Jump to content
IGNORERAD

Dagens bild


Kim

Recommended Posts

dtbk och edvardpop, snälla ta inte detta som kritik.

 

Men ni är så jävla duktiga så era bilder blir lite för bra-mässiga, och då övergår fotograferandet i konst. Förstår ni vad jag menar? typ vem kan Photoshop bäst liksom. Å jag (jag Janne å jag snackar för bara mej) tycker att det blir lite mainstream tråkigt då.

Eller mao. ni håller på med en konstform som jag i min enkelhet inte förstår...

 

Hoppas jag inte sårar herrarna, för det är inte min mening.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inget bättre för sig så införskaffar man en garderob med bredden 100 cm som skall tryckas in i ett utrymme med bredden 99 cm

 

Visst förarbete fick ske

 

post-3290-0-13076700-1392243499_thumb.jp

 

 

Men till slut så är skiten på plats!

 

post-3290-0-79398200-1392243500_thumb.jp

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

dtbk och edvardpop, snälla ta inte detta som kritik.

 

Men ni är så jävla duktiga så era bilder blir lite för bra-mässiga, och då övergår fotograferandet i konst. Förstår ni vad jag menar? typ vem kan Photoshop bäst liksom. Å jag (jag Janne å jag snackar för bara mej) tycker att det blir lite mainstream tråkigt då.

Eller mao. ni håller på med en konstform som jag i min enkelhet inte förstår...

 

Hoppas jag inte sårar herrarna, för det är inte min mening.

 

avd: Vad hände med begreppet: konstruktiv kritik? 

 

 Tala är silver tiga är guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

dtbk och edvardpop, snälla ta inte detta som kritik.

 

Men ni är så jävla duktiga så era bilder blir lite för bra-mässiga, och då övergår fotograferandet i konst. Förstår ni vad jag menar? typ vem kan Photoshop bäst liksom. Å jag (jag Janne å jag snackar för bara mej) tycker att det blir lite mainstream tråkigt då.

Eller mao. ni håller på med en konstform som jag i min enkelhet inte förstår...

 

Hoppas jag inte sårar herrarna, för det är inte min mening.

 

Det är även en konst att kunna använda PS eller andra redigeringsprogram. Vilket båda är duktiga på imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

dtbk och edvardpop, snälla ta inte detta som kritik.

 

Men ni är så jävla duktiga så era bilder blir lite för bra-mässiga, och då övergår fotograferandet i konst. Förstår ni vad jag menar? typ vem kan Photoshop bäst liksom. Å jag (jag Janne å jag snackar för bara mej) tycker att det blir lite mainstream tråkigt då.

Eller mao. ni håller på med en konstform som jag i min enkelhet inte förstår...

 

Hoppas jag inte sårar herrarna, för det är inte min mening.

Odin.

 

Jag är för kritik. Detta är det som ger utveckling.

 

1. Jag använder inte PS.

 

2. För denna typ av bilder kör jag justeringar som skulle klara vilken tävling eller nyhetsbildspublicering som helst. Jag förvränger inte verkligheten. Jag tar inte bort något. Jag lägger inte till något. Inga filter etc etc. Jag kör vanlig crop, färgjustering, kontrast, skärpa, oskärpa, vinjettering etc, precis sånt man körde i vanligt mörkrum på stenålder.

 

Visst. jag skulle kunna lägga mer tid på kalibrering, men lägger nu kanske 1 minut per bild, då jag inte har mer tid.

 

3. För bra-mässiga?

Vad menar du? Vill visa hur jag upplevde Chinatown denna måndag. Folket, rörelse, mat, etc etc. Mainstream-tråkiga? Svårt att förstå.

Denna dag hade jag helt andra ändamål med mitt CT-besök, dessa blev extra. Bilderna på folk som läser något är ett litet sidoprojekt. När jag ser nån som läser tar jag en bild. Senare på kvällen fick jag kanske 2-3 bilder för mitt större projekt.

 

4. Trist om du inte gillar bilderna. Inget jag kan göra åt. Jag försöker bara utvecklas hela tiden. Den enda bilden jag kanske ångrar i detta senaste inlägg är den på de sniffande pojkarna, men han mådde verkligen skit. Men en del av verkligheten.

 

5. Gällande Edvardpop. Ska ju inte svara åt honom. Men här är vad jag anser. Han har lärt sig mycket och utvecklats genom åren. Han fotar mycket, vill lära sig, han testar olika fotostilar, testar olika redigeringsprogram och plugins för att hitta sin stil och vad han vill uppnå. Han vågar betydligt mer nu, han vågar gå fram till folk och ta bilder. Han tar ut svängarna mer. Han vill utvecklas. Kanonkul att se.

 

Odin. vad är bra bilder enligt dig? Vad vill du se här på forumet? Vad gillas liksom. Ser fram mot mer konstruktiv kritik, fler bilder och ett utvecklande forum.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

dtbk och edvardpop, snälla ta inte detta som kritik.

 

Men ni är så jävla duktiga så era bilder blir lite för bra-mässiga, och då övergår fotograferandet i konst. Förstår ni vad jag menar? typ vem kan Photoshop bäst liksom. Å jag (jag Janne å jag snackar för bara mej) tycker att det blir lite mainstream tråkigt då.

Eller mao. ni håller på med en konstform som jag i min enkelhet inte förstår...

 

Hoppas jag inte sårar herrarna, för det är inte min mening.

 

Hej Schweiz Odin och tack för kommentaren även om jag inte är riktigt hundra på vad som är problemet.

Är verkligen bilderna så perfekta enligt din mening att dem blir tråkiga och provocerar? Vad är det för fel på konst?

Och skulle bilderna bli roligare om dem var sämre, suddigare eller överexponerade...

 

För mig handlar det hela tiden om att göra det bästa av det foto som blev till i kameran och sedan presentera den version från datorn

som jag just nu tycker är den bästa. Det innebär inte alltid att det är den bild som är närmast verkligheten som vinner, vilket å andra

sidan inte känns särskilt viktigt för mig. Om det är så att du föredrar bilderna så som dem ser ut vid fototillfället finns det nog dessvärre

ej på kartan för min del att jag skulle låta dem vara från att redigeras. Det är jag alldeles för pedantisk för dessutom tar jag än så länge

inte tillräckligt bra bilder. Är t ex inte skärpan till belåtenhet lägger jag på oskarp mask från Gimp och det kommer jag nog fortsätta med.

Sedan är det ju kul också. Varför inte prova själv  :)

Ändrades av edvardpop

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det fiberkabel på gång till vårt internet. Kan fås med 200/20 Mbps, enligt brochyr, men vi smyger igång med 20/2 för att se hur det går.

 

 

 

post-5702-0-49711500-1392271642_thumb.jp

 

post-5702-0-68123600-1392271904_thumb.jp

 

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, något 'arbetaryngel' försökte att köra en av arbetarnas 'mycket' risiga pickisar. Glömde visst att bromsa, eller kunde inte, och drog genom muren ut i kassavafältet.

 

 

post-5702-0-96484700-1392277476_thumb.jp

Nu är muren snart fixad igen. Inga bilder på händelsen, vi var inte hemma, berättad av byggbasens fru.

 

 

 

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hej Schweiz Odin och tack för kommentaren även om jag inte är riktigt hundra på vad som är problemet.

Är verkligen bilderna så perfekta enligt din mening att dem blir tråkiga och provocerar? Vad är det för fel på konst?

Och skulle bilderna bli roligare om dem var sämre, suddigare eller överexponerade...

 

För mig handlar det hela tiden om att göra det bästa av det foto som blev till i kameran och sedan presentera den version från datorn

som jag just nu tycker är den bästa. Det innebär inte alltid att det är den bild som är närmast verkligheten som vinner, vilket å andra

sidan inte känns särskilt viktigt för mig. Om det är så att du föredrar bilderna så som dem ser ut vid fototillfället finns det nog dessvärre

ej på kartan för min del att jag skulle låta dem vara från att redigeras. Det är jag alldeles för pedantisk för dessutom tar jag än så länge

inte tillräckligt bra bilder. Är t ex inte skärpan till belåtenhet lägger jag på oskarp mask från Gimp och det kommer jag nog fortsätta med.

Sedan är det ju kul också. Varför inte prova själv  :)

Tror nog ni missförstått Odin  ni två plus Kimen är di bästa pics gubbarna på forumet när det gäller fotografering jag är avundsjuk 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

post-3713-0-02056400-1392283003_thumb.jp

Nån doffsing utanför Nana

post-3713-0-09029400-1392283035_thumb.jp

Från BMW Hotellet

post-3713-0-32891100-1392283138_thumb.jp

post-3713-0-73519600-1392283210_thumb.jp

Från Kvälls marknaden utanför BMW hotellet äch det heter bayoke

post-3713-0-61180600-1392283335_thumb.jp

En morgon bild från Bayke

 

 

post-3713-0-04075500-1392283298_thumb.jp

post-3713-0-71393600-1392283312_thumb.jp

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

E lita kula med bara Dalarna ...

 

post-3240-0-55500400-1392289349_thumb.jp

 

/Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par bilder från gårdagens tur Chiang Mai - Lampang - Phayao - Chiang Mai.

 

Några mil norr Lampang

 

post-3167-0-05881700-1392299381.jpg

 

Väster Phayao

 

post-3167-0-28778600-1392299379.jpg

 

Lennart

Link to comment
Dela på andra sajter

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3356-0-62463000-1392312613.jpg

 

Men vad i H-vete håller de på att diskutera ketchupsorter nu igen på MPR!

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

 

Ge dig tid att titta på deras bilder, på detaljer, uttryck . vad händer i bakgrunden, vid sidan som vi inte ser? Uttrycket "en bild säger mer än 1000 ord" stämmer verkligen. Bilder skall egentligen inte masskonsumeras som det görs nu för tiden med suddiga och otydliga mobilbilder etc anser jag - fotograf är både ett yrke, konstform och hobby. 

Link to comment
Dela på andra sajter

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

Tjenis Odin testade lite effekter på Knasen i Risbyn foto! 

Vart sådär får nog öva? ???

post-4567-0-41578800-1392314211.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

 

Lite grand som om jag skulle få för mig att ta en datorfylla en kväll och proklamera att samtliga medlemmar här på forumet

luktar svett och att negrer är dumma, Eller något ditåt. Det hade nog varit både varit både provocerande och överraskande

för vissa men särskilt bra eller övertänkt hade det ju inte varit.

 

Jag har precis som de flesta andra(säkert även de stora namnen inom fotografi) tagit en massa kassa foton men har lite svårt

att se någon anledning till varför jag skulle publicera dem på nätet istället för de bilderna jag är hyfsat nöjd med. Men ok då.

Jag kan väl göra ett undantag för dig, Odin. Har iof sig lagt in detta exempel på vad lite bildredigering kan göra med ett

mindre bra foto tidigare och har tagit många bilder som är sämre än detta foto men speciellt lyckad kan man väl ändå inte

påstå att bilden är, Odin ...

 

post-3131-0-51205000-1392309584_thumb.jp

 

...vilken tur då att diverse bildredigeringsprogram finns till hands. Bara att gå in och beskära bilden i tex Windows

fotogalleri(är ett mycket enkelt program att lära sig), kanske justera ljus och kontrast, öka på skärpan och till sist

som här konvertera till sepiaton som jag ofta gör då den bild som redigerats fortfarande är en aning suddig. Hur enkelt

som helst och bilden blev väl bra mycket bättre nu, eller hur? Kanske tom en av mina favoritbilder trots att den efter

redigeringen fortfarande inte är så skarp.

 

post-3131-0-66718000-1392309764_thumb.jp

 

Till sist en riktig skitbild från Mae Sot men sedan får det allt räcka! Den har jag inte ens orkat mig på att redigera...

Blev du överraskad och framför allt, känns det bättre nu, Odin?  ;) 

 

post-3131-0-06857800-1392313768_thumb.jp

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grand som om jag skulle få för mig att ta en datorfylla en kväll och proklamera att samtliga medlemmar här på forumet

luktar svett och att negrer är dumma, Eller något ditåt. Det hade nog varit både varit både provocerande och överraskande

för vissa men särskilt bra eller övertänkt hade det ju inte varit.

 

Jag har precis som de flesta andra(säkert även de stora namnen inom fotografi) tagit en massa kassa foton men har lite svårt

att se någon anledning till varför jag skulle publicera dem på nätet istället för de bilderna jag är hyfsat nöjd med. Men ok då.

Jag kan väl göra ett undantag för dig, Odin. Har iof sig lagt in detta exempel på vad lite bildredigering kan göra med ett

mindre bra foto tidigare och har tagit många bilder som är sämre än detta foto men speciellt lyckad kan man väl ändå inte

påstå att bilden är, Odin ...

 

attachicon.gifIMG_2401.JPG

 

...vilken tur då att diverse bildredigeringsprogram finns till hands. Bara att gå in och beskära bilden i tex Windows

fotogalleri(är ett mycket enkelt program att lära sig), kanske justera ljus och kontrast, öka på skärpan och till sist

som här konvertera till sepiaton som jag ofta gör då den bild som redigerats fortfarande är en aning suddig. Hur enkelt

som helst och bilden blev väl bra mycket bättre nu, eller hur? Kanske tom en av mina favoritbilder trots att den efter

redigeringen fortfarande inte är så skarp.

 

attachicon.gifIMG_2401 (2).JPG

 

Till sist en riktig skitbild från Mae Sot men sedan får det allt räcka! Den har jag inte ens orkat mig på att redigera...

Blev du överraskad och framför allt, känns det bättre nu, Odin?  ;) 

 

attachicon.gifIMG_4474.JPG

 

Ja den första bilden va ju riktigt rolig, eller den va jävligt rak. Å den sista visar ju att du är mänsklig... Hehe Puss på linsen..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker dom du möter ?

Eftersom jag alltid har för vana att slå av helljusen vid möte, så borde dom inte bli alltför upprörda  :crazy:

 

Det är bara helljusen jag byt på, halvljusen har jag en starkare variant av Philips 55w halogen.

Men det är klart att jag gärna skulle vilja ha det på halvljusen också, men inte än så länge.

 

Men helljusen var bedrövliga när jag köpte bilen och det retade mig, för det är en nästa helt ny bil.

Men det blev bättre med starkare lampor plus injustering av dom, men det blev riktigt bra efter konverteringen.

Syns kanske inte riktigt hur stor skillnad det blev, med tanke på att det var snö på förre bilderna, men inte efter bilderna.

Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

Får väl egentligen säga tack för att du tycker bilderna är bra.

Kanske kan förstå vad du menar. Men jag har svårt att publicera missar och rent ut sagt dåliga bilder. Vet inte vem det skulle ganga.

 

Försöker hålla mig till fotoregler, och jag försöker bryta dem. Beror på vad som händer etc.

 

Jag försöker hålla en lägstanivå när jag tar bilder. Vissa bilder tar jag bara för referens, vart är jag? Hur ser det ut? etc. Finns ingen anledninga att publicera. SEn tar jag inte bilder som jag vet blir dåliga. Ibland tar jag dem ändå. Tar ibland för mycket bilder som jag inte kan hantera. Bara tittar på dem en gång. Hinner inte ge alla bilder en chans.

 

När det gäller redigering. Först av allt: bilderna som kommer ut i RAW-format ur kameran kan inte publiceras. De MÅSTE behandlas på ett eller annat sätt. Sen är bilder i jpeg eler RAW något softa och BÖR redigeras för att lyfta dem. Precis som med vanliga neg så kan man justera som man vill ha det. Inget nytt.

 

Jag hoppas mina bilder ska ge något. Jag försöker berätta något. Vem är det? hur ser det ut? Vad händer? Varför händer det? etc etc. Jag hoppas det ska uppskattas.

 

Bra ODin. Du skapar en diskussion runt detta. Bra. Jag gillar det. Vissa gillar mina bilder på party i bkk, vissa tycker inte om dem. Vissa tycker tjejerna är för sminkade på andra bilder. Andra gillar dem och undrar vart man ska gå för att träffa den typen av brudar. Vi är alla olika. Bara bra. Det ger utveckling.

 

Vi får se vad nästa set med bilder kan innehålla.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

edvard pop och Dtbkk.

 

Bra att ni inte tog mitt inlägg alltför hårt. Ok jag ska försöka förklara...

 

Om vi tar en liten jämförelse: Era bilder är så jäkla perfekta så jag vet redan på förhand innan jag tittar att dom är perfekta, lite ungefär som att köra en ny Rolls Rolls Man vet redan på förhand att det inte kommer några överraskningar.

 

Eller som att kolla på skidor för ett par år sedan.. Man visste ju redan innan att Northug skulle vinna så loppet var ju eg. ointressant.

 

Nu är inte era bilder ointressanta tvärtom, å vissa motiv är stunning... Men det hade varit jävligt roligt att se era brainfarts nån gång åxå...

 

Blev det lite klarare nu??

 

Brainfarts... :giggle:

Sicket jäkla roligt ord.... :rotfl:  :rotfl:  :rotfl:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...