Jump to content
IGNORERAD

Pris för container


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Nån som vet pris på att skicka en container till Thailand, en 20 fotare borde räcka troligtvis

1 pris vad ni betalat

2 firmans namn

3 hur lång tid det tog

4 några problem som uppstod

5 från dörr till dörr pris

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • thomas001

    12

  • leifen

    4

  • JohanB

    3

  • Rasuna

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kan ta reda på detta i morgon om inte minnet sviker.

Behöver bara veta från var du skall sända den ifrån.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fått en släng av gula febern och skall flytta ner till kärleken? :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag kan ta reda på detta i morgon om inte minnet sviker.

Behöver bara veta från var du skall sända den ifrån.

Leif

Dalarna Långshyttan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Har du fått en släng av gula febern och skall flytta ner till kärleken? :)

Halvårsvis ska jag bo där och behöver ingenting hemma här då det blir jobba och bo i husvagn eller i en liten etta

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya som paradis knappast.möjligtvis disneyland. :dance1:

Skulle hellre välja Långshyttan i Dalarna som paradis.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett antal transport/frakt-trådar om du lägger in ordet "flyttcontainer" i sökrutan!

Johan :)

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

För en privatkund får du nog räkna med runt 3000 US dollar för sjöfrakten, Tullhandlingar och klareringskostnader tillkommer nog.

Till detta får du kostnaderna att frakta containern till närmaste containerhamn som är Gävle. Skall du hyra den så skall den också fraktas tom från Gävle till dig.

Tillkommer fraktkostnaderna i Thailand som grädde på moset. Retur till närmaste tomdepå kan tillkomma.

Prisskillnaden mellan en 40´och 20´ är faktiskt rätt liten.

Du hittar nog någon speditionsfirma som fixar allt detta åt dig.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Forden34

Nu ligger det till så här.

Jag ska köpa loss en container men då behöver jag en åsså att köpa loss men hittar inget, men tänkte att det kan finnas någon här på MPR som kan ha eller veta av någon att köpa.

Vad är skillnaden på en sjöfartscontainer å en container???

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ligger det till så här.

Jag ska köpa loss en container men då behöver jag en åsså att köpa loss men hittar inget, men tänkte att det kan finnas någon här på MPR som kan ha eller veta av någon att köpa.

Vad är skillnaden på en sjöfartscontainer å en container???

Containers till salu

(20 fot) http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Container+20+fot&cg=1220&w=3&st=s&ps=&pe=&c=&ca=14&l=0&md=th

(40 fot) http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Container+20+fot&cg=1220&w=3&st=s&ps=&pe=&c=&ca=14&l=0&md=th

Den container du skall skicka på sjötransport bör vara av sk ISO klass.

Kan tänka mig att om du skall använda en privat container, så bör den ha någon typ av dokumentation vara besiktigad/klassad etc. kolla upp det med det transportföretag du tänkt använda före du köper, så att det blir rätt.

Internationellt:

  • ISO-containern. Standardiserades på ett framsynt sätt kring 1970 och är den helt dominerande containertypen i världen. Den används mest då långväga fartygstransporter ingår i transporten.
  • Flygcontainern. Standardiserades ungefär samtidigt som ISO-containern.
  • IBC, intermediate bulk container, för transport av vätskor eller bulklast. Den rymmer oftast 1 000 l men finns från 200 till 3 000 l.

I Sverige:

  • Bulkcontainer. En standardiserad container för jordmaterial, sopor, träflis mm. Är tillverkade av stål som en låda, ev med fällbart tak eller ett skyddsnät. Under ena gaveln sitter stålrullar och i den andra gaveln en krok så att en anpassad lastbil själv kan dra upp containern på flaket. Måtten är anpassade till bredden/längden på lastbilar/järnvägsvagnar.
  • Massaindustrins container. En extra stor container som utnyttjar järnvägens lastprofil och utnyttjas av vissa skogsbolag (80 ton, som en 40', men 1 meter bredare och högre, ej för lastbil). Se SECU.

Som containrar räknas vanligen inte:

  • Lastpallar
  • De små vagnar med grindar som används inom detaljhandeln
  • Sopkärl

http://sv.wikipedia.org/wiki/Container

http://sv.wikipedia.i/ISO-container (ISO container, den som forden bör ha)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan inte hålla mig borta från denna tråd.

Varför vill du köpa en egen container?

I de allra flesta fall är det mycket billigare att använda redericontainer.

Om du behöver använda en egen container som lager i Sverige innan skeppning alternativt i Thailand efter ankomsten

kan det vara någon vits med köpa sin egen container.

Fraktkostnad till Thailand blir inte lägre av att du äger container.

En container som skall användas i sjöfart måste vara godkänd för sjöfart och oftast är containers som säljs på blocket ej godkända för sjöfart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan inte hålla mig borta från denna tråd.

Varför vill du köpa en egen container?

I de allra flesta fall är det mycket billigare att använda redericontainer.

Om du behöver använda en egen container som lager i Sverige innan skeppning alternativt i Thailand efter ankomsten

kan det vara någon vits med köpa sin egen container.

Fraktkostnad till Thailand blir inte lägre av att du äger container.

En container som skall användas i sjöfart måste vara godkänd för sjöfart och oftast är containers som säljs på blocket ej godkända för sjöfart.

En container med ett STORT hänglås skulle vara kalas att ha i Surin, då kunde jag låsa in mina verktyg och maskiner jag släpat dit ifrån Sverige när jag inte är där.

Nu får man åka runt och samla ihop dem hos släktingar när man kommer ner...;)

ps. måste säga att de alltid frågar först innan de lånar men de är sämre på att lämna tillbaks dem.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

De container som säljs på Blocket mm, är sjöfartscontainers som är utrangerade, dvs. klarar inte en besiktning för att fortsätta få användas i kommersiella sammanhang.

En sjöcontainer är ett lyftredskap och när rost och sprickor uppstår så döms den ut, och får ej användas för lyft och frakt.

Varje container har ett personnummer om fyra bokstäver och siffror.

När den döms ut och säljs som förråd mm. så går det aldrig att få den ombord på container-rederiernas fartyg. Den finns inte i dataregistrerna. som godkänd.

Vill man ha containern kvar i sin ägo efter en " riktig" sjöfrakt, så är nog det bästa om man har bra kontakter eller är driftig att via en speditör boka en frakt med ett rederi och sen när frakten är avklarad, att få köpa loss den.

Leif.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

De container som säljs på Blocket mm, är sjöfartscontainers som är utrangerade, dvs. klarar inte en besiktning för att fortsätta få användas i kommersiella sammanhang.

En sjöcontainer är ett lyftredskap och när rost och sprickor uppstår så döms den ut, och får ej användas för lyft och frakt.

Varje container har ett personnummer om fyra bokstäver och siffror.

När den döms ut och säljs som förråd mm. så går det aldrig att få den ombord på container-rederiernas fartyg. Den finns inte i dataregistrerna. som godkänd.

Vill man ha containern kvar i sin ägo efter en " riktig" sjöfrakt, så är nog det bästa om man har bra kontakter eller är driftig att via en speditör boka en frakt med ett rederi och sen när frakten är avklarad, att få köpa loss den.

Leif.

Kollade just på Blocket och det finns företag som säljer både nya och begagnade container.

Men det gäller nog att vara vaksam på vad man köper. Kräva papper på klassning t ex.

Frågan är nog snarare om det lönar sig att köpa en burk istället för att hyra en.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Ny container 20 fotare med den nya låsningen kostar 24 000skr hemkörd på gården besiktad 1 år, containern måste vara besiktad 6 månader före avresan, en beggad container med papper kostar ca 15-18 000skr

Fått pris på frakten från gävle till Thailand för ca 20-25 000skr

Har funderat lite så det blir kanske att köpa en container i Bkk

Ska ha mina grejor i den, verktyg å dyligt plus att en risbod skall byggas ovanpå

Även ska en AC monteras i den plus fönster

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny container 20 fotare med den nya låsningen kostar 24 000skr hemkörd på gården besiktad 1 år, containern måste vara besiktad 6 månader före avresan, en beggad container med papper kostar ca 15-18 000skr

Fått pris på frakten från gävle till Thailand för ca 20-25 000skr

Har funderat lite så det blir kanske att köpa en container i Bkk

Ska ha mina grejor i den, verktyg å dyligt plus att en risbod skall byggas ovanpå

Även ska en AC monteras i den plus fönster

har fraktpriset fordubblats på 2 1/2-år sedan jag flyttade ner ! se min tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

har fraktpriset fordubblats på 2 1/2-år sedan jag flyttade ner ! se min tråd

Från Långshyttan är ett pris på SEK 20-25000 OK men om det priset är från Gävle hamn är det kanske lite högt.

Fraktpriser är kanske inte dagspriser men beroende av aktuella valutakurser, bränslepriser m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Långshyttan är ett pris på SEK 20-25000 OK men om det priset är från Gävle hamn är det kanske lite högt.

Fraktpriser är kanske inte dagspriser men beroende av aktuella valutakurser, bränslepriser m.m.

Hej Rasuna :)

Upptäcker att jag är för fattig, snål eller en kombination av bägge för att bo i Sverige, betalade 2470 SEK för en container frakt som var från Bangkok till Kam Sa At eller 670 km och detta var inklusive uppackning av godset till hemma :)

Ha en go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej STjp8729

För Sek 2470.- kan du kanske få en en transport lokalt inom samma stad i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...