Jump to content
IGNORERAD

Vilken elektronik är billig i Thailand?...


Krille

Recommended Posts

Som rubriken säger efterlyser jag tips på elektronik som är billigare i Thailand än i Sverige. Har tidigare år köpt minneskort till kameran då detta varit avsevärt billigare i Thailand. Nu är dock prisskillnaden inte speciellt stor längre. 

Finns det tips på annan elektronik som det fortfarande lönar sig att köpa i Thailand?

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är väl billigare skulle jag förmoda. Bara att kolla in Panthip Plasa i Bkk.

De har säkert nån websida på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Det mesta är billigare.

4 faktorer (minst) spelar in :

1.Är det importerat så är inte skillnaden så jättestor.

Jag hade en dataaffär för några år sen, så jag jämförde ganska mycket när jag var här nere och kom fram till att priserna på just dataprodukter

kostade 20% plus 25% mindre än i sverige. dvs 20% mindre och att man inte räknar in momsen.

Priserna var ungefär vad jag fick ge hos en grossist, utan moms.

2.Är det imhemskt producerat så är det billigt givetvis.

vardagsprodukter som är tänkt för den gemene man kan man köpa billigt, beroende på vart man handlar.

Typ en airkondition (en riktig stor) får man för 3000 SEK och då är det inklusive installation. (dock ej i sverige kanske)

3. Dollarkursen. den är ju så låg nu, så den borde ju påverkar, har dock inte tittat runt under denna resan på elektronik, så jag har ingen input.

Dock så var jag i USA för nån månad sen, och där var det billigare än här.

4. Vart man köper det. På t.ex. "Market Village" i Hua Hin så är det mesta jättedyrt. Handlar man på en liten marknad eller någonstans där man inte hittar många turister så är det givetvis billigare.

Ett stort undantag är just Pantip och textilmarknaden i närheten där. Billigare än det tror jag inte det blir. Jag vet att många som säljer ute på vanliga marknader köper på pantip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mer än så får man nog betala för en riktig stor ac.

En stor ac ligger runt 40 - 60 tusen baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville höra, tänkte ta med lite elektronik till thai, finns de någon adapter att köpa

som man kan använda från våra kontakter till thais egen elkontakt

Link to comment
Dela på andra sajter

Beng-Erik

Du behöver ingen adapter i Thailand om el-prularna kommer från Sverige, bara om du har el-prylar från Thailand som du skall använda i Sverige då behövs adapter om du inte byter kontakt.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengt-Erik,

De flesta eluttag jag sett i Thailand passar både thailändska och våra svenska kontakter.

Visst finns det adapters att köpa, men köp inte på flygplatsen! Rövarpriser där! Bättre att köpa i Thailand.

Det kanske smidigaste är att att ta med sig svensk grendosa som man kopplar till en adapter om det nu är så illa att inget passar.

Om det rör sig om permanent installation i Thailand och du är någorlunda händig med det elektriska, så är det möjligen att föredra att knipsa svenska kontakten och inköpa thailändska kontakter billigt som du sedan monterar på avknipsade sladden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nerike och Herr Chang, jasså de passar, tänkte ta med för gott lite elsaker, då vet jag, tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite mer än så får man nog betala för en riktig stor ac.

En stor ac ligger runt 40 - 60 tusen baht.

Det måste vara jätteagg du pratar om. Köpte en AC 26000 btu för 4 månader sen 28000 bath

Sen beror det på vilket märke man köper.

Mitchubishi ligger i toppen av priser.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl oftast billig elektronik som är billigast i Thailand ?

Rätta mig om jag har fel.

:wai:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

de e väl nästan dyrare me elektronik där än i swedala...om man inte ska köpa nåt"polskt"märke förstås. :Drogar-Smoke(LBG):

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det kanske smidigaste är att att ta med sig svensk grendosa som man kopplar till en adapter om det nu är så illa att inget passar.

Om det rör sig om permanent installation i Thailand och du är någorlunda händig med det elektriska, så är det möjligen att föredra att knipsa svenska kontakten och inköpa thailändska kontakter billigt som du sedan monterar på avknipsade sladden.

Herr Chang har talat.

Själv har jag gjort precis tvärt om. Tagit en Thailändsk grenkontakt och bytt mot Svensk kontakt för vägganslutning.

Den kan jag därmed använda både i Sverige och Thailand med alla elprylar jag köpt.

Oavsett jag köpt dem i Sverige eller i Thailand.

grenkontakt.jpg

grenkontakt.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jadå Buzzen,

Men enligt min erfarenhet så är det inte alla eluttag i Thailand som tar svenska kontakter. Dom flesta ja... men inte alla. Å andra sidan kostar en adapter bara cirka THB 10.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengt-Erik

Jag var lite otydlig, jag tänkte ta ned lite elektronik.mm, men har ni några bra fraktbolag som är billig, INTE Cargo :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har inte kollat Cargo, men alla säger att de är dyrt och inte bra  :rolleyes3: , något

annat som ni har haft att göra med

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Bengt-erik, hur mycket tänker du skicka?

Posten har en låda som man får skicka 5kg med för 500kronor.

Annars är det kanske smartast att bära sakerna själv, då minskar risken att prylarna fastnar i Tha-tullen och måste lösas ut.

Kan tipsa om att man som medlem i Royal Orchid, får släpa med sig 30kg i bagaget, fast det kan vara svårt att få sura SAS damer i incheckningen att fatta att det gäller anslutnings flyg från tex Göteborg, men det går.

Vid 1 tillfälle så packade jag 2 väskor, 1 vägde 20kg, den andra vägde 10kg.

Fick en sur kommentar på Landvetter... "Det är övervikt, detta blir inte billigt"

Jag påpekade att jag får ta 30kg eftersom jag är Silvermedlem i Royal Orchid (Star Alliance), men det köpte inte Damen...

Då sa jag "ser du mannen där borta?" Och pekade på min far som väntade utanför kön, "Det är min far, han kan ta den lilla väskan med sig hem, om du vill ha betalt för övervikten"...

"Det får väl gå, för den här gången" sa Sura damen :D

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...