Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar gör du av med ?


Guest paw-76

Recommended Posts

Den enda som fått mig att kasta in handduken är Erkki,men det var fusk,han körde över mig med motorcykeln med efterföljande skallkrasch,minns inte så mycket av själva händelsen men jag tog revansch två senare med önskvärt resultat :D:crazy::wai: Mvh Måne (Tack Kim för transporten) :great:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    18

  • måne

    14

  • Kim

    12

  • Herr Chang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Oregistrerad
:whistle: På den tiden det begav sig och man vart ungkarl,kunde man roa sig för 50 $ / dygn..all inklusive inräknat...runt Nana kvarteren.-  :D   I dag kan man ju bara drömma sig tillbaka till tiden när Pattaya var en sömnig liten fiskeby och Royal Cliff vart det enda stora hotellet.-  :crazy:   Nu på ålderns höst har man ju andra resmål i tankarna  :yes: Dyrt blir det i.af. med besök hos sysslingar och bryllingar  :grrrrrr:
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
janneludenfot

Läser med intresse o förskräckelse hur mycket kosing vissa "bränner" under sin Thailandvistelse.

OK Är det semester så är det:

Bor själv halva året i Pattaya . Frugan och jag lever gott på en tusenbatting om dagen.

Vi äter på resturang dagligen, köper färdig mat på marknaden till kvällen, unnar oss massage lite då och då.

Vi tankar motorcykeln, köper lite kläder emellanåt.

Har man som jag varit oförsiktig nog att bli lite äldre, kanske man har lite mindre kostsamma värderingar.Vad vet jag!

MVH

Janneludenfot :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Janneludenfot!

Visst klarar man sig alldeles utmärkt på en tusenbathing om dagen. Jag skulle nog vilja påstå att man klarar sig ganska bra på 500 baht om dagen även för två.

Så länge man undviker barerna, kvinnor och sprit så kan man ju faktiskt äta för ca 300 baht på restaurang plus ett lagat mål på kvällen för ca 100 baht om man handlar på marknaden och skickar frugan att göra inköpen.

Sedan återstår lite snacks o andra godsaker för 100 baht.

Dessa orimliga fantasisummor som vissa medlemmar bollar med är ju egentligen overkliga och överdrivna, åtminstone för den permanent boende falangen.

30.000 baht i månaden klarar man sig bra på i Thailand, inräknat allt.

Men det förutsätter givetvis att man inte har barn i internationella skolor och en penninghungrig thaitjej och släkt.

Då räcker det väl knappt med 30.000 svenska.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Janneluden...

Menar du verkligen att ni (2 pers) har en totalkostnad på 1000 B/dag inkl. boende, försäkringar, resekostnad, telefon mm?

Tillåt mej tvivla.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En tusing om dagen räcker säkert där, i Isaan räcker det med mindre än halva summan per dag.

Om man bor i eget hus och lagar mat över öppen eld eller äter på "resturangerna" för 15-20 baht per person så är det billigt att leva.

Det dyraste är väl ölen som kostar 100 baht för 3-4 stora i byaffären.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Janneludenfot!

Visst klarar man sig alldeles utmärkt på en tusenbathing om dagen. Jag skulle nog vilja påstå att man klarar sig ganska bra på 500 baht om dagen även för två.

Så länge man undviker barerna, kvinnor och sprit så kan man ju faktiskt äta för ca 300 baht på restaurang plus ett lagat mål på kvällen för ca 100 baht om man handlar på marknaden och skickar frugan att göra inköpen.

Sedan återstår lite snacks o andra godsaker för 100 baht.

Dessa orimliga fantasisummor som vissa medlemmar bollar med är ju egentligen overkliga och överdrivna, åtminstone för den permanent boende falangen.

30.000 baht i månaden klarar man sig bra på i Thailand, inräknat allt.

Men det förutsätter givetvis att man inte har barn i internationella skolor och en penninghungrig thaitjej och släkt.

Då räcker det väl knappt med 30.000 svenska.

BTT

Jag klarar mig med lätthet på 200 baht en dag när jag befinner mig i Isaanbyn och inte hittar på något speciellt och vissa dagar går det t o m så lite som 0 baht. Men bara för att man kan leva på i princip ingenting så behöver man väl inte göra det till någon sport. Vad tusan ska jag göra med alla pengar jag tjänar på att arbeta i så fall, lägga dom på en allt större hög tills jag dör eller?

Som vanligt så ser du på allt med utsikt från ditt eget perspektiv och har svårt att förstå att det antagligen även finns ett antal mångmiljonärer i medlemsleden. Varför skulle dessa resenärer köpa en liten sangsom på 7eleven och dricka den på beachroad bara för att spara 5 spänn i serveringskostnad. Eller bo i en gudsförgäten gränd i Nakhlua för att spara en hundring om dagen?

I Thailand kan man förstås leva hur billigt som helst om man så önskar, eller tvingas till det. Men dom flesta anpassar nog hellre sitt leverne efter ekonomisk bärkraft.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag väl ingen budget, när jag är på semester.

Fast det betyder ju inte att man slänger bort sina pengar.

Men jag gör allt som jag vill och äter ute varje kväll.

Men jag skulle aldrig låna pengar för min semester.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Själv har jag väl ingen budget, när jag är på semester.

Fast det betyder ju inte att man slänger bort sina pengar.

Men jag gör allt som jag vill och äter ute varje kväll.

Men jag skulle aldrig låna pengar för min semester.

Rock on!

Vi gör ungefär på samma sätt och budgeterar inte kostnaden i förväg utan lever som vi önskar men slösar inte i onödan. Kan väl tillägga till ditt "men jag skulle aldrig låna pengar för min semester" att jag förutom det helst inte slösar mer på resor än vad som är ekonomiskt hållbart för oss i längden. Finns sparade pengar på kontona så är det inte meningen att dessa stadigt ska minska från år till år, tvärtom. Så man får förstås anpassa sina reseutgifter efter inkomst.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soffa,  sängmadrass,  frysbox, cykel,  datorhögtalare och diverse annat smått och gott idag i Nakhon Phanom,  cirka 42.000 baht

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

Det finns säkert en och annan mångmiljonär bland medlemmarna.Men jag tror inte de är i majoritet.

De flesta medlemmar är säkert vanliga löntagare som givetvis sparat och gnetat en längre tidsperiod för att kunna ha det gott nån månad i Thailand.

Egentligen så struntar jag i hur mycket stålar enskilda medlemmar spenderar i Thailand. Däremot kan jag tycka att ibland verkar det som om det handlar om att glänsa inför frugan och tjocka släkten i Thailand.

Det handlas guld och hus, det bos på 5000 baht hotell och äts på 2000 baht restauranger.

Samma thaitjej som tidigare var ganska nöjd om hon fick äta 3 mål mat om dagen för 100 baht, träffar en falang, och plötsligt ska det handlas och ätas så det står härliga till. Gärna ända tills malen flyger ur gubbens tomma plånbok och han står där pank som ett tomt kassaskåp och gapar.

Thaifrugan styr över gubbens plånbok, så är det i många fall, även om ingen vill erkänna det.

För vem vill väl egentligen erkänna att rädsla för att förlora kärleken är starkare än ekonomiskt vett.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå jag har väl heller ingen budget direkt.

Sen kan jag väl erkänna att frugan "styr" lite som BTT skriver dock at andra hållet dvs att hon ibland bromsar mig istället. :great:

Jag gjorde av med mycket mer pengar när jag var singel i Thailand bar besök varje dag och bodde på dyrare hotel dyrare matställen mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim!

Det finns säkert en och annan mångmiljonär bland medlemmarna.Men jag tror inte de är i majoritet.

De flesta medlemmar är säkert vanliga löntagare som givetvis sparat och gnetat en längre tidsperiod för att kunna ha det gott nån månad i Thailand.

Egentligen så struntar jag i hur mycket stålar enskilda medlemmar spenderar i Thailand. Däremot kan jag tycka att ibland verkar det som om det handlar om att glänsa inför frugan och tjocka släkten i Thailand.

Det handlas guld och hus, det bos på 5000 baht hotell och äts på 2000 baht restauranger.

Samma thaitjej som tidigare var ganska nöjd om hon fick äta 3 mål mat om dagen för 100 baht, träffar en falang, och plötsligt ska det handlas och ätas så det står härliga till. Gärna ända tills malen flyger ur gubbens tomma plånbok och han står där pank som ett tomt kassaskåp och gapar.

Thaifrugan styr över gubbens plånbok, så är det i många fall, även om ingen vill erkänna det.

För vem vill väl egentligen erkänna att rädsla för att förlora kärleken är starkare än ekonomiskt vett.

BTT

Vi har flera thaitjejer i vår bekantskapskrets som under sin tidigare liv i Thailand varit van att äta för mindre än 50 baht om dagen men som idag har nettoinkomster runt 20 000 kr/mån här i Sverige. Har dessa enligt dig inte rätt att använda sina egna besparingar till hus, guld etc om det är det dom vill?

Om du sedan tänker att deras gubbar kanske har nettoinkomster på runt 25 000 kr/mån så blir deras gemensamma ekonomiska bärkraft 45 000/ mån. Har man det så behöver man definitivt inte dricka sin sangsom på beachroad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket pengar brukar du göra av med BTT? Tror inte jag sett vad du har att berätta om dej själv någonstans.

På någon tråd ! Ja..förutom det där som du berättar om och om igen.  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Tass!!

Jag har levt i Thailand både som turist och vanlig knegare.

Som turist och barlover så gör jag väl av med ca 3000 baht per dag inklusive hotel. Så 90.000 baht på en månad då ca.

Som vanlig knegare med en inkomst på ca 25000 baht i månaden så gjorde jag av med ca 15000 baht i månaden, då utan bartjejer och rimligt med whisky och öl.

Och jag vet hur mycket mer det kostar att springa runt och släpa på en bartjej. Tro mig, jag har gjort det med.

Det som egentligen fascinerar mig är det faktum att en thaikvinna kan älska och vara ihop med en thaikille vars inkomst ibland inte är mer än 7000 baht i månaden. Samma tjej gnyr om hon råkar möta en falang vars inkomst är mindre än 20.000 sv kronor i månaden.

Är det kärleken eller penningen som styr?

Eftersom jag inte tror att verklig kärlek styrs av pengar, så inbillar jag mig att när en kvinna tänker i ekonomiska termer så är det inte äkta kärlek inblandad.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Thaifrugan styr över gubbens plånbok, så är det i många fall, även om ingen vill erkänna det.

För vem vill väl egentligen erkänna att rädsla för att förlora kärleken är starkare än ekonomiskt vett.

BTT

Fin retorik där BTT! Att ingen erkänner det du påstår beror endast på att det skulle vara pinsamt att erkänna. Och därmed är din utsaga sann?

Jag kan försäkra dig att fru Chang icke styr över min plånbok. Fast det kanske ändå är så att hon gör det fast jag inte törs medge det? Med den logiken kan du ju hävda vad som helst...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

.

Eftersom jag inte tror att verklig kärlek styrs av pengar, så inbillar jag mig att när en kvinna tänker i ekonomiska termer så är det inte äkta kärlek inblandad.

BTT

Nu förstår jag inte varför det skulle vara något fel i att en kvinna tänker på den gemensamma ekonomin? Utesluter det kärlek? Är det bättre att hon slösar utan en tanke på morgondagen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Herr Chang!

Du är en klok man. Det är väl klart att de flesta män styrs av sina kvinnor och det gäller inte minst i den ekonomiska biten.

Sen att vissa är mer styrda än andra är ju ett faktum.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Åka på semester med budget nänänä då stannar jag hellre hemma.Åker man runt halva jordklotet ska man väl inte behöva räkna bathingar hela tiden  :drunk: det får man göra när man kommer hem.Mvh Måne PS eller hur Erkki DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis så skiljer sig budgeten som fast boende avsevärt jämfört med den

man har som turist.

Min erfarenhet, efter ca. 15 år som fast boende i asien, är att när alla fasta avgifter;

hyra, el, vatten, försäkring, skola, bil/mc etc etc, är betalda så klarar

man sig ganska bra på 1000 baht om dagen i snitt.

Det räcker till att käka på restaurant när man vill det, massage när man önskar,

några chang med polarna så ofta man vill, bio när det går en bra film samt att

äta god mat alla dagar i veckan.

Sedan skiljer det ju från familj till familj i de så kallade fasta utgifterna beroende på;

hur man vill bo, hur mycket aircon man använder, hur bra försäkring man vill ha, vilken

skola barnen ska gå på(om man har barn) m.m.

Mitt svar är alltså - Fasta utgifter + 1000 baht om dagen.    :glasses:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BTT,

"Det är väl klart att de flesta män styrs av sina kvinnor"

För mig är det ingalunda klart.

"och det gäller inte minst i den ekonomiska biten."

Det må ju vara hänt att många män överlåter skötsel av gemensam ekonomi till kvinnan. Är väl inget fel med det, kvinnan är ofta mer lämpad att sköta det på bästa sätt.

"Sen att vissa är mer styrda än andra är ju ett faktum."

Tja... ännu ett uttalande från självklarheternas mästare! Det är också ett faktum att vissa är mindre styrda än andra. Blev vi klokare nu?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...