Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Krasang


mikedo58

Recommended Posts

Bra fråga. Jag tycker som du och det finns faktiskt plats för tvättmaskinen i badrummet på nedervåningen också, men än så länge vill frun helst ha den i köket.

Tack för kommentaren också.

Ändrades av mikedo58
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mikedo58

    91

  • Inaktiv Medlem

    11

  • JohanB

    8

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har oxå funderat över detta och jag har en aldeles egen teori om hur det blivit så.

I USA och i Thailand har man ofta en ingång direkt in i köket. Något vi i sverige kommit på senare tid.

Det är ju rätt praktiskt att ha tvättmaskinen när köksutgången då man ofta hänger tvätten ute.

För vår del parkerade vi tvättmaskinen i uteköket på en gång så slipper vi ha den inne och väsnas.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Heltokigt i mina ögon att hålla på med skitig tvätt/ren tvätt i samma ytrymme där man hanterar färska råvaror/lagar mat (stekos)

/eNis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en klassisk tvättstuga strax innanför ytterdörren så det är lätt att hänga ut tvätten på altanen utomhus alt hänga den inne i tvättstugan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå funderat över detta och jag har en aldeles egen teori om hur det blivit så.

I USA och i Thailand har man ofta en ingång direkt in i köket. Något vi i sverige kommit på senare tid.

Det är ju rätt praktiskt att ha tvättmaskinen när köksutgången då man ofta hänger tvätten ute.

För vår del parkerade vi tvättmaskinen i uteköket på en gång så slipper vi ha den inne och väsnas.

Samma här, placerade tvättmaskinen utomhus, varför bära blöt tvätt inifrån och ut.

Sedan ordnade jag ett par torkställningar på hjul.

post-3132-0-40761500-1331714853_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Varför installerar man tvättmaskinen i köket om man är från Thailand eller USA?

Tycker toa eller tvättstuga lämpar sig bättre för detta.

Jättefint hus!

Erkki

Har nog lite med elsakringsfragan, lite elektriska saker i vatrum typ toan.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

I och för sig är ju själva huset klart sedan i början av mars, men jag vill ändå rapportera några saker som hänt nyligen.

Först gäller det köket, som ju inte ens var påbörjat tidigare, även om vi då hade köpt in spisinsats, fläkt och diskbänk.

Nu är läget sådant att det börjar bli klart, så när som på den granitskiva som vi tänkte ha som arbetsbänk, så jag bifogar en bild på hur det ser ut just nu. Valet av granitskiva kommer dock inte att ske förrän jag kommer dit i början av juli. Det kan också noteras att kylskåpet kommer att stå strax utanför själva köket, eftersom frun och byggarna tyckte att det skulle bli för trångt annars.

post-8050-0-23461600-1339024744_thumb.jp

Sedan har vi en pelare mitt i vardagsrummet, som nu har byggts in med dekorativt trä.

post-8050-0-63205900-1339025025.jpg

post-8050-0-43410600-1339024748_thumb.jp

När jag ändå är igång med att rapportera, så har vi nu också införskaffat en säng och en garderob till vårt sovrum.

post-8050-0-53310200-1339024760_thumb.jp

post-8050-0-95036500-1339024761_thumb.jp

post-8050-0-14250200-1339024763_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

I och för sig är ju själva huset klart sedan i början av mars, men jag vill ändå rapportera några saker som hänt nyligen.

Först gäller det köket, som ju inte ens var påbörjat tidigare, även om vi då hade köpt in spisinsats, fläkt och diskbänk.

Nu är läget sådant att det börjar bli klart, så när som på den granitskiva som vi tänkte ha som arbetsbänk, så jag bifogar en bild på hur det ser ut just nu. Valet av granitskiva kommer dock inte att ske förrän jag kommer dit i början av juli. Det kan också noteras att kylskåpet kommer att stå strax utanför själva köket, eftersom frun och byggarna tyckte att det skulle bli för trångt annars.

post-8050-0-23461600-1339024744_thumb.jp

Sedan har vi en pelare mitt i vardagsrummet, som nu har byggts in med dekorativt trä.

post-8050-0-63205900-1339025025.jpg

post-8050-0-43410600-1339024748_thumb.jp

När jag ändå är igång med att rapportera, så har vi nu också införskaffat en säng och en garderob till vårt sovrum.

post-8050-0-53310200-1339024760_thumb.jp

post-8050-0-95036500-1339024761_thumb.jp

post-8050-0-14250200-1339024763_thumb.jp

Bra smak på täcke har ett likadant!

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja,

Ett litet tips, för att slippa dessa dörrar som påminner om Alcatraz så finns det riktigt snygga säkerhetsdörrar att köpa.

Priset är ungefär 3 gånger dyrare än en vanlig dörr, men blir inte så stor skillnad ifall man räknar inköp av vanlig dörr + gallerdörren.

Jag ser att du har cement med sandsten i (eller vad det heter..) på parkeringen, vet du vad det kostar per kvadrat meter?

Lägger man vanlig cement först och bara ett ytskikt på?

Kul att se bilder!

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag undrar ibland varför man envisas med att placera AC'n så den blåser mitt i (sov-)rummen.

Fick häromsistens ett hotellrum där AC'n var placerad annorlunda.

Väldigt behagligt, får jag säga, att kunna ha det kyligt i rummet utan att få den kalla luften direkt på kroppen.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har planer på husbyggen i framtiden så har jag en firma att rekomendera, Dem har blivit anlitade av flertalet falanger runt ikring mina trakter och resultaten verkar vara bättre än genomsnittet.

Vad jag förstått är det svensk/engelskt ägt.

http://thaihousebuilder.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Ett litet tips, för att slippa dessa dörrar som påminner om Alcatraz så finns det riktigt snygga säkerhetsdörrar att köpa.

Priset är ungefär 3 gånger dyrare än en vanlig dörr, men blir inte så stor skillnad ifall man räknar inköp av vanlig dörr + gallerdörren.

Jag ser att du har cement med sandsten i (eller vad det heter..) på parkeringen, vet du vad det kostar per kvadrat meter?

Lägger man vanlig cement först och bara ett ytskikt på?

Kul att se bilder!

Erkki

Hej Erkki,

Tack för tipset. Vi får se om vi gör något åt det du nämnde med säkerhetsdörrarna, eftersom frun är nöjd med det vi har och jag åtminstone ännu inte bor permanent här.

När det gäller cementen med sandsten (eller något) i, så har vi det både på parkeringen och på marken under portalen utanför entrén. Jag vet inte riktigt vad det kostar, eftersom det ingick i totalpriset för hela huset. Det är dock vanlig cement under och en eller ett par centimeter med en blandning ovanpå detta, precis som du trodde.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar ibland varför man envisas med att placera AC'n så den blåser mitt i (sov-)rummen.

Fick häromsistens ett hotellrum där AC'n var placerad annorlunda.

Väldigt behagligt, får jag säga, att kunna ha det kyligt i rummet utan att få den kalla luften direkt på kroppen.

mvh

Hej GammalDansken,

Det vore intressant att få veta var AC:n placerad på det hotellrum du refererar till.

Jag tycker annars inte att det är något stort problem som AC:n är placerad i vårt sovrum, då det faktiskt är några meter mellan aggregatet och sängen. Blåset kommer också från sidan och inte rakt mot oss. I Bibys rum är det dock litet kortare avstånd mellan aggregatet och sängen och det blåser också rakt emot den som ligger där.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har planer på husbyggen i framtiden så har jag en firma att rekomendera, Dem har blivit anlitade av flertalet falanger runt ikring mina trakter och resultaten verkar vara bättre än genomsnittet.

Vad jag förstått är det svensk/engelskt ägt.

http://thaihousebuilder.com/

Hej mytoman,

Det finns också andra företag, tex Alan the Builder (http://www.alanthebuilder.com/) i Surin.

Vi anlitade dock fruns systerson, Jay, som har byggt en hel del andra hus häromkring (i Krasang och Buriram) och som har fått ännu mer att göra efter vårt husbygge.

/Mikael

Ändrades av mikedo58
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Knöligt att skriva på mobilen: -)

AC'n var placerad nära ett hörn så om rummet varit mindre

kanske blåset träffat fotändan på sängen.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Knöligt att skriva på mobilen: -)

AC'n var placerad nära ett hörn så om rummet varit mindre

kanske blåset träffat fotändan på sängen.

Förresten har jag upplevt en AC (Panasonic)

som hade ett läge "silent mode".

Otroligt behagligt.

Varken blåst eller oväsen men lagom kallt ändå.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Knöligt att skriva på mobilen: -)

AC'n var placerad nära ett hörn så om rummet varit mindre

kanske blåset träffat fotändan på sängen.

Förresten har jag upplevt en AC (Panasonic)

som hade ett läge "silent mode".

Otroligt behagligt.

Varken blåst eller oväsen men lagom kallt ändå.

mvh

Vi har en sån AC i Huai Bong, och den sitter så placerad att den ``slår´´rakt in i motstående vägg bortanför sängen och det medför att man slipper ``drag´´på kroppen men rummet blir ändå behagligt svalt

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran sitter rakt ovanför huvudänden i sängen och blåser mot väggen tvärs emot så det fungerar bra

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en sån AC i Huai Bong, och den sitter så placerad att den ``slår´´rakt in i motstående vägg bortanför sängen och det medför att man slipper ``drag´´på kroppen men rummet blir ändå behagligt svalt

Vi har två AC i huset och på bägge kan man själv ställa in åt vilket håll man vill att det ska blåsa. :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har två AC i huset och på bägge kan man själv ställa in åt vilket håll man vill att det ska blåsa. :thumbsup:

Fritz..

De jag råkat ut för har endast haft möjlighet till swing på ca 45 grader - det övre läget fortfarande lite neråt.

Har ej försökt men kanske man kan våldta vingarna så luften går uppåt utan att förstöra apparaten?

En gång hängde vi handdukar framför - det funkade iofs men var knepigt att få till.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Hej mytoman,

Det finns också andra företag, tex Alan the Builder (http://www.alanthebuilder.com/) i Surin.

Vi anlitade dock fruns systerson, Jay, som har byggt en hel del andra hus häromkring (i Krasang och Buriram) och som har fått ännu mer att göra efter vårt husbygge.

/Mikael

Hej tack för denna fina tråd om ditt husbygge lycka till i framtiden !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för denna fina tråd om ditt husbygge lycka till i framtiden !

Tack så mycket!

 

Just nu är vi alla i Sverige, men i slutet av månaden åker vi till Thailand igen och kommer att spendera en del tid i huset.

 

Hälsningar,

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...