nere på beachroad om du vill ha souvenirer, det är iaf min uppfattning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du snabbar dig så finns HC att beskåda hos Maitan nån dag till eller två :drinks:

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...