Jump to content
Kim

Dagens bild

Recommended Posts

Tallviking
Varför tjafsar du om politik i en bildtråd?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Svarar bara en som tog upp just det men jag förstår att det inte passar dig så då måste du påpeka....

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kenneth4618
15 minuter sedan, skrev SatanG:

Utsikten från "hotellet" på en parkeringsplats i thailändska gulfen :-)

Utsikt.thumb.jpg.202a6e53adf960d7271dfac2f429f620.jpg

/ SatanG

Är det den lille raketmannen som nyss sprängt en bomb därborta?

• Tummen upp 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG
10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är det den lille raketmannen som nyss sprängt en bomb därborta?

En av många plattformar i gulfen, jag gissar de förädlar någon slags crude eller utvinner någon gas.

/ SatanG

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
UglyFarang
On 2017-12-04 at 01:51, skrev gst:

Det "fina" med att det blir en avgift i stället för böter, lär ju vara att det då inte går att återkalla körkortet om man kör för fort :)

Nej, men ditt regnr kommer ganska snabbt att ligga på bevakning i alla polisbilars kamerasystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nemo
On 12/3/2017 at 13:23, skrev Tallviking:

Har för mig att Sverige är det enda landet i Europa (troligen ganska ensamma i världen) om att enbart bötfälla föraren vid överträdelser i fartkameror/rödljuskameror.

Verkar ju logiskt. Varför bötfälla någon som inte finns i fordonet?

• Ge karma 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
Verkar ju logiskt. Varför bötfälla någon som inte finns i fordonet?

Om man ser det som en fortkörningsböter är det helt logisk

Men hela syftet med kamerorna är att sänka hastigheten och inte att utfärda böter så nu diskuterar man att göra som i övriga länder utfärda en trafiksäkerhetsavgift för att fordonet framförts trafikfarligt och ge ägaren ansvaret

Lite samma tänk som med parkeringsböter där man inte bötfäller den som parkerat bilen fel utan ägaren som låtit någon parkera bilen trafikfarligt eller regelvidrigt.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
apknug

Lite samma tänk som med parkeringsböter där man inte bötfäller den som parkerat bilen fel utan ägaren som låtit någon parkera bilen trafikfarligt eller regelvidrigt.

Fast nu för tiden så följer ju Pböter och skatter bilen. Fordonets "bötfälls" men registrerad ägare har betalningsansvar.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
36 minuter sedan, skrev apknug:

Fast nu för tiden så följer ju Pböter och skatter bilen. Fordonets "bötfälls" men registrerad ägare har betalningsansvar.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Då blir det ännu större anledning att kolla att bilen är skuldfri innan man köper en begagnad bil !

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
happyharry
8 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Bor ni i närheten av Kanthalarak ? Jag umgicks väldigt flitigt med en tjej som kom från en liten by som låg strax söder om Kantharalak och hon berättade om småskaligt krig mellan khmer-gerillan och Thailands militär.

Tråden heter ju dagens bild men jag har ännu inte hunnit ta en bild så jag får lägga in en bild från igår ( eller kanske förrgår )

DSCF8087.thumb.JPG.0c6d69a15b1aac513b1681daf61a4803.JPG

DSCF8088.thumb.JPG.f2fa466fae50edffc1abfa0c951d7a34.JPG

Jag råkade hamna hos en god vän och utsikten från hans balkong går inte av för hackor !

DSCF8083.thumb.JPG.f26781425d5f88630d1575dd70ce76ec.JPG

// Luke the Drifter

Kanthalarak ligger i Sisaket, vi finns i Buriram men jag misstänker det har varit så längs hela gränsen, särskilt byarna som ligger så nära inpå gränsen.

Men en anledning till att det finns byar som är byggda så nära gränsen är ju i många fall politiskt, tex i vår by och flera byar i vår närhet fick ju familjer stöd för att flytta dit och att man fick ett bit mark. Det var ju mycket mer bush där då. Så i och med att familjer fick ta för sig och omvandla bushen/jungeln till åkermark så öppnades landskapet upp och befolkningen ändrades drastisk från att mest ha haft kommunistiska sympasitörer som drev någon slags hjälpgerilla till dem röda i Cambodia så fick man plötsligt hårt arbetande men fattiga bönder som mest bara var intresserade av att överleva och driva jordbruk. Det var rätt stökigt även på Thai sidan vilket man vilje stävja, så i och med detta så blev det ett helt annan mix av befolkning som hjälpte till att skapa en ekonomi  och en samhällsstruktur. Detta i sin tur ledde till att det lugnade ner sig på Thai sidan rejält.

Jag antar att liknande har skett längs hela gränsen och inte bara är unikt för oss. Intressant historia är det i alla fall och som många inte har någon aning om då man troligtvis inte är så berörd av detta om man bor en bit ifrån.

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll