Jump to content
IGNORERAD

Är Thailändare oberörda av oljud?


Rospigg

Recommended Posts

Som kommentar till Kilo. Så du menar att vi som är gifta med en thai är gäster och skall anpassa oss efter deras seder och regler inte tvärt om. Tycker du då också att Thailändare i Sverige helt skall följa den svenska kulturen och anpassa sig till den?? Det gör de inte vill jag påstå. En Thailändare vill vara en Thailändare i Thailand såväl som i Sverige. En farang måste väl kunna få ge uttryck för det som känns mindre bra på ett lämpligt sätt. Det här liknar debatten om rökare. Störs du av röken?? Öppna fönstret då eller gå ut. Det är att vara lite nonchalant mot sina medmänniskor.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Rospigg

    4

  • Jive

    3

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Som kommentar till Kilo. Så du menar att vi som är gifta med en thai är gäster och skall anpassa oss efter deras seder och regler inte tvärt om. Tycker du då också att Thailändare i Sverige helt skall följa den svenska kulturen och anpassa sig till den?? Det gör de inte vill jag påstå. En Thailändare vill vara en Thailändare i Thailand såväl som i Sverige. En farang måste väl kunna få ge uttryck för det som känns mindre bra på ett lämpligt sätt. Det här liknar debatten om rökare. Störs du av röken?? Öppna fönstret då eller gå ut. Det är att vara lite nonchalant mot sina medmänniskor.

Jag anser visserligen att man är gäst överallt där man inte bor, jag anser även att om jag väljer att åka till Thailand så är det jag som får anpassa mig och inte de som ska anpassa sig efter mig (inom rimliga gränser så klart).

Absolut tycker jag att de som flyttar hit får anpassa sig till det svenska samhället (inom rimliga gränser så klart).

Självklart ska man få ge uttryck för sådant som känns mindre bra.

Japp det liknar debatten om rökare men samma sak där eftersom det är rökaren som väljer att röka så är det också rökaren som får anpassa sig och inte tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är vi helt överens då :great: .

Funderar på om det är möjligt att lite diskret sätta upp en lapp på byns anslagstavla ( på thai ) utformat så att man skall tänka på sina grannar och vara lite försiktigare i sin ljudutövning. Någonstans måste väl ändå bollen börja rulla. Att det sedan tar ett eller något årtionde att styra in skutan på en annan kurs får jag ha med i beräkningen. En gång, innan MC tiden, var det väl ganska tyst inbillar jag mig.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom och Kim

Jag tror också att utvecklingen i stort är svår att stoppa, men det kommer nog att ta lång tid inna norra isaan "civiliceras".

Men rikare har folket redan blivit till viss del, genom att åka bort och arbeta, men dom kommer hem och lever traditionellt byliv ännu så fort dom har råd.

Men visst är byarna lite glesa på yngre säsongsvis, men gummi odlingarna gör att fler och fler kan stanna i vår by.

Jag är ganska säker på att fler bor hemma nu än för 10 år sedan i vår by, och levnads standarden har ökat rejält från en låg nivå.

Men vår by ligger verkligen ute i bushen och ganska långt från närmaste stad, så traditionerna är viktiga där än.

Jag ska ta lite bilder till vintern.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Obetänksamhet, nonchalans, eller bara vanans makt, vet inte riktigt vad man ska tro, bara för att tuppf-n drar igång när solen börjar göra sig gällande betyder väl inte att alla måste sätta på radion(på högsta volym). Försökte tala med sambon om detta men hon förstod nog inte riktigt så det blev ingen dialog överhuvudtaget. En av grannarna har lasbil, den startas upp kl 6 varje morgon, och då ska trycket upp, ett herrans oväsen, men kontigt nog så vänjer man sig med detta också, bybossens eller prällens haranger i högtalana hör jag inte efter nån veckas vistelse, börjar bli vanedjur.

Förra året kulle det bli bröllop hos en av de mindre bemedlade familjerna i byn, inhyrdes jätteanläggning som sedan provspelades hela natten före bröllopet, kl 3 på natten hade dock grannarna fått nog och försökte få festprissarna att dra ner eller sluta, dom sov, alldeles under högtalarna!!

Ljud kontra oljud, tycker Matte hade en god idé med säckpips CD, risken finns dock att dom gillar skränet, Isaanmusken kan vara ganska monoton den med.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Hej!

Kul att höra att de flesta drabbas av samma plåga som jag. Jag har dessutom sömnsvårigheter vanligvis här hemma. Dessa förvärras förstås i Thailand och allt oljud blir ännu jobbigare. Oljudet på den tradionella landsbygden är inte så farligt men nu har många tonåringar skaffat stereoanläggningar och vill att i byn samt i grannbyarna ska få veta det. Och alla ska få veta det fram till kl. 02.00 på morgonen. Sådant tycker jag att man slipper i städerna.

Magrood och jag har dock upptäckt att thailändare inte är helt obekymrade över ljudnivån. Svågern driver musikstudio och har fått flytta flera gånger. Nu håller han på att bygga nytt ute på landet för att äntligen slippa ständigt leta efter nya lokaler i stan. Detta är kanske början på en trend att försöka tysta ner omgivningen även inom andra områden! Vi får hoppas i allt fall på en tystare framtid i Thailand!

Hälsning

Svarten

Här är en farang som uppskattar när man kan vrida på högt ljud utan att grannarna klagar. Spelar endast på dagtid.

Härligt att höra att byn lever. Lite nu och då ylar discodunket och karaokemaskinerna.

Inte skulle jag vilja bo i en dötyst by.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nån skrev tidigare är ofta ljudkvaliteten mycket dålig. T.ex. på stora fester och marknader riggar man enorma PA-system. Visst låter det starkt men kvaliten är ofta mycket dålig. Eftersom jag jobbat många år som ljudtekniker så var det jobbigt att sitta på nån fest med detta oljud i flera timmar.

Enda lösningen på problemet är hård dopning. Då brukar nästan allt låta bra. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...