Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar gör du av med ?


Guest paw-76

Recommended Posts

brukar ha en 25 000 kr på en månad.

Vi är 2 vuxna + Barn. Frugan är ekonomisk jag är oekonomisk.

Frugan vill va i hembyn halva resan då passar jag på att ta en vecka i pattis själv. Då bränns det ca en svensk tusing per dag.

Juan

Att märka ord är den dummes sätt att verka vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    18

  • måne

    14

  • Kim

    12

  • Herr Chang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Om det är Lars60´s business varför överhuvudtaget kommentera.

Det är väl en sån sak man kan/skall göra på ett forum?  alltså skriva/kommentara inlägg?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har en budget på ca 1519 baht varje dag exkl boende.

129 baht pyttipanna på flaggan

90 baht 2 Chang Happy hour

300 baht barfine

1000 till taxi

Kanon...måste vara en sjujäkla resa med den taxin...

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT formulerar det på ett sånt sätt att han först inte bryr sig om hur mycket Lars spenderar men sen klankar ner på honom och kommer med spydiga kommentarer om att det är frugan som styr plånboken.

Men visst försvara den snevridna individen du  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar en Singha till!   :glasses:

Sist, 120000 Bath!

Massa med guld och skit!

Nu, blir de LE-LÄX på Koh Chang istället!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr lapp!!

Varför skulle en kommentar om att det är frugan som styr över plånboken vara en

spydig kommentar?

I mina ögon är det istället en väldigt realistisk kommentar baserad utifrån min

erfarenhet av hur vissa thaitjejer kan förvandlas till rena slösemajor så fort de

träffar gubben med feta plånboken.

Då ska där plötsligt köpas hus för miljoner baht och det ska skickas stora summor

till familj och släkt.

Samma individer, som innan tjejen drog vinstlotten i faranglotteriet, var fullt nöjda

och lyckliga på de 5000 bahten som tjejen kanske ibland kunde skicka hem,

förvandlas plötsligt till väldigt giriga individer som ska ha presenter för 10.000 tals

baht.

Man behöver inte va Einstein för att fatta när en kärlekskrank gubbe blir utnyttjad.

Jag har själv varit i situationen och sett och hört så tröttsamt många historier

om hur slipade thaitjejer lurar nedkärade faranger till rent ekonomiskt kaos.

Jag har sett gubbar som skickat 30.000 baht till bartjejer, som sedan dagen

efter mejlat gubben att pengarna är slut.

Och tro det eller ej, men gubben har skickat en sändning till.

Det är inget nytt eller konstigt att thaikvinnor i allmänhet har noll ekonomiskt vett

De lever för dagen, vad som händer i morgon får man ta då när det kommer.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så Lars tillhör den kategorin alltså?? Det var en snabb och troligtvis exakt slutsats.NOT  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Lappen!

Det är du som ställer frågan om Lars tillhör den kategorin som låter frugan styra

över plånboken, inte jag.

Kanske den gode Lars själv kan kommentera det hela.

Jag bara tycker att en budget på 25000 sv kr i månaden tyder på att frugan

ligger bakom en stor del av budgetplaneringen.

Bla så misstänker jag att köpen av presenterna och deras höga pris beror på att

frugan har ett finger med i spelet där.

Men som sagt, vi låter Lars själv kommentera om han vill.

Vi ska inte snacka över hans huvud.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du verkligen svenskalärare för det verkar då inte så för du kan då inte läsa.

Jag ställde dig frågan om du anser att Lars tiillhör den kategori som du nyss beskrivit i din föregående post.

Än hur det är så hur mycket man spenderar så kan det i andras ögon anses som mycket eller lite.

Men det är upp till var och en att spendera vad man själv vill.

Så då tycker du att alla som spenderar mer än 25000:-/månad i Thailand har en kvinna bakom ryggen som styr alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen

Åker ner om 2 veckor.

Har då en budjet på 25-26K med mig. Åh här ska det fan festas ordentligt.

Men vem vet, Har kanske halva med mig hem igen.

ljungen

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT gör sig löjlig som vanligt...

Om någon gör något annorlunda honom så är man lurad av sin thaidam. För han är ju experten som ingen kan bedra. Inte ens tuk-tuk som har mage att begära THB 10 när det riktiga priset är THB 5.

Ja du BTT... vissa av oss har råd att bränna en del pengar i Thailand. Det är ju tråkigt om du inte har tillgångar nog. Men jag undanber mig idi*tförklaringar och andra insinuationer bara för att du inte har råd med samma.

Speciellt beskäftiga teorier om att thaidamen har hand om hela plånboken. Men om det är till tröst för dig i din fattigdom, så för all del.

"Ska man festa varje kväll med tjejer och dricka o allt tillhörande går det ca 4000 baht, men då är 1000 baht hotel inräknat i det."

Ja, det är väl en bra beskrivning av ditt perspektiv på en normal tillvaro i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Stefan5300!!

När jag var ihop med mina thaikvinnor var det en enorm skilllnad på budget gentemot när jag var singel.

Det är bara det att gubbarna härinne på sajten vill inte erkänna att det är frugan som styr över plånboken.

25000 sv kr per månad låter som en thaikvinnas uträkning.

BTT

Och hur har Du kommit till den intelligenta utäkningen, om inte pengarna finns kan man väl för f-n inte göra av med dom, det här va nog den minst sannolika av matematikprofessorns uträkningar/inlägg.

Skärp Dig nu.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste herr lapp!!

Varför skulle en kommentar om att det är frugan som styr över plånboken vara en

spydig kommentar?

I mina ögon är det istället en väldigt realistisk kommentar baserad utifrån min

erfarenhet av hur vissa thaitjejer kan förvandlas till rena slösemajor så fort de

träffar gubben med feta plånboken.

Då ska där plötsligt köpas hus för miljoner baht och det ska skickas stora summor

till familj och släkt.

Samma individer, som innan tjejen drog vinstlotten i faranglotteriet, var fullt nöjda

och lyckliga på de 5000 bahten som tjejen kanske ibland kunde skicka hem,

förvandlas plötsligt till väldigt giriga individer som ska ha presenter för 10.000 tals

baht.

Man behöver inte va Einstein för att fatta när en kärlekskrank gubbe blir utnyttjad.

Jag har själv varit i situationen och sett och hört så tröttsamt många historier

om hur slipade thaitjejer lurar nedkärade faranger till rent ekonomiskt kaos.

Jag har sett gubbar som skickat 30.000 baht till bartjejer, som sedan dagen

efter mejlat gubben att pengarna är slut.

Och tro det eller ej, men gubben har skickat en sändning till.

Det är inget nytt eller konstigt att thaikvinnor i allmänhet har noll ekonomiskt vett

De lever för dagen, vad som händer i morgon får man ta då när det kommer.

BTT

Har inte profssorn läst för mycket i läroboken "money is number one" tycker det verkar vara egen översättning från den.

Kom igen nu!!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man är väl en Cheap Charlie kanske men det blir väl så när man ska stanna rätt så länge! Förr när man var singel gjorde jag väl av med ca: 15-16,000:- SEK i mån. & första säsongen med Älskling trodde jag det skulle bli endå värre när man kollade kontot dom första månaderna men när det hela var över efter 5mån. så hamna det på 13,000:- i mån.!

Då räknar jag in allt utom själva biljetterna!

Sista resan nu i vintras räknade jag aldrig ut summan på alla urblekta kvitton men skulle tro det låg på i snitt 10-11,000:- i mån. .. bodde flera mån. väldigt billigt el. tom. helt gratis ibland! Tyvärr fick vi kasta onödiga pengar på nån djungel advokat & betala div. resor åt släkt & familj till nån domstol helt i onödan!  :grrrrrr:

En mån. hade Älskling "fri tillgång" till plånkan & jag tyckte det drog iväg lite .. då påminde hon mig om alla Sangsom pavor hon fick gå & släpa på ibland flera ggr. om dan .. fan bara Sangsomen åt mig ensam vart ju typ 500thb om dan ibland.. tror bara vi brände lite över 20,000thb den mån. i BKK & då stod vi/jag oftast för maten till familjen men om jag tex. skulle varit själv så hade ju 20,000thb vart en fis i rymden & aldrig räckt så länge! *blurp* 

IMG_1538_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med BTT till viss del för visst sticker det i ögonen lite grand när man hör hur mycket pengar en del gör av med där nere. Å andra sidan hade man

väl gjort desamma själv om man haft gott om stålar. En sak som ju spelar roll är hur länge man har tänkt sej vara där nere. En annan om man betalar för

en eller flera...

Är lite osäker på hur mycket jag själv gjort av med per mån under de 6 resor jag varit i Thailand men har för mej att det minsta jag gjort av med

var 2500, kanske 3000 svenska kronor i mån när jag stannade i Khon Kaen(var där i 6 veckor). En anledning till att jag reste dit, förutom att jag ej varit 

Isaan dess för innan, var att pengarna i stort sett var slut. Antar att de flesta förmodligen hade åkt hem i stället men inte jag inte. Slipper gärna kylan

och mörkret i Sverige och allt det där andra ett tag till om jag kan även om jag är tvungen att tok snåla. Min tanke va att de frestelser som man gärna

bränner pengar på inte skulle finnas där så som de gör på turistorterna. Utgick också från att jag i högre grad än på dessa ställen skulle vara tvungen

att komunicera enbart på thai. Fick efter att ha letat några dagar tag på ett billigt och helt ok  rum för 2500 baht/mån(stannade där 1.5 mån), köpte

gymkort på Sofitel dit jag nog gick 4-5 dagar i veckan(även bad och bastu ingick), tog mig en eller ett par fyllor i veckan har jag för mej och satt  ett

par timmar varje dag måndag till fredag och pluggade thai med en tjej som jag fick tag på efter att ha satt upp en massa lappar på stan(Thailändsk

arbetskraft är som bekant inte så dyr...) . Åt dessutom enbart thai käk under den här tiden.

Senaste resan var jag nere i 2 mån och hade då 12 000 Skr/per mån att spendera. Trodde väl att det skulle räcka ganska väl då jag kanske gjort av

med en 7000-8000 Skr per mån i snitt de föregående resorna. Skillnaden nu var att logi kostade mycket mer eftersom jag tidigare resor oftast betalat per

månad(jag befann mej då längre tid i landet) och nu nästan uteslutande betalade per natt. Blev även får erkännas lite högre boende standard den här

gången. Dyraste rummet denna resan gick på så 'mycket' som 1700 baht. Min flickvän fick inte så mycket ledigt(hon hade 4-5 dagars ledighet under

happy new year men då stack jag till Pattaya...) från jobbet på fabriken så där gick det inte så många baht i omlopp. Så boendet och det faktum att det

fanns mindre tid än föregående resor att ta igen alla de fyllor man missat/struntat i när man befunnit sej i Sverige innan varje resa ledde till att färre

dagar tillbringades utan alkohol i blodet. Dvs drickandet blev mer frekvent. Och det är ju trevligt :he:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju väldigt mycket på var man är nånstans, e man i Bangkok så kan det ju sticka i väg.

Så mycket dyrare vet jag inte om det har blivit,det kan nog vara så att man blir äldre och bekvämare.

Ölen för 15 år sedan kostade väl ca:30-35 bath=ca:10 SEK då

                nu ligger den väl på ca:50-55 bath=ca:10 SEK nu    :party:

tycker att det mest e boendet och farangmat som har gått upp , finns väl knappt ställen mellan 50-100 bath längre.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

BTT gör sig löjlig som vanligt...

Om någon gör något annorlunda honom så är man lurad av sin thaidam. För han är ju experten som ingen kan bedra. Inte ens tuk-tuk som har mage att begära THB 10 när det riktiga priset är THB 5.

Ja du BTT... vissa av oss har råd att bränna en del pengar i Thailand. Det är ju tråkigt om du inte har tillgångar nog. Men jag undanber mig idi*tförklaringar och andra insinuationer bara för att du inte har råd med samma.

Speciellt beskäftiga teorier om att thaidamen har hand om hela plånboken. Men om det är till tröst för dig i din fattigdom, så för all del.

"Ska man festa varje kväll med tjejer och dricka o allt tillhörande går det ca 4000 baht, men då är 1000 baht hotel inräknat i det."

Ja, det är väl en bra beskrivning av ditt perspektiv på en normal tillvaro i Thailand.

Herr Chang har talat.

:yipi: Du träffade huvudet på spiken!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lappen!

Det är du som ställer frågan om Lars tillhör den kategorin som låter frugan styra

över plånboken, inte jag.

Kanske den gode Lars själv kan kommentera det hela.

Jag bara tycker att en budget på 25000 sv kr i månaden tyder på att frugan

ligger bakom en stor del av budgetplaneringen.

Bla så misstänker jag att köpen av presenterna och deras höga pris beror på att

frugan har ett finger med i spelet där.

Men som sagt, vi låter Lars själv kommentera om han vill.

Vi ska inte snacka över hans huvud.

BTT

:whistle: Det är våran budget iaf!

Inte är det väl så att Mr BTT är lite avis? Jag tycker mig kunna se det mellan raderna.

Eller har jag fel?

Vem som håller i plånboken eller gör budget hos oss, det har du inte med att göra.  :na:

Hur ser din budget ut då?  :party:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Lars... det får vi nog aldrig reda på .  :no:   Det är roligare att prata om sin kokosnöt.

Man kan se i tråden att det fortfarande går att komma undan billigt i Thailand . Men om man har lust och råd kan man leva som en kung. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Lars... det får vi nog aldrig reda på .  :no:   Det är roligare att prata om sin kokosnöt.

Man kan se i tråden att det fortfarande går att komma undan billigt i Thailand . Men om man har lust och råd kan man leva som en kung. :great:

:wai: Japp, så är det nog!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Jag brukar ha en budget på 1.000 SEK per dag. Den budgeten har jag haft

sedan min första resa 1996. När jag var singel gick ju stålarna till damer och brännvin.

Nu lägger jag pengarna på ett bättre boende i stället.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, min resebudget har varierat rätt kraftigt under åren och flera av mina singelresorna har jag klarat på smått fantastiska 10 000 kr i månaden inklusive boende. Nu är ju den tiden runt 10 år sen och då var väl 10 000 mer än det är idag, men nog gällde det att tänka sig för innan man öppnade börsen. Fast på den tiden så bodde jag gärna i riktigt billiga rum alternativt försökte dela med någon annan resenär. För kan man kapa halva boendekostnaden är det väldigt mycket värt på totalbudgeten.

Apostlahästar till alla avstånd kortare än 3 km, buss istället för taxi för längre sträckor, nattbuss istället för flyg mellan landsändar, nudelsoppa istället för köttbullar med mos, sangsom på bungalowverandan istället för riktig whiskey i strandbaren, strandfilt istället för hyrd solsäng, bo hemma hos den tjej man träffat istället för att hyra hotell etc etc. Precis allting går att göra billigare om man vill eller behöver för budgetens skull så länge man reser som singel.

Sedan jag träffade frugan och lämnade singellivet så steg dock resebudgeten med runt 30% eftersom hon inte ville bo i dom skitrum som tidigare dög fint åt mig och alla resekostnader hit och dit fördubblades givetvis. Har också blivit lite bekvämare och sitter aldrig på några nattbussar mellan landsändar om det bara finns flyg tillgängligt, åker taxi till det mesta samt dricker numer hellre riktig whiskey i strandbaren istället för sangsom på verandan. Mycket mer västerländsk mat slinker också ner mellan varven.

Och sedan vi fick barn så har budgeten stigit ytterligare eftersom rummen fått ännu ett snäpp högre standard (hyr helst stora rum med köksdel eftersom det blir en hel del grisande med vällingflaskor, kokande av vatten etc) och alla transporter sker numer på bekvämligaste sätt.

När vi var nere ett halvår så hade vi faktiskt tagit ut hela 180 000 kr från ATM under den tid vi var borta vilket man väl måste säga var ganska väl tilltaget. Men då ingick förstås ett bilköp,med tillbehör samt rep, på runt 55-60 tusen och dessutom betalde vi bort runt 10 000 kr på frugans thailändska studielån, köpte någon mobiltelefon, lånade ut några tusenlappar, betalde lite förbättringar på svärföräldrarnas kåk med mera som kanske inte bör räknas in som resbudget.

Men åtminstone 100 000 kr spenderade vi säkert på dom dryga 6 månaderna på det som man kan relatera som vanlig resbudget vilket blir runt 16 600 kr i månaden. men då ingår å andra sidan precis allt, inklusive boende samt allt annat som 2 vuxna och ett barn behöver för en riktigt behaglig tillvaro med mycket resande kors och tvärs över landet.

Tillkommer i en helt komplett reskostnadsberäkning gör flygbiljetter till och från Thailand samt försäkringar vilket för oss utgjorde runt 30 000 kr för 6 månaders resan.

Men visst skulle vi kunna leva betydligt mycket billigare om vi ville, önskade eller var tvugna till det. Men så länge vår familjeekonomi inte kräver det så kommer vi inte heller göra det. Pengar är ju till för att rulla förr eller senare och jag kan inte komma på många andra utgifter som känns så välspenderade som dom pengar vi gör av med på våra Thailandsemestrar.

Att jag sedan får sitta och köra en gammal bil hemma i Sverige istället för en ny, flott bekommer mig dessbättre inte alls.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Som boende i Surin, med fru och två barn samt tillhörande familj, så tror jag att vi gjorde av med 50.000 Baht per månad. Detta inklusive boende, bil, skolor, försäkringar, mat osv...

Som turist i Thailand (t.ex. 3-4 veckor) skulle jag garanterat göra av med minst 5.000 Baht om dagen i dagsläget.

Bara att räkna lite...

Boende: 1.000 - 1.500 Baht

Mat: 1.000 Baht

Div. resor: några hundra

Shopping: max 1.000

Lite fest: resten av dagsransonen

Och allt som blir över tar alltid slut ändå. Den sista anhanlten är ju Tax-Freen på flygplatsen :) Lite fin-whiskey är aldrig fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...