Jump to content
IGNORERAD

Göra eget snus i Thailand


Caveman

Recommended Posts

Göra eget snus

Tillbehör

En frigolit låda med lock

En sladdlampa med 40W glödlampa

En termometer

En micro säker plastburk med lock

En mortel(jag lånade gummans somtam mortel)

En sil/durkslag med ca 2mm hål i

En hink(att blanda och röra om allt i)

Ingredienser

500g ekologiskt odlad tobak

ca 90-100g salt

35-40g Bakpulver(phung fo)

Då det är både krångligt och dyrt att få Svenskt snus levererat till Surin,

så bestämde jag mig för att försöka tillverka eget snus.

Jag hade läst på ett forum om en kille i Bangkok(Tommy) som gjort sitt snus själv så jag började att läsa hans inlägg.

Sen surfade jag runt på nätet och fick till slut lite hum om hur jag skulle gå till väga.

Jag började med att åka in till marknaden i Sikhoraphum för att inhandla tobak och bakpulver.

Det är viktigt att det är ekologiskt odlad tobak som man använder till snuset,

så jag köpte samma sort som gamla gummor i Isaan använder till att tugga ihop med betelnöt.

200-300B kilot beroende på säsong ligger priset på idag och bakpulver kostar 5-6B påsen(25g)

Sen köpte jag även en frigolit låda med lock(bakugn) och en sladdlampa med 40W glödlampa och en termometer.

Lampan satte jag i locket(gjorde ett litet hål och trädde sladden igenom) och likadant med termometern.

Sedan började jag med att torka tobaken i solen 3-4h så att den blir helt torr.

Efter det så mortlade jag allt i gummans somtam mortel.

Sen så silar jag allt i en sil med ca 2mm hål, då får man bort alla stjälkar och hårda ådror ur tobaksbladen.

ca 1/5 del av tobaken mortlar man så att det blir fint mjöl av det, detta gör man för att snuset skall bli fastare och mer bakvänlig..

Sen värmer jag upp ca 1,2 liter vatten till ca 70-80 grader och blandar i ca 90-100g salt och rör om.

Sen lägger jag ner den mortlade tobaken i en hink och häller saltvattnet i och rör om noggrant.

Efter det så packas "snuset" ner i en värmetålig plastburk med lock och så in i frigolitlådan

som nu bör hålla 65-70graders värme tack vare glödlampan.

5 dagar bakar jag mitt snus och jag rör om det 1 gång varje dag.

Efter 5 dagar så häller jag ut allt i hinken och tillsätter 35-40g bakpulver och rör om noggrant igen.

Sen in i ugnen 1 dag till.

Nu skall snuset vara färdigt men man får kolla konsistensen så att den inte är för blöt,

för då får man öppna locket till plastburken på glänt och köra lite till i ugnen tills snuset blir lagom torrt.

Och om man vill så kan man smaksätta snuset ihop med att man till för bakpulvret.

Jag har provat med torkade och mortlade eucalyptusblad och med några andra blad som luktar och smakar lite som anis/salvia.

Och även hällt lite Sangsom i som smakämne men kommit fram till att okryddat smakar bäst.

Har man nu följt detta så har man nu ca 1,3kg(25-30dosor) prima snus för 110-160B (+ någon bath i elkostnad) beroende på säsongspriset på tobak(ca 5B per dosa).

Och det bästa av allt är att man slipper vara beroende av leveranser för att kunna snusa :great:

Ett foto på tobak på tork

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra information för allasnus sugna Svenskar som har långt till närmsta snus kiosk, Karma såklart :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 75 baht per kilo säljer svärfar sin tobak för. Finns ju någon svensk på andra sidan vattnet (Laos) som har kommersiell tillverkning av snus.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

:crazy: Nu blir man ju sugen på att börja snusa igen :crazy:, efter att ha hållit uppe i cirka 5 år. För det är ju så jävla gott, och att bara lukta i en snusdosa är ju bättre än en sädesavgång.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kul att receptet lever vidare!

Min ursprungliga tråd om snustillverkning som jag publicerade på gamla MSN forumen "Thaitjejer" och "Nonkis Thailandshörna", finns kvar.

Ronny kopierade hela tråden och la in den på nya "Nonkis Thailandshörna", där finns mer tips och lite foto, läs hela tråden! http://nonkisthaihorna.forum24.se/nonkisthaihorna-about69.html&highlight=snus

Två förslag/tillägg till Cavemans recept:

1. Torka tobaken lite extra och pulvrisera det med en vanlig mixer, det går fortare än att använda en mortel, ju finare tobakspulver desto bättre (tycker jag).

2. Blanda ut bakpulvret med lite vatten innan ni tillsätter det, då är det lättare att röra ner det i snussatsen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste tråden på TT när det begav sig. Man blir ju sugen att prova! Tror jag gör slag i saken nästa vända nere i huset.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ kan ju vara torrsnus. Kompis som brukar köpa med sig några tusen prillor hit till Norge på det sättet.

Nu hittar ja inte sidan man beställer ifrån, men själva grejen är att man får torkat snus man själv blötlägger i vatten. (Pås-snus alltså).

På så sätt kan man även själv bestämma fuktighet etc. Det som är bra är också att torkat snus istort sett inte har något utgångsdatum.

Inte lika billigt som att göra eget kanske men betydligt billigare och tar mindre plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ kan ju vara torrsnus. Kompis som brukar köpa med sig några tusen prillor hit till Norge på det sättet.

Nu hittar ja inte sidan man beställer ifrån, men själva grejen är att man får torkat snus man själv blötlägger i vatten. (Pås-snus alltså).

På så sätt kan man även själv bestämma fuktighet etc. Det som är bra är också att torkat snus istort sett inte har något utgångsdatum.

Inte lika billigt som att göra eget kanske men betydligt billigare och tar mindre plats.

Har inte kollat på "Torrprillor" än, men har hört att man slipper betala skatt på vattnet som ingår i vanligt snus (som beskattas efter vikt oberoende av vattenhalten), om det är så, så är det en strålande idé!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

@Tommy: Du har inte gett dig på producering av portion? Kan väl köra med gamla tepåsar!

:ironi:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Tommy: Du har inte gett dig på producering av portion? Kan väl köra med gamla tepåsar!

:ironi:

Har inte testat det, men jag tror det finns nån enkel maskin att köpa som kan förpacka i portion, återigen så har jag inte kollat.

Men jag har sett en beskrivning på hur man viker sina egna portioner med hushållspapper och snus, det verkade omständigt.

Från flashback:

Hej!

Jag brukar göra eget portionssnus såhär:

Köp Torky-papper (på rulle, märket är viktigt eftersom det inte smulas sönder av saliven i munnen).

Jag brukar vika pappret var 6:te cm ungefär till ett dragspel och sen klippa upp på sidorna, dela på tre så de blir 6 x 7 cm. Hmm komplicerad förklaring. Men klipp papper tills du tycker du får i lagom mycket snus utan att det blir för stor bulle i käften! Man har råd att trixa med detta lite för 200 meter Torky kostar 40 kr (varar ca 3 månader för mig).

Sen lägger du lite lössnus (köpt eller egentillverkad, det blir väldigt mycket billigare även med färdigköpt om du viker portionerna själv, tänk själv en portionsdosa kostar 30? och är 24 gram, en dosa lös kostar 45? i värsta fall och är 50 gram).

Vik sen ihop på längden och sen in med sidorna till en rektangulär liten portion!

Å skit, låter så svårt när jag förklarar. Men det är lätt. Bara prova. Det är inget dyrt experiment.

Jag ska prova göra youtube med webcam. (återkommer om man kan se vad jag gör)

Lycka till!

https://www.flashback.org/t1115351

MVh Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alltså! Häftigt att det finns eldsjälar som ger sig in till 200% :wai:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kollat på "Torrprillor" än, men har hört att man slipper betala skatt på vattnet som ingår i vanligt snus (som beskattas efter vikt oberoende av vattenhalten), om det är så, så är det en strålande idé!

MVH Tommy

Ja det är något sådant. Priset är inte i närheten av vad "riktigt" snus kostar. Tror polaren får betala nån tusenlapp för ca 4000 prillor.

Han är supernöjd (men så kostar ju en dosa snus ca 70-80kr här).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är något sådant. Priset är inte i närheten av vad "riktigt" snus kostar. Tror polaren får betala nån tusenlapp för ca 4000 prillor.

Han är supernöjd (men så kostar ju en dosa snus ca 70-80kr här).

Detta är högst intressant! Någon med länk?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade sidan nu.

Tyvärr så stängde de ner den 1:e Augusti verkar det som men de skall tydligen öppna igen om några månader.

Inte så billigt som ja mindes det heller.

http://www.swedsnus.com/

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten!

Ni som testat att göra eget snus och tyckt att det blivit lite för svårkramat. Har ni provat priecemaster (snusspruta) med det snuset ni gjort? Kan ju underlätta kramningen en del?!

Sen att man slipper nikotinfärgade fingrar är ju bara ett plus :D

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 år senare...
On 2011-06-14 at 10:41, skrev Caveman:

Göra eget snus

 

Tillbehör

En frigolit låda med lock

En sladdlampa med 40W glödlampa

En termometer

En micro säker plastburk med lock

En mortel(jag lånade gummans somtam mortel)

En sil/durkslag med ca 2mm hål i

En hink(att blanda och röra om allt i)

 

Ingredienser

500g ekologiskt odlad tobak

ca 90-100g salt

35-40g Bakpulver(phung fo)

 

 

Då det är både krångligt och dyrt att få Svenskt snus levererat till Surin,

så bestämde jag mig för att försöka tillverka eget snus.

Jag hade läst på ett forum om en kille i Bangkok(Tommy) som gjort sitt snus själv så jag började att läsa hans inlägg.

Sen surfade jag runt på nätet och fick till slut lite hum om hur jag skulle gå till väga.

Jag började med att åka in till marknaden i Sikhoraphum för att inhandla tobak och bakpulver.

Det är viktigt att det är ekologiskt odlad tobak som man använder till snuset,

så jag köpte samma sort som gamla gummor i Isaan använder till att tugga ihop med betelnöt.

200-300B kilot beroende på säsong ligger priset på idag och bakpulver kostar 5-6B påsen(25g)

Sen köpte jag även en frigolit låda med lock(bakugn) och en sladdlampa med 40W glödlampa och en termometer.

Lampan satte jag i locket(gjorde ett litet hål och trädde sladden igenom) och likadant med termometern.

Sedan började jag med att torka tobaken i solen 3-4h så att den blir helt torr.

Efter det så mortlade jag allt i gummans somtam mortel.

Sen så silar jag allt i en sil med ca 2mm hål, då får man bort alla stjälkar och hårda ådror ur tobaksbladen.

ca 1/5 del av tobaken mortlar man så att det blir fint mjöl av det, detta gör man för att snuset skall bli fastare och mer bakvänlig..

Sen värmer jag upp ca 1,2 liter vatten till ca 70-80 grader och blandar i ca 90-100g salt och rör om.

Sen lägger jag ner den mortlade tobaken i en hink och häller saltvattnet i och rör om noggrant.

Efter det så packas "snuset" ner i en värmetålig plastburk med lock och så in i frigolitlådan

som nu bör hålla 65-70graders värme tack vare glödlampan.

5 dagar bakar jag mitt snus och jag rör om det 1 gång varje dag.

Efter 5 dagar så häller jag ut allt i hinken och tillsätter 35-40g bakpulver och rör om noggrant igen.

Sen in i ugnen 1 dag till.

Nu skall snuset vara färdigt men man får kolla konsistensen så att den inte är för blöt,

för då får man öppna locket till plastburken på glänt och köra lite till i ugnen tills snuset blir lagom torrt.

 

Och om man vill så kan man smaksätta snuset ihop med att man till för bakpulvret.

Jag har provat med torkade och mortlade eucalyptusblad och med några andra blad som luktar och smakar lite som anis/salvia.

Och även hällt lite Sangsom i som smakämne men kommit fram till att okryddat smakar bäst.

 

Har man nu följt detta så har man nu ca 1,3kg(25-30dosor) prima snus för 110-160B (+ någon bath i elkostnad) beroende på säsongspriset på tobak(ca 5B per dosa).

Och det bästa av allt är att man slipper vara beroende av leveranser för att kunna snusa :great:

 

 

Ett foto på tobak på tork

 

 

Den här instruktionen borde vara klistrad någonstans på forumet.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...