Jump to content
IGNORERAD

Hyra Villa i pattaya genom mäklare


stockholm2011

Recommended Posts

stockholm2011

Jag bor i Sverige just nu och kommer att flytta tillbaka till Pattaya om ett par månader och har kollat upp mäklarnas husannonser för uthyrning på nätet.

Det verkar som om alla sätter ut fantasipriser. Att begära 40-50000 baht /månad (1 års kontrakt)för en 3 rums villa med pool i t.o.m. de bästa lägena är ju helt knäppt i dessa tider.

Frågan är hur mycket av listpriset hos mäklarna ska man betala? Jag har hört att listpriser som de sätter ut ska man strunta i och inte betala mer än 70% av priset som ägaren begär.

Är det någon av er som har hyrt villa i Pattaya senaste månaderna? Fick ni betala vad ägarna begärde eller lyckades ni få ner priset ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Sverige just nu och kommer att flytta tillbaka till Pattaya om ett par månader och har kollat upp mäklarnas husannonser för uthyrning på nätet.

Det verkar som om alla sätter ut fantasipriser. Att begära 40-50000 baht /månad (1 års kontrakt)för en 3 rums villa med pool i t.o.m. de bästa lägena är ju helt knäppt i dessa tider.

Frågan är hur mycket av listpriset hos mäklarna ska man betala? Jag har hört att listpriser som de sätter ut ska man strunta i och inte betala mer än 70% av priset som ägaren begär.

Är det någon av er som har hyrt villa i Pattaya senaste månaderna? Fick ni betala vad ägarna begärde eller lyckades ni få ner priset ordentligt?

40-50k per månad för villa med egen pool gällde redan för 4-5 år sedan. Så varför skulle de priserna vara knäppa nu?

Med det sagt så är det inte speciellt svårt att få ner priserna om man har lite tålamod och åker runt och kollar själv.

Ska du bo länge så åk ner, ta in på hotell, hyr en moppe och lägg några dagar på att åka runt och hitta något mysigt till rätt pris.

"For rent"-skyltar med telefonnummer sitter på hus i nästintill varje villaområde. Sen är det bara att ringa och förhandla.

Vår överenskomna hyra låg 20% under begärd hyra för området när vi var klara med vår förhandling senast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hyra för 1/4 av det priset du säger mäklaren tar och hyr/köpa för halva hyr priset (www.siamthaihouse.se m.fl.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hyra för 1/4 av det priset du säger mäklaren tar och hyr/köpa för halva hyr priset (www.siamthaihouse.se m.fl.)

På den länken du skrev så hittade jag ingen villa i Pattaya med egen pool för 1/4 av 40,000-50,000B dvs. 10-12,500B i månadshyra.

Du har inte en direkt-länk till sidan där de finns?:whistle:

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare hyrde genom dom billigt. Men ska man hyra ett helt år är det bättre att lägga pengarna på hyrköp. Men där finns massor att hyra på nätet, bara till att leta. Eller som noBuzz skrev, ut med moppe o leta, det är bästa sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare hyrde genom dom billigt. Men ska man hyra ett helt år är det bättre att lägga pengarna på hyrköp. Men där finns massor att hyra på nätet, bara till att leta. Eller som noBuzz skrev, ut med moppe o leta, det är bästa sättet.

Jo jag hittar massor av hus med egen pool i Pattaya för uthyrning men inte till det pris som du angav, så kan du lägga upp en direktlänk till några av dessa hus kanske?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu en tråd som hamnar i dilemmat att några vill att det skall kosta lite därför man verkligen vill att Thailand ska vara billigt att bo i.

I verkligheten kostar det dock mer, och några 10-13 000 baht för ett hus med en riktig pool kan man ju glömma.

Grannen hyrde ut 6 månader, 3 sovrum, en liten pool 3x6 meter, samt ett europeiskt kök.

Han ville ha 35 000/månad och på två dagar hade han tre familjer som alla tre var villiga att pynta detta, så det priset tycks ju vara rätt.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyr man bara 1 månad får man kanske pynta 35 tusen. Men 1 års kontrakt kan man förhandla ner väldigt mycket. Min polare betalade 25 tusen för endast 1 månad. Det var ett stort hus med 4 rum, 2 bad, kök o pool. Skulle han skrivit 1 års kontrakt så skulle det kostat 15 000 Baht/mån. 3-6 månaders kontrakt 20 tusen. Men ett stort hus utan pool får du fr. 10 000 Baht/mån. Litet hus fr. 5 tusen/mån. Pool finns det nästan alltid på området så man måste inte ha pool utanför dörren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...